51. Stan / 51st State (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Raviael
Posty: 29
Rejestracja: 26 wrz 2010, 00:55
Lokalizacja: Wrocław

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Raviael »

zaba pisze:Dlaczego nie ma instrukcji ?? przecież gra jest już w fazie drukowania a instrukcja pomogła by wielu w decyzji zakupu
Dobre pytanie.

Sam nie jestem zielony, jeżeli chodzi o świat Neuroshimy i będę musiał poważnie zastanowić się nad karcianką. Ale dopiero po przeczytaniu recenzji, oklepaniu instrukcji i obejrzeniu kart. 8)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: pan_satyros »

Raviael pisze:
zaba pisze:Dlaczego nie ma instrukcji ?? przecież gra jest już w fazie drukowania a instrukcja pomogła by wielu w decyzji zakupu
Dobre pytanie.

Sam nie jestem zielony, jeżeli chodzi o świat Neuroshimy i będę musiał poważnie zastanowić się nad karcianką. Ale dopiero po przeczytaniu recenzji, oklepaniu instrukcji i obejrzeniu kart. 8)
Jakiej tam fazie drukowania, jest dostępna gdzieniegdzie od ręki (od kilku dni) ... ;p
Sam bym kupił, ale bez instrukcji nie biorę.
Awatar użytkownika
zaba
Posty: 235
Rejestracja: 21 sie 2008, 09:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: zaba »

[/quote]

Jakiej tam fazie drukowania, jest dostępna gdzieniegdzie od ręki (od kilku dni) ... ;p
Sam bym kupił, ale bez instrukcji nie biorę.[/quote]


gdzie ? :o
Awatar użytkownika
Raviael
Posty: 29
Rejestracja: 26 wrz 2010, 00:55
Lokalizacja: Wrocław

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Raviael »

Rebel pisze:Dostępność: w dniu premiery (ok. początek października 2010)
http://www.rebel.pl/product.php/1,1010/ ... -stan.html
Jeżeli można gdzieś dostać to chyba na lewo 8) no chyba, że jest naprawdę jakiś PROsklep, który już to sprzedaje (poza przedsprzedażą) :)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: pan_satyros »

Raviael pisze:
Rebel pisze:Dostępność: w dniu premiery (ok. początek października 2010)
http://www.rebel.pl/product.php/1,1010/ ... -stan.html
Jeżeli można gdzieś dostać to chyba na lewo 8) no chyba, że jest naprawdę jakiś PROsklep, który już to sprzedaje (poza przedsprzedażą) :)
hmm może i na lewo, bo ofertę dostałem bezpośrednio od znajomego sprzedawcy (w cenie 70 zł) . Dopytam go i ew info na PM.
Moje info miało raczej na celu uwypuklić fakt, iż mimo że gra już leży u sprzedawców, nadal nie ma instrukcji. Jakby te cudowne i prorocze słowa Trzewika "Jedna kata, trzy możliwości, dziesiątki decyzji." miały być jedynym wystarczającym motorem zakupy.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: farmer »

Panowie łaknący wiedzy o grze,
bardzo dużo jest o Niej na BGG - conajmniej 5 artykułów, dużo o mechanice mówiących. Co prawda po angielsku, ale za to ciekawie napisane i dużo mówiące :)
Adresik :)

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Marvin
Posty: 113
Rejestracja: 11 gru 2008, 08:37
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Marvin »

Rochwald pisze:[przeziębiony domorosły purysta językowy mode=on] Czy karta ,,handlarz gruzu" odnosi się do człowieka handlującego gruzem, czy dla organizacji gruz (gruzu?)? [przeziębiony domorosły purysta językowy mode=off]:)
Zeby nie bylo zbyt latwo ;-)
Nowy slownik poprawnej polszczyzny PWN przytacza przyklady polaczen zarówno z dopelniaczem („Handlarz niewolników, koni, bizuterii, obrazów, narkotyków”), jak i z narzednikiem („Handlarz zywym towarem, bydlem, zlotem, starzyzna”). Po czym uogólnia: „Wyraz handlarz jest uzywany z rzeczownikami w D. lub N., ale nie wymiennie. O wyborze (...) decyduje tradycja jezykowa”.
Ale nie mam pojecia, jaka tradycja jezykowa uksztaltowala sie w odniesieniu do osob handlujacych gruzem :mrgreen:
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Nataniel »

pan_satyros pisze:Moje info miało raczej na celu uwypuklić fakt, iż mimo że gra już leży u sprzedawców, nadal nie ma instrukcji. Jakby te cudowne i prorocze słowa Trzewika "Jedna kata, trzy możliwości, dziesiątki decyzji." miały być jedynym wystarczającym motorem zakupy.
Bazując na błędnych informacjach łatwo wyciągać błędne wnioski. Gra NIE jest jeszcze wydrukowana i NIE leży u sprzedawców :) Instrukcja AFAIK pojawi się w tym tygodniu (tak mówił ostatnio Ignacy), a gra w sprzedaży za jakieś dwa tygodnie (może mniej).
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Browarion »

Raviael pisze:
zaba pisze:Dlaczego nie ma instrukcji
Już jest:
http://files.neuroshima.org/RULEBOOK_51ST_PL.pdf

;)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: pan_satyros »

Browarion pisze:
Raviael pisze:
zaba pisze:Dlaczego nie ma instrukcji
Już jest:
http://files.neuroshima.org/RULEBOOK_51ST_PL.pdf

;)
No i pięknie ;)
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: watman »

Browarion pisze:
Raviael pisze:
zaba pisze:Dlaczego nie ma instrukcji
Już jest:
http://files.neuroshima.org/RULEBOOK_51ST_PL.pdf
;)
strona 10 ORT! - 'bierzącej' zamiast 'bieżącej'!
jak bede mial moment to przeczytam jeszcze raz dokladniej, moze sie znalezc jeszcze cos :/

EDYTA: ja nic wiecej nie znalazlem, jeden buraczek jedynie :)

btw: wyglada smakowicie...

portfel mi piszczy, nie potrzebuje ktos tlumacza do wspolpracy? :P
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Leviathan »

Instrukcja dobrze napisana. Gra zapowiada się naprawdę interesująco
:)
Awatar użytkownika
zaba
Posty: 235
Rejestracja: 21 sie 2008, 09:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: zaba »

Opublikowanie instrukcji i jej przeczytanie jednak przekonała mnie do kupna :) zapowiada się ..... ciekawe granie
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Dzika Mrówka »

Po uważnym przestudiowaniu instrukcji (polskiej i angielskiej) nasuwa mi się stwierdzenie: świetna gra, niedopracowana instrukcja (angielska lepsza).
Przede wszystkim przydałby się lepszy opis zarządzania żetonami (co gdzie kiedy odkładamy), pojawiają się jakieś nadinterpretacje (nie ma tego w angielskiej), błąd w opisie działania Kradzież surowca -> Magazyn surowców (nie ma tego w angielskiej), błędy w opisie ostatnich 3 ikon na str. 11 (nie ma tego w angielskiej), ogólnie za bardzo chaotyczna i zbyt mało przykładów z rozgrywki.
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
serafin1
Posty: 74
Rejestracja: 27 sty 2008, 21:52

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: serafin1 »

Dzika Mrówka pisze:Po uważnym przestudiowaniu instrukcji (polskiej i angielskiej) nasuwa mi się stwierdzenie: świetna gra, niedopracowana instrukcja (angielska lepsza).
Przede wszystkim przydałby się lepszy opis zarządzania żetonami (co gdzie kiedy odkładamy), pojawiają się jakieś nadinterpretacje (nie ma tego w angielskiej), błąd w opisie działania Kradzież surowca -> Magazyn surowców (nie ma tego w angielskiej), błędy w opisie ostatnich 3 ikon na str. 11 (nie ma tego w angielskiej), ogólnie za bardzo chaotyczna i zbyt mało przykładów z rozgrywki.
Dokładnie !

Ludzie ( min. Trzewik ) zróbcie obszerniejszą instrukcję a nie sztukę odwalacie :? !
☻/
/▌
/ \
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

-- double post --
Ostatnio zmieniony 05 paź 2010, 22:46 przez yosz, łącznie zmieniany 1 raz.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

No i jestem po pierwszej rozgrywce w 51 Stan.

Po otwarciu pudełka - dwie wypraski żetonów, instrukcja i karty => dużo miejsca w pudełku :) Instrukcję czytałem już wcześniej i nie uważam jej za źle napisaną - może troszkę chaotyczną.
Partia trwała lekko ponad godzinę (dwuosobowa). Przed zagraniem miałem obawy, że dana frakcja jest skazana na początku rozgrywki na granie w narzucony jej sposób (handlarze podpisują umowy, mutanci walczą itd), ale pierwsza runda i już wiedziałem że to nieprawda ;)

Podczas gry mieliśmy tylko jedną poważną wątpliwość (w zasadzie to dwie ale o tym za chwilę). Ikona "Jakiś typ karty = VP" daje punkty zwycięstwa za rodzaje kart (coś a'la 6-dev w Race for the Galaxy) - te już wystawione jak i wystawiane. Ale nie ma ani słowa kiedy te punkty się przyznaje. Jest tylko Uwaga* że jeżeli ikona typu = daje punkty zwycięstwa to też maksymalnie są to trzy żetony. To znaczy, że co? Jak wystawiam taką kartę, która daje mi np punkty za karty z symbolem cegły to dostaję żeton z taką ilością punktów ile mam tych kart, i każda kolejna karta daje mi 1VP? (do maksymalnie trzech żetonów?). Jeśli tak to czy ta karta też powinna się wliczać do tych VPków. I co jeżeli muszę zapunktować 5VP a nie ma takiego żetonu.

Podobnie - jeżeli jakaś karta daje mi przy produkcji cegłę za każdą wystawioną kartę z symbolem cegły to czy ta sama karta też się do tego wlicza (patrz: Ceglarnia).

Na chłopski rozum powinno to właśnie działać jak 6-dev z Race'a - czyli przy podliczaniu punktów patrzę ile punktów daje mi taka karta i tyle. Ale wtedy po co ta uwaga o maksymalnie trzech żetonach VP na tej karcie?

No i ostatnia uwaga: niestety wydaje nam się że wypraska z żetonami została źle przygotowana. Jest 11 żetonów kontaktu. Z tego co mi się wydaje powinno być po trzy żetony każdego rodzaju (przyłączenie, umowa, podbój) o wartościach 1, 2 i 3 oraz żetony uniwerslane 1 i 3 - tak jest w instrukcji i tak jest sensownie. Natomiast są żetony 1, 1, 2 i 2 przyłączenia. Brakuje czerwonej 3 i niebieskiej 3, a uniwersalne żetony są 1, 1, i 3 - dwie jedynki są niepotrzebne bo jest tylko jedna karta dająca uniwersalne żetony kontaktu i jest to albo 1 albo 3. (ogólnie trochę mało tych żetonów - pod koniec gry zaczęło nam brakować żetonów surowców).

Nie jest to jakaś wielka sprawa ale trochę to się "położyło cieniem" na naszej pierwszej rozgrywce, bo podobało nam się bardzo. Odczucia podobne jak przy pierwszej rozgrywce w Race'a :) (to dobrze). Sporo kombinowania, robienbie combo z kart. Interakcji na razie nie ma za dużo - chociaż w zasadzie jest ale raczej subtelna jak właśnie w R4TG - trzeba obserwować chociaż trochę co robią inni, żeby wiedzieć co im podebrać, albo z których ich budynków można skorzystać.

Trochę pomarudziłem i na koniec powiem: Ignacy - NIENAWIDZĘ CIĘ. Wygląda na to że bardzo fajna gra Ci wyszła ;)

*swoją drogą to jest właśnie jedyna rzecz do której mógłbym przyczepić się w instrukcji: te podpunkty Uwaga: - trochę ich jest, aczkolwiek nie tyle co np w instrukcji do Strongholda - jakoś przez to ciężko mi się instrukcję czyta. Ale to tylko moje prywatne zdanie ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: jax »

ciekawe czy był tzw. test instrukcji (a jeśli tak, to kto przepuścił babole)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6450
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 580 times
Been thanked: 935 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

Yosz, skoro Wam zabrakło żetonów przy rozgrywce dwuosobowej, to co będzie się działo przy czteroosobowej...? :roll:
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: cezner »

A mówiłem, że z tym liczeniem punktów zwycięstwa będzie problem bo w instrukcji jest to źle napisane!!!

Karty które dają punkty zwycięstwa za inne wyłożone karty, czyli z symbolem "=" dają maksymalnie 3 punkty, a nie trzy żetony punktów.
Czyli jeśli są wyłożone 3 karty z symbolem cegły i wykładamy kartę która daje nam punkty zwycięstwa za karty z cegłą, to natychmiast bierzemy i kładziemy na tej karcie trzy żetony punktów zwycięstwa, każdy wart 1 punkt. I ta karta już więcej nam nie da punktów!!!
Jeśli mamy wyłożone 4 karty z symbolem cegły, to na karcie punktującej i tak kładziemy 3 żetony, każdy wart 1 punkt.
Jeśli mamy wyłożone dwie karty z cegłą, na karcie punktującej kładziemy dwa żetony, każdy wart 1 punkt. Jeśli następnie wyłożymy kolejną kartę z symbolem cegły, na karcie punktującej dokładamy jeden żeton wart 1 punkt. I koniec. Więcej ta karta nie zapunktuje.
Mam nadzieję, że wyjaśniłem to jasno...

Trochę inaczej symbol "=" działa przy produkcji surowców. Wtedy karta produkuje tyle surowców, ile jest kart z danym symbolem. Produkuje te surowce natychmiast po wyłożeniu karty a potem w fazie produkcji.

Sama karta punktująca/produkująca jeśli jest z symbolem X też się wlicza do liczby wyłożonych kart z symbolem X.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

No tak - to była nasza pierwsza interpretacja. No to wygrałem 31 do 28 a nie 31 do 30 ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Andy »

Wygląda na to, że coś co kiedyś nazwałem "syndromem Essen" trzyma się mocno. Szkoda.
yosz pisze:Odczucia podobne jak przy pierwszej rozgrywce w Race'a :) (to dobrze).
To akurat napawa optymizmem. Moje wrażenie po pierwszej partii Race'a było: kompletnie na razie nie wiem jak w to dobrze grać, ale zapowiada się bardzo interesująco. Tyle, że towarzyszyło temu drugie odczucie: wszystko w instrukcji jest jasno opisane, więc mechanika nie budzi żadnych wątpliwości. OBA te wrażenia nie opuściły mnie aż do dzisiaj (po trzech dodatkach).

Nic, czekam na paczkę i sam ocenię jak jest w tym przypadku.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

Oprócz tej jednej nieszczęsnej ikony nie mieliśmy żadnych wątpliwości jak grać w 51 Stan.

Brakuje mi jeszcze jednej rzeczy która była w Race - pomocy graczy z opisem ikon i akcji które można wykonać. Ponieważ gra się turowo a nie jednocześnie jak w R4TG od biedy spis ikon w instrukcji wystarcza.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6450
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 580 times
Been thanked: 935 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Odi »

Yosz - będę drążył sprawę tych żetonów.

Skoro zabrakło ich w grze dwuosobowej (mowa o żetonach surowców), jakim cude ma ich starczyć w przypadku rozgrywki czteroosobowej...?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

Zabrakło cegieł - Aga naprawdę zbierała je na potęgę i w ostatniej rundzie produkowała ich 6 sztuk, a ja bodajże 3 + magazyny w których przetrzymywaliśmy z tury na turę nadmiarowe surowce - to jest raczej marginalny przypadek.

Punktów zwycięstwa na pewno nie zabraknie a tylko ich brak byłby bardzo dotkliwy dla gry.

A w przypadku gry czterosobowej nie będzie jakiejś znaczącej różnicy w zapotrzebowaniu surowców bo karty rozlożą się na większą liczbę osób. Może wręcz nawet nie będzie takiego problemu bo jedna osoba nie będzie mogła produkować tyle jednego surowca (dzięki karcie Cegielnia która produkuje jedną cegłę za każdą kartę z symbolem cegły - Aga nazbierała tych kart 5 albo 6 - w grze wieloosobowej te karty rozłożą się na więcej osób)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
ODPOWIEDZ