51. Stan / 51st State (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3062
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 87 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: cezner »

Filippos pisze: Czy jest jakaś opcja kiedy timing wchodzenia do cudzego budynku jest wymuszony? Poza oczywiście posiadaniem jakiegoś surowca, ale ten będę miał pewnie z kontraktów albo w pierwszej akcji go zdobywam a w drugiej wchodzę do budynku współgracza. Więc o ile dobrze rozumiem zblokować kogoś pasem można tylko poświęcając dużo swoich akcji albo gdy przeciwnik się zagapi.

:D
Innej metody na blokowanie nie ma. Myśmy w testach przez pewien czas grali w ten sposób, że aby wejść na lokację na której jest już ludzik innego gracza, trzeba włożyć o ludzika więcej. Ale to przez niezrozumienie zasad.
Rzeczywiście blokowanie lokacji tak jak w Agricoli wprowadziłoby na pewno większy element interakcji oraz dodatkowy element do kombinowania. Ale autor tego nie wprowadził. Nie wiem, czy było to też testowane. Może za bardzo by to przypominało Agricole...
Jubby
Posty: 33
Rejestracja: 07 sie 2010, 19:46
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Jubby »

Z post apokaliptycznym światem bardziej kojarzy mi się agresja i walka o przetrwanie za wszelką cenę a nie subtelna interakcja.

To tylko taka luźna myśl

Jubby
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Filippos »

Aha. Przypomniało mi się to sam sobie odpowiem. :) Można jeszcze nadbudować swój budynek i wtedy też przeciwnik nie będzie mógł go odwiedzić. Tyle że ja również już nie. :wink:
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Beti
Posty: 238
Rejestracja: 14 cze 2010, 09:48
Lokalizacja: Chorzów miasto jedno na sto

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Beti »

to nadbudowanych budynków przeciwnik nie może odwiedzać?
Czy w domyśle chodzi o nadbudowanie budynku z "górnym" ludzikiem i zamiana na budynek z przekreślonym/"dolnym" ludzikiem?
Nie chodzi o to, żeby zmieniać świnie przy korycie.
Trzeba zabrać świniom koryto.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: costi »

Jak nadbudujesz budynek, to ten stary leci do discardu, nie zostaje na planszy.

Swoja droga, jest to IMHO najslabszy mechanizm w calej grze, a dokladniej duza ilosc punktow za nadbudowe. Rozegralem co prawda tylko 4 partie, ale w kazdej w ostatnich rundach (a w ostatniej szczegolnie) byl festiwal nadbudow, zeby nachapac sie tanio punktow.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
klema
Posty: 461
Rejestracja: 20 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1 time

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: klema »

costi pisze:Jak nadbudujesz budynek, to ten stary leci do discardu, nie zostaje na planszy.

Swoja droga, jest to IMHO najslabszy mechanizm w calej grze, a dokladniej duza ilosc punktow za nadbudowe. Rozegralem co prawda tylko 4 partie, ale w kazdej w ostatnich rundach (a w ostatniej szczegolnie) byl festiwal nadbudow, zeby nachapac sie tanio punktow.
Zgodnie z najnowszymi regułami, możesz zrobić tylko jedną nadbudowę w swojej rundzie. Festiwal się skończył :)
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

klema pisze:Zgodnie z najnowszymi regułami, możesz zrobić tylko jedną nadbudowę w swojej rundzie. Festiwal się skończył :)
+ dodatkowo można wykorzystać nadbudowy (żetony) otrzymane z innych kart.

Co do interakcji negatywnej to ja sam kilka razy rozmawiałem na ten temat z Trzewikiem, ale w końcu zrozumiałem jaka jest jego wizja podstawki (bo nie oszukujmy się dodatek na pewno będzie, 51 jest do tego stworzona) i dałem sobie już spokój z marudzeniem na ten temat i skupiłem się na tym co mamy teraz.
A te 100 kart na prawdę daje sporo. Czuć różnice pomiędzy nacjami i czasami frustracje z tego powodu jak nie możemy wykonać jakiejś opcji bo zabrakło nam jednego elementu. Nagradzane jest planowanie, czasami lepiej w danej rundzie nic nie zdobyć, żeby w następnej zabłysnąć spora ilością pkt. Kombinowanie nad właściwym wykorzystaniem kart (kolejność wykładania) sprawia, że każda rozgrywka ma inny przebieg, na tyle rożny, że gra nie nudzi się szybko.
Interakcja jest, tylko nie zawsze musi wystąpić w rozgrywce. Tylko od nas zależy, czy wystawimy otwarte lokacje. Czasami nie jest to potrzebne (wtedy faktycznie mamy małego pasjansa), ale czasami aż sami przypominamy przeciwnikom o naszym np. "Ciężkim sprzęcie" bo jeden pracownik jest nam potrzebny jako niezbędny element naszych akcji.
Tak, brakuje mi negatywnej interakcji, bo podbieranie kart w czasie draftu nie zaspakaja moich krwawych pragnień, ale to co teraz dostajemy sprawia mi przyjemność grania lepszą niż w RftG. Zwłaszcza, że tutaj czuć klimat NH, w którym jak dla mnie musi być walka o przetrwanie, a nie przyjmowanie gości z otwartymi rękami ;)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Andy »

Tycjan pisze:to co teraz dostajemy sprawia mi przyjemność grania lepszą niż w RftG.
Z uwzględnieniem dodatków i take-overów? Czy może masz na myśli podstawkę RftG?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

Andy pisze:
Tycjan pisze:to co teraz dostajemy sprawia mi przyjemność grania lepszą niż w RftG.
Z uwzględnieniem dodatków i take-overów? Czy może masz na myśli podstawkę RftG?
Ja mogę mówić tylko w porównaniu z podstawką i pierwszym dodatkiem (z drugim grałem raptem 2 razy). Ja oczekuje od gier nie tylko matematyki i porównywania symboli, lubię gry gdzie czuć tło, gdzie nasze działania mają uzasadnienie związane z tematyka gry. Na początku RftG mnie porwał, ale potem z powodów, o których napisałem nie miałem takiego parcia żeby poznawać pozostałe dodatki.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Andy »

Pytałem dlatego, że drugi i trzeci dodatek do RftG wprowadzają dokładnie to, czego wielu testerom (o ile dobrze zrozumiałem) brakuje w 51. Stanie, czyli bezpośrednią interakcję. Podstawka RftG budziła opory niektórych graczy jako rzekomy "równoległy pasjans", z którą to opinią nie zgadzałem się zresztą od samego początku.

Być może 51. Stan pójdzie podobną drogą?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

Andy pisze:Pytałem dlatego, że drugi i trzeci dodatek do RftG wprowadzają dokładnie to, czego wielu testerom (o ile dobrze zrozumiałem) brakuje w 51. Stanie, czyli bezpośrednią interakcję...
Wiem do czego Twoje pytanie Andy zmierzało :) ale świadomie napisałem to co napisałem. Grając w 51 mam chęć zagrania w kolejne dodatki (z kolejnymi to się zapędziłem chyba trochę, skoro jeszcze podstawka nie wyszła ;) ) natomiast RftG zniechęcił mnie już tym co daje podstawka. Przecież kolejne dodatki mechaniki nie zmieniają całkowicie. Pewnie to jest spowodowane też trochę tym, że dla mnie RftG jest "suche" fabularnie (proszę tylko nie wstrzymajmy o tym OT bo to temat o 51 :) natomiast 51 oddaje ducha budowy i sens wykładania kart.
Andy pisze:Być może 51. Stan pójdzie podobną drogą?
Mam nadzieję. I wtedy odda też ducha walki.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Filippos »

Andy pisze:
Być może 51. Stan pójdzie podobną drogą?
Trzewiku, Portalu, Baby Swift i Federacjo Apallachów - pójdźcie tą drogą! :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Tycjan »

Filippos pisze:Trzewiku, Portalu, Baby Swift i Federacjo Apallachów - pójdźcie tą drogą! :D
Drogą usianą ruinami zapomnianych miast, wrakami samochodów, pozostałościami walk o przetrwanie i strachem, że zaraz można skończyć jako "martwa natura" tego świata ;D

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 480 times
Kontakt:

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: yosz »

Tycjan pisze:Przecież kolejne dodatki mechaniki nie zmieniają całkowicie.
Rzadko kiedy dodatek zmienia mechanikę całkowicie. Ale najczęściej dodają do niej nowe elementy, zmieniając też wagę i nacisk na pewne elementy mechaniki - tak było w Racie. Ale rozumiem, że ktoś może mieć problem z zanurzeniem się fabularnie w grę. Mi to akurat z każdym dodatkiem przychodziło łatwiej :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: ozy »

Tycjan pisze:
Filippos pisze:Trzewiku, Portalu, Baby Swift i Federacjo Apallachów - pójdźcie tą drogą! :D
Drogą usianą ruinami zapomnianych miast, wrakami samochodów, pozostałościami walk o przetrwanie i strachem, że zaraz można skończyć jako "martwa natura" tego świata ;D
Flaki! Mięso! Krew! :twisted:

A tak na serio to Ignacy obiecał,że będą dodatki rozwijające 51s zarówno o interakcję, jak i fabularnie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Geko »

Filippos pisze: tylko hejtu (pozdrawiam Cię Geko :) ) pragnę więcej
Hmm, kolejne angielskie słowo, którego znaczenie dziwnie zostało przerobione. Niby czemu określacie nienawiścią negatywną interakcję? Mogę gracza mocno kosić, burzyć mu wszystko itp. ale robić to racjonalnie, żeby wygrać i bez żadnych osobistych złośliwości. A nienawiść może i być w Agricoli, gdzie wrednie zabieram komuś ciągle drewno, choć go nie potrzebuję i z tego powodu przegram, ale najważniejsze, że szkodzę danemu graczowi. To jest dla mnie nienawiść. A to co określacie nienawiścią, to negatywna interakcja i tyle :roll:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Andy »

I co, zamawiacie? Ja zamówiłem. Mimo braku instrukcji. Mimo postapokalipsy. Mimo ilustracji. Mimo braków w negatywnej interakcji.
Mimo "-szy" w polskim tytule.

Co się ze mną dzieje?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Filippos »

Andy pisze:
Co się ze mną dzieje?
Może jesteś geekiem? :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Andy »

To przerażające, ale możliwe. Oby mnie tylko intuicja nie zawiodła. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 250 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: jax »

Geko pisze:Hmm, kolejne angielskie słowo, którego znaczenie dziwnie zostało przerobione.
[Przepraszam za OT, ale muszę: nie wiem czemu Geko bronisz się przed 'dzwinymi przerobieniami'. Język żyje. Staroplskie 'cieść' nie dość że zmieniło 'dziwnie' znaczenie, to jeszcze rozbiło się na dwa słowa" 'cieć' i 'teść'. Ojejku. Zgroza. 'Menel' i 'nygus' zostały 'dziwnie' (a nawet bardzo dziwnie) przerobione z etiopskiego. Ojejku, skandal. Podobnych przykładów są setki a pewnie i tysiące. Powtórzę - język żyje. To nie zakonserwowany skansen.]

A jeśli chodzi o Stan 51, to jest na moim celowniku. Miałem niejedną okazję żeby zagrać w prototyp, ale nie skorzystałem, bo nie przepadam specjalnie za graniem w prototypy, teraz jednak po wydaniu gry chętnie spróbuję :)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: watman »

Andy pisze:I co, zamawiacie?
portfel i zona na razie nei pozwalaja - portfel w przyszlum tygodniu nie bedzie mial nic do gadania, ale zonka chce najpierw nowy dodatek do carcassone ;P

no chyba, ze ktos chce jakies tlumaczenie zamowic, to dorobie sobie na boku i kupie wczesniej ;P
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Filippos »

jax pisze: nie przepadam specjalnie za graniem w prototypy
Niestety niektórzy cierpią na tę groźną i tajemniczą chorobę. :roll: Nie ustajemy w wysiłkach szukając leku :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 250 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: jax »

Filippos pisze:Nie ustajemy w wysiłkach szukając leku :D
Nie zauważyłem ;)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1526
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 197 times

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: Furan »

[przeziębiony domorosły purysta językowy mode=on] Czy karta ,,handlarz gruzu" odnosi się do człowieka handlującego gruzem, czy dla organizacji gruz (gruzu?)? [przeziębiony domorosły purysta językowy mode=off]:)
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum; Mundus Novus, Montana
Awatar użytkownika
zaba
Posty: 235
Rejestracja: 21 sie 2008, 09:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: 51. stan (51st state)

Post autor: zaba »

Cały czas się waham nad kupnem tz. klimat mi bardzo pasuje ale za bardzo nic nie wiem o mechanice jest wiadome ze karty działają na 3 sposoby i nic poz tym :? ciśnie si tu ewidentnie na usta Dlaczego nie ma instrukcji ?? przecież gra jest już w fazie drukowania a instrukcja pomogła by wielu w decyzji zakupu
ODPOWIEDZ