Merchants & Marauders / Kupcy i Korsarze (Kasper Aagaard, Christian Marcussen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Szaweł »

Curiosity pisze:Pomalowane ładnie, ale dla mnie kolorowe żagle absolutnie nie są klimatyczne. Nie widziałem nigdy statków z takimi żaglami.
No i musiał wejść i zmącić :D Białe żagle z pomalowanymi flagami i zestaw lup dla graczy
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

Galeony to co prawda nie są, no ale... :)

Obrazek
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: schizofretka »

A ja nie widziałem statków całych czerwonych, zielonych itd. łącznie z żaglami, więc jest 0-0, przy czyym te pierwsze wygrywają na karne wyglądem :)


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: kastration »

U mnie też powrócił temat Kupców po przerwie od stania na półce. Kupiłem dodatek i mam pytanie, czy te bggowskie tłumaczenia kart na PL w oryginalnym wydruku wchodzą swobodnie w koszulki? Drukował ktoś? Bo jak rozumiem, część rzeczy trzeba samoprzylepnie nakleić na planszetki, ale karty wolałbym spolszczyć nie na stałe i nie wiem czy ryzykować kolorowy wydruk, by potem do kosza miał iść.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Wallenstein »

Moim zdaniem są lekko większe niż karty, ale wystarczy przyciąć.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Paskuder »

Ktoś coś?
Obrazek
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

Jakas smutna kiszka ponoć, nie mająca nic wspólnego. Wydawca poszedł po bandzie, dołożył logo, autor gry wzruszył ramionami zeby nie robic zamieszania (z tego co pamiętam)
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Paskuder »

Ktoś mi powie ile jest kart w dodatku seas of glory bo nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji... Jak rozumiem też są rozmiaru mini european?
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
Kretilla
Posty: 150
Rejestracja: 28 maja 2005, 19:43
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Kretilla »

Paskuder pisze:Ktoś mi powie ile jest kart w dodatku seas of glory bo nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji... Jak rozumiem też są rozmiaru mini european?
Ten sam rozmiar
Wg instrukcji
119 nowych
8 replacement
2 promo, które nie wiem czy obecnie są dodawane
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: michalldz90 »

Jakie to te promo karty?

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Paskuder »

Kretilla pisze:
Paskuder pisze:Ktoś mi powie ile jest kart w dodatku seas of glory bo nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji... Jak rozumiem też są rozmiaru mini european?
Ten sam rozmiar
Wg instrukcji
119 nowych
8 replacement
2 promo, które nie wiem czy obecnie są dodawane
Dziękował
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
Kretilla
Posty: 150
Rejestracja: 28 maja 2005, 19:43
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Kretilla »

michalldz90 pisze:Jakie to te promo karty?

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka
Kapitanowie Bruce Nicholson i Jan Pieterszoon Hooft. U mnie byli na zewnątrz pudełka i razem z nimi kapitanów jest 19, a instrukcja od dodatku mówi o 17.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: playerator »

Kretilla pisze:Kapitanowie Bruce Nicholson i Jan Pieterszoon Hooft. U mnie byli na zewnątrz pudełka i razem z nimi kapitanów jest 19, a instrukcja od dodatku mówi o 17.
Można zapytać kiedy i gdzie został kupiony ten dodatek z promkami?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Haloon »

Ja też ich mam. A grę kupiłem zwyczajnie w jednym ze sklepów w Kanadzie, bez info o promosach.
Kretilla
Posty: 150
Rejestracja: 28 maja 2005, 19:43
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Kretilla »

Ja też normalnie kupiłem grę w czerwcu 2015 w planszomanii. Nigdzie na szybko nie znalazłem informacji o jakiś kartach promo. Ale fakt, że byli zapakowani oddzielnie i wykraczają ponad ilość kapitanów wymienioną w instrukcji sugeruje, że to są jakiegoś typu karty promo, być może dodawane do pierwszego druku. Nie wykluczam, że w obecnie dostępnych egzemplarzach również są...

Edit: chyba, że to błąd w instrukcji, bo autorzy w ostatniej chwili kapnęli się, że miało być jeszcze tych dwóch kapitanów i dokładali ich na szybko, a instrukcja zawiera mniejszą liczbę wpisaną. Ja mam 17 w instrukcji jako liczba kapitanów, a Wy? 19 może?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

Warto może dodać, że kapitanowie (większość lub wszyscy, już nie pamiętam) z dodatku są nieszczególnie ładni, a to dlatego, że to są ryjki testerów - czy cuś takiego - wklejone ze zdjęć w rysowany "zarys" kapitana. Efekt jest... taki sobie. Na tyle taki sobie, że na BGG ktoś zaproponował ciekawszą alternatywę - https://boardgamegeek.com/image/2765327 ... seas-glory

Co do dwóch kapitanów (którzy wyglądają tak jak kapitanowie na okładce podstawki i rozszerzenia) - wg słów autora, to nigdy nie były promki. Miały być podobno pomyślane jako promki, ale zostały w ostatniej chwili dodane do pudełka, przez co w ilości komponentów wciąż widnieje 17, zamiast 19.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: kastration »

Kupowałem ostatnio dodatek i ci dwaj kapitanowie są, super że są, bo ładnie się komponują do pudełek. A jak wyglądają inni to już kwestia gustu. Wykonanie dodatku mega.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Paskuder »

kastration pisze:Kupowałem ostatnio dodatek i ci dwaj kapitanowie są, super że są, bo ładnie się komponują do pudełek. A jak wyglądają inni to już kwestia gustu. Wykonanie dodatku mega.
Jestem na kupnie, skąd brałeś bo ja widzę tylko w rebelu...
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: kastration »

Paskuder pisze:
kastration pisze:Kupowałem ostatnio dodatek i ci dwaj kapitanowie są, super że są, bo ładnie się komponują do pudełek. A jak wyglądają inni to już kwestia gustu. Wykonanie dodatku mega.
Jestem na kupnie, skąd brałeś bo ja widzę tylko w rebelu...
Też mi wyprzedali wszędzie, u Rebela zostało, to wziąłem. Już raz ryzyko się nie opłaciło, bo wyprzedano z rynku, więc tym razem się skusiłem.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Paskuder »

W ciągu tygodnia sprzedało się 5 kopii dodatku, została ostatnia sztuka w rebelu gdyby ktoś był zainteresowany...

Przy okazji zamówienia, rebel dorzucił mi do pudła 2 brakujące, zagubione kości z podstawki - jesteście wielcy!
Wieeeeelkie dzięki!!! :D
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Rocy7 »

Tworzenie dodatku, ktory zmienia gre na dużo lepszą jest chyba typowe dla tego autora. Mnie ciekawi balans, czy droga kupca jest w końcu równie sensowna jak korsarza?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

Rocy7 pisze:Tworzenie dodatku, ktory zmienia gre na dużo lepszą jest chyba typowe dla tego autora. Mnie ciekawi balans, czy droga kupca jest w końcu równie sensowna jak korsarza?
Zawsze była, także w podstawce.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Merchants & Marauders

Post autor: schizofretka »

W podstawce było zdecydowanie łatwiej wieść życie jako kupiec, ewentualnie łupić najwyżej jeden kraj. Stąd popularne ograniczenie na liczbę punktów chwały możliwych do zdobycia za kasę - zmuszały graczy do wykorzystywania bardziej ryzykownych dróg w postaci plotek i misji, a nie tylko farmienia, co wychodziło grze na dobre.

Zaś co do obcięcia gry: każdy, kto grał w Sid Meier's Pirates! rozpoznaje zarówno inspiracje dla mechaniki, jak i brakujące elementy, które pojawiły się w dodatku. Jednak podstawka i tak jest dość skomplikowaną grą jak na planszówkę, co obserwowałem naocznie ucząc gry 'casuali', dla których de facto najbardziej jest skierowana. Według mnie właśnie bariera wejścia była glówną przyczyną niskiej sprzedaży polskiej edycji. Pudło przychodziło również dość wypchane, tak że 'wykastrowana' jest IMO niesłusznym oskarżeniem.

W każdej przygodówce niemal z definicji więcej=lepiej i najczęstszym zarzutem w recenzjach jest brak różnorodności, na który w M&M nie ma co narzekać - kart chwały, plotek, misji i pogody starcza na dobre kilkadziesiąt partii.


Stukał Lucjan Szołajski
Ostatnio zmieniony 10 lip 2017, 04:41 przez schizofretka, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: tomb »

Dla mnie KiK to chyba jedyna gra, przy której nie myślę o optymalizacji, tylko rzucam się w wir przygody. Oczywiście staram się to i owo skalkulować, ale odstręcza mnie i nudzi metoda kupców - kup, przypłyń, sprzedaj. Dodatek staje się tu obowiązkowy.
U nas najwięcej problemów było/jest ze zrozumieniem przydziału kości podczas bitew. Dla moich współgraczy nie jest to płynne, proste, choć autorzy przemyśleli całość bitew bardzo fajnie. Mam jednak wrażenie, że niektórzy unikają morskich starć, bo nie bardzo czują, co się podczas nich dzieje.
Podstawka gry to chyba jedyne u mnie pudło, które po wypchnięciu żetonów nadal jest pełne.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

schizofretka pisze:W podstawce było zdecydowanie łatwiej wieść życie jako kupiec
Moi współgracze też tak uważali, do czasu gdy zauważyli ze zgrozą, że radośnie czekam przy ich porcie domowym, a potem równie radośnie zabieram wszystko, co wieźli. Ta gra to sandbox i liczy się nastawienie graczy. Jak będa grali eurosucharowcy, to wiadomo, że sobie wyliczą, że szybkie i łatwe punkty są z handlu. Jeśli jednak ktoś tak bardzo lubi, to w dodatku jest dobry wariant, który zwiększa liczbę pieniędzy potrzebną na każdy kolejny punkt chwały.

Co do walki, polecam mieć pod ręką to - https://boardgamegeek.com/filepage/6968 ... -tie-re-ro
ODPOWIEDZ