Merchants & Marauders / Kupcy i Korsarze (Kasper Aagaard, Christian Marcussen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dziobanes
Posty: 216
Rejestracja: 21 sie 2016, 10:30
Lokalizacja: Milanówek
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: dziobanes »

Seas of Glory obecnie dostępny w trzech sklepach : Rebel, Planszomania, Planszostrefa . Ja już skorzystałem i nie mogę się doczekać :D
puchacz
Posty: 18
Rejestracja: 24 kwie 2013, 13:14

Re: Merchants & Marauders

Post autor: puchacz »

Ktoś może powiedzieć opinie odnośnie dodatku Seas of Glory?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: rattkin »

Jest jednym z najlepszych dodatków do gier, jakie znam. Modułowy, świetnie opisany, do wyboru do koloru. Dodaje głębi w różnych miejscach i można sobie grę dowolnie przekonfigurować. Bodaj najważniejszą zmianą jest zmieniona karta Galleonu, który ma wreszcie zbite statystyki do właściwych.
dziobanes
Posty: 216
Rejestracja: 21 sie 2016, 10:30
Lokalizacja: Milanówek
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: dziobanes »

W tym momencie nie wyobrażam sobie M&M bez SoG. Dla mnie najbardziej istotne elementy które wprowadza dodatek to :
1. Zmienność wiatru i ogromny sztorm poruszający się po planszy (często trzeba dostosować taktykę do nowych warunków atmosferycznych)
2. Wcześniej wspomniany nowy galeon o poprawionych statystykach
3. Karty "kontrabandy" i przemycanie różnych towarów do portów, narażając się na ryzyko wykrycia przez NPC
4. Dodatkowe statki piratów NPC (więcej NPC = ciekawsza rozgrywka)
5. Nowe lokacje na morzu (wprowadzają mnóstwo możliwości, ciężko wszystko wymienić)
6. Zmienne zadowolenie i lojalność załogi (może być bardzo istotne)
7. Nowy statek , coś pomiędzy Sloopem a Fregatą , nie daje punktu Glory , ale często jest dobrą przejściową opcją, kiedy robi się gorąco na planszy (jest sporo tańszy od Fregaty/Galeonu)
8. Złoty Statek bankowy, który pływa po planszy z portu do portu, zbierając pieniądze na pokład. W połowie rozgryki staje się łakomym kąskiem dla piratów
9. Ulepszenia statków NPC. Każdy nowy statek NPC dostaje jedno albo dwa ulepszenia, tak żeby nie było za łatwo.
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Haloon »

Też tak uważam. SoG jest świetnym i jednocześnie niezbędnym dodatkiem. Do momentu gdy go nie mieliśmy gra sporadycznie wchodziła na stół. Uważaliśmy, że sama podstawka powinna się nazywać Kupcy & kupcy. Grę można było szybko wygrać jako kupiec, a bycie piratem to tylko niepotrzebne komplikowanie sobie sprawy.
Awatar użytkownika
sirwei
Posty: 1654
Rejestracja: 26 gru 2012, 18:29
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: sirwei »

Haloon pisze:Też tak uważam. SoG jest świetnym i jednocześnie niezbędnym dodatkiem. Do momentu gdy go nie mieliśmy gra sporadycznie wchodziła na stół. Uważaliśmy, że sama podstawka powinna się nazywać Kupcy & kupcy. Grę można było szybko wygrać jako kupiec, a bycie piratem to tylko niepotrzebne komplikowanie sobie sprawy.
Zgadzam się całkowicie. Żona uznała że nie chce już grać w samą podstawkę ;) Ja czekam na kolejną okazję żeby zagrać w pełnym składzie...
Nobody`s perfect, everybody frytki.

Moja kolekcja
puchacz
Posty: 18
Rejestracja: 24 kwie 2013, 13:14

Re: Merchants & Marauders

Post autor: puchacz »

Ktoś się orientuje, czy planowana jest edycja polska?
Awatar użytkownika
panda_09
Posty: 180
Rejestracja: 27 sty 2014, 11:12
Lokalizacja: b-stok
Been thanked: 3 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: panda_09 »

puchacz pisze:Ktoś się orientuje, czy planowana jest edycja polska?
Edycja polska była i się skończyła. Od czasu do czasu pojawiają się używki w zaporowych cenach.
3trolle -7.00% (chętnie pomogę ;)
dziobanes
Posty: 216
Rejestracja: 21 sie 2016, 10:30
Lokalizacja: Milanówek
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: dziobanes »

Jeśli chodzi o podstawkę to jest polska edycja na rynku wtórnym. Dodruku nie będzie z tego co wiem. Natomiast dodatek SoG nigdy nie był wydany po Polsku i nie będzie.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Dellas »

Ktoś się orientuje, czy planowana jest edycja polska?
Swojego czasu odbyła się długa dyskusja na temat edycji PL. Wydawca oświadczył że nie będzie już wznowienia edycji PL podstawki, ani wydania dodatku.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: schizofretka »

Smuteczek, ale wygląda na to, że za wcześnie było wtedy na polonizację skomplikowanej przygodówki po polsku - za małe przeniknięcie rynku by dotrzeć do ludzi, ktorzy nie weszli w hobby od figurek, wojennych lub euro.

Natomiast dodatek orzy wymaganiach Z-Man byłby i tak nie realny, więc niech nikłym pocieszeniem będzie to, że jest must-have (nie od razu jak u FFG, ale jeśli komuś gra się będzie podobać po kilku partiach) i byłaby mieszanina języków...

Karty plotek to niemal zawsze test na coś w jakimś akwenie, co można wychwycić bez znajomości języka, karty misji są publiczne, karty glory trzebaby przetłumaczyć, zrobić ściągę lub jakiś home rules bez nich - nie są jakoś szczególnie istotne, zwłaszcza jeśli włączy się kilka modułów dodatku.

Jak się zakręcisz, to pewnie znajdziesz skany kart polskich, lub w ostateczności wieczór z tłumaczeniem, drukarką, nożyczkami i koszulkami.


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
klacz10
Posty: 27
Rejestracja: 07 cze 2014, 08:13
Been thanked: 5 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: klacz10 »

Na BGG można pobrać tłumaczenie kart jak i samej instrukcji na język polski :)
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 969
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 349 times
Been thanked: 749 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Apos »

Czy dodatek działa w pełni z polskim wydaniem Kupców? Bardzo zaintrygował mnie post @dziobanes o pozytywnych zmianach i dodatkach jakie wprowadza rozszerzenie :).
bigbluedragon
Posty: 233
Rejestracja: 03 lut 2017, 01:36
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: bigbluedragon »

Podpinam się pod pytanie :) Jakieś różnice w wielkościach kart albo innych elementów? https://www.boardgamegeek.com/image/301 ... size=large patrząc po tym zdjęciu zawartości wygląda mi w miarę kompatybilnie (tylko ewentualnie w koszulki polskie awersy wrzucić na kartach) ale może ktoś już przetestował :)?
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Wallenstein »

Może ktoś podrzucić link do tłumaczenia kart z podstawki na PL?
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Polo15
Posty: 118
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 46 times
Been thanked: 42 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Polo15 »

bigbluedragon pisze:Podpinam się pod pytanie :) Jakieś różnice w wielkościach kart albo innych elementów? https://www.boardgamegeek.com/image/301 ... size=large patrząc po tym zdjęciu zawartości wygląda mi w miarę kompatybilnie (tylko ewentualnie w koszulki polskie awersy wrzucić na kartach) ale może ktoś już przetestował :)?
Ja nie zauważyłem żadnych różnic. Jeśli chodzi o rewersy kart, to w grze nie ma większego znaczenia czy wiesz, że dobierzesz kartę z dodatku czy podstawki. A jak komuś to bardzo przeszkadza to można karty dobierać od spodu stosu.
bigbluedragon
Posty: 233
Rejestracja: 03 lut 2017, 01:36
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: bigbluedragon »

Polo15 pisze:
bigbluedragon pisze:Podpinam się pod pytanie :) Jakieś różnice w wielkościach kart albo innych elementów? https://www.boardgamegeek.com/image/301 ... size=large patrząc po tym zdjęciu zawartości wygląda mi w miarę kompatybilnie (tylko ewentualnie w koszulki polskie awersy wrzucić na kartach) ale może ktoś już przetestował :)?
Ja nie zauważyłem żadnych różnic. Jeśli chodzi o rewersy kart, to w grze nie ma większego znaczenia czy wiesz, że dobierzesz kartę z dodatku czy podstawki. A jak komuś to bardzo przeszkadza to można karty dobierać od spodu stosu.
Dzięki za odpowiedź, chyba trzeba będzie w takim razie przy najbliżej okazji zainteresować się tematem :D
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: kastration »

Haloon pisze:Też tak uważam. SoG jest świetnym i jednocześnie niezbędnym dodatkiem. Do momentu gdy go nie mieliśmy gra sporadycznie wchodziła na stół. Uważaliśmy, że sama podstawka powinna się nazywać Kupcy & kupcy. Grę można było szybko wygrać jako kupiec, a bycie piratem to tylko niepotrzebne komplikowanie sobie sprawy.
Mam pytanie do tej opinii. Czy to oznacza, że można swobodnie grać piratem bez wymuszonej gry i poczucia, że kupcem jest łatwiej? Zbalansowano pirata bez konieczności utrzymania home rulesów-proponowanych utrudnień dla kupca z podstawki?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Haloon
Posty: 322
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:14
Has thanked: 40 times
Been thanked: 15 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Haloon »

Powiem tak... (od razu mówię o wrażeniach z rozgrywki, grałem jakiś czas temu i nie wertowałem instrukcji przy pisaniu posta ;) Jest więcej kart do każdej talii, więc i więcej wydarzeń utrudniających nam życie. Dodatkowe lokalizacje na mapie (w formie kafli) oraz takie rzeczy jak Złoty Galeon dają nam możliwość szybkiego zarobku poprzez piracenie. Najbardziej kupcowi utrudnia życie tor morale załogi. Gdy jesteśmy w stagnacji tracimy morale. Odpada osiadanie w portach, czekanie na dobre ułożenie towarów, dobrą pogodę. Musimy cały czas działać albo nasza załoga będzie się buntować (gdy morale spadnie do minimum, możemy nawet zostać wyrzuceni za burtę). Dzięki dodatkowi wachlarz działań pirata jest większy, mechanizmy lepiej oddają żeglowanie. To samo tyczy się walki (ulepszenia dla NPC). Jednak jeżeli ktoś jest wielbicielem Excela i się uprze to da radę powoli skrobać te punkty zwycięstwa jako kupiec. ;P
klacz10
Posty: 27
Rejestracja: 07 cze 2014, 08:13
Been thanked: 5 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: klacz10 »

Tu masz link do strony na bgg: https://boardgamegeek.com/boardgame/161 ... lory/files
Masz tam wszystkie pliki do pobrania (instrukcje, karty itp) :) .
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Wallenstein »

A ma ktoś link do kart z podstawki?
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: michalldz90 »

Pierwszy raz w historii mojego planszówkowego hobby stało się, żebym ponownie kupił grę, którą kiedyś sprzedałem :) prawdę mówiąc kiedy miałem tę grę po raz pierwszy, zbyt szybko chciałem mieć grę idealną i zbyt pochopnie oceniałem niektóre tytuły. Tak było i w przypadku KiK. Całe szczęście udało mi się ponownie dorwać ten tytuł, tym razem nawet z dodatkiem, ale pierwsza partie po rozłące i tak rozegraliśmy tylko z dwoma modułami: wiatrem i sztormem. Jak się cieszę, że dojrzałem do tej gry. Jest świetna. Moje zarzuty co do losowości już schodzą w tym momencie na dalszy plan. Wciąż zdaję sobie sprawę, że zły rzut może trochę namieszać, ale to w końcu gra przygodowa, z domieszką euro, a nie odwrotnie. Już nie mogę się doczekać kolejnych partii. Ze wszystkimi dodatkami zapowiada się istny sandbox i chyba nieskończona regrywalność :) przez najbliższe miesiące będzie mocno katowana. Na koniec obrazek, który za każdym razem wgniata mnie w fotel. :) klimat, aż wylewa się ze stołu :)

Obrazek
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Szaweł »

Urwał nać! Pięknie to wygląda. Też chcę!
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2650 times
Been thanked: 2332 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Curiosity »

Pomalowane ładnie, ale dla mnie kolorowe żagle absolutnie nie są klimatyczne. Nie widziałem nigdy statków z takimi żaglami.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: michalldz90 »

Trzeba jakos odróżniać swoje statki a jest to akurat najbardziej czytelny sposob pomalowania. Dla mnie ok :)

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka
ODPOWIEDZ