Strona 1 z 2

Leksykon Gier Planszowych

: 18 lip 2004, 21:53
autor: Pancho
Proponuję rozpocząć w tym temacie inicjatywę wspólnego tworzenia Leksykonu Gier Planszowych. W przyszłości, po odpowiedniej edycji umieści się go jako samoistną część serwisu http://www.gry-planszowe.pl. Prośba do moderatora o przyklejenie tego topicu na stałe.

Kilka uwag co do podawania haseł:
-hasła nie posiadające popularnych odpowiedników w języku polskim umieszczamy po angielsku (można oczywiście zaproponować swoje polskie odpowiedniki w nawiasie, później podyskutujemy czy są odpowiednie czy nie)
-z podanymi terminami można polemizować, podawać swoje odpowiedniki, poprawiać istniejące. Podejrzewam, że są takie terminy, które różne osoby różnie będą interpretować i obie strony będą miały za sobą mocne argumenty. Wtedy o ostatecznym kształcie będzie decydować grupa edytorska (stworzy jakiś kompromis, wybierze jeden z terminów lub wręcz zamieści oba opisy)
-unikamy w treści terminów własnych opinii, wrażeń itp. Treść opisów powinna być neutralna i opisywać obiektywnie dane zjawisko. Na przykład można sięgać do wyrażeń typu „popularny, sławny”, ale darować sobie wyrażenia typu „mój ulubiony” itd.

Kilka terminów na początek.... czekam na uwagi, propozycje swoich itp.

action system – rodzaj mechaniki gry. Gracz w swojej turze (poprzez wybór na przykład konkretnej postaci) determinuje jakie czynności będzie mógł wykonać on oraz reszta uczestników gry. W wyniku tego w każdej turze poszczególne akcje graczy są najczęściej niepowtarzalne. Przykłady gier z zastosowaniem tej mechaniki to Puerto Rico czy Age of Steam.

DR – (ang. dice roll), rzut kostką. Skrót często występujących w instrukcjach do gier planszowych.

heks (heksagon) – sześciokąt, pojedyncze pole na planszy heksagonalnej.

plansza heksagonalna – najbardziej popularny rodzaj planszy oparty na siatce sześciokątów (heksów). Główną zaletą planszy heksagonalnej jest możliwość przemieszczania się w każdą stronę o taką samą odległość (w odróżnieniu od siatki opartej na kwadratach, gdzie przejście po skosie jest równe przejściu dwóm krokom: w pionie i poziomie). Przykłady gier z planszą heksagonalną (całe mnóstwo) – Bzura 1939, Krieg!, Wojny Napoleońskie

plansza point-to-point – plansza oparta na polach (najczęściej kwadratach) połączonych liniami. Przejście z jednego pola na drugie możliwe jest jedynie jeżeli oba punkty docelowy i wyjściowy są ze sobą połączone. W innym wypadku ruch jest niemożliwy. Główna zaletą planszy point-to-point jest w prosty sposób określenie miejsc łatwiej lub trudniej dostępnych czy wyznaczenie charakterystycznych dróg. Przykłady gier z zastosowaniem planszy point-to-point to Ścieżki Chwały, Spadkobiercy Aleksandra Wielkiego, For The People.

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 19 lip 2004, 00:17
autor: Szept
Moje uwagi doałem na niebiesko. W przypadku Z-punktu-do-punktu należy też pamitać, że np. Gra o tron ma planszę opartą właśnie o ten system. Nie ma tem wprawdzi kwadratów i kresek, ale sustem działania jest dokładnie taki sam.


action system (deklaracja działań) – rodzaj mechaniki gry. Gracz w swojej turze (poprzez wybór na przykład konkretnej postaci) determinuje jakie czynności będzie mógł wykonać on oraz reszta uczestników gry, lub deklaruje jakie czynności będą mogły wykonywać jego poszczególne piony.Przykłady gier z zastosowaniem tej mechaniki to Puerto Rico czy Age of Steam, A Game of Thrones.


plansza point-to-point (z-punktu-do-punktu)– plansza oparta na polach, czaesm połączonych liniami. Przejście z jednego pola na drugie możliwe jest jedynie jeżeli oba punkty docelowy i wyjściowy są ze sobą połączone. W innym wypadku ruch jest niemożliwy. Główna zaletą planszy point-to-point jest w prosty sposób określenie miejsc łatwiej lub trudniej dostępnych czy wyznaczenie charakterystycznych dróg. Przykłady gier z zastosowaniem planszy point-to-point to Ścieżki Chwały, Spadkobiercy Aleksandra Wielkiego, For The People, A Game of Thrones.

: 19 lip 2004, 11:26
autor: Misiołak
plansza-układanka (tile placing/modular board) - plansza budowana przed grą lub w jej trakcie z losowo dobieranych elementów. Elementy te mogą być rozmieszczane w sposób losowy lub zgodnie z wolą gracza
Przykłady:
Carcassone, Drakon, Settlers of Catan, Tikal

party game - gra łatwa, prosta i przyjemna przeznaczona dla dużej liczby graczy. Charkteryzuje się prostymi, łatwymi do opanowania zasadami. Górna liczba graczy oscyluje w okolicach 15, przy większej ilości osób graczy łączy się w drużyny. Zazwyczaj są to gry słowne (word game) lub aktorskie (acting game)
Przykłady:
Mafia(Wilkołak)



Hasła dla szukających inspiracji ;).
Podział mechaniki wg BGG
Podział na kategorie wg BGG

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 19 lip 2004, 20:13
autor: wilczelyko
Szept pisze:W przypadku Z-punktu-do-punktu należy też pamitać, że np. Gra o tron ma planszę opartą właśnie o ten system. Nie ma tem wprawdzi kwadratów i kresek, ale sustem działania jest dokładnie taki sam.
Nie bardzo podoba mi się pojemność tej definicji. Tą metodą wliczymy do tej kategorii strasznie dużo gier, w których po prostu pola nie mają regularnych kształtów i stykają się z nieregularną liczbą innych pól czyli m.in.: Obcy, Uratuj swoje miasto, Risk i wiele, wiele innych. W point-to-point chyba jednak kluczowe są te kreseczki między polami. Wiem, że to tylko forma, ale raz, że nadaje nazwę, a dwa, że wiąże się z pewnymi udogodnieniami - dużo łatwiej separować czy oddalać pola od siebie. Na mapie, takiej jak w GoT czy Risku trzeba by albo robić jakieś pokręcone terytoria, albo zwiększać/zmniejszać ilość pól, albo wstawiać rzeki czy góry-nie-do-przejścia. System z liniami dlatego jest taki wygodny, dlatego właśnie że w estetyczny i czytelny sposób te trudności omija.
Inne przykłady gier point-to-point: Scotland Yard, Highlanders.

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 19 lip 2004, 21:32
autor: Szept
wilczelyko pisze: Nie bardzo podoba mi się pojemność tej definicji.
Właśnie sobie pomyślałem, ze monopoly też by się do niej kwalifikowało ;)
Na mapie, takiej jak w GoT czy Risku trzeba by albo robić jakieś pokręcone terytoria, albo zwiększać/zmniejszać ilość pól, albo wstawiać rzeki czy góry-nie-do-przejścia. System z liniami dlatego jest taki wygodny, dlatego właśnie że w estetyczny i czytelny sposób te trudności omija.
Niby tak, ale GoT również działa na zasadach Point-to-Point, trzeba by wydzielić to jako podkategorię albo coś :)

: 20 lip 2004, 09:16
autor: wolfe
Misiołak pisze:plansza-układanka (tile placing/modular board) - plansza budowana przed grą lub w jej trakcie z losowo dobieranych elementów. Elementy te mogą być rozmieszczane w sposób losowy lub zgodnie z wolą gracza
Przykłady:
Carcassone, Drakon, Settlers of Catan, Tikal
Tutaj powinno być rozróżnienie, bo tile placing i modular board to dwie różne mechaniki.

To co opisałeś to wg. mnie modular board - plansza do gry jest tworzona z różnych elementów - dzięki czemu może ona być inna w każdej grze, lub zmieniać się podczas gry. Przykłady: Settlers of Catan, Tikal.

Tile placing - mechanika wykorzystująca elementy układane na planszy podczas gry. Przykłady: Carcassonne, Cronberg, Alhambra.

: 20 lip 2004, 10:54
autor: Misiołak
Pisałem tylko o planszy powstającej z elementów. Dla tego najpierw użyłem polskiej nazwy. Zarówno tile jak i modular łapią się pod tą definicję.
IMO obie bardzo często się zazębiają. Powiedziałbym, że modular to podgrupa tile.


Tile placement - mechanika, której sednem jest układanie kart, pionów, elementów planszy w porządane wzory, kombinacje. BGG dodaje, że układane 'rzeczy' nie przemieszczają się.
Przykłady: Carcassonne, Cronberg, Alhambra
Definicja, którą podałeś dotyczyłaby każdej niemal gry, bo wszędzie jakieś elementy są rozstawiane na planszy ;) Moja z kolei zahacza o pattern building.

: 20 lip 2004, 11:04
autor: wolfe
Misiołak pisze:Definicja, którą podałeś dotyczyłaby każdej niemal gry, bo wszędzie jakieś elementy są rozstawiane na planszy
No tak, trzeba by jakoś sensownie przetłumaczyć tile, bo element to rzeczywiście może być pion jak i żeton...
Co do tile placement to się teraz zgodzę, a modular board, to wg mnie dotyczy tylko tworzenia planszy (która w każdej grze jest inna).

: 24 lip 2004, 19:44
autor: Nataniel
plansza-układanka (tile placing/modular board) - plansza budowana przed grą lub w jej trakcie z losowo dobieranych elementów. Elementy te mogą być rozmieszczane w sposób losowy lub zgodnie z wolą gracza
Przykłady:
Carcassone, Drakon, Settlers of Catan, Tikal, Madgar

party game - gra łatwa, prosta i przyjemna przeznaczona dla dużej liczby graczy. Charkteryzuje się prostymi, łatwymi do opanowania zasadami. Górna liczba graczy oscyluje w okolicach 15, przy większej ilości osób graczy łączy się w drużyny. Zazwyczaj są to gry słowne (word game) lub aktorskie (acting game)
Przykłady:
Mafia (Wilkołak), Kalambury, Indiański poker

: 17 sie 2004, 16:39
autor: Nataniel
dice fest - właściwość gry, w której bardzo wiele zależy od udanych rzutów kostek i potrafią one znacząco przechylić szalę zwycięstwa, inaczej "duza losowość". Przykłady: Runebound, Risk.

(za ostatni przyklad pewnie ktos mnie zabije :)).

: 28 lis 2004, 01:01
autor: Ausir
Do przykładów gier point-to-point możnaby dodać również "Jaskinię", dodatek do Magii i miecza.

: 16 maja 2005, 15:04
autor: Raleen
Ausir pisze:Do przykładów gier point-to-point możnaby dodać również "Jaskinię", dodatek do Magii i miecza.
Albo, chyba nawet jeszcze bardziej, Kosmiczną Otchłań :) .

: 12 wrz 2005, 07:38
autor: Muttah
Mam jeszcze jedną sugestię co do tile placement. Tile to w najprostszym tłumaczeniu "płytka", chociaż zależnie od rodzaju gry i sposobu wykonania bardziej stosowna będzie "karta" lub "żeton" (no, chyba że "element planszy").

Chociaż w sumie nie o tym miałem, bo głównie chciałem nadmienić, że elementy nie zawsze muszą pozostawać nieruchome. Albo jeszcze inaczej, że tile placement nie musi odnosić się wyłącznie do planszy jako takiej. Najszybciej będzie, jak zapodam przykład z Vortex'a, gdzie "tiles" stanowią fortece (nieruchome, chociaż i od tego są wyjątki), oraz jednostki, które poruszają się oraz atakują:
http://www.boardgamegeek.com/image/24670

BTW: jak mogę wstawić odnośnik? Co ma być pomiędzy znacznikami URL, gdzie mam dać tytuł linku, a gdzie adres strony? Thanks ;) Sorry za noob question.

: 12 wrz 2005, 10:03
autor: Nataniel
dajesz {url=tutajadres_z_http}tytul odnosnika{/url}
(oczywiscie zamiana {} na [] )

: 28 wrz 2005, 15:12
autor: Pete
Pöppel, der (niemiecki) albo Poeppel: The figure which will be moved by the player on the game board.

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 16 lis 2005, 17:57
autor: Hudson
Szept pisze:Moje uwagi doałem na niebiesko. W przypadku Z-punktu-do-punktu należy też pamitać, że np. Gra o tron ma planszę opartą właśnie o ten system. Nie ma tem wprawdzi kwadratów i kresek, ale sustem działania jest dokładnie taki sam.
Bardzo odwazna teza, ale nijak nie moge sie z nia zgodzic. Gre o Tron zakwalifikowalbym raczej do strategii z systemem obszarowym. Podstawowa roznica polega na tym, ze np. w PoG brak mozliwosci przejscia miedzy dwoma sasiadujacymi polami mozna oznaczyc po prostu nie laczac tych pol ze soba. W Grze o Tron trzebaby chyba rysowac granice w innych kolorach (aby okreslic je jako nieprzekraczalne) albo cos w tym stylu. Systemy moga sie wydawac podobne, jednak nie do konca daja te same mozliwosci.

: 08 lis 2006, 12:42
autor: Van
Niezbyt długo siedzę w planszówkach więc nie podam definicji haseł tylko o nie zapytam. Bo wydaje mi się, że akurat tutaj pasują, nie ma ich wytłumaczonych a spotkałem się kilka razy z takimi określeniami. Pierwsze określenie to jest efekt kingmakingu a drugie to efekt kuli śnieżnej. Może ktoś pomóc?

: 08 lis 2006, 13:05
autor: edrache
Czyżby jakaś prowokacja? :)

Wczoraj na polterze pojawił się taki "artykuł":

http://planszowki.polter.pl/Slowniczek-a790

: 08 lis 2006, 14:53
autor: Nataniel
Van_Hoover pisze:efekt kingmakingu
O takim efekcie mowi sie, gdy gracz nie majacy szans na zwyciestwo moze swoimi ruchami zadecydowac kto z liderow wygra gre. Na przyklad graja A, B i C. A i B prowadza, maja po tyle samo punktow, zbliza sie koniec gry. Gracz C nic nie uzyska dla siebie atakujac jednego lub drugiego - jednak ten, ktorego C zaatakuje, straci punkty / obszar / miasto i przegra - w ten sposob C decyduje de facto o zwyciestwie, a nie umiejetnosci graczy A i B.
Van_Hoover pisze:efekt kuli śnieżnej
Lepszy staje sie coraz lepszy - to oddaje sens okreslenia "efekt kuli snieznej". Mowi sie o nim, jezeli w mechanizmie gry gracz, ktory ma najwiecej punktow / zasobow ma takze najwieksze mozliwosci ich szybkiego zdobywania - przez co jego przewaga nad pozostalymi moze sie juz tylko powiekszac. Taki efekt wystepowalby na przyklad w Osadnikach z Catanu, gdyby gralo sie do 20 punktow i gdyby nie bylo dodatkowych punktow za droge/rycerzy/karty. Zwykle efekt ten jest eliminowany przez wielowymiarowe punktowanie (punktowanie za rozne rzeczy czy rozne liczenie tych samych rzeczy, np. RA, Goa) lub przez mechanizmy autobalansujace (np. Wysokie Napiecie - najslabszy gracz kupuje tam surowce/domki najtaniej).

: 08 lis 2006, 15:59
autor: Van
edrache pisze:Czyżby jakaś prowokacja? :)
Absolutnie. Poprostu czytałem recenzję gry i nie mogłem do końca zrozumieć o czym czytam więc zapytałem w miejscu, które wydało mi się do tego najodpowiedniejsze :wink:

Hej

: 08 lis 2006, 19:06
autor: Ezechiel
Saise już się udał na pieszą pielgrzymkę do Essen po rozgrzeszenie. Przepraszamy za zamieszanie - już poprawiliśmy.

Wszystkich planszówkowiczów zachęcamy do współtworzenia słownika planszówkowego. Z chęcią powitamy uwagi i życzenia dotyczące słowniczka.

Panzer Grenadier

: 01 lut 2007, 09:59
autor: Forc
http://www.avalanchepress.com/PlayPG.php
Oto strona z darmową grą palnszową w ZSRR.Potrzeba jednak to przetłumaczyć (zasady) bo są po Angielsku .Pozdro

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 16 maja 2008, 18:27
autor: Lord Voldemort
wilczelyko pisze:
Szept pisze:W przypadku Z-punktu-do-punktu należy też pamitać, że np. Gra o tron ma planszę opartą właśnie o ten system. Nie ma tem wprawdzi kwadratów i kresek, ale sustem działania jest dokładnie taki sam.
Nie bardzo podoba mi się pojemność tej definicji. Tą metodą wliczymy do tej kategorii strasznie dużo gier, w których po prostu pola nie mają regularnych kształtów i stykają się z nieregularną liczbą innych pól czyli m.in.: Obcy, Uratuj swoje miasto, Risk i wiele, wiele innych.
To, o czym piszesz, to system Area Based (obszarowy), a nie Point to Point. W systemie obszarowym pola nie maja regularnych ksztaltow i stykaja sie calymi krawedziami. Co do zasady ruch jest mozliwy na sasiednie pola (chyba, ze pola lub krawedzie uwzgledniaja trudnosci terenowe, poprzez dodatkowy koszt w punktach ruchu badz zakaz przechodzenia przez okreslone krawedzie). Czesto wystepuje rowniez podzial na pola morskie i ladowe.
W point-to-point chyba jednak kluczowe są te kreseczki między polami. Wiem, że to tylko forma, ale raz, że nadaje nazwę, a dwa, że wiąże się z pewnymi udogodnieniami - dużo łatwiej separować czy oddalać pola od siebie. Na mapie, takiej jak w GoT czy Risku trzeba by albo robić jakieś pokręcone terytoria, albo zwiększać/zmniejszać ilość pól, albo wstawiać rzeki czy góry-nie-do-przejścia. System z liniami dlatego jest taki wygodny, dlatego właśnie że w estetyczny i czytelny sposób te trudności omija. Inne przykłady gier point-to-point: Scotland Yard, Highlanders.
To jest wlasnie istota rozroznienia pomiedzy systemem point-to-point i systemem obszarowym.

Zaleta systemu obszarowego jest jednak jego bardziej naturalny wyglad oraz wieksza pojemnosc pol, co ma istotne znaczenie dla gier bloczkowych, takich jak Europe Engulfed, Asia Engulfed, Fast Action Battle, itp. System ten zostal rowniez zastosowany w polskiej grze pt. Hannibal Barkas.

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 20 maja 2008, 09:18
autor: mikka
chyba nie ma sensu tworzyc tutaj leksykonu, bo nadto rozrośnięty przestanie być czytelny i funkcjonalny. Lepiej wykorzystać system wikipedii, jest darmowy i znakomicie sie nadaje na dane encyklopedyczne.

Re: Leksykon Gier Planszowych

: 31 maja 2008, 12:30
autor: ugly30
i to jest dobry pomysl, dadawajmy gry do wiki