Exodus: Proxima Centauri

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Odpisze jak bede mial wiecej czasu :)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: mauserem »

AkitaInu pisze:
Błysk pisze:Hmm, ktoś kto ma może to zrecenzować/ zaopiniować? Gra mnie dosyć zaintrygowała, ale z dodatkiem to koszta są całkiem spore. Lepiej wiedzieć czy warto, a po polskiej stronie sieci niewiele o tej grze się pisze/ mówi.
Ja nie polecam, wszyscy graja tak samo, bez emocji gra ;)
Za szybko odpuściłeś, albo wasza ekipa nie odnalazła się w tej grze - podstawka rzeczywiście może wydawać się "słaba" ale to kwestia podejścia - podstawka nie różnicuje - każdy zaczyna tak samo - teoretycznie, powoduje to, że wszyscy grają tak samo, no właśnie nie grają - to jest fajne - u nas w ekipie ludzie mają różne style gry.
Dodatek wprowadza, zróżnicowane setupy startowe dla każdej z frakcji i odrębne cele - trzeba umieć sobie z tym poradzić - nie wszyscy to potrafią. Przypomina mi to płacze przy TI3ed - bo ktoś tam bardzo nie chce grać robalami, meduzami albo coś w tym stylu - co akurat sobie wylosuje.

Ukryte planowanie ruchu jest świetne - to jest element, który bardzo sobie cenie i nie widzę z nim problemu.
Podobnie drzewo technologii i blueprinty statków kosmicznych. To gracze kombinują w co pójdą i jak będą się rozwijać.

Exodus to bardzo spoko gra - jest kosztowna i to jest czynnik hamujący jej popularność. Zresztą jak i w innych grach gatunku. Ale jak ktoś kocha - kupi :)
Ostatnio zmieniony 17 sty 2016, 15:35 przez mauserem, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5232
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1835 times
Kontakt:

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Gambit »

Ja zauważyłem (nie wiem czy to będzie przypadek AkitaInu), że osoby, które kręcą nosem na Exodusa, to najczęściej osoby, które dużo grały w Eclipse, lubią tę grę i próbują grać w Exodus tak, jakby to było Eclipse. I narzekają, że to jednak tak nie działa.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1404
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 187 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Błysk »

Gambit pisze:Ja zauważyłem (nie wiem czy to będzie przypadek AkitaInu), że osoby, które kręcą nosem na Exodusa, to najczęściej osoby, które dużo grały w Eclipse, lubią tę grę i próbują grać w Exodus tak, jakby to było Eclipse. I narzekają, że to jednak tak nie działa.

W Eclipse nie grałem, bo po opisach dałem spokój. Wybrałem TI i jestem zadowolony. A płacze z losowanej rasy można redukować i losować po 3, prawie na pewno trafi się coś- co jest spoko ;) Tyle, że nie zawsze ludzie mają czas i siłę na 8-12H gry w TI...
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Gambit pisze:Ja zauważyłem (nie wiem czy to będzie przypadek AkitaInu), że osoby, które kręcą nosem na Exodusa, to najczęściej osoby, które dużo grały w Eclipse, lubią tę grę i próbują grać w Exodus tak, jakby to było Eclipse. I narzekają, że to jednak tak nie działa.
Tutaj mogę się zgodzić, sam zauważyłem, że osoby, które bardzo lubią Eclipse, kręcą nosem na inne 4X jak np. Burning Suns, gdy okazuje się, że sobie nie radzą, bo wygrana nie kręci się wokól euro - ekonomii a innych aspektów jak taktyka i zaskakiwanie przeciwnika.

Kurde ponieważ mi Eclipse nie podchodzi to Exodus coraz bardziej kusi i sądzę, że nawet bez dodatku to gracze w trakcie gry sami sobie stworzą unikalne cywilizacje. Podobny mechanizm działa, w Blood Rage, Clash of Cultures więc i tu powinno być dobrze ;).
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: rastula »

a u mnie na półce kurzy się pierwsza edycja...mam nadzieję że to wydanie, mimo wad (chyba głownie dot. komponentów) jest grywalne :)
Awatar użytkownika
Fruczak Gołąbek
Posty: 918
Rejestracja: 29 wrz 2009, 00:56
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Has thanked: 72 times
Been thanked: 39 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Fruczak Gołąbek »

@up

U mnie tak samo. Wydanie z akcji na indiegogo. Odpakowane ale nie grane ani razu :(. Jak żonę namówię to może zagram. Jak nie to chyba będę musiał sprzedać.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

mauserem pisze:Exodus to bardzo spoko gra - jest kosztowna i to jest czynnik hamujący jej popularność. Zresztą jak i w innych grach gatunku. Ale jak ktoś kocha - kupi :)
biorac pod uwage, ze zarówno Eclipse jak i Twilight maja 2 dodatki (z czego co najmniej jeden jest must have w przypadku obu) Exodus z dodatkiem wcale nie odstaje cenowo.

Poza tym wcale nie jestem pewny, ze w przypadku Exodusa dodatek to must have jak w przypadku Eclipse czy Twilight, gdzie dodatki naprawiaja podstawki. Edge of Extinction dodaje frakcje fakt (choc zroznicowanie cywilizacji da sie osiagnac przez rozne technologie), nowe technologie to w zasadzie wiecej mozliwosci, tylko karty walki to pewna nowosc jesli chodzi o zasady podstawki.

Swoja drogą planuje ktoś spolszczac karty combat kart z dodatku?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Gambit pisze:Ja zauważyłem (nie wiem czy to będzie przypadek AkitaInu), że osoby, które kręcą nosem na Exodusa, to najczęściej osoby, które dużo grały w Eclipse, lubią tę grę i próbują grać w Exodus tak, jakby to było Eclipse. I narzekają, że to jednak tak nie działa.

Wiesz co, możesz masz racje. Tak naprawde ciężko ocenić. Gry w które grałem już mogę liczyć w setkach więć jakieś tam doświadczenie mam :)

Ale niestety z podstawki wyniosłem wrażenie że ekonomia też tu wygrywa :)
Na początku każdy grał różnie, różne technologie itp itd. Niektóre były oczywiste jak jak brak rzutu przy lądowaniu (chyba że masz wyjątkowe szczęście i nie ma planet z księżycami koło niego, ale potem i tak to się odbije niestety), tańsze technologie, itp.

Potem, przy 4 grze bodajrze, zagrałem tak żeby jak najszybciej mieć podwójne wydobywanie CP. I tak naprawde nie widze sensu grania inaczej :) Niestety jest to minus gier w których mamy wszystkie technologie od razu dostępne - jest dość cienka granica gdzie jest balans a gdzie balansu nie ma i można przewidzieć jakie będzie najlepsze wybieranie technologii. Tutaj jest zaś przewaga eclipsa - gramy z tym co nam daje gra a i tak jest tego sporo, nie ma przecież tak że są 3 technologię do wyboru :) po 3 turach jest ich już dużo. Zawsze można zrobić home rule, że np. plasma canon jest od razu dostępna, tak jak kilka innych ;)

Tutaj niestety to zauważyłem. Czym szybciej mamy podwójną kasę tym szybciej mamy lepszy market (choć to sie opłaca wcześniej zrobić), lepszy miniing, wiecej statków itp itd. Potem dodatkowe kostki przy produkcji populacji, potem 3 akcja i tańsze reakcje, potem jakiś zaawansowany tech albo rakiety. Także do mnie akurat nie trafiają różne style gry w podstawce bo sam tego próbowałem i to nie działa :)

Rakiety - tak, to jest super pomysł i tu się należą brawa za innowacyjność :) Podobnie jak z ruchem chociaż pomysł świetny ale wykonanie do dupy, lepiej na kartce pisać tak jak na bgg ktoś proponował. Ale to i tak dość męczące ale całkiem klimatyczne :) Na szczęście w dodatku to rozwiązali ale kosztem klimatu i czucia się "admirałem floty"

Także pod tym względem niestety podstawka była bardzo monotonna. Czekałem aż dodatek to naprawi, nawet nie macie pojęcia jak bardzo chciałem :)

Dla mnie niestety tak się nie stało. Co nie znaczy że gra jest słaba, może być słaba w mojej opinni jedynie (i mojej żony, i 4 innych osób :P)

Rasy, technologie, karty bitew - to wszystko wyglądało genialnie. Z tego w sumie jedyne co zostało super to karty bitew.

Nowe technologię są oczywiście super ale dla mnie gra miałą dwa poważne błędy.

1. Jestem wielkim fanem 4x. Co prawda nie każdego ale ten styl rozgrywki mi wyjątkowo odpowiada. Co prawda Exodus to jest 3x bo exploracji tutaj nie ma, mapa jest gotowa zawsze (to "x" to i minus i plus dla eclipsa - mape rzeczywiście explorujemy ;) co wiąże się z losowością).

Niestety tutaj, grając w exodusa z dodatkiem miałęm wrażenie że wszystko tu jest strasznie ..."miałkie", albo "fiddly" :) Nie czerpałem przyjemności z tej gry, wręcz mnie męczyła. Nie za bardzo potrafie powiedzieć do końca dlaczego. Jest to minus jaki zauważam w niektórych grach - wiele mechanik, wszystko wygląda super na papierze ale jak się to złoży do kupy to wychodzi z tego niestyety tylko dobra rzemieśliczna robota, bez emocji (co z tego co czytałem jest bolączką gier NSKN i Andrei Novac'a ;))

2. Karty akcji - też wygląda super, jeszcze większe zróżnicowanie. Ale co mi po tym skoro rasa która ma bonusy z danej akcji ma te akcje zmniejszone prawie do minimum? Bez sensu :) I to jeszcze w reakcji. I z tego co pamiętam to było w przypadku bankingu. Inna rasa miała bodajrze technologie tańsze (czy rakiety) - ale też miała obcięte akcje research - więc jaki tu sens?

Trzeci minus który w sumie jest wypadkową - gramy w gre ale do końca nie wiadomo co robić - owszem, mamy strategie, jakieś manwery któruymi możemy zaskoczyć przeciwnika, wiemy co możemy robić, ile to kosztuje itp. Nie jesteśmy niedzielnymi graczami więć tutaj argumenty że nie umiemy sobie z tym poradzić raczej nie mają miejsca ;)

Ale na koniec liczy się to ile ktoś kasy wydał w licytacji żeby mieć 1 miejsce, kto ma więcej floty żeby siedzieć na środku i kto ma więcej floty żeby zająć jak najwięcej hexów + tłuczenie resistance. A to sprowadza się dla mnie wciąż do jednego - ekonomii, czyli kupienia podwójnego drążenia CP żeby móc się rozwinąć ;) tak to wyglądało niestety. Podobnie jak w podstawce tylko droga wiodąca do tego momentu troche inna, dzięki zróżnicowaniu :)

Aha - czwarty mały minus (troche mniejszy albo w ogóle brak jeżeli chodzi o dodatek) - blueprinty. Oprócz shieldów które się opłaca i dziwną zasadą przekładania wszystkich upgrade'ó pomiędzy statkami to w sumie zawsze się opłaca kupować działa 5x bo te mocniejsze są dużo za drogie, silniki jak najlepsze i .... każdy ma to samo, troche mi tego brakowało. Ale może patrze przez pryzmat innej gry na E (:D) gdzie jest to trzon rozgrywki i mnóstwo opcji :)


Ufff ... sporo tego. Wybaczcie jeżeli pisze tak o jednej z Waszych ulubionych gier, ale po to mamy forum ;)

No to tyle :D O eclipsie już nic nie napiszę bo w sumie nie o tym temat ;) Może jedynie to że Eclipse bez chociażby Rise Of The Ancient jest dla mnie już tylko średni ;)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Akitanu im bardziej usilujesz wszystkich przekonac jaki to Exodus jest gorszy od Eclipse tym bardziej sam mam ochote to porownac ;)
AkitaInu pisze:Trzeci minus który w sumie jest wypadkową - gramy w gre ale do końca nie wiadomo co robić - owszem, mamy strategie, jakieś manwery któruymi możemy zaskoczyć przeciwnika, wiemy co możemy robić, ile to kosztuje itp. Nie jesteśmy niedzielnymi graczami więć tutaj argumenty że nie umiemy sobie z tym poradzić raczej nie mają miejsca ;)
a moze to jest tak "jestesmy euro graczami, ktorzy lubia miec mozliwosc przewidzenia jak najwiekszej ilosci rzeczy w grze, nie dziala to w Exodus, wiec gra nam nie podchodzi?";)

To, że gra daje rozne mozliwosci i ciezko wybrać to najlepsza na ten moment to dla mnie akurat zaleta, a nie wada.

W kwestii systemu ukrytego ruchu to jest odpowiedni wzor ruchu na karcie

https://boardgamegeek.com/filepage/1248 ... t-sheet-11

Nie grałem jeszcze w Exodus, jednak na tyle znam Eclipsa by zdawac sobie sprawe, iz sercem tej gry jest euro do którego dodano kostki a nie ulepszanie okretow. Przede wszystkim w Eclipse od ekonomii zalezy ilosc akcji, co bardzo ustawia cala gre. Mozesz miec lepszy plan, ciekawsze kombo ulepszen na okretach, ale w wiekszosci przypadkow nic nie stoi na przeszkodzie by bogatszy przeciwnik po prostu powtorzyl Twoje ruchy;)

Wady Eclipse, których jak mi sie wydaje nie ma Exodus:
1) główna me mechanika nie kreci sie wokól euro silniczka (ekononia nie da Ci wiecej akcji)
2) eksploracja nie jest tak losowa
3) system technologii nie nagradza za bycie 1 graczem
4) nie ma super bonusow (nie do kupienia) na mapie za starozytnych
5) system walki w Eclipse ma spory downtime z uwagi na komputery i tarcze
6) nie ma sytuacji, ze bylem 1 wiec kupilem lepsza technologie a reszta niech liczy, ze znowu sie pojawi

Ogolnie w kwestii porownanie Eclipse i Exodus polecam https://boardgamegeek.com/thread/145872 ... vs-eclipse gość bardzo sensownie punktuje wady Eclipsa.

W skrocie

Now, as many have mentioned before me, Eclipse feels more like an Euro with a bit of combat thrown in. However, it is way to luck dependant to be a proper Euro. It gives you an illusion of control, which simply is not there. You most certainly can have big space battles, especially towards the end. You also can feel the satisfaction of outthinking an opponent and sneaking your fleet past his border in a crucial moment. Diplomacy (table talk) is very important and can have a huge effect on the outcome of the game. If luck is on your side, this can be a very satisfying game. If not, you can sit there for 2-3 hours with nothing much to do. (Sidenote: My Eclipse score are normally between 35-45, so I think I'm a decent player and win my fair share of games.)

Exodus on the other hand gives you exactly what it looks like:
Lots of action, lots of combat, combined with a nice ressource gathering, researching and building part. Even if you lost your fleet early in the game, it's not hard to get some decent ships running again and blow some stuff up! Table talk is important too, but maybe not as much as in Eclipse. At least as long as you play with hidden movement, since another player can threaten to attack you, but he will have to find your fleet first! Also, if he doesn't have rockets your population and ressource income is safe, so there's not much to threaten ther

Zarzuty w kwestii Eclipse z ktorymi sie zgadzam

The exploration in Eclipse is heavily luck dependant. While it is true that there are no "bad tiles" per se, there most certainly are tiles which may help or hinder you, depending on your strategy and/or race. You can give back tiles which might be really bad for you, but this comes at a huge cost. Namely money, since you have to use an additional action and also turn order, since you can not pass but have to explore again. And who knows if you will get a better tile next draw?
To elaborate a bit, Ancients are obviously great for Magellan, Draco and that fighter race from the base game. Ancients are really bad if you lost your ships in turn1 or 2 due to an unlucky combat and all you get is ancients, with no chance for expanding. There are of course other examples, but this should suffice to bring the basic point across. Players really can get screwed by tiles draws here and be at a serious disadvantage, through no fault of their own. 

The combat system in Eclipse is bad. I mean, really bad. In fact, it's one of the worst I've ever seen. Whoever came up with that system can not have a good understanding of probabilites and variance. Or if he does, he did choose not to let his understanding influence this combat system.
Why would someone choose to add guns to a game were a single die scores multiple hits? This does nothing to decrease variance and promotes extreme results. Since most Eclipse players won't believe me, here a simplified example:
Player A has 4 fighters with one ion cannon each (roll 1D6 each) and no hulls (1HP each). 
Player B has 1 dreadnought with 1 Antimatter cannon+Antimatter splitter (roll 1D6) and 1 hull (2HP). To simplify, each player only hits on a 6, which can often be the case in an eclipse combat. The dreadnought player has initiatve. 
Now, in 1/6 of the cases, he will roll a 6 and obliterate the entire opposing fleet. 5/6 of the time he will not destroy a single ship. If he had 4 dice for his anti-matter cannon, he would frequently destroy one ship, sometimes 2 in the first round of combat. 
The end result would be that IF the fighter player wins the combat, he would probably have lost a part of his fleet. With the combat system in Eclipse however, either he gets to keep all his ships or he directly loses all of them. And yes, this is a constructed example to show why it's bad to score mulitple hits with one die. A lucky/unlucky roll has much more effect here than in combat systems where each die is worth the same.
Another downside of the combat system in Eclipse is that it takes forever, due to the initiatve rules and the computer/shields upgrades.
Example:
Player A rolls 2 dice. He rolls a 5 and a 6. Now, he hits one kind of opposing ships with the 5 and the other only with a 6. Now he has to think about were to apply the damage. While this adds decisisons, the decision is more or less meaning less, because there is always one option which is superior to the other options. Wheter the player can recognize this option depends on his understanding of the game, but it is simply not worth the extra time.
Then Player B rolls 3 dice. Player A's turn again, this time with 3 dice from his other cannons. Etc. This takes forever. 

The combat system in Exodus is nothing special, but MUCH more functional. A 5 or 6 is hit, each cannon adds a certain amount of dice. Simple. Fast. Another upside is that variance is actually decreased, since you roll A LOT of dice. It's also faster, especially with big battles. Example: Ok, A gets 30 dice, B gets 28 dice. Ok next turn, A has 12 dice left, B has 6 dice left. The only thing that can take a while if at the end there is only one ship battling one ship left (especially if both of those are Battle Carriers, which have a lot of shields but only one gun).

The tech tree in Eclipse works fine and is easy to understand. The downside is that there are "must-have" techs, like improved hulls and plasma cannons. 
I have not found any "must have" in Exodus. Of course you should research some kind of weapon and some kind of shield (aquivalent to hulls in Eclipse), but which one will you take? WHEN will you research it? In Eclipse you have to pick up these techs asap, because if you don't, another player will take it and you don't know when you will be able to take it.

I strongly prefer the open tech trees of Exodus, where you actually have to make more choices. The discount system in Exodus is a bit more complex than in Eclipse, especially if there are some laws in play. It's easy to miss a discount, which can not happen in Eclipse.

The biggest complaint I have about the Eclipse tech tree is the random draw. When a tech is gone, it's gone and you have to wait for it to be drawn again. The rare technologies added in the expansions fix the problem that you can not complete a row since the techs simply do not show up (completing rows awards VP). 

In Eclipse, the turn order is randomly choosen at the start of the game. This is fine, the downside is that it has a HUGE effect. If there is a nice tech (like improved hulls), the first player will get it and immediately have an advantage in combat, through no achivement of his own. Also, since the first player to pass will go first in the next round, he gets to keep the first player if all the players want to do the same actions. Of course, other players can pass early, but this comes at a cost, since the first few action discs are cheaper than later discs and you might not have the chance to get as many new ressources as someone who passes later. Also, in a high player count game, you might get screwed by turn order if someone across the table regularly passes early. The second player to pass gets to choose the direction of play, which helps a bit.

In Exodus turn order is random at the start of the game as well. This gives a miniscule advantage to the first two players, since they get to choose the extra action (which will be available for all players). Also, in a tie from political cards (on which players bid early in each turn), the 1st player gets to solve ties.
Early in the turn there is a hidden bid for turn order, which I greatly enjoy. The fact the 1st player (Chancellor) can NOT rule in his favor to solve ties in this bid makes it very interesting and is a great balancing mechanism for the random draw at the start of the game. Assuming all player bid nothing, the chancellor would be forced to give himself the last slot in turn order.
I greatly prefer this system, since it gives everyone the same chances and gives you control to be first when it really matters.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Rocy7,

Hmm nie próbowałem porównać, chciałem tylko powiedzieć czemu mi się exodus nie podoba, ale rzeczywiście wrzucałem gdzie niegdzie porównania do eclipsa.

Tutaj jako że sam porównujesz to się też odwołam do obu gier ;;)

Musisz zagrać w exodusa, wtedy tak naprawde będziesz w stanie porównać.

Co do ekonomii - jak masz więcej CP (czyli kasy) w exodusie to masz jedną akcję więcej bądź tańsze reakcje bo Cie stać. Więc masz więcej akcji, możesz bardziej psuć przeciwnikom, możesz kupować, wymieniać więcej - innym słowem nie opłaca się tego nie brać :)

1) Tak jak wyżej, ekonomia daje Ci więcej akcji
2) Tak, bo w exodusie nie ma exploracji ;) Mapa jest odkryta. Ale jak będzie exploracja to zawsze będzie losowość, tu oczywiście przyznaje rację. I również przyznaje rację że może mieć to duży wpływ na rozgrywkę. Ale musze też przyznać że na 20-kilka, 30-kilka partii może dosłownie 2 czy 3 były taklie gdzie ktoś mocno ucierpiał ze względu na dociąg kafelków. Zawsze można grać draco (choć z dodatkiem są troche popsuci), oni losują dwa hexy, zawsze można grać plantą, oni mają dwa explory :)
3) Hmm zdarza się to czasami, gdzie wylosuje się tylko jedno plasma canon. Ale na szczęście w dodatkach jest tyle fajnych techów bardzo żadko jest tak że jest tylko jedna ciekawa technologia ;)
4) I zgadzam się i się nie zgadzam ;) Owszem, można czasami trafić coś fajnego ale jeżeli chodzi np.. o upgrade'y statkó to jest to tylko jeden tile, na jeden rodzaj statków. Z drugiej strony premiuje explorację itp. itd.. Choć owszem, może się trafić że za free coś dostaniesz - nie przeczę :)

Co do porównania, tu niestety działa zasada - znajde przykład gdzie widać jak na dłoni że gra jest do bani, mimo że nikt tak w życiu nie zagra ;) np.. przykład walki, ale po kolei:

"If luck is on your side, this can be a very satisfying game. If not, you can sit there for 2-3 hours with nothing much to do"

Ok, jedna gra u nas prawie tak wyglądała, ale na 100% nie widziałem żeby ktoś nic nie robił ;)

"Exodus on the other hand gives you exactly what it looks like:
Lots of action, lots of combat, combined with a nice ressource gathering, researching and building part. Even if you lost your fleet early in the game, it's not hard to get some decent ships running again and blow some stuff up"

Hmm lots of actions? Jeżeli chodzi o ilość to jest niewiele a strata statków na początku boli podobnie jak w innych grach, da się odrobić ale czuć to na swojej skórze. To akurat normalne bo tak to w sumie w większości gier działa. Stracisz statki -> musisz je wyprodukować -> stracić troche więcej niż inni :)

Ale jest tu inna sprawa - uszkodzenia, dość realistyczne i to mi się podoba w exodusie że one nie spadają jak w eclipsie ;)

Mały Minus co do rakiet - super sprawa, generalnie naprawde zajebista ale na ludzi działa mniej więcej tak: "ooo on/ona ma rakiety - trzeba go rozwalić" - żartuje troche choćprzeważnie to tak działało, ryzyko zawodowe generała imperium ;)


Co do exploracji - to w sumie się powtórzę - jeżeli są różne kafelki i są losowo dociągane to wiadomo że takie sytuację się będą zdażąć, urok losu. Jeżeli mapa jest przygotowana od razu to tak nie ma.

Combat system - przykład który ktoś podaje jest z d… bez sensu :) Jeżeli ktoś lata dreadnoughtem bez armorów to sam się prosi o lanie, i żadko widze żeby dreadnought miał lepszą inicjatywe niż fightery :)

"Another downside of the combat system in Eclipse is that it takes forever, due to the initiatve rules and the computer/shields upgrades."

Tutaj naprawde nie rozumiem zarzutu że walka trwa wiecznie, trwa podobnie albo i krócej niż w exodusie … jeżeli ktoś nie umie dodawać i odejmować to niestety to nie jest wina gry ;)

Co do turn order w eclipsie to rzeczywiście, z oryginalnej gry jest do bani, dodatek go naprawia (tak jak pasujesz tak zaczynasz w następnej turze)
W exodusie jest licytacja - niby spoko ale ten kto ma technologię na CP jako pierwsze i tak ją wygra ;) Jeżeli nikt nie weźmie tej technologii i będzie tylko jedna osoba z tym techem to niestety ta osoba ma praktycznie gwarantowane 5pkt na koniec gry.

Ale licytacja jest całkiem spoko, daje troche emocji.

No to tyke ;)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

AkitaInu pisze: 2) Tak, bo w exodusie nie ma exploracji ;) Mapa jest odkryta. Ale jak będzie exploracja to zawsze będzie losowość, tu oczywiście przyznaje rację.

Co do exploracji - to w sumie się powtórzę - jeżeli są różne kafelki i są losowo dociągane to wiadomo że takie sytuację się będą zdażąć, urok losu. Jeżeli mapa jest przygotowana od razu to tak nie ma.

jak kto sie umie dodawać i odejmować to niestety to nie jest wina gry ;)
Da sie polaczyc eksploracje i brak losowosci, co osiagnieto w Burning Suns, dajac zakryte, ale rownowartosciowe kafle systemow koło każdego gracza. Poza tym w Exodusie jest pseudo eksploracja, bo sa bonusy za Centauran.

W kwestii walki bardziej chodzi o fakt, ze w Eclipse bierzemy pod uwage inicjatywe, komputery i tarcze modyfikuja rzuty, a pancerz daje wiecej hp, dodatkowo rozne bronie daja rozna ilosc trafien co powoduje, ze walka jest dlugotrwala, bo jest ogolnie wiecej liczenia w trakcie.

Sam opis przebiegu walki w Eclipse ma 2 strony, w Exodusie walka jest prostsza a przez to szybsza.

Zauwaz, ze nawet nowoczesne bitewniaki staraja sie ograniczyc liczenie i modyfikatory w trakcie bitew, bo im wiecej liczenia tym dłuższy downtime. Przykladem jest Firestorm i Halo Fleet Battles, w obu jest porownywalna ilosc decyzji, ale liczenie walki w Halo jest duzo sprawniejsze niz w FSA.
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2819
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 840 times
Been thanked: 363 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Gromb »

Przy okazji dla zainteresowanych informacja: W sklepiku BGG do kupienia dodatki do edge of extinction - karty akcji, polityki i walki
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Gromb pisze:Przy okazji dla zainteresowanych informacja: W sklepiku BGG do kupienia dodatki do edge of extinction - karty akcji, polityki i walki
Co wnosza karty akcji ?
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2819
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 840 times
Been thanked: 363 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Gromb »

To Ks exclusive. 3 dodatkowe unikalne karty akcji dla każdej z ras. Dodają silniejsze akcje w porównaniu do tych z dodatku.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Gromb pisze:To Ks exclusive. 3 dodatkowe unikalne karty akcji dla każdej z ras. Dodają silniejsze akcje w porównaniu do tych z dodatku.
czyli naprawiaja problem z kartami akcji, na ktory Akitanu narzekał?
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2819
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 840 times
Been thanked: 363 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Gromb »

Trudno mi odpowiedzieć. Nie posiadam tego dodatku. Z opisu wynika jednak, że szału nie ma.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Rocy7 pisze:
Gromb pisze:To Ks exclusive. 3 dodatkowe unikalne karty akcji dla każdej z ras. Dodają silniejsze akcje w porównaniu do tych z dodatku.
czyli naprawiaja problem z kartami akcji, na ktory Akitanu narzekał?
Ja miałem edycje z kickstartera ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Jakie (ekonomiczne) podstawki pod okręty polecicie?

Znalazłem 5 za 2,5$, ile bym potrzebował do gry?

Obrazek
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: mauserem »

Rocy7 pisze:Jakie (ekonomiczne) podstawki pod okręty polecicie?

Znalazłem 5 za 2,5$, ile bym potrzebował do gry?
ja kupowałem w Battle-models 5.70zł za 10szt
Awatar użytkownika
Macok
Posty: 171
Rejestracja: 18 gru 2011, 22:58
Lokalizacja: NeoGliwice 3
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Macok »

Jezeli nic nie pomylilem to w podstawce:
6 (liczba graczy) x 4 (rodzaje statkow) x 2 (dwia statki kazdego typu) = 48.
Jezeli pytanie o dodatek to musialbym sprawdzic.
Spoiler:
Owned
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Dziekuje wszystkim za pomoc (w tym grabash4u za pw).

Właśnie wymyśliłem jak troche uatrakcyjnic gre mniejszym kosztem niz kupno dodatku.

Karty walki sa dość tanie tak samo jak przesyłka z BGG

http://boardgamegeekstore.com/products/ ... mbat-cards

Obrazek
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: mauserem »

Rocy7 pisze:Dziekuje wszystkim za pomoc (w tym grabash4u za pw).

Właśnie wymyśliłem jak troche uatrakcyjnic gre mniejszym kosztem niz kupno dodatku.

Karty walki sa dość tanie tak samo jak przesyłka z BGG...
ehem... to jest tylko KS limited - dodatkowe 27 kart walki
-pozostałe 44 karty walki z dodatku chyba w to nie wchodzą, tak jak 25 kart walki centurian resistance (z czerwonymi ramkami)
-podobnie jak karty polityki - w dodatku jest normalnie 15 szt - i KS limited dodaje kolejne 10 szt
-tak samo ekstra karty akcji po 3 sztuki dla frakcji (18kart), które dodaje się do zestawu z dodatku

trzeba pamiętać to jest tylko dodatkowy zestaw komponentów do komponentów, które w dodatku znajdują się by default.

więc ostrożnie - to nie jest funkcjonalny zestaw komponentów
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

Wiem, ale twórca nie widzi w tym wiekszego problemu https://boardgamegeek.com/thread/152385 ... -base-game
StanleyStone
Posty: 244
Rejestracja: 17 lis 2015, 17:07
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: StanleyStone »

Czy to już pewne na 100%, że gra nie wyjdzie w PL?
ODPOWIEDZ