Mercurius

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Mercurius

Post autor: Wookie »

Zapraszam do lektury instrukcji mojej gry Mercurius, która będzie miała premierę na targach w Essen w przyszłym tygodniu:

http://www.rebel.pl/repository/files/in ... ius_pl.pdf

Na stronie sklepu można obejrzeć również grafiki z gry, a niedługo postaram się umieścić filmik prezentujący zasady gry.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Mercurius

Post autor: WRS »

Czemu już w pierwszych słowach są literówki, błędy?
Dzięki dostępie do informacji o wydarzeniach mających wpływ na kondycje finansową komór oraz ceny i dostępność towarów
a powinno być
Dzięki dostępowi do informacji o wydarzeniach mających wpływ na kondycję finansową komór oraz ceny i dostępność towarów
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Mercurius

Post autor: Trolliszcze »

WRS pisze:Czemu już w pierwszych słowach są literówki, błędy?
Po długim i bolesnym procesie tentegowania w głowie doszedłem do wniosku, że są błędy, bo... ktoś ich nie zauważył! Co dostanę w nagrodę za odpowiedź na pytanie stulecia?
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Mercurius

Post autor: Wookie »

Pewnie jakieś małe błędy się wkradły, ja nie pisałem instrukcji.

Poza tym, zasady gry powinny być przejrzyste i zrozumiałe. Nawet dla młodszych graczy.

@Trolliszcze: Dostaniesz uścisk mojej dłoni przy najbliższej okazji :)
Awatar użytkownika
Figas
Posty: 269
Rejestracja: 15 mar 2012, 10:07
Lokalizacja: Stromiec Radom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Mercurius

Post autor: Figas »

Ja czekam na videocast. I po cichu kibicuje :!:
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Mercurius

Post autor: BartP »

Wygląda dobrze. Zasady proste, lecz obiecujące. Chcę zagrać ;].
Awatar użytkownika
Dabliu
Posty: 394
Rejestracja: 21 kwie 2012, 20:11
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mercurius

Post autor: Dabliu »

Abstrahując od samej gry, która zapowiada się ciekawie - kolejny raz (bo widywałem już gdzieś podobne skuchy) tematyka nawiązuje do XVII wieku, jednak grafiki na kartach przedstawiają wiek XVIII :(
Niby nic ważnego, ale jakoś tak dziwnie...
Moje grafomańskie wybryki / W czym jeszcze maczam paluchy / Rodzinna kolekcja
Pamiętaj, aby zawsze być sobą. Chyba, że możesz być Batmanem. Wtedy lepiej bądź Batmanem.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Mercurius

Post autor: melee »

Wookie, oczywiście gratulacje. Z ciekawości otworzyłem na chwilę instrukcję, na ostatniej stronie mamy listę osób pracujących nad grą. Autor, Ilustrator, Kierownictwo testów, Development. Development? Jeśli to nie jest przypadkowa pomyłka, to chyba zaczynamy mocno przesadzać z angielskimi pojęciami, które spokojnie można zastąpić rodzimymi. Czym innym jest używanie angielskich terminów w slangu w czasie gry, czym innym w oficjalnej polskiej instrukcji.
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Mercurius

Post autor: Vester »

Tak jakby Hab n Gut na sterydach?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 628 times

Re: Mercurius

Post autor: bogas »

Literówek się nie czepiam, przeczytałem, zrozumiałem, więcej nie trzeba. Natomiast zastanawiam się po co 6 żetonów dywidendy i po 10 żetonów akcji i towarów, skoro w maksymalnym składzie możemy zagrać tylko 5 tych pierwszych i użyć po 9 drugich. Po lekturze instrukcji wiem też, że to gra nie dla mnie. Wygląda na sporo losowości w połączeniu ze żmudnym liczeniem wszystkiego w swojej turze. Taka przepychanka nad którą przy 2 i 3 graczach chyba da się jeszcze zapanować (czyt. policzyć), natomiast przy 4 i 5 graczach będzie chaos i od zarypania liczenia :( Do tego jak się trafi jakiś Rain Man, który będzie liczył spadające już z gry karty to... całkiem masakra jakaś będzie. Można używać kalkulatorów? :wink:
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Mercurius

Post autor: Wookie »

Gra zdecydowanie nie jest losowa - karty, które trzymasz w ręku absolutnie nie zapewniają sukcesu. Obserwacja trendów jest kluczem do sukcesu.

A liczenia nie ma bardzo dużo, bo w swojej turze możesz maksymalnie 3 akcje/towary sprzedać/kupić. Więc robisz to pojedynczo, albo ewentualnie mnożysz x2 / x3.

Po co więcej żetonów? - zapasowe jak zgubisz :)
Awatar użytkownika
Myszaq36
Posty: 242
Rejestracja: 23 lip 2012, 10:04
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mercurius

Post autor: Myszaq36 »

Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie czym jest "komora Kompanii Wschodnioindyjskiej". Najbardziej byłbym wdzięczny za wskazanie z jakiego języka została ta "komora" przetłumaczona i jak brzmi oryginał. Poniżej przykład użycia w instrukcji:
"Gracze będą mogli inwestować pieniądze w akcje komór Kompanii Wschodnioindyjskiej...."
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Mercurius

Post autor: surmik »

Pewnie "chamber".
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Mercurius

Post autor: jax »

spytam szerzej - czy najpierw powstała instrukcja angielska i była potem tłumaczona na polski?
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Mercurius

Post autor: Wookie »

Najpierw napisana była polska instrukcja.

Komory to inaczej biura Kompanii Wschodnioindyjskiej. Były usytuowane w różnych miastach Holandii. W grze inwestujemy w akcje konkretnych komór, czyli w pewnym sensie w ekspedycje, które wypłynęły do Indii.
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Mercurius

Post autor: surmik »

Ale to były komory? Tak jest w jakiejś literaturze historycznej? Nie powinno być izby?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 628 times

Re: Mercurius

Post autor: bogas »

Wookie pisze:Gra zdecydowanie nie jest losowa - karty, które trzymasz w ręku absolutnie nie zapewniają sukcesu. Obserwacja trendów jest kluczem do sukcesu.
Chyba mam inne spojrzenie na losowość ;)
Wookie pisze:A liczenia nie ma bardzo dużo, bo w swojej turze możesz maksymalnie 3 akcje/towary sprzedać/kupić. Więc robisz to pojedynczo, albo ewentualnie mnożysz x2 / x3.

Jak sam zauważyłeś trzeba obserwować trendy, czyli liczyć o ile spadną/wzrosną notowania nim kolejka do nas wróci (tu oczywiście nie mamy zielonego pojęcia co zagrają inni, a przecież nasze karty na ręce nie gwarantują sukcesu ;) ) Mamy 6 towarów/akcji i 72 karty co daje po 12 na jeden rodzaj (widzimy co leży i spadnie - znów liczenie). Tyle, że dokładnie 12 kart nie wchodzi w ogóle do gry. I tu masz rację, że nie ma co więcej liczyć jak tylko w momencie sprzedaży/kupna, bo i tak ilość niewiadomych jest za duża.
Wookie pisze:Po co więcej żetonów? - zapasowe jak zgubisz :)
Czasami zdarza się, że wydawcy dają zapasowe komponenty (np. Ticket to Ride, Trajan), ale nie wymieniają ich w instrukcji, bo to sugeruje, że do czegoś to jednak może być potrzebne.

Edit: Zaznaczam, że życzę ci wookie jak najlepiej i będę trzymał kciuki, żeby gra znalazła rzeszę odbiorców, bo to daje szansę na kolejną, może bardziej złożoną i mniej losową, :P grę w przyszłości. Są to tylko moje odczucia po lekturze instrukcji. Mogę się mylić, a rozgrywka zweryfikuje te luźne dywagacje.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Mercurius

Post autor: Kolejarz »

Żetonów dywidend jest za dużo, bo maksymalnie pięć razy może zostać zamknięta, ale jest sześć komór i pewnie dla tego więcej żetonów.
Żetonów towarów chyba jest tyle ile trzeba? Maksymalnie 9 ląduje jako zasoby do kupna, ale jeden oznacza aktualną wartość na planszy głównej. To wszystkich się używa przy pięciu graczach.

A gra wygląda bardzo ciekawie.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 628 times

Re: Mercurius

Post autor: bogas »

Kolejarz pisze:Żetonów towarów chyba jest tyle ile trzeba? Maksymalnie 9 ląduje jako zasoby do kupna, ale jeden oznacza aktualną wartość na planszy głównej. To wszystkich się używa przy pięciu graczach.
No i to jest właśnie ocenianie gier po samej lekturze instrukcji :lol: Zgadza się jest tyle ile trzeba. :)
Awatar użytkownika
pomimo
Posty: 574
Rejestracja: 21 cze 2007, 22:41
Lokalizacja: Zielona Góra/ Nowa Sól
Been thanked: 5 times

Re: Mercurius

Post autor: pomimo »

Wookie pisze:Najpierw napisana była polska instrukcja.

Komory to inaczej biura Kompanii Wschodnioindyjskiej. Były usytuowane w różnych miastach Holandii. W grze inwestujemy w akcje konkretnych komór, czyli w pewnym sensie w ekspedycje, które wypłynęły do Indii.
W literaturze historycznej używa się raczej pojęcia "kamera/kamery" z niem. Kammer, holend. o ile się nie mylę.: kamer (izba, pokój).
Awatar użytkownika
berni
Posty: 647
Rejestracja: 29 lis 2010, 15:35
Been thanked: 1 time

Re: Mercurius

Post autor: berni »

pomimo pisze:
Wookie pisze:Najpierw napisana była polska instrukcja.

Komory to inaczej biura Kompanii Wschodnioindyjskiej. Były usytuowane w różnych miastach Holandii. W grze inwestujemy w akcje konkretnych komór, czyli w pewnym sensie w ekspedycje, które wypłynęły do Indii.
W literaturze historycznej używa się raczej pojęcia "kamera/kamery" z niem. Kammer, holend. o ile się nie mylę.: kamer (izba, pokój).
Ale google translate rzuca najpierw "komora", a dopiero w dodatkowych tłumaczeniach poniżej jest "izba" ;-)
Awatar użytkownika
pomimo
Posty: 574
Rejestracja: 21 cze 2007, 22:41
Lokalizacja: Zielona Góra/ Nowa Sól
Been thanked: 5 times

Re: Mercurius

Post autor: pomimo »

berni pisze:
pomimo pisze:
Wookie pisze:Najpierw napisana była polska instrukcja.

Komory to inaczej biura Kompanii Wschodnioindyjskiej. Były usytuowane w różnych miastach Holandii. W grze inwestujemy w akcje konkretnych komór, czyli w pewnym sensie w ekspedycje, które wypłynęły do Indii.
W literaturze historycznej używa się raczej pojęcia "kamera/kamery" z niem. Kammer, holend. o ile się nie mylę.: kamer (izba, pokój).
Ale google translate rzuca najpierw "komora", a dopiero w dodatkowych tłumaczeniach poniżej jest "izba" ;-)
Ja bym się na google translate jednak naszego języka nie uczył. Szczególnie jeśli chodzi o obszary językowo specyficzne.
Awatar użytkownika
Myszaq36
Posty: 242
Rejestracja: 23 lip 2012, 10:04
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mercurius

Post autor: Myszaq36 »

Wookie pisze: Komory to inaczej biura Kompanii Wschodnioindyjskiej. Były usytuowane w różnych miastach Holandii. W grze inwestujemy w akcje konkretnych komór, czyli w pewnym sensie w ekspedycje, które wypłynęły do Indii.
Wiedząc co autor miał na myśli używając terminu "komór" chciałbym podkreślić, iż ów "komory" nie emitowały żadnych akcji !
Akcje emitowała tylko i wyłącznie Zjednoczona Kompania Wschodnioindyjska (VOC). "Komory" zebrały tylko kapitał początkowy poprzez sprzedaż akcji wyemitowanych przez VOC. Użyte w instrukcji i powyżej stwierdzenie "inwestujemy w akcje konkretnych komór" (komór rozumianych jako biur/izb/oddziałów/przedstawicielstw VOC) z punktu widzenia nauki o finansach jest abstrakcją - finansowym Science-Fiction. Rozumiem, że każda gra dla klimatu musi być osadzona gdzieś w historii - fajnie dać jakiś wątek historyczny - ale naciąganie historii na potrzeby gry... tak średnio. Z całym szacunkiem do autora i pracy którą włożył w projekt ale robiąc grę ekonomiczną bazującą na pewnych wydarzeniach warto doczytać jak najwięcej na ten temat. W innym przypadku na rynek zaczną trafiać gry z których dowiemy się, że WWII wygrała koalicja Grecko-Hiszpańska.
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Mercurius

Post autor: Wookie »

Rozumiem co masz na myśli i oczywiście wiem, że poszczególne komory nie emitowały własnych akcji. Wiem, że akcje emitowała VOC. Na potrzeby gry założyłem, że gracze inwestują w 6 różnych, konkretnych ekspedycji - z góry zakładałem, że będzie to uproszczenie, które wyjdzie grze na korzyść. Później ktoś w wydawnictwie (grafik chyba, ale nie jestem pewien) zaproponował, żeby to był komory z konkretnymi herbami miast.

Oczywiście jest to uproszczenie, ale wydaje mi się, że strasznego oszustwa historycznego nie popełniliśmy.

A nawet powiem więcej:
- połączenie różnych komór(ekspedycji) wraz z towarami,
- działanie kart przez 3 tury,
sprawia, że jest to gra giełdowa rzeczywiście symulująca pewne wydarzenia na rynku, do których gracze muszą się dostosować.
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: Mercurius

Post autor: jerrymagu »

trzymam kciuki i mam nadzieję że pomimo tych drobnych niedociągnieć na starcie- gra okaże się ciekawa na tle innych Essenowych pozycji
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
ODPOWIEDZ