Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- ChlastBatem
- Posty: 1648
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Re: Terra Mystica
Bard nie ma w planach żadnego dodruku dodatku. Jak to mówią, smutne ale prawdziwe.
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Terra Mystica
Snellmana trzeba lubić - czy raczej taką specyfikę gier przez internet, bo choć innych nie znam, to zakładam, że mają podobny charakter.
Chwilami przyjemnie grało mi się w pierwszym sezonie, ale jednak te długie przestoje między turami to zdecydowanie nie dla mnie. Czasem człowiek zapominał, jaki miał plan, zanim nadeszła jego kolej. Wiem, że istnieje opcja zapisywania sobie ruchów, dla mnie jednak nie rozwiązywało to wszystkich problemów. Ja lubię grać szybko, może dlatego, że przy dzieciach tego czasu nie jest wiele i chce się grać szybko, żeby zdążyć jeszcze jedną partyjkę
Z drugiej strony, ma to swoje zalety. W grach w twarzą w twarz osiągam czasem gorsze rezultaty, bo przy szybszej partii gram intuicyjnie i nie przeliczam wszystkich ruchów, a na snellmanie można przeliczać do woli
Chwilami przyjemnie grało mi się w pierwszym sezonie, ale jednak te długie przestoje między turami to zdecydowanie nie dla mnie. Czasem człowiek zapominał, jaki miał plan, zanim nadeszła jego kolej. Wiem, że istnieje opcja zapisywania sobie ruchów, dla mnie jednak nie rozwiązywało to wszystkich problemów. Ja lubię grać szybko, może dlatego, że przy dzieciach tego czasu nie jest wiele i chce się grać szybko, żeby zdążyć jeszcze jedną partyjkę
Z drugiej strony, ma to swoje zalety. W grach w twarzą w twarz osiągam czasem gorsze rezultaty, bo przy szybszej partii gram intuicyjnie i nie przeliczam wszystkich ruchów, a na snellmanie można przeliczać do woli
- Galatolol
- Posty: 2316
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 907 times
Re: Terra Mystica
Wraz z pojawieniem się aplikacji zaproponowano nowe startowe liczby punktów, by zbalansować frakcje:
https://boardgamegeek.com/thread/175881 ... e-game-map
https://boardgamegeek.com/thread/175881 ... e-game-map
Re: Terra Mystica
Ciepłego przyjęcia ten pomysł nie miał wśród doświadczonych graczy. Dla mnie problem zbalansowania ras najlepiej rozwiązuje aukcja ale rozumiem zalety tego najnowszego (oficjalnego) pomysłu: większość graczy będzie pewno częściej grać rasami startującymi z wysokiego pułapu. Wada tego rozwiązania jest taka, że ta punktacja początkowo jest b. zależna od rodzaju mapy, doświadczenia/ogrania graczy, liczby graczy w grze, tego gdzie się stawia początkowe budynki, jakie inne rasy są w grze, itd. Osobiście uważam, że to nie powinna być oficjalna zmiana ale oficjalny wariant - być może turniejowy... Nie widzę też potrzeby drukowania nowych wersji planszy, karty z początkową punktacją ras by lepiej rozwiązały sprawę.
Przy okazji: warto zapoznać się z analizą statystyczną dot. zajmowania heksów terenu w grach różnymi rasami. Daje to pogląd co trzeba robić aby nie dawać pograć "silnym" rasom...
Przy okazji: warto zapoznać się z analizą statystyczną dot. zajmowania heksów terenu w grach różnymi rasami. Daje to pogląd co trzeba robić aby nie dawać pograć "silnym" rasom...
-
- Posty: 69
- Rejestracja: 12 paź 2014, 11:34
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
Re: Terra Mystica
Czy wiecie gdzie można nabyć w Poniedziałek dodatek Ogień i Lód w Pradze (Czechy)?
-
- Posty: 104
- Rejestracja: 15 lip 2016, 21:33
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Hej, mam wielką prośbę
Czy posiada ktoś z Was przetłumaczone zasady mini dodatku: Terra Mystica: Erweiterungsbogen
Frakcyjne żetony terenu leżą u mnie bezużytecze a szkoda by się marnowały skoro są dla nich przypisane jakieś konkretne funkcje.
Będę bardzo wdzięczny za oficjalne zasady ich wykorzystania.
Czy posiada ktoś z Was przetłumaczone zasady mini dodatku: Terra Mystica: Erweiterungsbogen
Frakcyjne żetony terenu leżą u mnie bezużytecze a szkoda by się marnowały skoro są dla nich przypisane jakieś konkretne funkcje.
Będę bardzo wdzięczny za oficjalne zasady ich wykorzystania.
-
- Posty: 104
- Rejestracja: 15 lip 2016, 21:33
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Ha ha ha, wielkie dzięki, może jestem leniwy ale nie "lewy" sam to znalazłem ale dziękuję bardzo. Przegoniłem lenistwo i już ...... mam, dałem radęaaxxee pisze:Witam.
https://boardgamegeek.com/filepage/1352 ... cial-draft
Do ściągnięcia ale po ENG.
- piton
- Posty: 3409
- Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 1149 times
- Been thanked: 626 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
i ja skorzystałem, dzięki nawet nie wiedziałem, ze już powstały zasady do tych kafli (szejm on mi).
A gracie z tymi nowymi punktami początkowymi?
W sumie my gramy "po staremu", dlatego się zastanawiam czy warto to wprowadzać i czy faktycznie wprowadza większą równowagę/balans.
A gracie z tymi nowymi punktami początkowymi?
W sumie my gramy "po staremu", dlatego się zastanawiam czy warto to wprowadzać i czy faktycznie wprowadza większą równowagę/balans.
- ChlastBatem
- Posty: 1648
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
- the_ka
- Posty: 469
- Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 27 times
Re: Terra Mystica
VP FACTIONChlastBatem pisze:Ile maksymalnie dostaje się na start punktów w tym nowym setupie?
15 Darklings
16 Cultists
16 Engineers
19 Chaos Magicians
19 Mermaids
19 Nomads
19 Witches
20 Dwarves
20 Halflings
20 Ice Maidens
21 Riverwalkers
22 Shapeshifters
22 Swarmlings
22 Yetis
23 Acolytes
24 Dragonlords
25 Giants
27 Alchemists
27 Auren
33 Fakirs
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Terra Mystica
Ostatnio pierwszy raz pograłem z dodatkiem i szczerze mówiąc jestem trochę rozczarowany.
Nowa mapa jest super i do niej nie mam żadnych zastrzeżeń. Problem mam trochę z nowymi rasami i jak wpływają na rozgrywkę. Terra zawsze była dla mnie grą z ciekawym ograniczeniem interakcji i tym, że trzeba czasem więcej zainwestować w podkradanie terenu innym graczom. Z dodatkiem nagle okazuje się, że sporo frakcji z nikąd może podraść Ci tereny i z fajnie przemyślanej interakcji zrobił się chaos na mapie Jak dla mnie dodatek trochę za bardzo zmienia duch gry.
Nowa mapa jest super i do niej nie mam żadnych zastrzeżeń. Problem mam trochę z nowymi rasami i jak wpływają na rozgrywkę. Terra zawsze była dla mnie grą z ciekawym ograniczeniem interakcji i tym, że trzeba czasem więcej zainwestować w podkradanie terenu innym graczom. Z dodatkiem nagle okazuje się, że sporo frakcji z nikąd może podraść Ci tereny i z fajnie przemyślanej interakcji zrobił się chaos na mapie Jak dla mnie dodatek trochę za bardzo zmienia duch gry.
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Ciekawe spostrzeżenie, ale zupełnie się z nim nie zgadzam. Dodatkowe frakcje dają porządnego kopa tej grze. Teoretycznie mają nadnaturalne zdolności, które dają przewagę, ale w praktyce wcale nie jest tak różowo. Na przykład rasy lodowe muszą przekształcać swój rodzimy teren - to wcale nie ułatwia ekspansji. Rasy ognia niby przekształcają z łatwością sąsiednie tereny, ale to samo mają Nomadzi. Rzeczni ludzie chodzą tylko przy wodzie- przy dobrej strategii przeciwników można ich dość łatwo ograniczyć w rozprzestrzenianiu. Mam rozegranych około 20 partii z nowymi rasami i nie zauważyłem, żeby gra straciła na miodności. Odkąd kupiłem dodatek nigdy nie grałem bez dodatkowych ras, no chyba, że przez przypadek nie wylosowały się podczas startowego rozdaniaFojtu pisze:Ostatnio pierwszy raz pograłem z dodatkiem i szczerze mówiąc jestem trochę rozczarowany.
Nowa mapa jest super i do niej nie mam żadnych zastrzeżeń. Problem mam trochę z nowymi rasami i jak wpływają na rozgrywkę. Terra zawsze była dla mnie grą z ciekawym ograniczeniem interakcji i tym, że trzeba czasem więcej zainwestować w podkradanie terenu innym graczom. Z dodatkiem nagle okazuje się, że sporo frakcji z nikąd może podraść Ci tereny i z fajnie przemyślanej interakcji zrobił się chaos na mapie Jak dla mnie dodatek trochę za bardzo zmienia duch gry.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Terra Mystica
Jasne, same rasy nie mają różowo, ich terraformacja jest ogarniczona i często droga, ale problem jest w tym, że nagle 2-3 osoby mogą intensywnie podbierać tereny jednej, co normalnie się nie zdarza zbyt często. Nawet nie musi to być celowe działanie, czasem to może wyjść przypadkiem.
Na pewno jeszcze potestuję, bo na papierze wszystko wyglądało fajnie i może po prostu jakoś ta jedna gra była pechowa.
Na pewno jeszcze potestuję, bo na papierze wszystko wyglądało fajnie i może po prostu jakoś ta jedna gra była pechowa.
- Namurenai
- Posty: 564
- Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
- Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 213 times
Re: Terra Mystica
W swoim wątku Bard zapowiedział (niezbyt konkretnie co prawda, ale zawsze to coś ) dodruk dodatku Ogień i Lód z RZEKOMO poprawionymi rasami (zastosowanie nieoficjalnych naklejek z oficjalnej erraty I guess)
Re: Terra Mystica
A ja z trochę oryginalnym pytaniem do graczy, którzy już znają tę grę. Nie grałem, przymierzam się i tak mnie zastanawia dlaczego jest tyle ofert sprzedażowych gry, która jest oceniana jako jedna z najlepszych na BGG? Dlaczego Waszym zdaniem ludzie mogą się chcieć pozbyć tej gry? Jest wiele tytułów "gorszych", które zniknęły z rynku i mało jest ofert ich odsprzedaży (dla przykładu Filary Ziemi), a ta gra co chwila pojawia się w całkiem rozsądnych pieniądzach do kupienia.
Ktoś, coś?
Ktoś, coś?
- ChlastBatem
- Posty: 1648
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Re: Terra Mystica
Powrócę do tej kwestii. Czy jest to oficjalne stanowisko wydawnictwa/autora odnośnie tego balansu? Skąd źródło albo gdzie można o tym poczytać?the_ka pisze:VP FACTIONChlastBatem pisze:Ile maksymalnie dostaje się na start punktów w tym nowym setupie?
15 Darklings
16 Cultists
16 Engineers
19 Chaos Magicians
19 Mermaids
19 Nomads
19 Witches
20 Dwarves
20 Halflings
20 Ice Maidens
21 Riverwalkers
22 Shapeshifters
22 Swarmlings
22 Yetis
23 Acolytes
24 Dragonlords
25 Giants
27 Alchemists
27 Auren
33 Fakirs
Ostatnio natrafiłem na plik z BGG - wykonane przez kogoś narzędzie do balansu ras. Były podane tam dwie metody. Jedna opisywała zależność punktową. Mierzyło się to od najsilniejszej rasy, która miała +0 pkt., a kolejne ileś tam na plus pkt. Niestety nie było tam wzmianki o rasach z dodatku. W Twojej liście natomiast są dlatego też pytam.
Ogólnie ten fakt mocno mnie zmartwił, że gra wymaga "poprawki".
Czy taka sama zależność występuję przy drugiej mapie z dodatku? Czy może przez inny rozstaw hexów jest zachowany balans ras?
- Galatolol
- Posty: 2316
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 907 times
Re: Terra Mystica
To jest raczej poprawka pod kątem "kompetetywnego" grania, jeśli grasz raz na jakiś czas w gronie znajomych, to nie ma co się nią przejmować.
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Terra Mystica
Źródłem tego jest pewnie terra.snellman.net - mają tam sporo statystyk. Prawda jest taka, że w każdej asymetrycznej grze będziesz miał jakieś odchyły, w TM ten odchył statystycznie wynosi 18 pktów (12 wywalając totalnie dupiatych fakirów), co stanowi około 10% punktów końcowych. Ja nigdy tej punktacji nie używałem, jak ktoś brał "słabszą" rasę, to świadomie dla wyzwania i zabawy. O balans gry przy stole ze znajomymi bym się nie martwił
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Kiedyś też patrzyłem na te statystyki. Może, powtarzam moooże, jeśli przy stole usiądą sami wyjadacze, którzy każdą rasę mają w małym paluszku i optymalizują każdy ruch pod względem swojej rasy i kafli bonusowych za kolejne tury - to ma to jakąś zasadność. Choć bardziej przekonuje mnie inne rozwiązanie - rozpoczynanie z 30 pkt. i licytowanie się o wylosowane rasy. tu można zakładać, że jednej rasie będzie łatwiej zdobywać punkty i można by się o nią licytować.Fojtu pisze:Źródłem tego jest pewnie terra.snellman.net - mają tam sporo statystyk. Prawda jest taka, że w każdej asymetrycznej grze będziesz miał jakieś odchyły, w TM ten odchył statystycznie wynosi 18 pktów (12 wywalając totalnie dupiatych fakirów), co stanowi około 10% punktów końcowych. Ja nigdy tej punktacji nie używałem, jak ktoś brał "słabszą" rasę, to świadomie dla wyzwania i zabawy. O balans gry przy stole ze znajomymi bym się nie martwił
Ale zastanawia mnie ta kiepskość Fakirów - czy rzeczywiście oni są tacy słabi? Żółtym rasom wydaje mi się łatwiej o ekspansję. Że niby płacą kapłanami za przelot, ale z drugiej strony Gremliny płacą kapłanami za każdą łopatę. A niby są tacy dobrzy - nie jestem przekonany. Ostatnio miałem okazję prowadzić Gremlinów i powiem szczerze - nie była to moja najlepsza rozgrywka
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Terra Mystica
Na słabość Fakirów składa się kilka drobiazgów:
- bardzo drogi SH;
- kiepski układ początkowy znaczników mocy (7/5/0, co oznacza, że trudno im na początku spalić moc dla jakiejś dobrej akcji - wyprzedzą ich inne rasy);
- niekorzystny układ żółtych pól na mapie z podstawki (wszystkie inne kolory mają możliwości tworzenia skupisk 4 pól za pomocą max dwóch łopat - oprócz żółtego);
- konieczność używania Priestów do uruchamiania ich zdolności utrudnia im konkurowanie w kultach (Gremliny mają większe możliwości zdobywania Priestów dzięki SH i SA);
- jako jedyna frakcja w grze mogą podnieść poziom technologii kopania tylko o 1 poziom.
- bardzo drogi SH;
- kiepski układ początkowy znaczników mocy (7/5/0, co oznacza, że trudno im na początku spalić moc dla jakiejś dobrej akcji - wyprzedzą ich inne rasy);
- niekorzystny układ żółtych pól na mapie z podstawki (wszystkie inne kolory mają możliwości tworzenia skupisk 4 pól za pomocą max dwóch łopat - oprócz żółtego);
- konieczność używania Priestów do uruchamiania ich zdolności utrudnia im konkurowanie w kultach (Gremliny mają większe możliwości zdobywania Priestów dzięki SH i SA);
- jako jedyna frakcja w grze mogą podnieść poziom technologii kopania tylko o 1 poziom.
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Argumenty solidne.Trolliszcze pisze:Na słabość Fakirów składa się kilka drobiazgów:
- bardzo drogi SH;
- kiepski układ początkowy znaczników mocy (7/5/0, co oznacza, że trudno im na początku spalić moc dla jakiejś dobrej akcji - wyprzedzą ich inne rasy);
- niekorzystny układ żółtych pól na mapie z podstawki (wszystkie inne kolory mają możliwości tworzenia skupisk 4 pól za pomocą max dwóch łopat - oprócz żółtego);
- konieczność używania Priestów do uruchamiania ich zdolności utrudnia im konkurowanie w kultach (Gremliny mają większe możliwości zdobywania Priestów dzięki SH i SA);
- jako jedyna frakcja w grze mogą podnieść poziom technologii kopania tylko o 1 poziom.
Ale oznacza to, że spokojnie mogę grać bez szczegółowego rozpracowywania poszczególnych ras a jak przez przypadek przegram, to zerknę sobie na statystyki i będę wiedział czemu to zawdzięczam
Inna sprawa, że jeśli znamy dobre strony każdej z ras, to powinniśmy też wiedzieć jak skutecznie uprzykrzyć tej rasie życie
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Terra Mystica
W normalnych rozgrywkach przy stole oni są jak najbardziej grywalni - sprzyjają im pewne układy żetonów punktowania i innych ras w grze. Dlatego Fakirów najlepiej wybierać z ostatniego miejsca, jak się już ma pełną informację, jakimi frakcjami grają inni gracze. Co więcej, jeśli się ich wybiera z ostatniego miejsca, to w pierwszej kolejności wybiera się żeton bonusu, a to dla nich ważne (szczególnie jeśli w grze jest żeton dający darmową łopatę). Fakirów polecam dla doświadczonych graczy, bo doświadczenie o wiele bardziej wpływa na wynik niż wybrana rasa. Mnie udało się nimi ostatnio wygrać z solidnym wynikiem 141 punktów.