Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: tomb »

A ja mam pamięć do różnych pierdół i pamiętam, że najpierw dałeś niższą ocenę (chyba tylko samym kartom), a teraz Twoja ocena na BGG jest pierwsza od góry i dam głowę.., nie, może tylko rękę, że jest to ocena wyższa, niż wcześniejsza. Ale nie czuj się szpiegowany, zbieg okoliczności, że to mi akurat wpadło do głowy...
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: yosz »

Spoko :) Faktycznie pierwsze minuty, pierwszej partii nie zapowiadały się dobrze, ale skończyło się nieźle ;) Pewnie to właśnie moją początkową frustrację kojarzysz

http://marcinkrupinski.znadplanszy.pl/2 ... o-dodatku/

A rok wcześniej grałem samymi kartami i mi się podobało ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: karawanken »

A może by tak polską wersję ktoś zrobił?
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: pattom »

karawanken pisze:A może by tak polską wersję ktoś zrobił?

+1
Awatar użytkownika
antsaren
Posty: 86
Rejestracja: 29 sty 2014, 18:46

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: antsaren »

pattom pisze:
karawanken pisze:A może by tak polską wersję ktoś zrobił?
+1
+1 Jeżeli gra byłaby po polsku łatwiej byłoby mi wciągnąć innych graczy, a tak to być może wersja angielska znajdzie się na półce z zapędów kolekcjonerskich i większość czasu będzie się marnować.:(
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Rafal_Kruczek »

karawanken pisze:A może by tak polską wersję ktoś zrobił?
Zabieram sie do zrobienia nieoficjalnego tłumaczenia na potrzeby własne i znajomych.
Zepewne ograniczę się do przetłumaczenia kafelków frakcji i reszty developmntów, Moce światów w Roll są bardzo powtarzalne i zazwyczaj ograniczaja sie do dodanie kości lub zamiany kości.
Kto wie moze warto też przetłumaczyć ściąge/ekran gracza...
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: karawanken »

Gra wygląda naprawdę fajnie nie wiem czy się nie złamie i nie będzie to moja pierwsza gra po angielsku, na polskie wydanie raczej się nie zanosi. Zazwyczaj gry "niezależne językowo" do których geeki szybko robią fanowskie tłumaczenia nie są wydawane oficjalnie.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Wolf »

Podsyłam dalszą garść przemyśleń:
- po 3 kolejnych partiach entuzjazm do gry ani trochę nie opadł
- grałem na 2, 3 i 4 graczy i gra sprawdza się w każdej konfiguracji
- nauczyłem zasad osobę, która nie gra w planszówki i partia poszła sprawnie
- gra jest na prawdę szybka, a ilość graczy z uwagi na jednoczesne wykonywanie akcji nie wydłuża rozgrywki
- różnorodność rodzajów kości jest w grze bardzo odczuwalna + cały mechanizm zarządzania kośćmi to bardzo silna strona gry

Mimo, że szereg elementów uproszczono w stosunku do Race to jednocześnie nie wycięto ich zupełnie, a postarano się je oddać w trochę innej formie, przykłady:
- nie ma militariów, ale są kostki militarne nastawione na szybszą ekspansję (więcej akcji: settle, develop)
- nie ma windfalli, ale są planety, które zaczynają z dobrem po ich wystawieniu
- nie ma specjalnych mocy konsumpcyjnych (typu: 2 zielone => 3 punkty itp.), ale sama konsumpcja została rozwiązana inaczej i liczy się w niej odpowiednie dopasowanie kolorów (co jest fajne, bo mniej automatyczne i musimy się trochę postarać, żeby dopasować odpowiednie kostki) + oczywiście mamy różnego rodzaju technologie pozwalające otrzymać bonus w postaci VP lub $ za konsumpcję określonego dobra itp.

Do tego niektóre elementy uważam za rozwiązane lepiej niż w Race:
- eksploracja to jak dla mnie sztandarowy przykład: jest przydatna przez całą grę i o wiele bardziej uniwersalna niż w Race, do tego możliwość odrzucenia kafelków i dociągu nowych jest genialna
- rozbicie na kafelki i $ okazało się bardzo dobrym pomysłem, bo dzięki temu nie można dostawać kosmicznych ilości kart na rękę zapętlając się w akcjach, które i tak chce się robić, bo mamy takie super moce, w Roll jest to bardziej zbalansowane (w sensie -> mniej skrajne)
- dla mnie Race to gra typowo 2 osobowa, Roll działa bardzo dobrze przy różnych ilościach graczy (może nawet trochę lepiej na więcej niż 2, chociaż musiałbym pograć więcej, żeby to stwierdzić definitywnie, natomiast na pewno gra mi się i tak lepiej na 2 w Roll niż na 3-5 w Race)

KOŚĆI - PRZYPISYWANIE DO FAZ
Przypisywanie kostek do faz w ukryciu to jeden z najlepszych elementów gry. Osoby, które w tym temacie narzekały na tę mechanikę przed zobaczeniem gry na oczy nie mogły się bardziej pomylić. Po pierwsze ten element daje dużo możliwości. Po drugie daje sporo radochy. Wyobraźcie sobie wybór faz z Race rozbudowany do postaci mini-gry i otrzymacie to co mamy w Roll. To jest po prostu piękne ;) i co równie istotne od tego elementu bardzo dużo zależy w grze. Przypisanie kostek do faz to jeden z głównych momentów, w których możemy uzyskać przewagę nad przeciwnikami, odpowiednio wykorzystując sytuację na stole do przewidzenia jakie fazy zostaną wybrane i dostosowując do tego swoje wybory.

ŚWIATY STARTOWE + FRAKCJE
Nie wspomniałem o tym w poprzednim poście, ale Roll podobnie jak Race oferuje nam na początek świat startowy. Co więcej w Roll dostajemy także podwójny kafelek frakcji, który składa się ze świata i technologii lub 2 światów, co zapewnia szybszy start. Do dyspozycji mamy 9 światów startowych i 9 frakcji co daje 81 różnych kombinacji startowych. Oprócz tego każdy z graczy losuje 2 kafelki i kładzie je w kolejce konstrukcyjnej , jeden z nich musi zostać położony jako świat, a drugi jako technologia.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Ryu »

@Wolf - proszę przestań już pisać w tym temacie... :wink:

Po Twoich postach łamię się coraz bardziej żeby jednak sobie zamówić.
Na szczęście nie ma wersji PL bo już bym nawet się nie hamował... A tak, jest szansa że wygram tylko nie pisz już ;)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: BartP »

Możecie pokrótce podsumować, jak wygląda interakcja w tej grze? Prawdę mówiąc, martwi mnie ona, bo z recenzji, które widziałem, wynika, że sprowadza się ona jedynie do wyboru własnych akcji i czegoś do śledzenia (follow) tak, by najmniej pomóc przeciwnikom i najlepiej skorzystać z ich wyborów (których możemy się tylko domyślać). Czyżbym coś przegapił?
Awatar użytkownika
Ryslaw
Posty: 596
Rejestracja: 08 sty 2006, 14:17
Lokalizacja: Brzeg
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Ryslaw »

Interakcja na podobnym poziomie co w Race for the Galaxy. Czyli sprowadza się głównie do śledzenia poczynań przeciwnika i próbowania podłapania się pod jego akcje lub nieułatwianie mu pracy swoimi akcjami. Nie można nic zniszczyć, podebrać czy w większy sposób napsuć krwi przeciwnikowi.

Mi to odpowiada, ale oczywiście nie wszystkim musi.

W każdym razie przez weekend rozegrałem kilka partii i już wiem, że to będzie dla mnie gra roku 2015. Jest po prostu fantastyczna. I co ciekawe, dociera także do osób, które za wersją karcianą nie przepadały.

Podejrzewam, że z czasem pojawią się dodatki z nowymi technologiami, planetami i mocami, które jeszcze wzbogacą rozgrywkę.

Dla fanów Race pozycja obowiązkowa. A niefani powinni też ją poważnie rozważyć.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: yosz »

Dodatki tym razem nie były planowane więc to zależy teraz od sprzedaży :) Ale plus jest taki że Roll jest grą kompletną, którą można jak coś rozszerzyć, a podstawka Race jest grą prawie kompletną, którą trzeba uzupełnić.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: tomb »

Czy w Rollu opanowanie ikonografii wystarczy do zrozumienia kafelków, czyli czy z czasem tekst przestaje być potrzebny (jak w Race)?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: yosz »

Ikony są prostsze (jest ich mniej) ale są inne niż w Race. Po 3 partiach, nie patrzyłem praktycznie na ikony. A co do mojej opinii o grze po piątkowo-sobotnim graniu
Wiecie jak to jest – napalacie się na jakąś grę, czekacie, czytacie o niej wszystko co się pojawia. Poprzeczka idzie coraz wyżej i wyżej. Wówczas bardzo łatwo żeby tytuł nie sprostał pokładanym w nim oczekiwaniom. Nie pomaga jeżeli premiera gry, tak jak to było w przypadku Roll for the Galaxy, była ciągle przesuwana i odkładana. Moje oczekiwania wobec Roll’a były bardzo wysokie. Tak wysokie, że w gra musiała być dokładnie taka jak sobie wyobraziłem – czyli idealna, abym się nie zawiódł. Chyba dość łatwo przewidzieć jak to się skończyło… prawda?
http://marcinkrupinski.znadplanszy.pl/2 ... lo-czekac/
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: tomb »

yosz pisze:Po 3 partiach, nie patrzyłem praktycznie na ikony.
Czyli tekst jest tylko pomocą, tak? Jak ktoś zna ikony to tekstu nie będzie potrzebował?

Edycja: Obejrzeliśmy z kolegą reckę yosza i przeczytaliśmy posty powyżej. Kolega już też chce kupić.
Ostatnio zmieniony 26 sty 2015, 17:08 przez tomb, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Wolf »

@Ryu - nie mogę, pamiętaj że odpalają mi % od każdego sprzedanego egzemplarza, także kupuj, bo koniec miesiąca się zbliża i muszę rachunki zapłacić ;).
BartP pisze:Możecie pokrótce podsumować, jak wygląda interakcja w tej grze? Prawdę mówiąc, martwi mnie ona, bo z recenzji, które widziałem, wynika, że sprowadza się ona jedynie do wyboru własnych akcji i czegoś do śledzenia (follow) tak, by najmniej pomóc przeciwnikom i najlepiej skorzystać z ich wyborów (których możemy się tylko domyślać). Czyżbym coś przegapił?
Teoretycznie nie przegapiłeś nic, ale w praktyce jednak tak - diabeł tkwi w szczegółach. Interakcja w tej grze podobnie jak w Race jest subtelna, ale to wcale nie znaczy, że jest elementem niewiele znaczącym. Wręcz przeciwnie jest bardzo ważna.

Wybory przeciwników to nie jest coś czego możemy się tylko domyślać. To jest gra, w której masz dużo informacji o przeciwniku:

- wiesz jakie ma wystawione kafelki
- wiesz czy ma wyprodukowane dobra na planetach
- wiesz co może wybudować + czy jest już w trakcie budowy
- wiesz ile ma kasy i kostek w puli obywateli

To daje bardzo dokładny obraz sytuacji, nie ma mowy o wróżeniu z fusów. Jak widzę, że przeciwnik zainwestował już 3 kostki w technologię o koszcie 6 to bardzo prawdopodobne, że będzie chciał ją szybko dokończyć, jak widzę że ma dobra na planetach to pewnie będzie chciał je sprzedać / skonsumować, widzę że nie ma czego sprzedać, a potrzebuje szybko kasy to będzie eksplorował itd. Zależności mogą być oczywiście bardziej skomplikowane, zależnie od mocy specjalnych itp. oraz oczywiście dochodzi trochę blefu.
yosz pisze:Dodatki tym razem nie były planowane więc to zależy teraz od sprzedaży :) Ale plus jest taki że Roll jest grą kompletną, którą można jak coś rozszerzyć, a podstawka Race jest grą prawie kompletną, którą trzeba uzupełnić.
To prawda, dodatki nie były domyślnie zaplanowane, ale gra zbiera świetne recenzje jak również opinie graczy, więc nie wykluczałbym, że wydawca spojrzy przychylnym okiem na taką ewentualność. Co do tego, że Roll tworzy kompletny zestaw to się ogólnie zgadza, ale ja to widzę tak: do dobrej gry zawsze warto zrobić dodatek (bo jak kompletna by nie była to zawsze można coś jeszcze ciekawego dodać), nie warto robić dodatków tylko do słabych gier.
tomb pisze:Czy w Rollu opanowanie ikonografii wystarczy do zrozumienia kafelków, czyli czy z czasem tekst przestaje być potrzebny (jak w Race)?
Tak, chociaż wygląda to trochę inaczej niż w Race. W Race mamy często kilka ikonek, a W Roll jest jedna ikonka, która podsumowuje całościowo zdolność kafelka (w Roll nie ma kafelków dających np. 4 moce do różnych faz, najczęściej działają w 1 fazie lub max w 2), a biorąc pod uwagę, że te zdolności w wypadku technologii są często różne to tak właściwie zauważyłem, że chyba zapamiętuje je bardziej na zasadzie "wiem, że kafelek X ma zdolność Y" nawet bez patrzenia na ikonkę, no ale ja w Race znam zdecydowaną wiekszość kart na pamięc :P. Nie mniej jednak można po ikonografi je zapamiętać i ikonografia to bardzo przydatna rzecz.
tomb pisze:Czyli tekst jest tylko pomocą, tak? Jak ktoś zna ikony to tekstu nie będzie potrzebował?
Tak
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: sheva »

Polska instrukcje da sie gdzies dostac?
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Olgierdd »

Jestem po 6 partiach 2 i 3 osobowych. Race for the Galaxy to mój top 1, mimo to siadając do Rolla starałem się być maksymalnie krytyczny, co dodatkowo motywowane było hurra-optymistycznymi opiniami Wolfa.

Jutro opiszę wrażenia, ale teraz zdradzę, że pomimo starań i szukania dziury w całym, jednak z Wolfem w wielu punktach trzeba się zgodzić. Jest bardzo dobrze.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2437
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 537 times
Been thanked: 269 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Markus »

Jeszcze pare pozytywnych recenzji i sklepy wywindują cenę do 300 pln :-)
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: pattom »

Chciałem dopytać.

Kostki są drukowane czy rzeźbione ? Bo coś słyszałem, że drukowane i się zastanawiam czy nie będą się zbyt szybko ścierać?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: yosz »

Drukowane. Ale nie wiem czy będą się ścierać - sprawiają wrażenie naprawdę dobrze wykonanych.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Olgierdd »

Jak obiecałem, poniżej moje wrażenia po pierwszych 6 partiach w 2 i 3 osoby. Będzie sporo porównań do Race i podejrzewam, że moja ocena ulegnie zmianie po rozegraniu większej ilości partii

Co mi się nie podoba:
- Faza przydzielania kostek do akcji oraz fazy explore i ship są dość nieintuicyjne. Fazy mają symbole, a światy mają kolory, które mają swoje odzwierciedlenie na kościach. Mechanika gry bardzo często przypisując kości do faz czy do światów pozwala ignorować kolor/symbol kostki. Dla niektórych było to bardzo mylące na początku, jednak można się do tego szybko przyzwyczaić.
- Gra jest podatna na oszukiwanie i popełnianie błędów. Rzut kośćmi i ich ustawianie odbywa się za zasłonką i nie da się zweryfikować poprawności gry przeciwników. O ile problem oszukiwania pewnie jest marginalny, to błędy przy ustawianiu kości wpływają na przebieg rozgrywki i nie da się im zapobiec przed rozpoczęciem faz.
- Przez uproszczenie działania kafli światów/developmentów (co samo w sobie nie jest złe), w porównaniu do Race światy zostały wykastrowane ze swoich unikalnych właściwości. Wszystkie robią to samo (dają kość) w 3 wariacjach (do kubka, na świat, do citizenry), tylko różnią się kolorami. Niektóre dają jakiś jednorazowy bonus do kasy, albo dwie kostki zamiast jednej, ale mimo to urozmaicenie jest niewielkie. Liczyłem jednak na coś więcej w tej kwestii.
- Setup jest losowy i gracz ma bardzo niewielki wpływ na to z czym zacznie. W podstawowym Race było podobnie, dodatki bardzo fajnie to zmieniły.
- W trakcie gry przez naszą rękę przewija się ZNACZNIE mniej developmentów i światów niż w Race. Dość łatwo zakończyć grę (nawet wygrywając) wystawiając tylko 3 kafelki.
- Zniknął aspekt militarny gry. Poczucie podbijania galaktyki zastępuje poczucie zwykłej, ale szybkiej ekspansji.
- Investment Credits kosztuje 4 ;)

Co mi się podoba:
- Wiele rzeczy zostało uproszczone w porównaniu do Race, przede wszystkim podział światów. Mamy tylko światy produkcyjne i nieprodukcyjne.
- Łatwiej jest grać laikom. Tłumaczenie zasad jest porównywalne do tych z Race, jednak ze względu na jawność wszystkich informacji (poza przydzielaniem kości do faz), można tłumaczyć zawiłości w locie bez szkody dla rozgrywki.
- Setup jest jeszcze szybszy niż w Race. Odpada całe tasowanie góry kart.
- Gra jest bardzo krótka. Z nauką i dość długim myśleniem, partie średnio trwały 40 minut. Myślę, że ten czas będzie można skrócić do 20 minut.
- Jest więcej mikro-decyzji niż w Race. Układanie światów i developmentów w stosy, pilnowanie gdzie kości mają trafiać po fazach, zarządzanie ryzykiem przy przydzielaniu kości do faz, których sami nie wybraliśmy i parę innych rzeczy.
- Bardzo fajna mechanika pieniędzy, przy której trzeba nieco pogłówkować. W naszych pierwszych partiach bardzo łatwo było zapędzić się w kozi róg (tj. bez kości w kubku i gotówki)
- Faza explore mocno zyskała na znaczeniu. W Race faza trade robiła to samo i lepiej, tutaj tego nie ma.
- Białe kostki nie są gorsze od kolorowych. Po prostu nie specjalizują się w niczym, a do tego sporo technologii je ulepsza, przez co trudno jest je zastąpić w całości kolorowymi. Bywało, że w pewnych momentach wolałem mieć w kubku więcej białych kości, gdy kolorowe nie miały potrzebnych faz.
- W przeciwieństwie do światów, developmenty dają więcej możliwości oraz wydają się ciekawsze i bardziej urozmaicone.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Curiosity »

A jak duża jest tu zależność językowa?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Olgierdd »

Wystarczy jeden gracz znający język. Dodatkowo wszystkie napisy na kaflach posiadają ikony, więc gracz, który nie posługuje się językiem angielskim w pewnym momencie będzie w stanie sam orientować się w działaniu większości kafli.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Roll for the Galaxy

Post autor: Wolf »

sheva pisze:Polska instrukcje da sie gdzies dostac?
Wszyscy grają i nie ma komu zrobić :P.
Olgierdd pisze:fazy explore i ship są dość nieintuicyjne.
- explore jest akurat całkiem intuicyjny: odrzuć X, dobierz X+1 lub weź 2$ nie ma tutaj wielkich komplikacji (no może tylko opcja odrzucenia obecnie budowanego kafelka i kości spadające na kafelek niżej to taki element z kategorii nietypowych zagrań)
- ship może na początku trochę mieszać jeżeli chodzi o zależności kolorystyczne, choć trzeba jednocześnie przyznać, że dzięki nim gra jest ciekawsza
Olgierdd pisze:- Gra jest podatna na oszukiwanie i popełnianie błędów. Rzut kośćmi i ich ustawianie odbywa się za zasłonką i nie da się zweryfikować poprawności gry przeciwników. O ile problem oszukiwania pewnie jest marginalny, to błędy przy ustawianiu kości wpływają na przebieg rozgrywki i nie da się im zapobiec przed rozpoczęciem faz.
Co do błędów to biorąc pod uwagę, że nigdy nie zmieniasz wyniku kości (nawet robiąc reassign) to jeżeli ktoś nie jest pewien czy dobrze przypisał to można to zweryfikować po odsłonięciu. Natomiast zasady gry nie są na tyle trudne, żeby był problem w opanowaniu przypisywania faz bez błędów. Jeżeli zupełnie nowa osoba może się tego bezproblemowo nauczyć to planszówkowi weterani też sobie poradzą ;).
Olgierdd pisze:Przez uproszczenie działania kafli światów/developmentów (co samo w sobie nie jest złe), w porównaniu do Race światy zostały wykastrowane ze swoich unikalnych właściwości. Wszystkie robią to samo (dają kość) w 3 wariacjach (do kubka, na świat, do citizenry), tylko różnią się kolorami. Niektóre dają jakiś jednorazowy bonus do kasy, albo dwie kostki zamiast jednej, ale mimo to urozmaicenie jest niewielkie. Liczyłem jednak na coś więcej w tej kwestii.
Przechodząc z Race można być trochę zawiedzionym, ale tutaj zastosowano po prostu taki uproszczony podział:
- technologie -> unikalne umiejętności
- światy -> więcej kości
No, ale ogólnie się zgadzam, większa różnorodność jeżeli chodzi o światy byłaby mile widziana.
Olgierdd pisze:- W trakcie gry przez naszą rękę przewija się ZNACZNIE mniej developmentów i światów niż w Race.
Nie do końca. Sporo zależy jak się gra.Weźmy taki przykład, mamy 4 kostki na explore i 3 kafelki w kolejce:
- odrzucamy 3 kafelki -> ciągniemy 4
- odrzucamy 4 kafelki -> ciągniemy 5
- odrzucamy 5 kafelków -> ciągniemy 6
- odrzucamy 6 kafelków -> ciągniemy 7

Przejrzeliśmy w 1 fazie explore: 22 kafelki czyli łącznie 44 światy + technologie i zatrzymaliśmy 7, w Race raczej nie do powtórzenia ;). I to w sumie nie jest jakiś super skrajny przykład, a zakładając że szukasz jakiegoś konkretnego kafelka (np. wymarzony dev-6) to może być całkiem realna sytuacja z gry.
O ile w Race będziemy mieć większy przepływ kart z rundy na rundę, bo możemy sobie zrobić silniczek, z którego cały czas napływają nam nowe karty to jednocześnie możliwość maksymalnego przeszukania w głąb jest w Roll o wiele większa. Do tego w Roll przejrzenie 1 kafelka to w Race odpowiednik zobaczenia 2 kart i zostawienia 1.
Olgierdd pisze:- Setup jest jeszcze szybszy niż w Race. Odpada całe tasowanie góry kart.
Zdecydowanie. W Roll setup robi się z uśmiechem na ustach. Odpada też szukanie i ponowne wrzucanie światów startowych do puli - denerwująca rzecz w Race (na Keldonie spoko, ale grając w wersję fizyczną to jest męczące).
Olgierdd pisze:- Bardzo fajna mechanika pieniędzy, przy której trzeba nieco pogłówkować. W naszych pierwszych partiach bardzo łatwo było zapędzić się w kozi róg (tj. bez kości w kubku i gotówki)
Warto pamiętać, że:
- jak mamy 0$ to dostajemy na koniec 1$, więc na 1 kość nas zawsze stać (tak na otarcie łez)
- można ściągać kostki ze światów (dobra), technologii / planet (w trakcie budowy) do kubka za darmo, na czym oczywiście tracimy, ale jak bardzo brakuje kości to może okazać się jakimś wyjściem
ODPOWIEDZ