Antike Duellum

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Antike Duellum

Post autor: Odi »

Antike Duellum - dwuosobowy remake trochę zapomnianej gierki Marca Gerdtsa "Antike", bodajże pierwszej, w której wykorzystał on słynny rondel.

Dawno, dawno temu zdarzyło mi się zagrać w Antike w składzie trzyosobowym, i wtedy gra wydała mi się bardzo szachowa i sucha. To, co wówczas mnie od A. odstręczało, przyciągnęło mnie teraz właśnie do wersji dwuosobowej. Szukałem dwuosobówki o lekko-średnim stopniu ciężkości i quasi-wojennym smaczku, tak na 1,5 godziny - chyba nieźle trafiłem. Po pierwszej partii mam bardzo pozytywne wrażenia. Fajnym pomysłem walki z kulą śnieżną jest dystrybucja kart wydarzeń (kartę wydarzeń otrzymuje przeciwnik gracza zdobywającego właśnie punkt). Niby obie strony posiadają symetryczne zasoby początkowe, ale układ mapy sprawia, że grać trzeba nieco inaczej. Losowość zminimalizowana praktycznie do zera, występuje tylko w przypadku kart wydarzeń (wybiera się je spośród trzech odkrytych, a same wydarzenia są pomocne, ale też absolutnie nie wywracają gry do góry nogami).

Sporo fajnego myślenia odnośnie spodziewanych ruchów przeciwnika, zdolności mobilizacyjnych, planowania kampanii militarnych. Równie dobrze można chyba grać wybitnie defensywnie (z szansami na sukces), budując świątynie, zakładając miasta, inwestując w naukę.

Bardzo przyjemna gierka.

Jak ktoś chce ją sprawdzić, to jest też na yucata.de
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Antike Duellum

Post autor: clown »

Rozegrałem kilka partii na yucata.de i również mogę polecić jako quasi-grę historyczną o ciekawych mechanizmach. Minimalny czynnik losowy, ważne są umiejętności graczy, wystarczająca doza interakcji. Dobry przerywnik między cięższymi tytułami.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Antike Duellum

Post autor: staszek »

Porównując do pierwowzoru-różni się na tyle(poza liczbą graczy),że warto mieć obie, czy wręcz przeciwnie ?
Awatar użytkownika
tajemniczy_padalec
Posty: 469
Rejestracja: 16 paź 2009, 01:18

Re: Antike Duellum

Post autor: tajemniczy_padalec »

staszek pisze:Porównując do pierwowzoru-różni się na tyle(poza liczbą graczy),że warto mieć obie, czy wręcz przeciwnie ?
Kilka różnic jest, chociaż - w głębi duszy - to wciąż ta sama gra. Generalnie, jeśli naprawdę lubisz Antike, to wersja Duellum pozwoli cieszyć się rozgrywką nawet, jeśli pod ręką masz tylko jednego przeciwnika - i tu zresztą chyba pojawia się największa różnica (mimo kilku wyraźnych różnic mechanicznych), bo w Duellum znika aspekt lawirowania między przeciwnikami - zostaje czyste, dwuosobowe starcie.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Re: Antike Duellum

Post autor: Odi »

Z doświadczenia nie wiem, bo nie grałem w Antike w 2 os, więc trudno mi powiedzieć, na ile AD jest lepsze od starej A w dwuosobowym składzie.
Z instrukcji wynika, że zmiany są pomniejsze, z jedną istotną - teraz to gracz decyduje o rodzaju produkcji miasta, w momencie jego zakładania. Pozostałe to m.in. zmiana kosztu jednostek (i chyba nie tylko kosztu - teraz mobilizacja jest dwustopniowa) i świątyni, karty eventów, jeden nowy know how, wprowadzenie murów...
Awatar użytkownika
tajemniczy_padalec
Posty: 469
Rejestracja: 16 paź 2009, 01:18

Re: Antike Duellum

Post autor: tajemniczy_padalec »

Największą zmianą jest mapa - teraz jest mniejsza. W podstawowej wersji Antike grało się na dużej z większą liczbą jednostek (każdy gracz otrzymywał dwa kolory). W praktyce oznaczało to, że bardzo długo mogło nie dochodzić do walki - wygrywał po prostu ten gracz, który rozszerzał się bardziej efektywnie. Duellum to zmienia: teraz do starć dochodzi szybciej, a cała rozgrywka jest bardziej "skondensowana" - i nadal właśnie to uważam za największą różnicę, szczególnie, jeśli porównamy Duellum do Antike w składzie trzy- czy czteroosobowym.
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Antike Duellum

Post autor: Gabriel »

Moja pierwsza myśl: nachapać żelaza (niebieskie monetki), naładować armii i zmiażdżyć wroga. Nie da się.
Da się stopniowo rozwijać równomiernie, zdobywać te osiągnięcia jak w ładnym, zbilansowanym Euro.
Bo to jest ładne, zbilansowane Euro. Do tego stopnia, że trochę czasu może pochłonąć taka przepychanka. Raz ja ciach, raz przeciwnik ciach.

To już lepszy jest dziecinny SmallWorld, gdzie przynajmniej można mieć wyczesaną kolejkę i zdjąć przeciwnika z planszy. Albo Ryzyko (być może jakaś nowsza, spaczowana wersja).
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
pioro
Posty: 117
Rejestracja: 05 mar 2009, 11:19
Lokalizacja: Poznań

Re: Antike Duellum

Post autor: pioro »

Gabriel pisze:Moja pierwsza myśl: nachapać żelaza (niebieskie monetki), naładować armii i zmiażdżyć wroga. Nie da się.
Da się stopniowo rozwijać równomiernie, zdobywać te osiągnięcia jak w ładnym, zbilansowanym Euro.
Bo to jest ładne, zbilansowane Euro. Do tego stopnia, że trochę czasu może pochłonąć taka przepychanka. Raz ja ciach, raz przeciwnik ciach.

To już lepszy jest dziecinny SmallWorld, gdzie przynajmniej można mieć wyczesaną kolejkę i zdjąć przeciwnika z planszy. Albo Ryzyko (być może
jakaś nowsza, spaczowana wersja).
+1
Jak dla mnie to "przepychanka" idealnie definiuje mechanike duellum.
Awatar użytkownika
gemboj
Posty: 34
Rejestracja: 11 lis 2012, 07:30

Re: Antike Duellum

Post autor: gemboj »

Jestem po pierwszej grze i już wiem, że będzie ona częstym gościem na moim stole.
Świetnie zbilansowana gra ekonomiczno-wojenna. Znikoma losowość, różne drogi do zwycięstwa. Zasady proste do opanowania i nawet mimo drobnych niejasności w trakcie gry nie wstrzymuje to rozgrywki.
2 dostępne w pudełku mapy zapewniają wiele różnych rozgrywek, a prawdopodobnie pojawią się jakieś nowe wersje DIY.

Może to nie najlepsze miejsce na prośbę o inne rekomendacje ale chętnie bym pograł w inne tego typu dwu-osobówki: budowanie zasobów i podbój/walka w zależności od możliwości własnego imperium/przemysłu. Tematyka różna np. budowa cywilizacji, piraci, kolonizatorzy itp. Pomożecie?
Wolę grać niż zastanawiać się kilka godzin co autor instrukcji miał na myśli.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Re: Antike Duellum

Post autor: Odi »

Łe, no w takim schemacie, to gierek jest sporo.
Jest Eclipse (kolonizacja, rozbudowa, atak), tak samo Space Empires, Cywilizacja (ta Sida Meiera).
Jest też Ares Project - ale to już jest znacznie bardziej złozona gierka, ze względu na odmienność frakcji, różnorodność kart.

Do tego karcianki LCG typu Inwazja, Netrunner, Star Wars (zbieranie zasobów, rekrutacja sił, walka), albo nawet nie-LCG, jak RuneAge...

Sporo.
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Antike Duellum

Post autor: Gabriel »

Antike Duellum to chyba jedyna gra, która autentycznie mnie wk.....

Duellum powinno być wyjęte z nazwy, bo to żaden pojedynek. Możesz zakończyć grę bez jednego pojedynku, a wygra ten, kto lepiej zoptymalizuje ruchy po rondlu. Żeby całość ratować, dodane są losowe karty wydarzeń, które mogą trochę namieszać przeciwnikowi. Takie tam, euro.

Tzn. technicznie gra nie jest zła. Jest fajna, przyjemnie jest rozwijać się na planszy i patrzeć jak nasze terytorium rośnie. Można nawet powiedzieć, że jest bardzo ciekawa. Moje nastawienie wynika z tego, że oczekiwałem większej agresji i dynamiki po tej grze. A ta jako dobre euro - temperuje wszystkie takie zapędy.

Podobno cięższą wersją tego jest Polis: fight for the hegemony.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Re: Antike Duellum

Post autor: Odi »

No, to z pewnością jest czyściutkie euro.

Mapa grecko-perska jest bardziej konfrontacyjna od rzymsko-kartagińskiej. Na tej pierwszej aspekt militarny ma duże znaczenie, na tej drugiej gra się znacznie spokojniej. Ja grałem częściej na tej pierwszej, stąd moje wrażenie, że gra wymusza wzajemną agresję. Późniejsza przesiadka na drugą mapę, była dla mnie lekkim szokiem :wink:
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4054
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 272 times
Been thanked: 156 times

Re: Antike Duellum

Post autor: lacki2000 »

Odkurzam :)
Po kilku partiach online stwierdzam, że gra na początku nawet urzeka swą klarownością ale potem pozostaje jakieś takie suche bieganie po kole z przeświadczeniem, że musisz zagrać konkretną sekwencję ruchów by wygrać. Innymi słowy, pod koniec gry można sobie pomyśleć "mogłem 10 ruchów temu pojechać na żelazo a nie na rozwój naukowy, wtedy bym miał o 1 armię więcej, wtedy bym obronił to miasto,.." itd. - czyli jak nie zrobisz w kilku miejscach gry tego jednego słusznego ruchu to przegrałeś. Albo jeszcze inaczej: jak zrobisz w którymś momencie zły ruch to można obliczyć za ile ruchów przegrasz. Trochę tę maszynę stanów rozregulowują te dodatkowe karty akcji ale tak czy siak pozostaje takie niedobre odczucie wyścigu po kole za przewagą surowcową niż pojedynku taktyków czy strategów. Możliwe, że niesłuszne odczucie to jest i jeśli bym pograł ileś razy to by przeszło ale nie wiem czy ileś jest mniejsze niż tysiąc a może nie...
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Antike Duellum

Post autor: rastula »

lacki2000 pisze:Odkurzam :)
Po kilku partiach online stwierdzam, że gra na początku nawet urzeka swą klarownością ale potem pozostaje jakieś takie suche bieganie po kole z przeświadczeniem, że musisz zagrać konkretną sekwencję ruchów by wygrać. Innymi słowy, pod koniec gry można sobie pomyśleć "mogłem 10 ruchów temu pojechać na żelazo a nie na rozwój naukowy, wtedy bym miał o 1 armię więcej, wtedy bym obronił to miasto,.." itd. - czyli jak nie zrobisz w kilku miejscach gry tego jednego słusznego ruchu to przegrałeś. Albo jeszcze inaczej: jak zrobisz w którymś momencie zły ruch to można obliczyć za ile ruchów przegrasz. Trochę tę maszynę stanów rozregulowują te dodatkowe karty akcji ale tak czy siak pozostaje takie niedobre odczucie wyścigu po kole za przewagą surowcową niż pojedynku taktyków czy strategów. Możliwe, że niesłuszne odczucie to jest i jeśli bym pograł ileś razy to by przeszło ale nie wiem czy ileś jest mniejsze niż tysiąc a może nie...

odnoszę wrażenie , że podobny opis można by doczepić do większości gier, szczególnie tych z ograniczoną losowością :)...

myślę (a właściwie czytam), że zawód większości wynika z oczekiwania gry wojennej, a tu takie spokojne w sumie rozwijanie cywilizacji...

gra należy do tych prostszych ( w końcu to tylko 4 surowce , 4 akcje) ale ja grając nie mam jakiegoś niedosytu decyzyjnego

to że AD, będąc grą euro zgrabnie udaje grę cywilizacyjno wojenną, trzeba uznać raczej za zaletę (choć rozumiem, że ktoś może poczuć się oszukany ;-) ...

ja w każdym bądź razie już rozglądam się za rzymskimi miedziakami na allegro żeby spimpować mój egzemplarz ;)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Re: Antike Duellum

Post autor: Odi »

Zapraszam do recenzji Antike: Duellum na GamesFanatic
Bordawski
Posty: 47
Rejestracja: 22 maja 2011, 14:38

Re: Antike Duellum

Post autor: Bordawski »

Czy ktoś dysponuje instrukcją po polsku ww gry?
ODPOWIEDZ