Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Re: Mare Nostrum
Hehe, grecy nie są tacy źli, zdecydowanie najsłabsi po kilkunastu partiach byli właśnie kartagińczycy. Nie pamiętam już jakie poprawki do reguł wprowadzał dodatek poza tytułowymi mitologicznymi stworami i 6-tym graczem, bo to było z 5 lat temu, ale gra z ok zrobiła się bardzo dobra. Był chyba w ogóle nowy warunek zwycięstwa? Niestety, ponieważ jego największą zaletą były zmiany w regułach naprawiające podstawkę, owe nie były nigdy dostępne online.
Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Re: Mare Nostrum
Dodatek zmienia początkowe rozstawienie na czym zyskują Grecy. Dodatkowo Juliusz Cezar daje tylko piechotę za 2, a nie daję już twierdzy. Grecy i Kartagina zaczynają z 1 jednostką. Dochodzi też faza Bogów, która pozwala na wzajemne atakowanie się "na odległość". Mitologiczne Stwory dobrze balansują niedobory, a mapa sięga do półwyspu Iberyjskiego przez co Rzym musi uważać na atak z zachodu.
Grecy faktycznie mieli chyba najgorszą pozycję w podstawce, ale tylko w momencie kiedy Rzym ich atakował "dla zasady", bo tak naprawdę w Grecji nie było żadnych surowców, które w sposób istotny przybliżałyby Rzym do zwycięstwa.
Grecy faktycznie mieli chyba najgorszą pozycję w podstawce, ale tylko w momencie kiedy Rzym ich atakował "dla zasady", bo tak naprawdę w Grecji nie było żadnych surowców, które w sposób istotny przybliżałyby Rzym do zwycięstwa.
Re: Mare Nostrum
To może ja dodam 3 słowa.
Mare Nostrum mi się od razu spodobało, bo ma klimat, ładnie wykonane, mamy elementy handlu i walki, oba zależne od zachowania innych graczy i trzeba dużo planować. Bo kilku jednak partiach okazało się, że podstawka była totalnie niezbalansowana. Tzn. wszystko zależy od graczy - jeśli do stołu siadało 5 świeżych, to wygrywała Grecja, Egipt; Egipt bił Babilonię i pojawiały się różne inne dziwne sytuacje. Ale gdy gracze już się "ograli", każdy wiedział, na co uważać, jakie prowincje są ważne itd. to gra stawała się strasznie monotonna - mówię o grze na 5. (podstawka grana w 3-4 ujawniała inne mankamenty - wszędzie daleko, gra traciła na dynamice, każdy budował do 8 legionów i bał się ruszyć, bo to oznaczało odsłonięcie się) Przy grze na 5 nie było powodów, dla których Rzym nie miałby od razu zaatakować Grecji, zrugać jej do zera, przeczekać chwilę, uderzyć na Egipt bądź Kartaginę i wygrać. Nawet jeśli gracze dokonali by jakiegoś układu Grecja-Kartagina to układ ten kończył się zwycięstwem albo Babilonu, pozostawionego samemu sobie z przywódcą handlowym w ręku albo Egiptu, który wyłączał się z handlu.
Dlatego do podstawki nie siadałem jak nie miałem 5 graczy, a i wtedy grałem tylko Grecją, z nadzieją, że może tym razem da się coś z Grecji wykrzesać, znaleźć jakąś lukę, w momencie gdy inni będą zajęci sobą. Niestety w podstawce nikt nie ma interesu utrzymywać Grecji, więc jej zagłada była nieunikniona (jak już mówiłem jeśli do stołu siadali ograni gracze, zresztą to wynika z układu kart - co rundę Rzym wystawia 2 albo 3 legiony - Grecja - 2 i to tylko przy dobrym handlu, pozamiatane)
Grecję w takiej sytuacji ratować mogły tylko beznadziejne rzuty na kościach Rzymu i wspaniałe własne.
Dlatego nie ma się co dziwić, że dodatek przede wszystkim nastawiony był na dopakowanie Grecji i stworzenie przeciwwagi dla Rzymu w postaci Atlantydy. Osobiście uważam dodatek za niezbędny i nie siadam do stołu jak nie mam 6 graczy - tak między nami Grecja dalej nie ma łatwo, ale ma szansę na udany handel i komplet 6 kart - dopiero mając centaury może budzić respekt, z kolei Atlantydzi - świetna frakcja - szachuje bezkarnie wojskiem każdego kto się odsłoni, a będąc jedynym dysponentem ceramiki zachęca przywódcę handlowego do zwiększonego handlu. Dodanie możliwości składania ofiary Bogom przez połowę gry i tak się nie przydaje. Dodatek dodając mityczne stwory sprawia, że gra staje się w końcu tym czym miała być - strategią wymagającą planowania już od I rundy - każdy gracz kombinuje co wystawić, co zbudować i gdzie prowadzić ekspansję. No i ta wspomniana biedna Grecja, w dodatku przy grze na 6, ma możliwość zwycięstwa poprzez zgarnięcie na ręce 3 przywódców - w końcu jej niekorzystne położenie na środku mapy staje się atutem.
Tak jak wspomniałem wyżej, granie bez dodatku, w obniżonym składzie może skutecznie zniechęcić do gry. Gracze szybko dochodzą do wniosku, że jak jest ich 3 to zastosowanie znajduje zasada - gdzie 2 się bije, jak ruszysz do walki pierwszy, odsłonisz się w innym miejscu. Taka gra dla początkujących może wydawać się jeszcze atrakcyjna.
Mare Nostrum mi się od razu spodobało, bo ma klimat, ładnie wykonane, mamy elementy handlu i walki, oba zależne od zachowania innych graczy i trzeba dużo planować. Bo kilku jednak partiach okazało się, że podstawka była totalnie niezbalansowana. Tzn. wszystko zależy od graczy - jeśli do stołu siadało 5 świeżych, to wygrywała Grecja, Egipt; Egipt bił Babilonię i pojawiały się różne inne dziwne sytuacje. Ale gdy gracze już się "ograli", każdy wiedział, na co uważać, jakie prowincje są ważne itd. to gra stawała się strasznie monotonna - mówię o grze na 5. (podstawka grana w 3-4 ujawniała inne mankamenty - wszędzie daleko, gra traciła na dynamice, każdy budował do 8 legionów i bał się ruszyć, bo to oznaczało odsłonięcie się) Przy grze na 5 nie było powodów, dla których Rzym nie miałby od razu zaatakować Grecji, zrugać jej do zera, przeczekać chwilę, uderzyć na Egipt bądź Kartaginę i wygrać. Nawet jeśli gracze dokonali by jakiegoś układu Grecja-Kartagina to układ ten kończył się zwycięstwem albo Babilonu, pozostawionego samemu sobie z przywódcą handlowym w ręku albo Egiptu, który wyłączał się z handlu.
Dlatego do podstawki nie siadałem jak nie miałem 5 graczy, a i wtedy grałem tylko Grecją, z nadzieją, że może tym razem da się coś z Grecji wykrzesać, znaleźć jakąś lukę, w momencie gdy inni będą zajęci sobą. Niestety w podstawce nikt nie ma interesu utrzymywać Grecji, więc jej zagłada była nieunikniona (jak już mówiłem jeśli do stołu siadali ograni gracze, zresztą to wynika z układu kart - co rundę Rzym wystawia 2 albo 3 legiony - Grecja - 2 i to tylko przy dobrym handlu, pozamiatane)
Grecję w takiej sytuacji ratować mogły tylko beznadziejne rzuty na kościach Rzymu i wspaniałe własne.
Dlatego nie ma się co dziwić, że dodatek przede wszystkim nastawiony był na dopakowanie Grecji i stworzenie przeciwwagi dla Rzymu w postaci Atlantydy. Osobiście uważam dodatek za niezbędny i nie siadam do stołu jak nie mam 6 graczy - tak między nami Grecja dalej nie ma łatwo, ale ma szansę na udany handel i komplet 6 kart - dopiero mając centaury może budzić respekt, z kolei Atlantydzi - świetna frakcja - szachuje bezkarnie wojskiem każdego kto się odsłoni, a będąc jedynym dysponentem ceramiki zachęca przywódcę handlowego do zwiększonego handlu. Dodanie możliwości składania ofiary Bogom przez połowę gry i tak się nie przydaje. Dodatek dodając mityczne stwory sprawia, że gra staje się w końcu tym czym miała być - strategią wymagającą planowania już od I rundy - każdy gracz kombinuje co wystawić, co zbudować i gdzie prowadzić ekspansję. No i ta wspomniana biedna Grecja, w dodatku przy grze na 6, ma możliwość zwycięstwa poprzez zgarnięcie na ręce 3 przywódców - w końcu jej niekorzystne położenie na środku mapy staje się atutem.
Tak jak wspomniałem wyżej, granie bez dodatku, w obniżonym składzie może skutecznie zniechęcić do gry. Gracze szybko dochodzą do wniosku, że jak jest ich 3 to zastosowanie znajduje zasada - gdzie 2 się bije, jak ruszysz do walki pierwszy, odsłonisz się w innym miejscu. Taka gra dla początkujących może wydawać się jeszcze atrakcyjna.
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Mare Nostrum
niestety +1. U nas jeszcze Kartagina statystowała - może nie była zmiatana z mapy, ale nigdy nie walczyła o zwycięstwo. Z dodatkiem to najlepsza gra tego typu (w miarę krótka naparzanka z elementami civki) jaką znam. Gdy wyjdzie nowa edycja must buy.
Edit: bez sensu, nie zauważyłem że powtarzam co napisałem kiedyś...
Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Edit: bez sensu, nie zauważyłem że powtarzam co napisałem kiedyś...
Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Re: Mare Nostrum
schizofretka pisze:niestety +1. U nas jeszcze Kartagina statystowała - może nie była zmiatana z mapy, ale nigdy nie walczyła o zwycięstwo. Z dodatkiem to najlepsza gra tego typu (w miarę krótka naparzanka z elementami civki) jaką znam. Gdy wyjdzie nowa edycja must buy.
Edit: bez sensu, nie zauważyłem że powtarzam co napisałem kiedyś...
Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
dziwne co piszesz z tą Kartaginą. Graliśmy nie raz, Kartagina pod kontrolą sprawnego gracza jest groźna, bardzo groźna. Co do dodatku zgadzam się, gra absolutnie wymiata, choć u nas bywa że przez połowę gry bogowie nie cieszą się popularnością, wszystkim szkoda zasobów , za to Atlantyda z krakenemami może narobić solidnego bałaganu na mapie .
EDIT:
nie kumam zarzutów że ta gra nie jest zbalansowana, moim zdaniem śmiga świetnie ale wymaga od graczy ciut kreatywności, przygotowań i pomysłu na prowadzenie kampanii przeciwko pozostałym. Fakt faktem że w MN najlepiej się gra przy pełnej obsadzie 5,6 osób.
Re: Mare Nostrum
Atlantydy nie będzie, to nowa edycja, zapewne dużo zmian w zasadach. Z BGG wynika, że Kickstarter jeszcze w tym tygodniu. Szkoda, wolałbym, jakby się już drukowało.
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
KS przesunięty na przyszły tydzień. Mam już instrukcję, zapowiada się fajnie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Vester
- Posty: 956
- Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 44 times
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
Słabo pamiętam I ed, grałem raz i nigdy więcej nie miałem przyjemności, dlatego nie jestem w stanie wypunktować różnic. Tu niestety musisz poczekać na KS, albo zadać konkretne pytania.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Odi
- Administrator
- Posty: 6443
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 569 times
- Been thanked: 931 times
Re: Mare Nostrum
A to będzie dostępne tylko via KS?
Bardzo jestem zainteresowany, bo MN to dla mnie taka esencja wieloosobowej wojennej territory control.
Z tego co widać na pierwszy rzut oka, zmieniono (lub usprawniono) system handlu (zamiast kart, tory)
Bardzo jestem zainteresowany, bo MN to dla mnie taka esencja wieloosobowej wojennej territory control.
Z tego co widać na pierwszy rzut oka, zmieniono (lub usprawniono) system handlu (zamiast kart, tory)
Re: Mare Nostrum
KS, żeby było głośniej, pewnie w końcu trafi do sklepów. Odpowiednio później z odpowiednią ceną...
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
Tory służą do czego innego - określania kto przewodzi w handlu, polityce/budowie i wojskowości. Taki lider ustala kolejność ruchów graczy w danej fazie odpowiadającej w/w kategorii.
Handel odbywa się na żetonach towarów, a lider w handlu decyduje jak wiele wymian można wykonać.
Po KS będzie dostępne w normalnej sprzedaży. Są szanse na edycję PL.
Handel odbywa się na żetonach towarów, a lider w handlu decyduje jak wiele wymian można wykonać.
Po KS będzie dostępne w normalnej sprzedaży. Są szanse na edycję PL.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- kaimada
- Posty: 1129
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 126 times
Re: Mare Nostrum
Ale Phalanx czy słyszałeś o innym wydawnictwie zainteresowanym?ozy pisze:Po KS będzie dostępne w normalnej sprzedaży. Są szanse na edycję PL.
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
Słyszałem o Phalanx.kaimada pisze:Ale Phalanx czy słyszałeś o innym wydawnictwie zainteresowanym?ozy pisze:Po KS będzie dostępne w normalnej sprzedaży. Są szanse na edycję PL.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Re: Mare Nostrum
To nie kombinować mi tu, jak zmienić temat gry na plemiona polskie czy inne rozbicie dzielnicowe, tylko jak najszybciej na półki w sklepach, bo wydanie tej nowej edycji Mare Nostrum już wystarczająco się przeciąga.
Re: Mare Nostrum
1. Ile jest faz w grze-3 czy 4 (czy jest faza Bogów)?ozy pisze:Słabo pamiętam I ed, grałem raz i nigdy więcej nie miałem przyjemności, dlatego nie jestem w stanie wypunktować różnic. Tu niestety musisz poczekać na KS, albo zadać konkretne pytania.
2. Czy są Mitologiczne stworzenia-jak tak to jakie?
3. Jak wygląda system walki-kości i suma 5 równa się jednej zabitej jednostce?
4. Po bitwie można wybrać 1 z 3 opcji co dzieje się z prowincją?
To tak z grubsza Dzięki za odpowiedz, dowiem się czy nastąpi wcielenie dodatku do podstawki.
- kaimada
- Posty: 1129
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 126 times
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
Już odpowiadam:
- dodatek jest wyjęty, to 2 ed. podstawki,
- 2-5 graczy,
- fazy 4: handel, polityka/budowa, wojna, czyszczenie,
- brak bogów i mitologicznych stworzeń,
- walka: tak, 1 trafienie za każde 5 sumy oczek,
- po bitwie wybór 1 z 3 opcji: plądrowanie, okupacja, podbój (konwersja).
- dodatek jest wyjęty, to 2 ed. podstawki,
- 2-5 graczy,
- fazy 4: handel, polityka/budowa, wojna, czyszczenie,
- brak bogów i mitologicznych stworzeń,
- walka: tak, 1 trafienie za każde 5 sumy oczek,
- po bitwie wybór 1 z 3 opcji: plądrowanie, okupacja, podbój (konwersja).
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- kaimada
- Posty: 1129
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 126 times
Re: Mare Nostrum
Hmmm gra bez dodatku z tego co pamiętam miała trochę wad na tyle, że do SMF kupowałem z Francji dodatek po francusku... Z drugiej strony samą podstawkę po niemiecku ściągaliśmy
-
- Posty: 3544
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 24 times
Re: Mare Nostrum
Czyli poza wyglądem nie będzie niczym różnić się od 1 ed. podstawki ?ozy pisze:Już odpowiadam:
- dodatek jest wyjęty, to 2 ed. podstawki,
- 2-5 graczy,
- fazy 4: handel, polityka/budowa, wojna, czyszczenie,
- brak bogów i mitologicznych stworzeń,
- walka: tak, 1 trafienie za każde 5 sumy oczek,
- po bitwie wybór 1 z 3 opcji: plądrowanie, okupacja, podbój (konwersja).
Re: Mare Nostrum
Będzie się różnić. Na BGG gra ma nowy wpis, to wyraźna druga edycja. Z opisu na BGG:
Jeśli chodzi o dodatek, to autor albo wydawca wypowiadał się kiedyś, że nie do końca zadowoleni byli z dodawania mitologii do historycznej gry. Wskazuje to, że dodatek może jakiś będzie, ale pewnie powstanie od nowa. Balans powinien być poprawiony na poziomie samej podstawki, tylko bez szóstego gracza.
Tak więc będą zmiany w zasadach i w wyglądzie gry, rozgrywka powinna też być szybsza.This is a redesign of the original game, fixing some (balancing) issues and making it more tense and more condensed (timewise): new trading rules, four new victory conditions, new art for the board, improved ergonomy, and an additional "mythical cities" rule.
Jeśli chodzi o dodatek, to autor albo wydawca wypowiadał się kiedyś, że nie do końca zadowoleni byli z dodawania mitologii do historycznej gry. Wskazuje to, że dodatek może jakiś będzie, ale pewnie powstanie od nowa. Balans powinien być poprawiony na poziomie samej podstawki, tylko bez szóstego gracza.