Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: sipio »

Jedna z czołowych gier na moim radarze na tegoroczne Essen wydawane przez eggertspiele/Pegasus Spiele
Trójka niezłych autorów Matthias Cramer (Helvetia, Glen More, Lancaster), Louis Malz i Stefan Malz (Edo),
no i Menzel na dokładkę jako grafik, który się odnalazł świetnie w tych klimatach.
Już jest wizualizacja wszystkich komponentów.
http://boardgamegeek.com/boardgame/144344/rokoko

Wydaje się to być porządne euro z użyciem deck-bulidingu. Gracze wybierają się na bal, gdzie chcą zdobyć uznanie wśród gości. Co turę możemy albo zatrudniać nowych pracowników, zdobywać nimi zasoby, przygotować się na bal, lub wspierać organizatorów balu poprzez np dołożenie się do fajerwerków.
Instrukcji jeszcze póki co nie ma.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Rokoko

Post autor: Trolliszcze »

Na BGG pojawiły się zasady. Myślę, że to idealna gra dla wszystkich miłośników Felda - centralna mechanika (deck-building), która pozwala punktować za praktycznie każdą akcję. Zapowiada się mocno taktyczna gra, jak Zamki czy Bora Bora, ale z zupełnie innym klimatem i rozwiązaniami. Plus wspaniałe grafiki Menzela.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Rokoko

Post autor: jax »

Po przeczytaniu instrukcji:
- deck-building nie dominuje, jest raczej miłym (choć silnym) akcentem, a nie centralną mechaniką. Zazębiających się trybików jest sporo i deck-building jest raczej smarem ułatwiającym ich obracanie aniżeli komputerem który tymi trybami bezpośrednio kręci.
- gra raczej nie dla mnie, jest tam bardzo mocne poczucie wyścigu do realizacji zamówień (na suknie w tym przypadku) - pod tym względem przypomina to np. Fresco. Nie lubię takich gier 'wyścigowych', przeważnie są słabo kontrolowalne.
- gra nie jest nowatorska, ale może spodobać się fanom euromóżdżenia, którzy lubią mechanizm realizacji zamówień (choć nie tylko to się w Rokoko robi, bo i salę balową upiększa się na różne sposoby i rywalizuje o rózne przewagi). Generalnie wygląda na grę do mocnego pomyślenia, nic lekkiego.
- nie bedę uciekał gdy ktoś zaproponuje przetestowanie, ale na pewno są ciekawsze tytuły do sprawdzenia na nadchodącym Essen i to raczej szansy ich spróbowania - a nie Rokoko - będę poszukiwał
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Rokoko

Post autor: Trolliszcze »

Słusznie, może źle to ująłem: centralną mechaniką jest zagrywanie kart, by wykonywać poszczególne akcje (tak jak w np. w wielu grach Felda używa się kostek do aktywowania każdej akcji), ale IMHO element deck-budilingu będzie bardzo istotny. Po pierwsze, rzemieślnicy i czeladnicy nie mogą wykonywać wszystkich akcji, a po drugie bonusowe akcje wydają się dość mocne. Gracz, który stworzy skuteczny zestaw pracowników na pewno będzie w lepszej pozycji niż przeciwnik, który zostanie przy tych startowych.

Element wyścigu to dla mnie jedna z lepszych rzeczy w tej grze, na pewno wymusi jeszcze bardziej taktyczne podejście.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Rokoko

Post autor: jax »

Trolliszcze pisze:ale IMHO element deck-budilingu będzie bardzo istotny. Po pierwsze, rzemieślnicy i czeladnicy nie mogą wykonywać wszystkich akcji, a po drugie bonusowe akcje wydają się dość mocne. Gracz, który stworzy skuteczny zestaw pracowników na pewno będzie w lepszej pozycji niż przeciwnik, który zostanie przy tych startowych.
To dobre podsumowanie.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Rokoko

Post autor: Vester »

jax pisze:Nie lubię takich gier 'wyścigowych', przeważnie są słabo kontrolowalne
Przecież uwielbiasz gry real-time'owe, a to uosobienie hybrydy wyścigowo-optymalizacyjnej. :)
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: Rokoko

Post autor: jerrymagu »

Rozgrywka trzyosobowa szła bardzo sprawnie. Jedno jest pewne ..... To kolejna dobra gra Cramera pisanego przez duże C. Nie czuje sie rozczarowany. Ten deck building jest jednak znaczący. Planowania do przodu nie jest zbyt dużo bo musimy reagować na bieżąco - jacy Pomocnicy wychodzą lub jakie materiały mamy dostępne. Mi sie podoba... przypomina to wyciskanie cytryny. Jestem ciekaw jutrzejszym kolejnej partii, która mam nadzieje da szerszy pogląd na tą grę. Na tą chwilę duży plus przez duże C :mrgreen:
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
apfrankowski
Posty: 163
Rejestracja: 17 lut 2012, 12:05
Lokalizacja: Lublin

Re: Rokoko

Post autor: apfrankowski »

Zgodzę się w 100% z przedmówcą. Dodam jeszcze tylko, że mechanizm deck buildingu jest dość nowatorski, bo karty się wybiera ze swojej talii, a nie dociąga, co daje dużo większą kontrolowalność nad tym co się dzieje.
Zapraszam też do przeczytania recenzji na moim blogu: Rokoko
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4061
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 279 times
Been thanked: 164 times

Re: Rokoko

Post autor: lacki2000 »

A czy ta gra ma jakieś podobieństwa do naszego rodzimego P-a-P?
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Rokoko

Post autor: BartP »

Poza motywem sukien i pozyskiwania materiałów nie bardzo.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Rokoko

Post autor: palladinus »

Na naszym blogu CiekaweGry recenzja tej gry z gościnnym występem Wojtka "wc".
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Rokoko

Post autor: WRS »

Parę dni temu na BGG wrzuciłem ściągę po polsku. Powinna pomóc w przeprowadzeniu rozgrywki.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Rokoko

Post autor: TTR_1983 »

będzię polska wersja Rokoko od Hobbitów.eu. Premiera jeszcze w I półroczu 2014r.
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rokoko

Post autor: Gabriel »

jax pisze:Po przeczytaniu instrukcji:
- deck-building nie dominuje, jest raczej miłym (choć silnym) akcentem, a nie centralną mechaniką. Zazębiających się trybików jest sporo i deck-building jest raczej smarem ułatwiającym ich obracanie aniżeli komputerem który tymi trybami bezpośrednio kręci.
- gra raczej nie dla mnie, jest tam bardzo mocne poczucie wyścigu do realizacji zamówień (na suknie w tym przypadku) - pod tym względem przypomina to np. Fresco. Nie lubię takich gier 'wyścigowych', przeważnie są słabo kontrolowalne.
- gra nie jest nowatorska, ale może spodobać się fanom euromóżdżenia, którzy lubią mechanizm realizacji zamówień (choć nie tylko to się w Rokoko robi, bo i salę balową upiększa się na różne sposoby i rywalizuje o rózne przewagi). Generalnie wygląda na grę do mocnego pomyślenia, nic lekkiego.
- nie bedę uciekał gdy ktoś zaproponuje przetestowanie, ale na pewno są ciekawsze tytuły do sprawdzenia na nadchodącym Essen i to raczej szansy ich spróbowania - a nie Rokoko - będę poszukiwał
"Wyścig po kontrakty" jest czymś, czego nie lubię, bo przekreśla różnorodność i specjalizacje. Niby można brać "duży kontrakt - dużo punktów za dużo surowców" albo serię mniejszych, ale to nie to samo co wolny rozwój.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Rokoko

Post autor: espresso »

Akurat na różnorodność w Rokoko nie mogę narzekać. Co prawda grałam tylko kilka razy, ale w każdej partii gracze szli raczej różnymi drogami do zwycięstwa. Można się ścigać o projekty, ale punkty zwycięstwa dostaje się za tyle innych rzeczy: przewagi w salach balowych, dodatkowo punktujące ozdoby, fajerwerki, które mnożą punkty zwycięstwa za wybrane, zrealizowane projekty, określone akcje pracowników... W czasie gry na 4 graczy może 3-4 razy się zdarzyło, że faktycznie ktoś komuś podebrał jedyny pasujący projekt, ale zawsze wtedy zostawał jakiś "plan B" - może akurat mieliśmy szczęście i tak się ułożyły projekty.
Bardzo dobra gra, ślicznie wydana i wymagająca. Polecam spróbować.
Awatar użytkownika
Kurak
Posty: 91
Rejestracja: 12 wrz 2012, 10:07

Re: Rokoko

Post autor: Kurak »

Krótka recenzja ROKOKO:

Cel gry

Akcja gry toczy się w XVIII na dworze Ludwika XV gdzie organizowany jest wielki bal. Zadaniem graczy jest przygotowanie przyjęcia. Do ich obowiązku należy dostarczenie strojów balowych oraz udekorowanie sal pałacowych, gdzie będzie odbywać się przyjęcie. W zamian za swój wkład w organizację balu gracze zdobywają coraz to większy prestiż. Ten który na koniec gry zyska największy prestiż zostanie zwycięską.

Szata graficzna i jakość wykonania

Oprawa graficzna jest bardzo dużym atutem gry. To właśnie ona kusi i zachęca do gry. Dbałość o szczegóły i dobór kolorów pozwala przenieść się na dwór Ludwika XV i poczuć jak uczestnik balu. Jakość wykonania elementów jest na bardzo dobrym poziomie, dzięki czemu gra powinna być odporna na zużycie i zachować świeżość przez długi czas.

Mechanika w skrócie

Mechanika gry jest bardzo spójna a każdy jej element idealnie współgra z pozostałymi i jednocześnie ma istotny wpływ na zwycięstwo. Sercem gry są karty pracowników, które po odrzuceniu z ręki pozwalają na wykonanie 1 z 6 akcji a także dostarczają bonusowy profit wydrukowany na karcie. W ramach 6 akcji można: pobierać potrzebne materiały z magazynu, szyć stroje, kupować dekoracje, zatrudniać nowych pracowników, wysyłać swoich pracowników na służbę na dwór królewski oraz ubiegać się o względy królowej. To jakie akcje będzie można wykonać po odrzuceniu z ręki karty pracownika zależy od tego jakie doświadczenie w zawodzie miał ten pracownik. Największy wybór akcji zapewnia mistrz, potem czeladnik a najmniejszy uczeń. Na przygotowanie balu gracze mają 7 rund po który rozpoczyna się bal a gracze otrzymują punkty prestiżu adekwatne do swego wkładu w organizację przyjęcia, czyli za uszyte stroje i przygotowane dekoracje. Dekoracje są bardzo zróżnicowane tak samo jak przypisane im warunki za spełnienie których otrzymuje się punkty prestiżu. Wygrywa gracz który zgromadzi najwięcej punktów prestiżu.

Instrukcja do gry

Kolejnym atutem gry jest bardzo przejrzysta instrukcja i system oznaczeń na planszy. Zasady są na tyle intuicyjne, że wystarczy jednorazowe przeczytanie instrukcji (8 str.) by zacząć grę. Gdy coś się zapomni nie trzeba sięgać po instrukcję bo wszystko jest przejrzyście wyjaśnione na planszy za pomocą klarownego systemu oznaczeń.

Odczucia po grze

Pomimo mało męskiego klimatu Rokoko zachęciła mnie do gry bardzo przyjemną dla oka grafiką. Ze względu na prostą i intuicyjną mechanikę gra jest idealna dla początkujących graczy ale tym zaawansowanym także dostarczy wielu emocji ponieważ proste zasady nie oznaczają łatwego zwycięstwa. Mimo wszystko trzeba trochę ruszyć głową. W Rokoko gra się szybko, przyjemnie i na pewno na jednej rozgrywce się nie skończy. Tytuł godny polecenia!
Awatar użytkownika
Board Game Girl
Posty: 384
Rejestracja: 28 cze 2013, 11:45

Re: Rokoko

Post autor: Board Game Girl »

Krótka wideorecenzja Rokoko na Board Game Girl.
Awatar użytkownika
syfon
Posty: 209
Rejestracja: 30 wrz 2013, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rokoko

Post autor: syfon »

Czy ktoś dysponuje instrukcją PL?
nie jest niestety dostepna na stronie wydawcy.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Rokoko

Post autor: Gambit »

syfon pisze:Czy ktoś dysponuje instrukcją PL?
nie jest niestety dostepna na stronie wydawcy.
Na BGG jest skrót po polsku:
http://boardgamegeek.com/filepage/97042 ... les-polish

A w grze powinny być polskie zasady o ile się orientuję.

Przy okazji...moja wideorecenzja Rokoko:
https://www.youtube.com/watch?v=WCRHKAQprgs
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Rokoko

Post autor: mig »

syfon pisze:Czy ktoś dysponuje instrukcją PL?
nie jest niestety dostepna na stronie wydawcy.
Pełna instrukcja jest na stronie internetowej Wypożyczalni Anedia:
https://anedia.pl/wypozyczalnia/files/rokoko_PL.pdf

Zawsze można też napisać do wydawnictwa - jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby Hobbity odmówiły wysłania instrukcji do swojej gry.
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
syfon
Posty: 209
Rejestracja: 30 wrz 2013, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rokoko

Post autor: syfon »

Niech Ci Bozia w dzieciach wynagrodzi dobry człowieku. :*
Awatar użytkownika
Christoforos
Posty: 437
Rejestracja: 22 lut 2009, 22:51
Lokalizacja: Lublin / Czerniejów
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Rokoko

Post autor: Christoforos »

Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Rokoko

Post autor: Piehoo »

W wątku o tej grze w zasadzie więcej odnośników niż opinii ludzi. :) Kwestia mało popularnego tematu?
Mojej lepszej połówce o dziwo całkiem podeszło szycie kiecek na bal. ;)

Rozgrywka
Recenzja
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
agulanka
Posty: 137
Rejestracja: 23 paź 2014, 13:50
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time

Re: Rokoko

Post autor: agulanka »

Moja grupa planszowkowa (a przynawyjmniej jej meska czesc) poczatkowo odmawiala rozgrywki ze wzgledu na temat. "Szycie sukienek? Nieeee, wolimy podboj kosmosu!" Zmienili jednak zdanie po pierwszej rozgrywce - bo tu area controll, tam zarzadzanie reka i okazalo sie ze to calkiem sympatyczna gra w ktorej mozna pokombinowac.
"Tylko szkoda ze o sukienkach":)
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Rokoko

Post autor: KubaP »

Oddaję minidodatek z kalendarza adwentowego za darmo: KLIK
ODPOWIEDZ