Alchemicy / Alchemists (Matúš Kotry)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Alchemicy / Alchemists (Matúš Kotry)

Post autor: Bea »

Gra dostępna już w preorderze. Po oglądnięciu filmiku stwierdzam, że mechanika wygląda bardzo ciekawie i oryginalnie (elementy dedukcji), tematyka też:
https://www.youtube.com/watch?v=GbYtWztU46k#t=475
Martwi mnie tylko fakt, że potrzebna jest aplikacja na smartfona. Aplikacja ma za zadanie losowo ustawić dane, które to właśnie gracze maja odkryć w czasie gry, daje ona też wskazówki potrzebne do dalszej dedukcji, coś jak wskazówki z Master Mind'a. Grywał w jakąś grę z tym wymogiem? Czy wszyscy gracze muszą mieć smartfony? Czy taka aplikacja zawsze działa poprawnie itp? Czyli czy nie jest z tym więcej kłopotu niż pożytku.
A może ktoś coś więcej wie na temat ten gry?

http://boardgamegeek.com/boardgame/161970/alchemists

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
ogi
Posty: 120
Rejestracja: 14 lis 2012, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times

Re: Alchemists

Post autor: ogi »

Również mnie ta gra zaciekawiła, szczególnie po ostatnim Sponsored Contest na BGG. W grze jest 8 takich alchemicznych pierwiastków, które na początku gry są losowo dopisane do 8 składników. Cała zabawa polega na odgadnięciu jakie są te przypisania, poprzez łączenie dwóch różnych składników co daje różne efekty. Dodatkowo różne akcje typu zbieranie składników, testowanie mieszanek na ochotnikach, ogłaszanie teorii na temat składników czy sprzedawanie eliksirów dla poszukiwaczy przygód.

Aplikacja nie jest wymagana do gry, ale wtedy jedna z osób nie bierze udziału w grze i robi za aplikację :)
Awatar użytkownika
kudlacz135
Posty: 645
Rejestracja: 15 sie 2013, 21:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Alchemists

Post autor: kudlacz135 »

Podobno wystarczy jedno urządzenie z aplikacją na wszystkich graczy. Prócz tego tak jak piszesz Bea, gra wydaje się bardzo interesująca, jedynie plansza jest według mnie trochę nieczytelna. Osobiście nie pokuszę się o przedsprzedaż, ale jak wyjdzie jakieś gramy w sieci, gdzie będę mógł się przyjrzeć finalnym komponentom na żywo, to na 90% kupię:)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Alchemists

Post autor: AkitaInu »

Grał ktoś już może? jestem naprawde ciekaw jak to chodzi :) Szczególnie na 2 graczy ;)
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 965
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 187 times

Re: Alchemists

Post autor: krecilapka »

Bea pisze:Czy taka aplikacja zawsze działa poprawnie itp? Czyli czy nie jest z tym więcej kłopotu niż pożytku.
Aplikacja działa poprawnie i całkiem sympatycznie to funkcjonuje razem.
Niestety brakło nam czasu żeby dograć do końca, więc nie pieje z zachwytu. Może z większą wprawą udałoby się zmieścić w zapowiedzianych 2 h, na 4 graczy nam się jednak nie udało. Sympatyczna, ale jak się trafi długomyślący rozmóżdźacz tematu to może niezły downtime wygenerować.
Póki co sprzęgnięcie futurystycznych wynalazków z analogową planszą wychodzi jak dla mnie na plus. Jest dobrze. No i
z jeszcze większym optymizmem oczekuję UFO :mrgreen: .
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Alchemists

Post autor: donmakaron »

Gra jest trochę losowa - pierwsze eliksiry mieszane w ciemno potrafią ustawić albo zepsuć grę, ale mimo takiego wrażenia troje graczy skończyło z bardzo podobnym wynikiem (między dwójką kasa rozstrzygnęła remis). Jak komuś nie idą eliksiry, można nadrobić sprzedawaniem oklepanych pewniaków i dorównać punktami najlepszym alchemikom teoretykom - artefakty są bardzo potężne, ale alchemicy są raczej biedni.

Dróg dedukcji jest kilka, różni gracze bardzo różnie podchodzili do tematu, a skończyli, jak wspomniałem, z podobną ilością punktów.

Apka działa świetnie, wszyscy chcieli mieć swoją na telefonie, sprawia dużo frajdy i działa nawet nieźle, choć rozpoznawanie kart aparatem wymaga chyba niezbyt starego modelu (albo dobrego aparatu) i dobrego światła. Gra bardzo dużo zyskuje dzięki apce, praktycznie nie miała by szans na zaistnienie na rynku w wersji "analogowej". Ładnie prowadzi nas ona po grze i nadaje przyjemnego smaczku.

Wadą w wykonaniu jest zasłonka gracza - wtykanie w nią żetonów jest dość trudne, bo dziurki są po prostu za małe. Zamieszanie przy stole, kuksaniec i część naszych wyników może przepaść, a nasze domysły bez wyników nie napawają taką pewnością...

edit: jutro pewnie zagramy w dwie osoby - dam znać jak śmiga.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Alchemists

Post autor: WRS »

donmakaron pisze:Wadą w wykonaniu jest zasłonka gracza - wtykanie w nią żetonów jest dość trudne, bo dziurki są po prostu za małe. Zamieszanie przy stole, kuksaniec i część naszych wyników może przepaść, a nasze domysły bez wyników nie napawają taką pewnością...
Ale na szczęście Wydawcy już o tym wiedzą i reagują!
http://czechgames.com/en/home/news-14-1 ... -counters/
News i link do formularza zamówienia poprawionych żetonów.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 965
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 187 times

Re: Alchemists

Post autor: krecilapka »

Faktycznie idealnie nie pasują te żetony, ale dawałem radę jakoś je tam upchać.
Nic nie wypadało nikomu, ale też nikt nie tańczył po stole po ogłoszeniu swojej magicznej teorii, i galimatiasu nie było.
Z tą apką na telefon zyskuje fajnego smaczku. Aczkolwiek przy kolejnej partii mieliśmy już problemy z czytaniem kart. Trochę gorsze oświetlenie i trzeba było telefonem się nieco nakombinować zanim zeskanowało karty. Ale nie było to kłopotliwe na tyle by zgrzytać zębami ;).
Mam nadzieję, że w pl wydaniu uda się oddać poczucie humory wyściełające pudło z grą :lol:
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3341
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1024 times
Been thanked: 1960 times

Re: Alchemists

Post autor: Ardel12 »

Kolejna z gier, które mnie urzekły klimatem. Czekam na pierwszą partię by ostatecznie zadecydować czy warto ją nabywać. Na razie recenzje jak i zasady stawiają mnie w stanie nie wiem;p Gra wygląda świetnie, ale niektóre elementy jakoś mnie odpychają. Jak wielka jest interakcja z przeciwnikami? Po oblukaniu zapowiedzi itp video stwierdzam, że marna. Umknęło mi coś, czy jednak mam tu do czynienia z pasjansem?
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2811
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 100 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Alchemists

Post autor: Ink »

Ardel12 pisze:Kolejna z gier, które mnie urzekły klimatem. Czekam na pierwszą partię by ostatecznie zadecydować czy warto ją nabywać. Na razie recenzje jak i zasady stawiają mnie w stanie nie wiem;p Gra wygląda świetnie, ale niektóre elementy jakoś mnie odpychają. Jak wielka jest interakcja z przeciwnikami? Po oblukaniu zapowiedzi itp video stwierdzam, że marna. Umknęło mi coś, czy jednak mam tu do czynienia z pasjansem?
To już zależy, jak definiujesz pasjans. Rozbijanie sobie butelek na głowie to nie jest. Ale już publikację teorii w partii na 4 osoby trudno nazwać pozbawioną interakcji.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Alchemists

Post autor: donmakaron »

Na cztery osoby interakcji jest wystarczająco dużo. Mniej zajmowania sobie pól (jak w Pupilach czy Władcach Podziemi od cge), za to można bezpośrednio uderzać w przeciwnika. To nie jest pasjans. Trzeba też patrzeć i słuchać co robią przeciwnicy - może nam dać to wskazówki odnośnie składników alchemicznych do naszej dedukcji.

Na dwie osoby chodzi przyzwoicie, ale czuć że trochę traci. Gra się szybciej, jest jeszcze mniej blokowania (choć eliksiry w turze może sprzedać tylko jedna osoba), dużo łatwiej wymyślić który składnik jakie ma właściwości. Jest jakoś tak spokojniej, właśnie bardziej pasjansowo (choć nadal podważanie teorii boli) i wyniki dużo wyższe. Pograć można, ale nie jest to hit na dwie osoby.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3341
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1024 times
Been thanked: 1960 times

Re: Alchemists

Post autor: Ardel12 »

Wystarczająca dla mnie interakcja jest np w osadnikach od Portala.

No brzmi zachęcająco choć u mnie docelowo gra się ostatnio w 2-3 os. Oby tytuł pojawił się na gratislavi:D

@donmakaron twój opis mnie zachęcił, nie powiem, choć szkoda, że gra traci tyle na 2 osoby. W ogóle jak wygląda ten patent z graniem bez telefonu? Jak to jedna osoba zastępuje? Nie ma jakiejś talii kart by to rozlosować?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5215
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1803 times
Kontakt:

Re: Alchemists

Post autor: Gambit »

Ardel12 pisze:W ogóle jak wygląda ten patent z graniem bez telefonu? Jak to jedna osoba zastępuje? Nie ma jakiejś talii kart by to rozlosować?
Bez telefonu jest potrzebna ponoć jedna osoba, która nie będzie grała, tylko ogarniała "rozpiskę" składników.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Alchemists

Post autor: donmakaron »

Bez telefonu dodatkowa, nie grająca osoba układa sobie losowo specjalną planszę, która pokazuje jakie składniki razem zmieszane, dają jaki eliksir. Jak robisz eliksir, pokazujesz jej dwie karty z ręki, tak żeby inni nie widzieli, a ta specjalna osoba daje ci żeton z efektem eliksiru. Będzie to działało sprawnie, ale po pierwszej turze taki mistrz gry zacznie się już nieźle nudzić. Zdarzają się tury, w której powstaje jeden, dwa eliksiry, do tego takie, które były już przerabiane; albo takie, w których gracze ślęczą w ciszy nad kartami dedukcji przez dłuższe chwile.

Ogramy jeszcze więcej grę, to napiszę, jak radzi sobie z próbą czasu ;-) Na pewno ma do zaoferowania kilka rzeczy, jakich w żadnej grze do tej pory nie widziałem sprawnie użytych, częściowo dzięki apce.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Alchemists

Post autor: AkitaInu »

Wedlug mnie na 2 osoby tez dobrze chodzi :)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Alchemists

Post autor: jolietjake »

Jakby ktoś się obawiał o problem z aparatem czy oświetleniem do zdjęć to w aplikacji można zupełnie skanowanie wyłączyć. Poprostu klikasz na 2 z 8 rysunków, zamiast skanować karty. Chyba szybciej, łatwiej, pewniej ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Alchemists

Post autor: Bea »

Ile pamięci zajmuje ta aplikacja i skąd się ją pobiera?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Alchemists

Post autor: donmakaron »

Zajmuje nie całe 9 MB, na niektórych telefonach bardziej 8 na innych bardziej 9 (przynajmniej tak rzecze android). Ściągnąć ją można skanując qr code z instrukcji lub z sklepu Play googla (oraz chyba ze strony wydawcy).
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Alchemists

Post autor: Bea »

A czy gdy pominiemy bajer zwany aplikacją, reszta gry jest mechanicznie atrakcyjna? Trzyma się to wszystko kupy? Czy gra pozwala na główkowanie, budzi emocje?
Awatar użytkownika
ahrian
Posty: 311
Rejestracja: 26 cze 2013, 00:36

Re: Alchemists

Post autor: ahrian »

Bea pisze:A czy gdy pominiemy bajer zwany aplikacją, reszta gry jest mechanicznie atrakcyjna? Trzyma się to wszystko kupy? Czy gra pozwala na główkowanie, budzi emocje?
z tego co widziałem - bo nie grałem - na pewno tak. ale z drugiej strony jest bardzo dużo wszystkiego do ogarniania i nie wyobrażam sobie tłumaczyć komuś tej gry. każdy musi przeczytać instrukcję przed grą, imo. opinia na podstawie tutoriali i recenzji znalezionych na utubie ;]
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: Alchemists

Post autor: lacki2000 »

Bea pisze:A czy gdy pominiemy bajer zwany aplikacją, reszta gry jest mechanicznie atrakcyjna? Trzyma się to wszystko kupy? Czy gra pozwala na główkowanie, budzi emocje?
Rahdo dość dokładnie pokazuje przykładową rozgrywkę http://youtu.be/2m7MnA8s9NI
Jak się gra bez aplikacji to trzeba mieć jedną osobę, która nie gra lecz tę aplikację zastępuje.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Alchemists

Post autor: donmakaron »

E tam! Tłumaczenie nie jest takie złe. Zwłaszcza dla osób, które znają inne gry CGE. Sprowadza się to do tego samego - mamy kilka pionków, zajmujemy nimi w określonej kolejności kilka pól, po czym zgodnie z kolejnością pól wszyscy gracze odpalają swoje akcje. Baza jest prosta. Zrozumieć działanie planszy dedukcji - to już trochę trudniejsze, ale po prostu każdy się musi tego nauczyć. Bardzo dobrze wypada pierwsza gra, w której tylko tłumaczymy zasady i podstawy alchemii, bez wnikania w super tajniki działania eliksirów i każdy po swojemu dochodzi do własnych wniosków.

Przyjęte rozwiązania planszy i kart (nie te, którymi zajmuje się apka) są dość ciekawe i sprawne. Można publikować głupoty, a potem samemu je podważać i publikować nowe wersje, można zrobić jeden dobry eliksir i nie bacząc na nic więcej, sprzedawać go (prawie) każdemu napotkanemu klientowi, trzeba też nieźle rozważyć czy testować eliksiry na studentach czy ryzykować wypicie go samemu, brać pod uwagę akcje przeciwników, bo o ile nie ma prawie w ogóle blokowania sobie akcji, o tyle kolejność może nieźle namieszać.

Apka pozwala grze stworzyć każdorazowo inny układ składników, co umożliwia że dedukcja musi zostać każdorazowo prowadzona od zera. Dedukcja sama w sobie, z pominięciem apki, jest interesująca, informacje można wydobyć z każdej akcji (naszej i przeciwników), ale trudno jest nie pominąć jakiegoś faktu, albo ogarnąć na raz całość informacji. Przy czterech graczach na koniec gry są niezłe emocje, bo nikt do końca nie jest wszystkiego pewien i może się okazać, że ogłoszone teorie są po prostu błędne.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Alchemists

Post autor: AkitaInu »

Tłumaczenie nie jest takie złe, ta gra po prostu jest troche inna niż reszta gier na rynku :) Aplikacja działa świetnie, we dwie osoby też działa bardzo dobrze :)

Napewno się to wszystko przyjemnie łączy a po jednej partii chcesz grać znowu żeby sprawdzić czy nie pójdzie CI lepiej :)

Minusy - jak mało ludzi publikuje teorie to gra troszeczke traci ale to problem innych, wtedy Ty publikujesz, zbierasz granty itp itd także to raczej nie przeszkadza :)

No i główkowania jest co nie miara ;)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Alchemists

Post autor: Bea »

donmakaron pisze:Zajmuje nie całe 9 MB, na niektórych telefonach bardziej 8 na innych bardziej 9 (przynajmniej tak rzecze android). Ściągnąć ją można skanując qr code z instrukcji lub z sklepu Play googla (oraz chyba ze strony wydawcy).
Aplikację już mam, ale za to gra niedostępna :( . Czy ktoś wie kiedy pojawi się w sklepach? I czy może będzie już dostępna z naprawionymi żetonami?
Awatar użytkownika
balif
Posty: 514
Rejestracja: 04 wrz 2010, 21:20
Lokalizacja: Warszawa, Płock

Re: Alchemists

Post autor: balif »

AkitaInu pisze: Minusy - jak mało ludzi publikuje teorie to gra troszeczke traci ale to problem innych, wtedy Ty publikujesz, zbierasz granty itp itd także to raczej nie przeszkadza :)
Ja miałem 2 gry których publikacje były poza moim zasięgiem przez 3 pierwsze rundy. W jednej grze ciągle trafiałem na zupy a w kolejnej same niebieskie eliksiry i tylko jeden z nich był minus. Stawianie w ciemno jest ryzykowne bo można komuś dać łatwy kąsek do podważenia. Osobiście liczyłem że będzie to gra z silnym elementem dedukcji a on pojawia się dopiero w ostatniej rundzie kiedy jest dużo publikacji. Brakuje tu mi strzępków informacji które dostarczają akcje innych graczy coś na styl artefaktu peryskop.
ODPOWIEDZ