Orleans (Reiner Stockhausen)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
No to jak już wszystko jasne, to co z tym preorderem, będzie czy nie ?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
Według mnie w polskiej instrukcji jest to błędnie opisane. Budynek działa w fazie akcji, a nie w fazie planowaniawarlock pisze:No i właśnie o tym mówięTak naprawde to troche bez sensu żeby działała właśnie w tej fazie Jak będe miał więcej czasu to zerknę na instrukcję polską
No chyba że się coś zmieniło i o tym nie wiem ale to Daldar musiałby się wypowiedzieć Na stronie DLP games jest faq dotyczący orleans i też jest informacja o tym budynku,że zmienili działanie na 1 z dwóch, nie 2 z tzech. Ale nie ma nic że dzieje się to w fazie planowania.
- warlock
- Posty: 4633
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1026 times
- Been thanked: 1942 times
Re: Orleans
Baldar przetłumaczył ten zapis poprawnie, tyle że nie z instrukcji DLP games, tylko TMG - https://boardgamegeek.com/filepage/1196 ... -rules-tmg .
Zastanawiam się tylko, dlaczego pole na białego meepla jest półprzezroczyste (w instrukcji TMG) - czy to oznacza, że Łaźnia ma teraz zdolność pasywną?
/edit: Ok, piszę teraz jako detektyw planszówkowy info dla Baldara: w powyższej instrukcji od TMG jest adnotacja, że Łaźnia została zmieniona. I dali tam informację, że można grać na starych zasadach (które również przytoczyli). I teraz - pole na meepla jest półprzezroczyste, bo wydaje mi się, że na nowych zasadach zdolność Łaźni jest pasywna, ale to pole wciąż tam pozostało na wypadek, gdyby chcieć grać na starych zasadach. Czyli TMG zostawiło furtkę dla tych, którzy chcieli używać starego (ale wciąż osłabionego do dwóch tyko meepli ciągniętych z worka) działania kafla. W Waszej instrukcji pole na meepla jest białe, a to może oznaczać, że niechcący połączyliście dwie opcje działania kafelka!
Zastanawiam się tylko, dlaczego pole na białego meepla jest półprzezroczyste (w instrukcji TMG) - czy to oznacza, że Łaźnia ma teraz zdolność pasywną?
/edit: Ok, piszę teraz jako detektyw planszówkowy info dla Baldara: w powyższej instrukcji od TMG jest adnotacja, że Łaźnia została zmieniona. I dali tam informację, że można grać na starych zasadach (które również przytoczyli). I teraz - pole na meepla jest półprzezroczyste, bo wydaje mi się, że na nowych zasadach zdolność Łaźni jest pasywna, ale to pole wciąż tam pozostało na wypadek, gdyby chcieć grać na starych zasadach. Czyli TMG zostawiło furtkę dla tych, którzy chcieli używać starego (ale wciąż osłabionego do dwóch tyko meepli ciągniętych z worka) działania kafla. W Waszej instrukcji pole na meepla jest białe, a to może oznaczać, że niechcący połączyliście dwie opcje działania kafelka!
Ostatnio zmieniony 11 sty 2017, 13:36 przez warlock, łącznie zmieniany 3 razy.
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
Hmm to w sumie ciekawe. Oryginał to wersja DLP, mam taką właśnie bo na europę nie ma wersji TMG (taką mają umowę).warlock pisze:Baldar przetłumaczył ten zapis poprawnie, tyle że nie z instrukcji DLP games, tylko TMG - https://boardgamegeek.com/filepage/1196 ... -rules-tmg .
Zastanawiam się tylko, dlaczego pole na białego meepla jest półprzezroczyste (w instrukcji TMG) - czy to oznacza, że Łaźnia ma teraz zdolność pasywną?
Więc w sumie nie wiem czemu akurat Baldar wziął się za wersję TMG - może jest lepsza? Czy nie wiedzieli że są różne?
I ciekawe czy TMG specjalnie zrobiło zmiany czy przypadkiem
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Orleans
Pomieszanie z poplątaniem. Skoro wzięli wersję TMG to zabrakło im konsekwencji. W instrukcji PL na obrazku kafla łaźni jest pole na białego meepla, co niestety kłóci się z opisem, bo jak zauważyliście łaźnia po zakupie po prostu ma działać i nie wymaga aktywacji. W wersji TMG jest to białe pole takie półprzeźroczyste, bo w instrukcji jest wariant, że można grać z łaźnią na starych zasadach, a więc z aktywacją białym meeplem, czego z kolei nie widzę w instrukcji PL.AkitaInu pisze:Hmm to w sumie ciekawe. Oryginał to wersja DLP, mam taką właśnie bo na europę nie ma wersji TMG (taką mają umowę).warlock pisze:Baldar przetłumaczył ten zapis poprawnie, tyle że nie z instrukcji DLP games, tylko TMG - https://boardgamegeek.com/filepage/1196 ... -rules-tmg .
Zastanawiam się tylko, dlaczego pole na białego meepla jest półprzezroczyste (w instrukcji TMG) - czy to oznacza, że Łaźnia ma teraz zdolność pasywną?
Więc w sumie nie wiem czemu akurat Baldar wziął się za wersję TMG - może jest lepsza? Czy nie wiedzieli że są różne?
I ciekawe czy TMG specjalnie zrobiło zmiany czy przypadkiem
- warlock
- Posty: 4633
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1026 times
- Been thanked: 1942 times
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Mnie tam opis łaźni od Baldara odpowiada
I proszę was nie motajcie, bo gra dojdzie nie w lutym a razem z dodatkiem invasion czyli gdzieś w... grudniu
I proszę was nie motajcie, bo gra dojdzie nie w lutym a razem z dodatkiem invasion czyli gdzieś w... grudniu
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- warlock
- Posty: 4633
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1026 times
- Been thanked: 1942 times
Re: Orleans
Ok, przestaję się tu udzielać . Grajcie sobie w grę w błędami już w lutym .Dr. Nikczemniuk pisze:Mnie tam opis łaźni od Baldara odpowiada
I proszę was nie motajcie, bo gra dojdzie nie w lutym a razem z dodatkiem invasion czyli gdzieś w... grudniu
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
To Baldar zamieszalDr. Nikczemniuk pisze:Mnie tam opis łaźni od Baldara odpowiada
I proszę was nie motajcie, bo gra dojdzie nie w lutym a razem z dodatkiem invasion czyli gdzieś w... grudniu
Wysłane z telefonu
- baldar
- Posty: 578
- Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
- Lokalizacja: Gdańsk
- Been thanked: 26 times
- Kontakt:
Re: Orleans
Preordery będą w sklepach , my mieliśmy preorder na wspieram:)Dr. Nikczemniuk pisze:No to jak już wszystko jasne, to co z tym preorderem, będzie czy nie ?
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Nie ma się do czego odnosić, przecie w instrukcji je jasno napisane. Wydają po polsku grę to będzie po polsku czyli po naszemu.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 815
- Rejestracja: 18 lut 2012, 11:20
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 138 times
- Been thanked: 28 times
Re: Orleans
nie wiem czemu sobie ubzduralem, ze instrukcja moze jeszcze nie jest finalna, ale skoro pudla zaraz beda wysylane, to pewnie juz jest za pozno...
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
Ja jestem ciekaw czy instrukcja jest cała z TMG i czy są inne zmianyDr. Nikczemniuk pisze:Nie ma się do czego odnosić, przecie w instrukcji je jasno napisane. Wydają po polsku grę to będzie po polsku czyli po naszemu.
I tak jak ktoś pisał z tą przezroczystością - też ciekawe
- warlock
- Posty: 4633
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1026 times
- Been thanked: 1942 times
Re: Orleans
Mam jedno zasadnicze pytanie - kto mi powie, dlaczego instrukcja każe mi na etapie setupu tasować kafle budynków w stosie I i II, skoro i tak można wybudować dowolny wybrany przez siebie kafel?
Re: Orleans
Dlatego, że pierwszy zbudowany budynek musi być poziomu pierwszego, dopiero kolejne mogą być dowolne.
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
To wciąż nie tłumaczy czemu trzeba je tasować skoro te budynki są i tak dostępne od początku wszystkieSekator pisze:Dlatego, że pierwszy zbudowany budynek musi być poziomu pierwszego, dopiero kolejne mogą być dowolne.
Nie jestem pewien ale chyba byłwariant że grasz z 3/5 tylko odkrytymi budynkami.
Dobre dla początkujących bo próg wejścia jest niższy (nie trzeba tłumaczyć wielu budynków na raz) ale mogą niestety niektóe budynki nie wejść w ogóle i nasza strategia legnie w gruzach
- warlock
- Posty: 4633
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1026 times
- Been thanked: 1942 times
Re: Orleans
Ale skąd ten zapis się wziął?
Instrukcja Baldara:
Instrukcja Baldara:
Instrukcja DLP:Kafle Budynków posortujcie według cyfr rzymskich znajdujących się na ich odwrocie i utwórzcie
z nich dwa osobne stosy. Każdy stos potasujcie i połóżcie oddzielnie obok planszy głównej.
Insrukcja TMGSort the Place Tiles by the Roman numerals on the reverse side and place them in separate stacks on the table.
Baldar sobie dodał ten bezsensowny zapis? Tak z nudów?Sort the Place Tiles by the Roman numerals on the reverse side and place them in separate stacks on the table.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Tasowanie miałoby sens gdyby budynki dobierać w ciemno.
Jak myślicie miałoby to sens? Na pewno większa losowość ale regrywalność też.
Rahdo mówił że przy dwóch graczach dobrą opcją jest odrzucenie w ciemno nawet połowę budynków aby mieć dobrą regrywalność.
Tylko jak to by się sprawdziło przy 4 graczach? Ile budynków można by odrzucić jeśli w ogóle? Ile wam schodzi budynków przy czterech graczach?
W Zamkach Burgundii też kafle wiedzy dochodzą losowo, co ma wpływ na dużą regrywalność. Bierzesz co jest albo czekasz aż dojdzie coś odpowiedniego albo grasz po swojemu i nie przejmujesz się kaflami wiedzy.
Jak myślicie miałoby to sens? Na pewno większa losowość ale regrywalność też.
Rahdo mówił że przy dwóch graczach dobrą opcją jest odrzucenie w ciemno nawet połowę budynków aby mieć dobrą regrywalność.
Tylko jak to by się sprawdziło przy 4 graczach? Ile budynków można by odrzucić jeśli w ogóle? Ile wam schodzi budynków przy czterech graczach?
W Zamkach Burgundii też kafle wiedzy dochodzą losowo, co ma wpływ na dużą regrywalność. Bierzesz co jest albo czekasz aż dojdzie coś odpowiedniego albo grasz po swojemu i nie przejmujesz się kaflami wiedzy.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Orleans
Jeżeli dobrze pamiętam to jest sugestia, że każdy z graczy może jeden budynek odrzucić z gry na początku
- AkitaInu
- Posty: 4038
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
Graliśmy raz z budynkami losowymi - ale tylko razDr. Nikczemniuk pisze:Tasowanie miałoby sens gdyby budynki dobierać w ciemno.
Jak myślicie miałoby to sens? Na pewno większa losowość ale regrywalność też.
Rahdo mówił że przy dwóch graczach dobrą opcją jest odrzucenie w ciemno nawet połowę budynków aby mieć dobrą regrywalność.
Tylko jak to by się sprawdziło przy 4 graczach? Ile budynków można by odrzucić jeśli w ogóle? Ile wam schodzi budynków przy czterech graczach?
W Zamkach Burgundii też kafle wiedzy dochodzą losowo, co ma wpływ na dużą regrywalność. Bierzesz co jest albo czekasz aż dojdzie coś odpowiedniego albo grasz po swojemu i nie przejmujesz się kaflami wiedzy.
Generalnie obcina to niestety frajdę z gry bo nie można zaplanować czegoś konkretnego, niektóre budynki dobrze działają ze sobą i brak któregoś z nich jest troche dołujący Ja jednak proponuje grać ze wszystkimi
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
W grę wchodzić może też przyzwyczajenie, wiesz jakie są budynki więc planujesz na przód.
Ale gdyby tak odrzucić po np. trzy budynki z I i II, to wtedy planujesz z tego co zostaje, po prostu trzeba przestawić myślenie na inne tory, no i może być tak że zacznie się wyścig o budynki bo na koniec już nic może nie zostać. Czyli średnio na gracza 3/4 budynki.
Pytanie czy to ma sens?
W Polach Arle narzekamy na to że budynki praktycznie są niezmienne, więc może by pokombinował?
Ale gdyby tak odrzucić po np. trzy budynki z I i II, to wtedy planujesz z tego co zostaje, po prostu trzeba przestawić myślenie na inne tory, no i może być tak że zacznie się wyścig o budynki bo na koniec już nic może nie zostać. Czyli średnio na gracza 3/4 budynki.
Pytanie czy to ma sens?
W Polach Arle narzekamy na to że budynki praktycznie są niezmienne, więc może by pokombinował?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Nasunęła mi się jeszcze taka opcja:
Gracz który ma dobrać budynek czy to ze stosu I czy II w zależności jak zdecydował, dobiera 3 z wierzchu, wybiera 1 a 2 pozostałe odkłada na spód stosu. Co wy na to?
Wydaję mi się że taki sposób dociągu dostarcza emocji, pewna doza losowości, oczekiwania itd.
To co podaje autor jest takie bez płuciowe. Można by przecież zrobić tak jak w Polach Arle, czyli wyłożyć wszystkie budynki i dawaj kto pierwszy ten lepszy. Po co układać te budynki w stosy skoro można je przeglądać? Nie lepiej od razu wyłożyć odkryte obok planszy?
Gracz który ma dobrać budynek czy to ze stosu I czy II w zależności jak zdecydował, dobiera 3 z wierzchu, wybiera 1 a 2 pozostałe odkłada na spód stosu. Co wy na to?
Wydaję mi się że taki sposób dociągu dostarcza emocji, pewna doza losowości, oczekiwania itd.
To co podaje autor jest takie bez płuciowe. Można by przecież zrobić tak jak w Polach Arle, czyli wyłożyć wszystkie budynki i dawaj kto pierwszy ten lepszy. Po co układać te budynki w stosy skoro można je przeglądać? Nie lepiej od razu wyłożyć odkryte obok planszy?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 20:28
- Lokalizacja: Poznań
Re: Orleans
Pytanie do wtajemniczonych. Czy udostępniony na ZnadPlanszy plik, to finalna wersja instrukcji? W części dotyczącej przygotowania rozgrywki plansza Darczyńców Miasta niepokojąco przypomina planszę gracza. Wiem, że to szczegół, ale w obliczu toczącej się na poprzednich stronach tego wątku dyskusji (poplątanie zasad Łaźni, reguła o tasowaniu Kafli Budynków), takich kwiatków robi się już całkiem sporo.