Evolution / Ewolucja (Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre, Sergey Machin)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bea »

Bary pisze: Polska instrukcja zawiera drobne nieścisłości,
Hmm, ja nawet tego nie zauważyłam, jakie?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5215
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1804 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Gambit »

MataDor pisze:Może rzeczywiście przesadziłem pisząc "bardzo słabo przetłumaczona".
Po prostu poniższe wytłumaczenie fazy 5 jest znacznie klarowniejsze. Nie sądzę żeby każdy non-gamer po przeczytaniu w instrukcji PL opisu tej fazy był od razu pewien jak ta faza ma wyglądać dokładnie.
Kłóciłbym się. Moim zdaniem polska instrukcja jest bardziej dosłowna w temacie karmienia niż angielska.
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

Na szczęście zasady tej gry są proste jak konstrukcja młotka :-)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

Bea pisze:
Bary pisze: Polska instrukcja zawiera drobne nieścisłości,
Hmm, ja nawet tego nie zauważyłam, jakie?
Chociażby karta Inteligencja. Angielska instrukcja tłumaczy, że drapieżnik uruchamiający te kartę blokuje wszystkie kopie wybranej przez siebie cechy obronnej*. Polska, że "niweluje 1 wybraną cechę obronną". Pewne uproszczenie, które może spowodować błędne zrozumienie i wykorzystywanie tej karty.
* Swoją drogą nastąpiła tu zmiana w stosunku do poprzedniej edycji, gdzie tego ograniczenia nie było i można było blokować dowolną cechę.

Innym problemem jest karta Zbieracz. Zlokalizowana wersja manuala opisuje jej zachowanie następująco: "Ten gatunek bierze dodatkowo 1 żeton roślinnego pożywienia z tego samego źródła (banku żywności albo wodopoju) za każdym razem, gdy bierze roślinne pożywienie". Angielska: "This species receives an additional Plant Food from the same source (Watering Hole or Food Bank) anytime it takes Plant Food..." Już pewnie widzicie problem. W polskiej wersji dwukrotnie "odpalane" jest słowo kluczowe, co może sprowokować gracza do dwukrotnego uwzględnienia następstw tego zjawiska (np. drugiego "uruchomienia" karty Współpraca, co bezsprzecznie byłoby błędem).

MataDor pisze:Może rzeczywiście przesadziłem pisząc "bardzo słabo przetłumaczona".
Po prostu poniższe wytłumaczenie fazy 5 jest znacznie klarowniejsze. Nie sądzę żeby każdy non-gamer po przeczytaniu w instrukcji PL opisu tej fazy był od razu pewien jak ta faza ma wyglądać dokładnie.
Spoiler:
Która wersja jest klarowniejsza, to już kwestia gustu. Polska instrukcja nie uchroniła się o pewnych błędów jednakże imo ta sekcja jest w obydwu wersjach językowych opisana na bardzo zbliżonym poziomie.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: zakwas »

Ja po szybkiej lekturze instrukcji miałem tylko wątpliwości co do limitu posiadanych gatunków.

Tymczasem, filmik z otwarcia:

https://youtu.be/gVpVrjUqEcI

Gra robi bardzo pozytywne wrażenie - jakość komponentów w połączeniu z tak bogatą oprawą wizualną działa bardzo na plus dla gry.
kmd7
Posty: 1017
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: kmd7 »

Gra prezentuje się nieźle, ale mnie nurtuje nieśmiertelne pytanie: jak sprawuje się w rozgrywkach dwuosobowych?
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bea »

Bary pisze: * Swoją drogą nastąpiła tu zmiana w stosunku do poprzedniej edycji, gdzie tego ograniczenia nie było i można było blokować dowolną cechę.
Na czym dokładnie polegały te różnice?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

kmd7 pisze:Gra prezentuje się nieźle, ale mnie nurtuje nieśmiertelne pytanie: jak sprawuje się w rozgrywkach dwuosobowych?
W skrócie słabo. Zapraszam do recenzji (link w mojej stopce)- temu zagadnieniu poświęciłem cały akapit.

@Bea W tej chwili można blokować tylko cechy obronne. Wcześniej można było dowolną, więc mogłabyś np. zablokować każdemu z graczy Padlinożercę, przez co nikt by nie "sępił" na Twojej zdobyczy. :)
Ostatnio zmieniony 05 paź 2017, 10:47 przez Bary, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bea »

Bary pisze:.
@Bea W tej chwili można blokować tylko cechy obronne. Wcześniej można było dowolną, więc mogłabyś np. zablokować każdemu z graczy Padlinożercę, przez co nikt z graczy by nie "sępił" na Twojej zdobyczy. :)
O, ciekawe. Ale Chyba teraz jest lepiej. Niestety chyba niektórych kart nie ma, wydaje mi się że było więcej cech...
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

Bea pisze:
Bary pisze:.
@Bea W tej chwili można blokować tylko cechy obronne. Wcześniej można było dowolną, więc mogłabyś np. zablokować każdemu z graczy Padlinożercę, przez co nikt z graczy by nie "sępił" na Twojej zdobyczy. :)
O, ciekawe. Ale Chyba teraz jest lepiej. Niestety chyba niektórych kart nie ma, wydaje mi się że było więcej cech...
Hmm, moim zdaniem wspomniana zmiana, podobnie jak uproszczenie Tkanki tłuszczowej, nieco spłyciła rozgrywkę... Są wszystkie karty względem edycji kickstarterowej (z którą dokonuję wspomnianych porównań).
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

A moim zdaniem na dwie osoby jest mega fajnie, pod warunkiem że się gra w najbardziej podstawową wersję bez zmian klimatycznych, ewentualnie z dodatkowym deckiem dla gatunków latających. W wersji na dwóch można mieć tylko trzy traity na gatunek!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

as.nielo pisze:W wersji na dwóch można mieć tylko trzy traity na gatunek!
Dwa traity. ;)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

Bary pisze:
as.nielo pisze:W wersji na dwóch można mieć tylko trzy traity na gatunek!
Dwa traity. ;)
Obrazek

Do wody! 3 traity
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: donmakaron »

To chyba z Evolution: Climate. Tam można mieć po 3 traity w grze na 2 osoby (jeśli dobrze pamiętam).
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

normalna pudełkowa... Climate standalone. z dwoma traitami byloby bez sensu
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

as.nielo pisze:normalna pudełkowa... Climate standalone. z dwoma traitami byloby bez sensu
Z sensem, czy bez, ale tak wyglądają zasady standardowej Ewolucji. Mowa była o podstawowej wersji bez zmian związanych z Klimatem.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

W Climate można grać jak w zwykłe Evolution, ignorujesz planszę i bodaj dwa traity związane ze zmianami klimatycznym, tak sprawę przedstawiono na kickstarterze.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

as.nielo pisze:W Climate można grać jak w zwykłe Evolution, ignorujesz planszę i bodaj dwa traity związane ze zmianami klimatycznym, tak sprawę przedstawiono na kickstarterze.
Zrozumiałem Cię, że pisząc "gra w najbardziej podstawową wersję bez zmian klimatycznych" miałeś na myśli wyrzucenie wszystkiego związanego z Klimatem, tak żeby mieć czysty core. Zaryzykuję też stwierdzenie, że kmd7 chodziło raczej o polskie wydanie.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
RE.Lee
Posty: 167
Rejestracja: 28 gru 2015, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: RE.Lee »

W podstawowej Ewolucji 2 cechy na osobę w grze dwuosobowej. 3 w Climate. Tylko 2 cechy bardzo fajnie zmienia charakter rozgrywki - odpadają znane z gier na 3+ graczy inteligentne żerujące w sforach drapieżniki, czy zbierające, kooperujące jeże. Na 2 osoby działa bardzo dobrze moim zdaniem, ale ponieważ nie ma specjalnego mechanizmu nadganiania to czasem po 3 dobrych rundach już wiadomo kto wygra. Można wtedy się poddać i grać jeszcze raz, albo modlić się o cud :wink:
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: as.nielo »

Bary pisze:
as.nielo pisze:W Climate można grać jak w zwykłe Evolution, ignorujesz planszę i bodaj dwa traity związane ze zmianami klimatycznym, tak sprawę przedstawiono na kickstarterze.
Zrozumiałem Cię, że pisząc "gra w najbardziej podstawową wersję bez zmian klimatycznych" miałeś na myśli wyrzucenie wszystkiego związanego z Klimatem, tak żeby mieć czysty core. Zaryzykuję też stwierdzenie, że kmd7 chodziło raczej o polskie wydanie.
No dobrze zrozumiałeś, ale wszystko to znaczy 30 kart wydarzeń i trait Futro... Reszta zostaje. Nie wiem jak w oryginalnym Evolution oznacza się populację i rozmiar, w The Beginning używa się do tego rewersu kart a rozmiar nie istnieje. Można to rozumieć na opak, sęk w tym że drapieżnik nie może zaatakować dopóki ma mniej kart a nienajedzona karta musi zostać odrzucona pod koniec fazy pożywiania :). W Climate w tym celu dodano nieduże kartonowe planszetki do zaznaczania kostkami populacji i wielkości gatunku.

Z tego co rozumiem wersje różnią się fazą klimatu, który wpływa na ilość pożywienia i spontanicznie gnębi graczy.
mrozy16
Posty: 291
Rejestracja: 10 paź 2014, 19:01
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: mrozy16 »

Właśnie zakupiłem Ewolucję. Myślę, że sprawdzi się na prowadzonym przeze mnie kole gier planszowych w szkole - ma dużą wartość edukacyjną, jest całkiem prosta i szybka. Coś wiadomo na temat dodatku pl? Jak osoby bardziej znające rynek myślą? Klimat to oddzielna gra zawierająca podstawkę, w związku z tym czy jest możliwe że Egmont wyda tylko upgrade kit?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Bary »

mrozy16 pisze:Właśnie zakupiłem Ewolucję. Myślę, że sprawdzi się na prowadzonym przeze mnie kole gier planszowych w szkole - ma dużą wartość edukacyjną, jest całkiem prosta i szybka. Coś wiadomo na temat dodatku pl? Jak osoby bardziej znające rynek myślą? Klimat to oddzielna gra zawierająca podstawkę, w związku z tym czy jest możliwe że Egmont wyda tylko upgrade kit?
Wszystko najpewniej rozbije się o to, jak sprzeda się podstawka. Daj znać, jak gra przyjęła się w szkole. :)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: Andy »

Wczoraj pierwsza i siłą rzeczy zapoznawcza, dwuosobowa partia w polskie wydanie Ewolucji. Wrażenia jak najlepsze i duża ochota na następne rozgrywki, które będą na pewno bardziej świadome. Ale już ta pierwsza partia dała nam dużo radości i okazała się bardzo "narracyjna": opowiadaliśmy sobie o tworzonych gatunkach, ich wyglądzie i zachowaniach. Ewolucyjnym zwycięzcą okazał się dużych rozmiarów "tłuścioch-padlinożerca" wyhodowany przez moją przeciwniczkę!

Polska instrukcja raczej nie sprawiała problemu, zresztą reguły są naprawdę proste, w odróżnieniu od dylematów do rozwiązania w trakcie rozrywki :) Nieprzyjemne jest tylko, że słowniczek i zwłaszcza opisy kart zachowały kolejność angielskiego oryginału i nie zostały ułożone alfabetycznie wg polskich haseł. Ułatwiłoby to wyszukiwanie początkującemu graczowi i raczej powinno być standardem w polskich wydaniach. Z drugiej strony myślę, że po kilku partiach i tak się z tego nie korzysta.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Evolution / Ewolucja

Post autor: mauserem »

Andy pisze:Wczoraj pierwsza i siłą rzeczy zapoznawcza, dwuosobowa partia w polskie wydanie Ewolucji. Wrażenia jak najlepsze i duża ochota na następne rozgrywki, które będą na pewno bardziej świadome. Ale już ta pierwsza partia dała nam dużo radości i okazała się bardzo "narracyjna": opowiadaliśmy sobie o tworzonych gatunkach, ich wyglądzie i zachowaniach. Ewolucyjnym zwycięzcą okazał się dużych rozmiarów "tłuścioch-padlinożerca" wyhodowany przez moją przeciwniczkę!

Polska instrukcja raczej nie sprawiała problemu, zresztą reguły są naprawdę proste, w odróżnieniu od dylematów do rozwiązania w trakcie rozrywki :) Nieprzyjemne jest tylko, że słowniczek i zwłaszcza opisy kart zachowały kolejność angielskiego oryginału i nie zostały ułożone alfabetycznie wg polskich haseł. Ułatwiłoby to wyszukiwanie początkującemu graczowi i raczej powinno być standardem w polskich wydaniach. Z drugiej strony myślę, że po kilku partiach i tak się z tego nie korzysta.
Dokładnie! u nas też było narracyjnie - zaczyna się neiwinnie - opowiadanie co to za dziwo się wykluło, potem już z górki - "krzykacze" drą paszcze, płodne - płodzą, drapieżcy drapią... ;)
No i jak gra po rozgrywce sprawia, że gadamy o niej, komentujemy co by się poprawiło, a na drugi dzień, telefonicznie nadal komentujemy...
U Nas to oznaka, że gra jest bardzo dobra :mrgreen:

Graliśmy w 6 osób i każdy miał wrażenie, że jest tłoczno - ale po przemyśleniu przyszła refleksja - ta gra ma te same mechanizmy skalujące jak ekosystem - i działa to sprawnie w każdej ilości graczy. W większej ilości pula jedzenia w zbiorniku jest nieco bardziej odporna na "spekulację". Gra wymaga uważnego śledzenia graczy - bez tego szybko można się stać "padliną".
ODPOWIEDZ