The Others (Eric M. Lang)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

Nesmeer pisze:
Hiu pisze:wszystko pieknie sie miesci do pudla od postawki - chyba, ze lubimy wypraski na figurki, jakimi raczy nas CMON - to wtedy zgoda - troche miejsca to zajmie.
Ooo, na taka informacje czekalem, skoro jest miejsce to juz nie ma odwrotu, kupic trzeba

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka
Propozycja Hiu jak najbardziej prawdziwa, ale rezygnować z takich ładnych pudełek ;-)
Nesmeer

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Nesmeer »

Tyrek pisze:
Nesmeer pisze:
Hiu pisze:wszystko pieknie sie miesci do pudla od postawki - chyba, ze lubimy wypraski na figurki, jakimi raczy nas CMON - to wtedy zgoda - troche miejsca to zajmie.
Ooo, na taka informacje czekalem, skoro jest miejsce to juz nie ma odwrotu, kupic trzeba

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka
Propozycja Hiu jak najbardziej prawdziwa, ale rezygnować z takich ładnych pudełek ;-)
Z czasem pewnie sie zakupi drewniany insercik i bedzie w max dwoch pudelkach, co mnie juz satysfakcjonuje

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka
yoyocmg
Posty: 258
Rejestracja: 18 wrz 2016, 11:49
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: yoyocmg »

Wiem, że miło jest porozmawiać kto ile miejsca ma na półce ale czy mógłby mi ktoś odpowiedzieć, który z dodatkowych Grzechów wydanych po polsku jest ciekawszy? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji o ich zdolnościach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

yoyocmg pisze:Wiem, że miło jest porozmawiać kto ile miejsca ma na półce ale czy mógłby mi ktoś odpowiedzieć, który z dodatkowych Grzechów wydanych po polsku jest ciekawszy? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji o ich zdolnościach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wydaje mi się, że zazdrość jest ciekawsza. Jak bohater dostaje kartę ulepszenia, to musi zadać sobie ranę, albo pozostali biorą jeden korupcji.

Nieczystość robi coś jak bohater kończy turę na tym samym polu co inny bohater, ale nie pamietam co (muszę zerknąć do pudełek).

Są jeszcze karty, cześć z nich jest inna dla każdego grzechu, tak tematycznie pod grzech :-)
yoyocmg
Posty: 258
Rejestracja: 18 wrz 2016, 11:49
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: yoyocmg »

Tyrek pisze:
yoyocmg pisze:Wiem, że miło jest porozmawiać kto ile miejsca ma na półce ale czy mógłby mi ktoś odpowiedzieć, który z dodatkowych Grzechów wydanych po polsku jest ciekawszy? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji o ich zdolnościach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wydaje mi się, że zazdrość jest ciekawsza. Jak bohater dostaje kartę ulepszenia, to musi zadać sobie ranę, albo pozostali biorą jeden korupcji.

Nieczystość robi coś jak bohater kończy turę na tym samym polu co inny bohater, ale nie pamietam co (muszę zerknąć do pudełek).

Są jeszcze karty, cześć z nich jest inna dla każdego grzechu, tak tematycznie pod grzech :-)
Dzięki, na bank kupię oba, ale właśnie zastanawiam się od, którego zacząć.

Mam nadzieje, że Portal wyda resztę dodatków PL, bo na ile to będzie możliwe, nie chciałbym mieszać polskiej i angielskiej wersji językowej.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ravn
Posty: 201
Rejestracja: 23 gru 2016, 20:18
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Ravn »

Gdzies na bbg czytalem temat o najsilnieszych grzechach i prym chyba wiodlo Obzarstwo (mozliwosc dociagania dodatkowych kart). Tak swoja droga to ciekawi mnie, czemu Portal zdecydowal sie akurat na Zazdrosc i Nieczystosc, mam nadzieje ze sie sprzeda gra dobrze i pozostale grzechy tez wyjda po polsku, wspomniane Obzarstwo, Gniew czy Chciwosc chetnie nabede.
Awatar użytkownika
migoq_aki
Posty: 37
Rejestracja: 11 cze 2013, 01:20
Lokalizacja: Zabrze/Gliwice

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: migoq_aki »

Jesteśmy póki co po dwóch grach na dwie osoby przy wykorzystaniu scenariuszy zepsucia i wybawienia (teraz już nie do końca pamiętam których), czyli teoretycznie tych "trudniejszych" i zastanawiamy się czy tylko my odnosimy wrażenie, że dla FAITH gra jest niemożliwie ciężka? W scenariuszu zepsucia grałem FAITH przeciwko mojej dziewczynie jako lenistwo i o ile gra trwała dość długo bo mocno się trzymałem, to od połowy rozgrywki praktycznie nie mogłem wyjść z pól, na których byłem, a sama rozgrywka była powolnym dogorywaniem, mimo, że postęp w misji był znaczny. Natomiast przy wybawieniu grałem pychą przeciwko mojej i de facto rozjechałem ją tak, że nie było co zbierać, a gdy wykonała pierwszą misję i pojawił się awatar to w zasadzie było po ptakach (5 poziomów apokalipsy po dwóch rundach, w 3 był koniec). Czy misje zepsucia i wybawienia są faktycznie znacznie trudniejsze i lepiej na początek jednak siedzieć na terrorze, czy może my jakoś nie ogarniamy FAITH? Próbował ktoś grać na 4 bohaterów przy rozgrywce na 2 graczy?
Moje gry na BGG, z ktorym jeszcze nie jestem za pan brat

https://sites.google.com/site/doortosaturn/ - oficjalna strona i moje autorskie tlumaczenie fanowskiego dodatku do Horror w Arkham - Drzwi do Saturna (The Door to Saturn).
Awatar użytkownika
Musza
Posty: 421
Rejestracja: 04 sty 2015, 15:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Musza »

migoq_aki pisze:Jesteśmy póki co po dwóch grach na dwie osoby przy wykorzystaniu scenariuszy zepsucia i wybawienia (teraz już nie do końca pamiętam których), czyli teoretycznie tych "trudniejszych" i zastanawiamy się czy tylko my odnosimy wrażenie, że dla FAITH gra jest niemożliwie ciężka? W scenariuszu zepsucia grałem FAITH przeciwko mojej dziewczynie jako lenistwo i o ile gra trwała dość długo bo mocno się trzymałem, to od połowy rozgrywki praktycznie nie mogłem wyjść z pól, na których byłem, a sama rozgrywka była powolnym dogorywaniem, mimo, że postęp w misji był znaczny. Natomiast przy wybawieniu grałem pychą przeciwko mojej i de facto rozjechałem ją tak, że nie było co zbierać, a gdy wykonała pierwszą misję i pojawił się awatar to w zasadzie było po ptakach (5 poziomów apokalipsy po dwóch rundach, w 3 był koniec). Czy misje zepsucia i wybawienia są faktycznie znacznie trudniejsze i lepiej na początek jednak siedzieć na terrorze, czy może my jakoś nie ogarniamy FAITH? Próbował ktoś grać na 4 bohaterów przy rozgrywce na 2 graczy?
Faith musi się skoncentrować na misji przede wszystkim. Nie można robić bezczynnie akcji, zabijać potworów bez potrzeby czy chodzić w imię bonusów. To moim zdaniem klucz do zwycięstwa i kiedy Faith tak grało to przegrywałem zazwyczaj gry jako grzech. Obecnie w mojej grupie wynik jest 50/50 w grach, także nie nazwałbym niemożliwie ciężką dla Faith, ale gra nimi jest bardziej wymagająca i taktyczna imo. Jest tylko jeden scenariusz zepsucia ze zdrajcą, który wydaje mi się mocno niezbalansowany, ale tylko raz go rozegraliśmy, więc niekomfortowo się czuję z tą tezą ;)
Awatar użytkownika
migoq_aki
Posty: 37
Rejestracja: 11 cze 2013, 01:20
Lokalizacja: Zabrze/Gliwice

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: migoq_aki »

Z tego co tutaj czytam to dużo osób ma dodatki z bohaterami, które wnoszą nowe ulepszenia i często jest to t miksowane, natomiast w gołej podstawce też to 50/50 byłoby widać?
Moje gry na BGG, z ktorym jeszcze nie jestem za pan brat

https://sites.google.com/site/doortosaturn/ - oficjalna strona i moje autorskie tlumaczenie fanowskiego dodatku do Horror w Arkham - Drzwi do Saturna (The Door to Saturn).
Awatar użytkownika
Musza
Posty: 421
Rejestracja: 04 sty 2015, 15:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Musza »

migoq_aki pisze:Z tego co tutaj czytam to dużo osób ma dodatki z bohaterami, które wnoszą nowe ulepszenia i często jest to t miksowane, natomiast w gołej podstawce też to 50/50 byłoby widać?
no ja pierwszą grę samą podstawką jako grzech przegrałem... później już nie grałem bez dodatków
Awatar użytkownika
cohlerc1
Posty: 315
Rejestracja: 11 wrz 2012, 07:30
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: cohlerc1 »

Musza pisze: no ja pierwszą grę samą podstawką jako grzech przegrałem... później już nie grałem bez dodatków
Ale że niby z dodatkami jest łatwiej wygrać grzechem? Moim zdaniem odpowiednie dobranie grzechu i akolitòw do scenariusza to podstawa aby dobrze poszło ale też nie odczuwam żeby któryś grzech był słabszy, no może poza tym który spowalnia, jakoś nie umiem go wyczuć.
sendrill
Posty: 57
Rejestracja: 03 sty 2016, 20:54
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: sendrill »

Dla mnie nie ma sensu rozpatrywać gry jako podstawki bo gra była zaprojektowana jako całość. W grze jest tak, że najpierw wybiera grzech a dopiero później faith. W związku z tym balansuje się drużynę ze względu na grzech przeciwko jakiemu się gra. Tak naprawdę chyba można mówić o 50/50 jeśli obie strony ogarniają gre i nie gubią sie w specjalnych skillach a karty grzechu zagrywane są poprawnie. Doświadczony grzech zniszczy początkujących graczy i na odwrót.
-
Awatar użytkownika
migoq_aki
Posty: 37
Rejestracja: 11 cze 2013, 01:20
Lokalizacja: Zabrze/Gliwice

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: migoq_aki »

Idąc tokiem myślenia, że gra była zaprojektowana jako całość to wg mnie jest źle zaprojektowana, trochę jak gry EA i acti, gdzie masz wyciętę kluczowe części gry, taka moja opinia. Niemniej ja nie uważam, żeby była źle zrobiona.

Dziś będziemy pewnie grali po raz kolejny i zobaczymy, może uda się w końcu coś ugrać faith.
Moje gry na BGG, z ktorym jeszcze nie jestem za pan brat

https://sites.google.com/site/doortosaturn/ - oficjalna strona i moje autorskie tlumaczenie fanowskiego dodatku do Horror w Arkham - Drzwi do Saturna (The Door to Saturn).
Awatar użytkownika
Musza
Posty: 421
Rejestracja: 04 sty 2015, 15:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Musza »

cohlerc1 pisze:
Musza pisze: no ja pierwszą grę samą podstawką jako grzech przegrałem... później już nie grałem bez dodatków
Ale że niby z dodatkami jest łatwiej wygrać grzechem?
nie, po prostu napisałem jak było, bez podtekstu
migoq_aki pisze:Idąc tokiem myślenia, że gra była zaprojektowana jako całość to wg mnie jest źle zaprojektowana, trochę jak gry EA i acti, gdzie masz wyciętę kluczowe części gry, taka moja opinia. Niemniej ja nie uważam, żeby była źle zrobiona.

Dziś będziemy pewnie grali po raz kolejny i zobaczymy, może uda się w końcu coś ugrać faith.
Nie powiedziałbym, że bez dodatków gra jest niekompletna, albo że była zaprojektowana z nimi. Dodatki nie wprowadzają żadnych nowych mechanizmów i myślę, że mogły być dopasowywane do mechaniki jeden po drugim (niekoniecznie "projektowana jako całość"). Gra bez dodatków jest zwyczajnie... uboga i mało regrywalna, ale dopiero na dłuższą metę. Jedyny prawdziwy problem to kostki, których jest w podstawce za mało.
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

Wczoraj rozegraliśmy kolejne starcie w pierwszym scenariuszu. Tym razem mapa złożona z kafli z pudła Omega Team. Drużyna poskładana z pięciu Man of Faith i dwóch śmiałków z Omega.

Co się rzuciło w odczucia:

- Na trudność gry bohaterami mocno wpłynęły nowe kafle planszy. Te z pudełka Omega wydają się być trudniejsze od tych z podstawki. Mało leczenia ran (jeden kafelek), mało zdejmowania korupcji, pojedyncze symbole na akcjach miasta. No generalnie sporo trudniej. Na pewno wymaga innego podejścia, bo beztroskie łapanie korupcji czy ran sprowadzało się do wykańczania bohaterów.
- Drużyna jeśli chodzi o zdolności i statsy wydawała się sporo lepsza od alfa team. Pierwsza tura wyglądała dla nich bardzo korzystnie. Siekali wszystko co popadnie, z lekkim uszczerbkiem na zdrowiu, być może spowodowało to zbyt dużą pewność siebie i ostatecznie porażkę.

- Z mojej perspektywy jako gracza grzechem. Utwierdziłem się w przekonaniu, że bardzo ważne jest taktyczne granie bohaterami. Walka jest losowa i trzeba sobie rozważyć dwie kwestie - jaka korzyść z pokonania potworów w walce, jeśli się uda, co się stanie jeśli mi się nie uda. Myślę, że w wielu przypadkach trzeba sobie po prostu odpuścić, przyjąć jedną ranę i spierdzielać z miejsca zagrożenia. Trochę tego zabrakło we wczorajszej grze. Skończyło się nagromadzeniem potworów w jednym miejscu, do czego nie można chyba dopuszczać - ewentualnie poświęcić jednego bohatera na taki manewr, aby wstrzymać potwory na polu jak najdłużej się da.

- Mnie tym gra bardziej zachęca. Nie chcę grać grzechem następnych partii, tylko przekonać się mocniej o decyzjach taktycznych bohaterów, że bardziej wpływają na grę niż rzuty kostkami w pojedynczych walkach lub na polach z żetonami.

Chcę więcej :)
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: elayeth »

Postanowiłem w tym poście wylać trochę żale na kolejną (moim zdaniem) wpadkę Portala (jak mniemam) z instrukcją... a szerzej z tłumaczeniem.

Należę do tych, którzy skrupulancie czytaj instrukcję i nie interpretują fraz/słów niezgodnie z ich przeznaczeniem. Zatem - jeśli gdzieś napisane jest np: "na płytkach miasta bez potworów" to nie oznacza to "w dzielnicach bez potworów"! Jak czytam takie "babole" to zastanawiam się czy osoby tłumaczące mają kompetencje do tłumaczenia gier?

Dobra... ale od początku, uporządkujmy:
Zgodnie ze stroną 10 instrukcji angielskiej i stroną 18 polskiej wiemy, że:
1. District = Dzielnica
2. Space = Pole
3. City Tile = Płytka Miasta

Przy okazji napiszę, że pobieżna analiza instrukcji też pokazuje skrótowe i nieprecyzyjne tłumaczenie w tym zakresie, np: "...At any point during his Turn, a Hero may choose to use the City Actions offered by the District Space..." (str.8 instrukcji angielskiej), zaś tłumaczenie polskie jest takie, np: "...W dowolnym momencie swojej Tury, Bohater może skorzystać z Akcji Miasta przedstawionej na Polu, na którym się znajduje..." (str. 15 instrukcji polskiej). Może i się czepiam, w końcu dzielnica to też pole... ale nie po to piszą po angielsku dzielnica, i nie po to akcje miasta są tylko w dzielnicach, by sobie tłumacz pisał "Pole"...

Dobra... ale nie po to pisze tego posta by pastwić się nad jakimiś mało istotnymi skrótami w instukcji, ale po to by pokazać, że kluczowe elementy - jak misje są tłumaczone w sposób beznadziejny. Zatem... grając w scenariusz "Wewnętrznym Mrok" spędziliśmy grę wykonując zadanie niezgodnie z intencją twórcy gry, tylko dlatego, że jakiś tłumacz nie umie przetłumaczyć 3 krótkich zdań!

Chodzi o misję 3A, której polskie brzmienie jest następujące: "Zakończcie (#bohaterów) Tury na płytkach Miasta bez potworów, które nie posiadają fizycznych żetonów Zepsucia. Oznaczcie te płytki Miasta. Na oznaczonych Płytkach Miasta nie można umieszczać nowych żetonów Zepsucia".

Zastanawiamy się więc z kolegami, czy potwory na polach ulic blokują płytki miasta, czy nie? Dochodzimy do wniosku, że blokują, bo ulica jest w końcu na kilku płytkach Miasta. (zastanawiam się jak Wy sobie z tym poradziliście? a może jest gdzieś errata? a może interpretowaliście to tak, że płytka miast to jednak dzielnica, co jest niezgodne z instrukcją) Po drugie - zastanawiamy się czy możemy zakończyć turę kilka razy na tej samej płytce, w końcu w tekście misji mowa jest tylko o żetonach Zepsucia. Dochodzimy więc do wniosku, że możemy. Gramy więc tak, że wszystkimi przybiegamy na jedną płytkę Miasta i ją oznaczamy.

Po grze postanawiam jednak zapytać kogoś na BGG o to czy potwory na ulicach blokują płytkę Miasta, a ten ktoś piszę mi, że nie przypomina sobie misji, której zasady wprost odnoszą się do płytki Miasta... i tak dochodzę to tego żenującego odkrycia... że polski wydawca nie umie tłumaczyć.

A jak jest w angielskim scenariuszu? A no tak: "End (#bohaterów) turns in unmarked Monster-free districts with no Corruption tokens. Mark those districts. Districts marked in this way can no longer take new Corruption tokens."

Czytając ten angielski tekst widać jasno, że:
a/ mamy zakończyć turę w nieoznaczonych dzielnicach
b/ po zakończeniu tury mamy oznaczyć dzielnicę
Zaznaczam w tekście angielskim na czerwono to co zostało błędnie przetłumaczone albo zupełnie pominięte!

Gratulacje dla tłumacza! Dobra robota! :roll:

Pytanie: czy i ile jeszcze takich "baboli" w polskiej wersji gry się znajduje?
Ostatnio zmieniony 27 lut 2017, 10:59 przez elayeth, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

Słabo to wygląda :( Nawet dla osób, które nie przywiązują aż takiej skrupulatności do czytania instrukcji, ten przykład, który podałeś diametralnie zmienia zasady zadania dla scenariusza i czyni go zupełnie innym.

Nie zazdroszczę sytuacji. Szczególnie, że w grze występuje bardzo dużo określeń w zasadach, które trzeba interpretować z dużą precyzją (jeden scenariusz, nie pamiętam który, odnosi się na przykład do "pola", które jest zarówno dystryktem jak i fragmentem ulicy). Wpływa to bardzo na grę. Generalnie takich "mikro" określeń w grze jest bardzo dużo i poprawne ich zinterpretowanie wpływa na przebieg gry jak i decyzje podejmowane przez obie strony (a to jest bardzo ważne, szczególnie dla strony FAITH, która ma troszkę pod górkę).

Generalnie w angielskiej wersji lepiej nie jest. W sensie nie ma problemów wynikających z błędnego tłumaczenia, ale mimo wszystko część spraw wydaje się być nie do końca dopowiedzianych. Na BGG można łatwo znaleźć powtarzające się raz za razem pytania, niektóre zasadne, inne nie. W dużej mierze dotyczą konfliktów czasowych wykonywania pewnych efektów, lub interpretacji przez graczy pewnych aspektów, które nie do końca zostały opisane w instrukcji czy na kartach scenariusza. (podany przykład oznaczania pól/dysktryktów na potrzeby misji jest jednym z takich niedpowiedzeń). Jestem jednak zwolennikiem teorii, że jak coś nie zostało zapisane, to nie wchodzi w życie. Jeden scenariusz wprost opisuje kończenie tury na niezamarkowanym polu. Inny nic o tym nie wspomina - czyli możemy kończyć na tym samym polu i markować je ile razy chcemy, ale nie uzyskamy korzyści płynących z markowania kilku innych pól. W zasadzie ma to sens, ale rodzi pole do dyskusji. Czekam na oficjalny FAQ od CMON - mam nadzieję, że taki przygotują niebawem.

Mimo to, nie psuje mi to radości z gry. Others praktycznie nie schodzą ze stołu. Ostatnie spotkania planszowe mają Others jako punkt obowiązkowy.

Przy okazji uzupełnię wnioski do poprzednich postów (mam za sobą 6 pełnych gier).

- Gra ma wysoki próg wejścia - głównie dla grających stroną FAITH. Może się wręcz wydawać, że gra jest mocno niezbalansowana na korzyść Grzechu. Tak naprawdę Grzech ma łatwiej, bo nie musi się aż tak obawiać strat po swojej stronie. Nadal musi grać najlepiej jak potrafi, aby przeszkadzać, lub polować na bohatera, bliskiego stanu agonalnego, albo blokować tych najbardziej uprzykrzających życie. Strona FAITH natomiast ma pod tym kątem pod górkę. Każdy ruch musi zostać przeanalizowany bo najmniejsze nawet decyzje wpływają na dalszy bieg gry. Dlatego dobra znajomość zasad, czy określeń co jest czym, jest tutaj bardzo ważna, żeby przypadkiem nie popełnić jakiegoś błędu (tym samym nie wyobrażam sobie gry, przy błędach w tłumaczeniu, bo tutaj najmniejszy szczegół ma mega znaczenie).

Jeśli gracze są już ograni, wtedy pojedynek jest bardzo zbalansowany i zacięty, a mózgownica paruje lepiej niż przy niejednym eurasku. Ta gra to świetny przykład zarządzania ryzykiem. Wiadomo, są kostki, ale przez mechanizm zarządzania korupcją można bardzo fajnie minimalizować wynik i sporo dzięki temu da się oszacować. Czynnik kostkowy dodaje tylko emocji ;-)
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: elayeth »

Tyrek pisze:Słabo to wygląda :( Nawet dla osób, które nie przywiązują aż takiej skrupulatności do czytania instrukcji, ten przykład, który podałeś diametralnie zmienia zasady zadania dla scenariusza i czyni go zupełnie innym.

Nie zazdroszczę sytuacji.
No bardzo słabo. Obawiam się większej ilości takich błędów... grając kolejne scenariusze będę czujny... ;)


Tyrek pisze:Generalnie w angielskiej wersji lepiej nie jest. W sensie nie ma problemów wynikających z błędnego tłumaczenia, ale mimo wszystko część spraw wydaje się być nie do końca dopowiedzianych. Na BGG można łatwo znaleźć powtarzające się raz za razem pytania, niektóre zasadne, inne nie. W dużej mierze dotyczą konfliktów czasowych wykonywania pewnych efektów, lub interpretacji przez graczy pewnych aspektów, które nie do końca zostały opisane w instrukcji czy na kartach scenariusza. (podany przykład oznaczania pól/dysktryktów na potrzeby misji jest jednym z takich niedpowiedzeń). Jestem jednak zwolennikiem teorii, że jak coś nie zostało zapisane, to nie wchodzi w życie. Jeden scenariusz wprost opisuje kończenie tury na niezamarkowanym polu. Inny nic o tym nie wspomina - czyli możemy kończyć na tym samym polu i markować je ile razy chcemy, ale nie uzyskamy korzyści płynących z markowania kilku innych pól. W zasadzie ma to sens, ale rodzi pole do dyskusji. Czekam na oficjalny FAQ od CMON - mam nadzieję, że taki przygotują niebawem.
I tak i nie... Widziałem dużą ilość pytań ludzi, na które odpowiedzi są w instrukcji. Moim zdaniem problemem tej gry jest dość duża ilość zasad, które wymagają "wkucia" i skrupulatności. Ale oczywiście jest też wiele niedomówień, a jako, że gra jest złożona - to rodzi wiele niejasności. Na pewno FAQ bardzo pomoże...

Tyrek pisze:- Gra ma wysoki próg wejścia - głównie dla grających stroną FAITH. Może się wręcz wydawać, że gra jest mocno niezbalansowana na korzyść Grzechu. Tak naprawdę Grzech ma łatwiej, bo nie musi się aż tak obawiać strat po swojej stronie. Nadal musi grać najlepiej jak potrafi, aby przeszkadzać, lub polować na bohatera, bliskiego stanu agonalnego, albo blokować tych najbardziej uprzykrzających życie. Strona FAITH natomiast ma pod tym kątem pod górkę. Każdy ruch musi zostać przeanalizowany bo najmniejsze nawet decyzje wpływają na dalszy bieg gry. Dlatego dobra znajomość zasad, czy określeń co jest czym, jest tutaj bardzo ważna, żeby przypadkiem nie popełnić jakiegoś błędu (tym samym nie wyobrażam sobie gry, przy błędach w tłumaczeniu, bo tutaj najmniejszy szczegół ma mega znaczenie).

Jeśli gracze są już ograni, wtedy pojedynek jest bardzo zbalansowany i zacięty, a mózgownica paruje lepiej niż przy niejednym eurasku. Ta gra to świetny przykład zarządzania ryzykiem. Wiadomo, są kostki, ale przez mechanizm zarządzania korupcją można bardzo fajnie minimalizować wynik i sporo dzięki temu da się oszacować. Czynnik kostkowy dodaje tylko emocji ;-)
My graliśmy na razie dwa scenariusze jako FAITH i oba wygraliśmy. Pierwszy bez problemu, a drugi z problemami... ale jak widzisz, też grając błędnie z uwagi na słabe tłumaczenie... Wydaje mi się, że gra jest właśnie dobrze zbalansowana, bo u nas Grzech popełniał jednak błędy i wyjątkowo, ten który czytał instrukcję (czyli ja) grał po stronie FAITH... z oczywistych powodów... jak ktoś uczy się gry po stronie Grzechu to ma trudniej. Stąd właśnie wniosek - że gra jest zbalansowana i zależy głównie od decyzji graczy (oczywiście trochę od losu).
olsszak
Posty: 1821
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 37 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: olsszak »

Portal kolejny raz błyszczy. Podobnie było już z Blood Rage, a nie wiem jak jest z Zombicide BP (o ile już je przetłumaczyli, nie śledzę tego). Dlatego trzymam się angielskich wersji - mam wrażenie, że osoby, które tłumaczą dostają instrukcję i nawet nie zagrają w daną grę. Ciężko tak tłumaczyć - to jak ktoś Cię pyta o słowo a nie podaje kontekstu.

Proponuję dodać swój post także do wątku portalowego :)

p.s. dobrze w takim razie, że się nie wzięli za Arcadię QUest :P
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
mohomor
Posty: 1
Rejestracja: 09 cze 2013, 18:13

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: mohomor »

Jestem po pierwszej rozgrywce i mam 2 pytanka.
Do czego służy tor postępu misji? W pierwszej zalecanej przez instrukcję nie znalazłem dla niego zastosowania.

Druga sprawa to czy w pierwszej rundzie wykonujemy polecenia z karty misji w sekcji "początek rundy"?(mam wątpliwości bo faith schodzili aż miło a to jest kolejny pstryczek w ich stronę)
olsszak
Posty: 1821
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 37 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: olsszak »

Nie pamietam dokładnie arkusza misji, ale chyba jest tam napisane, ze trzeba zabić Ilosc abominacji równa ilosc graczy. I właśnie ten tor służy abys oznaczał sobie ile już zabiłeś.

Druga kwestia to zgodnie z instrukcja wykonujesz tez ta fazę. Jest to napisane w instrukcji.
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Lopezzo
Posty: 60
Rejestracja: 30 gru 2010, 21:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Lopezzo »

Kolejna rozgrywka za nami , na razie 1 przegrana grzechu i 3 wygrane . Podczas ostatniej rozgrywki zakończyło sie kłótnią z powodu niejasnych reguł . Misja Haven w płomieniach . Punkt 4 - zniszczcie awatara i manipulatora . Druzyna sie upierała ze trzeba ich zniszczyć "tylko raz" i ze jak tylko awatar zginie w jednej rundzie i przywołam go na nowo to juz go nie muszą zabijać bo przeciez go zabili w poprzedniej rundzie i teraz do wygranej potrzebują tylko zabicia manipulatora . Z drugiej strony nigdzie nie jest jasno napisane ze trzeba ich zabic w jednej rundzie . Ktoś podejmie sie pomocy w tym temacie ?
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

Lopezzo pisze:Kolejna rozgrywka za nami , na razie 1 przegrana grzechu i 3 wygrane . Podczas ostatniej rozgrywki zakończyło sie kłótnią z powodu niejasnych reguł . Misja Haven w płomieniach . Punkt 4 - zniszczcie awatara i manipulatora . Druzyna sie upierała ze trzeba ich zniszczyć "tylko raz" i ze jak tylko awatar zginie w jednej rundzie i przywołam go na nowo to juz go nie muszą zabijać bo przeciez go zabili w poprzedniej rundzie i teraz do wygranej potrzebują tylko zabicia manipulatora . Z drugiej strony nigdzie nie jest jasno napisane ze trzeba ich zabic w jednej rundzie . Ktoś podejmie sie pomocy w tym temacie ?
Wydaje się, że runda zabicia jednego i drugiego nie ma znaczenia i tak bym grał. Szczególnie że w innych przypadkach zadania precyzyjnie określają czy coś ma zostać wykonane w tej samej rundzie czy nie.
Lopezzo
Posty: 60
Rejestracja: 30 gru 2010, 21:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Lopezzo »

To znaczy ze jak mi zabili awatara ( manipulator ciagle zyje ) , i w nastepnej rundzie go sobie przywołam spowrotem to wystarczy ze mi zabiją manipulatora bo awatara zabili w poprzedniej rundzie ? ( a ten na planszy to co ? )
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: [KS] The Others - 7 Sins

Post autor: Tyrek »

Lopezzo pisze:To znaczy ze jak mi zabili awatara ( manipulator ciagle zyje ) , i w nastepnej rundzie go sobie przywołam spowrotem to wystarczy ze mi zabiją manipulatora bo awatara zabili w poprzedniej rundzie ? ( a ten na planszy to co ? )
Oddycha i przeszkadza ;-) poprzez analogie do pierwszego zadania, gdzie należy zabić x potworów w tej samej rundzie (i jest to napisane wprost). Jeśli tutaj zabicie jednego i drugiego miało by nastąpić w tej samej rundzie, to zapewne było by to napisane również wprost, ale nie wykluczony jest błąd w druku. Myśle, że najlepiej było by zerknąć na bgg czy temat nie jest rozwiązany, albo zadać tam pytanie. Chociaż przedstawiciele wydawcy rzadko zabierają tam głos.

Kwestia nie ubicia obu potworów w ramach jednej rundy to może z jednej strony ułatwienie, ale z drugiej utrudnienie bo avatar wraca i zabija, a nadaje się bardzo dobrze do zatrzymania jakiegoś gagatka, szczególnie ze przywołać go można w jakimś newralgicznym miejscu.

Nie grałem tego scenariusza jeszcze, wiec takie spostrzeżenia na sucho.
ODPOWIEDZ