Karuba

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Karuba

Post autor: Piehoo »

Gra zasługuje na swój wątek! Bardzo ciekawy, kafelkowy fillerek od Rudigera Dorna i HABBY. Akcje rozgrywamy symultanicznie, w danej turze możemy wyłożyć kafelek (bez przekręcania), albo go odrzucić i przesunąć jednego ze swoich bohaterów. Dużo ciekawych, nieodwracalnych decyzji. Interakcja ogranicza się do wyścigu po bonusy (kto pierwszy dojdzie do jednej ze świątyń). Na stole wygląda przepięknie, będzie dzielnie walczyć o czas z kowbojskim Carcasonne i Kakao. ;)
Przykładowa rozgrywka i recenzja z mojej strony.
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
xawerka
Posty: 159
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: Karuba

Post autor: xawerka »

Czy jest w necie dostępna instrukcja po polsku?
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

Ja polecam ten pełny gameplay. Jak dla mnie gra zapowiada się genialnie. Proste zasady ale jest nad czym myśleć. Podejmujemy decyzje bez możliwości odwrotu. Losowość jakaś jest ale dotyka każdego w taki sam sposób. Za każdym razem inny setup (chociaż możliwości mają swoje granice). Krótka kołderka... tzn. nie każdy ludek dojdzie do świątyni i nie każdy klejnot zbierzemy... oj są tam ciężkie decyzje :wink:

Wady jakie wyczytałem w sieci. Ludzie marudzą, że pasjans - ale właśnie to jest w tym genialne... taki wspólny pasjans, gdzie na końcu patrzymy kto lepiej kombinował i zdobył więcej pkt. Z drugiej nie do końca taki pasjans bo przecież tam jest wyścig po pkt z świątyni, np.: jak widzę, że przeciwnik będzie szybciej niż ja po 5 pkt. to ja zainwestuje w co innego. Drugi zarzut to brak różnic w setupie czy planszy między graczami... może to powodować, że jeden gracz będzie powtarzał każdy ruch tak samo - od razu kontrargument, z takimi ludźmi nie gra się w gry planszowe.

Dziwię się, że żadne wydawnictwo nie zapowiedziało wydania tej gry. Przecież to jest murowany hit! Dla dzieci, dla niedzielnych i nawet dla nas geeków tytuł jest odpowiedni. Fillerek między tytułami Felda :wink:
dixie
Posty: 44
Rejestracja: 29 lip 2014, 09:35

Re: Karuba

Post autor: dixie »

Wątpię, czy ktoś się szarpnie na wydanie, skoro można to kupić dziś w co najmniej dwóch sklepach (w tym jeden znany), a kilku innych było, ale wyszło (więc może jeszcze będzie).
Gra niezależna językowo, polska instrukcja jest..., no chyba, że w cenie >100zł, ale patrząc na zawartość, to wątpię, bo wykonanie naprawdę miodne. Mnie urzekła :) No po prostu musi kosztować więcej, niż Carcassonne 8)
Chyba sobie zrobię wersję garażową (z uproszczoną grafiką), do przetestowania mechaniki. Jeśli rozgrywka będzie tak miodna jak obrazki, to kto wie, może pokuszę się o odchudzenie portfela o te ponad 120 zł.

PS. Cenę ze "znanego sklepu" wykluczam, bo o jakiś kosmos (jak zwykle zresztą).
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Karuba

Post autor: BartP »

Fakt, że to de facto gra solo przekreśla ją u mnie natychmiast. Zero interakcji. Tylko porównujemy wynik na koniec.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

dixie pisze:Wątpię, czy ktoś się szarpnie na wydanie, skoro można to kupić dziś w co najmniej dwóch sklepach (w tym jeden znany)
Ja jej nie mogę znaleźć. Nie wiem o jakim sklepie mówisz. Podlinkuj jak możesz. Nawet i-szop twierdzi, że gry nigdzie nie ma :<
BartP pisze:Fakt, że to de facto gra solo przekreśla ją u mnie natychmiast. Zero interakcji. Tylko porównujemy wynik na koniec.
No właśnie nie do końca. Przeczytaj co napisałem. Jest między graczami od początku wyścig do świątyń. Kto pierwszy ten zdobędzie więcej punktów. Presja jest, trzeba obserwować plansze przeciwników co chwila.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Karuba

Post autor: misioooo »

ChlastBatem, taki duży a jak dziecko... Batem chcesz? Gugiel nie boli :)
Tutaj była: http://www.babyvip.pl/pl/p/Gra-Karuba-Haba-/11050
Tutaj była, i to taniej: http://www.taniaksiazka.pl/gra-karuba-8-p-610356.html
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
dixie
Posty: 44
Rejestracja: 29 lip 2014, 09:35

Re: Karuba

Post autor: dixie »

Gugiel i Ceneo potrafią znaleźć rzeczy o których się i-szopowi nie śniło.
W tak "popularnym" na tym forum "Ępiq" też jest, ale cenę przemilczę...
W ostatnim tygodniu trochę rzeczy wyłapałem właśnie przez ceneo i jeszcze jakąś inną, nieznaną mi wyszukiwarkę, której nazwy już zapomniałem :/ (tak znalazłem np. Labirynt: WzT za 4 dychy 8) Albo Małych Powstańców+Liberator taniej, niż samą podstawkę w 90% sklepów.)
I-szop nie ogarnia księgarni, a tam są coraz częście prawdziwe okazje i perełki.

A tak apropos gracza kopiującego ruchy lidera: skoro to jest wyścig, to jak ten gość chce wygrać, jeśli ZAWSZE jest krok ZA liderem? To nielogiczne. W najlepszym razie będzie drugi.
Inna sprawa, że początek mogę sobie "podjechać na holu", ale jeśli zauważę, że lider wjeżdża w jakiś kanał, to mam jakąś szansę nie powtórzyć jego błędu.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

Oj chyba Misio dostanie batem. Pospamował ofertami gdzie brak produktu :wink: Tyle to i ja znalazłem. Czyli faktycznie gry wszędzie brak.

@dixie tam nie ma podziału na tury ale mogę się mylić. Jak gracze razem wejdą do świątyni to dzielą jakoś punkty w postaci klejnotów. Ale mogę się mylić i gadam bzdury.
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Karuba

Post autor: Piehoo »

ChlastBatem pisze:Oj chyba Misio dostanie batem. Pospamował ofertami gdzie brak produktu :wink: Tyle to i ja znalazłem. Czyli faktycznie gry wszędzie brak.

@dixie tam nie ma podziału na tury ale mogę się mylić. Jak gracze razem wejdą do świątyni to dzielą jakoś punkty w postaci klejnotów. Ale mogę się mylić i gadam bzdury.
Tak, dostają identyczny bonus. Różnicę w punktach pokrywa się w klejnotach. Myślę że dystrybutor niedługo sprowadzi więcej sztuk do sklepów.
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Karuba

Post autor: Filip z Lublina »

U nas jeszcze 2 sztuki na stanie. A gra jest faktycznie bardzo przyjemna i nie taka banalna jak się na początku wydaje. Ciężko ocenić szanse tej gry na polskim rynku, wydaje mi się, że konkurencja jest zbyt duża. Wiem, że przez moment była rozważana opcja wydania tego u nas, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

Jestem po 5 rozgrywkach. W każdym składzie osobowym gra działa genialnie. Ogólnie polecam większość gier tego autora.
Gra kafelkowa, która skreśla Carcassonne raz na zawsze.

Jest to gra wyścigowa. Niby każdy ma swój pasjans ale trzeba bardzo bacznie obserwować poczynania przeciwników. Interakcji bezpośredniej brak - ale to akurat na plus. Każdy ma taki sam układ startowy oraz zawsze dokładnie ten sam kafelek (do usytuowania go na planszy) co inni - dzięki temu jest zachowany balans oraz nie razi żadna losowość. Regrywalność zadowalająco, za każdym razem inny start no i inna kolejność dopierania kafelków. Bywają rozgrywki kiedy uda mi się dojść do każdej świątyni, a czasami tylko do dwóch z czterech. Zbieranie diamentów też różnie wychodzi za każdym razem.

Polecam grać z dodatkiem PnP: ja wydrukowałem i zalaminowałem - śmiga Ten dodatek wprowadza jeszcze więcej różnych decyzji oraz emocji nad stołem.
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Karuba

Post autor: Ginet »

Mi gra również się spodobała. Jest to lekka i ślicznie wykonana gra rodzinna. Skaluje się dobrze, trwa krótko. Brak interakcji / niewielka interakcja czy losowość mi nie dokuczają, za to przeszkadza mi to, że jednym-dwoma ruchami można niekiedy przegrać całą grę.

Podrzucam link do mojej recenzji na GF - LINK
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
Harun
Posty: 1095
Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 646 times
Been thanked: 522 times

Re: Karuba

Post autor: Harun »

Jeśli to ma dla kogoś znaczenie, to również napiszę, że gra bardzo przypadła nam do gustu w kategorii gra rodzinna.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

Ginet pisze: losowość
Nie widzę problemu losowości w tej grze, ponieważ losowość dotyka wszystkich graczy w taki sam sposób, co za tym idzie, ciężko to nazwać losowością - bardziej wyższym lub niższym wyzwaniem płynącym z układu gry. Dla przykładu podam tytuł Lorenzo il Magnifico. Tam również rzucamy kostkami, które mówią nam czy dana tura będzie obfita czy biedna i straszna. Dotyka to każdego gracza tak samo. Tak samo losowy kafel dotyczy każdego gracz w grze Karuba.
Ginet pisze: za to przeszkadza mi to, że jednym-dwoma ruchami można niekiedy przegrać całą grę.
No cóż, gry planszowe to rozrywka umysłowa. Jak ktoś gra jak "głupi" albo "na pałę" to może mieć pretensje tylko do siebie. Dla mnie to jest wielka zaleta gry. Gry, które zawsze dają koło ratunkowe albo pozwalają wygrać grę jednym ruchem (mimo, iż wszystkie poprzednie było katastrofalne) zaliczam do gier popsutych - chyba, że to gry dla najmłodszych dzieci, wtedy to jest zrozumiałe.
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Karuba

Post autor: Ginet »

ChlastBatem pisze: Nie widzę problemu losowości w tej grze, ponieważ losowość dotyka wszystkich graczy w taki sam sposób, co za tym idzie, ciężko to nazwać losowością


Moim zdaniem losowość dotyka graczy jednakowo tylko w początkowym etapie (na zasadzie jednych krzywdzi, drugich premiuje). Po tym jak już każdy wytyczy swoje ścieżki, to jednemu bardziej pasuje kafelek nr 1 innemu nr 10. Wypadnie 10 to ten gracz jest "premiowany", a ten drugi "krzywdzony".
Oczywiście losowość nie jest obecna w takim stopniu, ani w takiej skali jak np. w Catanie i mi nie przeszkadza w rozgrywce, ale uważam, że jest ona dosyć widoczna.


ChlastBatem pisze: No cóż, gry planszowe to rozrywka umysłowa. Jak ktoś gra jak "głupi" albo "na pałę" to może mieć pretensje tylko do siebie. Dla mnie to jest wielka zaleta gry. Gry, które zawsze dają koło ratunkowe albo pozwalają wygrać grę jednym ruchem (mimo, iż wszystkie poprzednie było katastrofalne) zaliczam do gier popsutych - chyba, że to gry dla najmłodszych dzieci, wtedy to jest zrozumiałe.
Tu się jednak nie zgodzę bo takie ruchy wynikają raczej z gapiostwa, a nie z głupoty. Gdyby to było ciężkie, mózgożerne euro, to jeszcze bym zrozumiał, że gra karze za błędy, ale jeżeli to ma być dobry gateway czy tytuł familijny (a ma wszelkie predyspozycje ku temu) to wolałbym, żeby jednak gra dawała jakieś koło ratunkowe.
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
Skryty Planszoholik
Posty: 119
Rejestracja: 09 mar 2016, 15:37
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Karuba

Post autor: Skryty Planszoholik »

pytanie do grających: czy często zdarza się sytuacja, że kolejność ułożenia kafla na planszy ma znaczenie? I następuje PAT bo np. dwóch graczy patrzy na siebie i czeka kto położy pierwszy? Wiem że w instrukcji jest jasno napisane że gracz z większą liczbą punktów (albo starszy w przypadku remisu) powinien w takiej sytuacji pojechać pierwszy. Bardziej ciekawi mnie czy często się to zdarza i czy faktycznie ma to wpływ na fun z gry?
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Karuba

Post autor: JAskier »

To jest w mojej opinii główna wada gry, całkowicie psująca radość z gry w gronie wytrawnych graczy. Moim zdaniem gra powinna zawierać w komplecie duże zasłonki tak by można było zakryć całą planszę (wielkością porównywalne do tych z Wielkiej Wystawy Dinozaurów).
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Karuba

Post autor: Piehoo »

Skryty Planszoholik pisze:pytanie do grających: czy często zdarza się sytuacja, że kolejność ułożenia kafla na planszy ma znaczenie? I następuje PAT bo np. dwóch graczy patrzy na siebie i czeka kto położy pierwszy? Wiem że w instrukcji jest jasno napisane że gracz z większą liczbą punktów (albo starszy w przypadku remisu) powinien w takiej sytuacji pojechać pierwszy. Bardziej ciekawi mnie czy często się to zdarza i czy faktycznie ma to wpływ na fun z gry?
Osobiście nigdy nie miałem takiej sytuacji. Trzeba ustalić że gramy fair play, więc "Na trzy" wykładamy i nie ma odwrotu. :)
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Karuba

Post autor: ChlastBatem »

Nie rozumiem problemu. Przecież to nie wpływa na grę w żaden sposób. W instrukcji jest napisane, że dostaje każdy punkty za wtargnięcie do świątyni w tym samym czasie. Po drugie gra jest tak szybka i prosta, że nie ma czasu na czekanie. To jest rodzinny fillerek i nie można do tego podchodzić jak do gry turniejowej.

Zasłonki zepsuły by grę, ponieważ znika nam istotna informacja, kto do jakiej świątyni się zbliża oraz grając z dodatkiem, kto jakie zadanie robi.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Karuba

Post autor: jax »

U mnie tego problemu nigdy nie było, ale jestem sobie w stanie wyobrazić, że przy 'zawziętych' graczach takie szachowanie się 'kto położy/odrzuci pierwszy' może wystąpić (wtedy należy odwołać się do instrukcji). I takie sytuacje wcale nie muszą być rzadkie - chcemy wiedzieć czy przeciwnik ruszy się (i gdzie) czy dołoży (i gdzie) ze względu na bonusy za jak najszybsze dotarcie na końce poszczególnych ścieżek. A przy graniu z dodatkiem jest to jeszcze częstsze.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Karuba

Post autor: Relo »

Zasłonki moim zdaniem nie poprawiłyby sytuacji wśród takich zawziętych graczy, ponieważ mogliby w zależności od sytuacji przesuwać już położone kafelki na inne pola aby szybciej dotrzeć do najbliższej świątyni. Ewentualnie można grać na zasadzie, że kafelek dokłada po kolei każdy z graczy. Podczas każdego odkrywania kto inny kładzie jako pierwszy/odrzuca swój kafelek.

W moich rozgrywkach raczej nie zdarzyła się taka sytuacja, dlatego że, traktuję ten tytuł jako rodzinny filler. Gra na czterech graczy trwa około 15 minut,więc nie ma takich spięć.

To co najważniejsze, to fakt iż, jak ktoś wyżej wspominał, za dojście do świątyni w jednej turze gracze otrzymują jednakową ilość punktów.
ODPOWIEDZ