Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1535
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 185 times
Been thanked: 566 times

Re: Agricola

Post autor: Ayaram »

Bary pisze: Cavernę zaś chwalił, że jest pozbawiona tego problemu. Jaka jest Wasza opinia w tym
Tylko i wyłącznie kwestia gustu. Osobiście wolę specjalizację i uczucie, że za każdym razem robię coś innego.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

warlock pisze:Kupiłem nową edycję, bo "uniwersum" starej trochę mnie przytłoczyło swoją wielkością :)
Och, wcale tego nie jest dużo. W polskiej wersji językowej (Lacerta) to tylko podstawka + Torfowisko + Talia Z (raptem 16 kart, których nigdy nie użyłem) + ostatnio Talia Graczy.
warlock pisze:Nie chcę bawić się w hejtera Kawerny i robić tu jakiejś krucjaty przeciwko tej grze, ale coś mnie od niej odpycha. Po zapoznaniu się z Agricolą chyba wiem, co to jest: nadmierne rozdmuchanie i skomplikowanie pewnych mechanizmów, znacznie mniej intuicyjne i nielogiczne akcje, nadmierna swoboda. Coś w ten deseń. W Agricoli ujmuje mnie ta urocza prostota świata gry ;). Widzę cel gry i wiem po co gram. Nic mnie nie rozprasza.
To są właśnie moje odczucia. W punkt.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Zagrałem wczoraj na 2 osoby (w nową edycję, od razu dwie partie) i jestem urzeczony. Świetnie zaprojektowana gra strategiczna - jest napięcie, są ciężkie decyzje i długofalowe planowanie. Gra fantastycznie łączy mechanikę i tematykę, wszystko jest intuicyjne. Wykręciłem 50 pkt, nie wiem, na ile to dobry wynik. W każdym razie - mam ochotę na kolejną partię JUŻ TERAZ. :) Po dwóch partiach dwuosobowych i trzech "solówkach" daję 9/10, znakomicie się przy tej grze bawię (w życiu bym się nie spodziewał, biorąc pod uwagę moje dotychczasowe doświadczenie z grami Rosenberga).

Mój kumpel stwierdził, że docenia masę rzeczy w tej grze (widać było zaangażowanie i autentyczne emocje :D), ale frustruje go końcowa punktacja i limity, które czynią nadmierną specjalizację w danej dziedzinie całkowicie nietrafioną strategią (poszedł mocno w zboże/warzywa, a odpuścił zwierzęta). Generalnie stwierdził tak - "gra dąży do stworzenia książkowego gospodarstwa i po dwóch partiach mam wrażenie, że nie jest mnie w stanie niczym zaskoczyć. Będę rozbudowywać izbę, żeby szybko zdobyć pracownika, a potem pójdę albo w uprawę albo zwierzęta. I tak za każdym razem. Po piątej partii nie miałbym ochoty do tego wracać" (stwierdziłem, ze skoro wolałby nie mieć limitów punktowych i móc specjalizować się w danych dziedzinach, to musi kupić Kawernę - i raczej tak zrobi ;) Ale mówi, że będzie mu brakowało kart).

Sam się zastanawiam, na ile różnorodność kart urozmaica rozgrywkę i zapewnia regrywalność Agricoli. Bo tak naprawdę karty nadal służą realizacji schematu. ALE! Cały fun tej gry tkwi w tym, żeby ten schemat zrobić szybciej, efektywniej i jak najmniejszym nakładem sił i środków. I ta ciągła optymalizacja i chęć "sprawdzenia się" i wykręcenia lepszych wyników przyciąga mnie do tej gry. Nie wiem tylko, na jak długo ;).
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

W ostatnim swoim akapicie sam sobie odpowiedziałeś na pytanie. :) Kluczem jest słowo "optymalizacja". W tej grze trzeba łączyć akcje, ustalać kolejność wykonywania działań, dokonywać wyborów, mnożyć możliwości, być czujnym w każdej dziedzinie i o żadnej nie zapomnieć.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

W zasadzie z jednym się zgadzam (z tego co mój kumpel powiedział) - trochę szkoda, że punktacja ma sztywne limity. Fajnie by było mieć karty, które pozwalają "zdjąć" limit punktacyjny np. z warzyw. Nadal trzeba by było zachować wszechstronność, ale z domieszką specjalizacji.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Agricola

Post autor: Fojtu »

W oryginalnej agricoli parę takich kart jest, ale w większości są słabe
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Zagrałem łącznie 8 partii - Agricola wjeżdża do mojego Top 5. UWIELBIAM planować grę na podstawie kart, ta łamigłówka to po prostu rewelacja. Nie mogę się doczekać dodatku, który rozszerzy talię (pod tym względem nowa edycja trochę kuleje - te 300+ kart z poprzedniej wersji to jednak świetny patent na zachowanie świeżości każdej kolejnej rozgrywki).

Całkowicie rozumiem, czemu rahdo tak kocha Agricolę ;). I strasznie żałuję, że dopiero teraz wkręciłem się w ten tytuł. Na razie nie przebija moich dwóch ulubionych worker placementów (Caylusa i Tzolk'ina), ale jest blisko. Bardzo blisko ;).

Spojrzałem na swoje top 5 gier - Troyes, Caylus, Tzolk'in, Agricola, Cywilizacja: Poprzez Wieki. I uderzyło mnie jedno - trzy kochane przeze mnie tytuły Felda (Zamki Burgundii, Trajan i Bora Bora) spadły do dolnej części Top10. I chyba wiem dlaczego - coraz bardziej zaczynam lubić gry, w których zdobywanie punktów nie przychodzi tak łatwo i związane jest z konsekwentną realizacją strategii i "zmaganiem" z grą/przeciwnikami. Lubię, gdy gra nagradza mądre planowanie i końcowa punktacja to oddaje. Nie oznacza to oczywiście, że w grach typu "point salad" nie ma planowania ;). Ale punkty zdobywane w pocie czoła dają większą satysfakcję, niż punkty łapane na prawo i lewo ;).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

MisterC pisze:
warlock pisze:Agricola wjeżdża do mojego Top 5. UWIELBIAM...
That's the spirit! Ja się powtórzę, że strasznie mi się podoba dodatek Talia graczy. Zasad nie zmienia, ale pomocnicy i usprawnienia tak się proszą o zagranie, że chcesz ich mieć nawet kosztem zawalenia hodowli, czy też jakiegoś żywienia. Natomiast na dłuższą metę może to wyjść na całkiem niezły plus.
Czekam na dodatki w wersji "revised" (nie chcę mieszać edycji :)). Kupię do tej gry absolutnie wszystko ;).
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: Pastorkris »

W piatek gralismy w 4 w stara edycje razem z torfowiskiem. Zadziwiajace, jak osoby ktore kiedys byly przeciwnikami Agricoli (bo chca robic tyle rzeczy a nie moga!) stali sie po drugiej partii fanami tej produkcji... :) coz, widac do pewnych wnioskow trzeba dojsc samemu.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Jedna rzecz mnie zmartwiła w kwestii dodatku. Poniżej przytaczam post Grzegorza Kobieli z BGG, w kórym odnosi się do krytyki Torfowiska ze strony jednego z użytkowników (post jeszcze z 2010 r.)
Reading this thread, I can't leave these unfounded complaints without comment. So, let me explain some points you most probably have missed.
1. The 'Farmers of the Moor' expansion expands the family game in the first place.

Way before it has been published, it was well-known that this expansion will expand the family game and not the full game. The entire development process was focused on levels 1 and 2. They work perfectly, as you might have noticed. OK, the 2-player game of level 2 isn't that fun, I guess it hasn't been playtested so much. However, there's an official fix to this now that you can even apply to the base game.

2. Level 3 is just a variant and has to be treated as such.

Level 3 was never intended to be mentioned at all. Uwe designed an expansion for the family game and this has been tested by all of his playtesting groups. Some groups, however, have ignored Uwe's setup and have played the full expanded game instead. They had enough fun, so that Uwe has decided to add level 3 as a variant. No further work has been put into it. No publisher puts work into variants.
Czy ja dobrze rozumiem, że Torfowisko było projektowane z myślą o wariancie rodzinnym, natomiast nie zaleca się grać z użyciem dodatku, gdy wykorzystuje się karty pomocników i małych usprawnień? Bo jeśli tak, to Torfowisko raczej wypada u mnie z wishlisty i będę po prostu czekać na dodatkowe talie kart ;).
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

warlock pisze:Czy ja dobrze rozumiem, że Torfowisko było projektowane z myślą o wariancie rodzinnym, natomiast nie zaleca się grać z użyciem dodatku, gdy wykorzystuje się karty pomocników i małych usprawnień? Bo jeśli tak, to Torfowisko raczej wypada u mnie z wishlisty i będę po prostu czekać na dodatkowe talie kart ;).
Przecież z Torfowiskiem dochodzi masa dodatkowych kart i usprawnień wykorzystujących dodatek Torfowisko. ;)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Karty pomocników też są? Czytam opinie, że gra z kartami pomocników to wariant i zaleca się grę wyłącznie z małymi usprawnieniami :). Jak to w końcu jest?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

Pomocników w Torfowisku nie ma. Ja gram normalnie.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: FortArt »

Ale jest 118 kart małych usprawnień. A jedna z dwóch talii nosi nazwę "Talia Zaawansowana"
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

Z góry przepraszam, ale nie mam siły na przekopywanie się przez ten wątek, ale liczę na Was ;) Poratuje mnie ktoś i odpowie, czy są jakiekolwiek zmiany w zasadach w tej nowej wersji dla graczy w stosunku do starej Agri?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola

Post autor: GrzeL »

bogas pisze:Z góry przepraszam, ale nie mam siły na przekopywanie się przez ten wątek, ale liczę na Was ;) Poratuje mnie ktoś i odpowie, czy są jakiekolwiek zmiany w zasadach w tej nowej wersji dla graczy w stosunku do starej Agri?
Tak, są.
Awatar użytkownika
cezarr
Posty: 300
Rejestracja: 02 mar 2015, 09:45
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Agricola

Post autor: cezarr »

Dziwne te dodatkowe pola akcji, w szczególności to do gry w 2 osoby (dodatkowy żeton z 4 polami akcji). Uwielbiam starą Agricolę na dwie osoby i nie bardzo podoba mi się, że pojawiły się jakieś nowe pola, w szczególności to do powiększania rodziny.

Nie grałem jeszcze w nową wersję i widzę, że muszę pograć, żeby sobie opinię wyrobić. Ale zaniepokojony jestem.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Tych dodatkowych kafli nawet nie wyciągam z pudełka - są spakowane na samym dnie, w oddzielnym woreczku strunowym :)

Generalnie mam wrażenie, że dorzucili te akcje tylko po to, żeby zadowolić graczy narzekających na zbyt krótką kołderkę. Ja z tego nie korzystam, ale generalnie dopóki jest to opcjonalny wariant, to mam to w nosie ;). Gorzej, gdyby te pola były nadrukowane na planszy głównej.

Jedyne co mnie martwi w tej wersji, to mała liczba kart ;).

A tak swoją drogą - karta Bezdzietni jest mega mocna (podobnie jak Robotnik Sezonowy). Mam wrażenie, że zagranie tych Pomocników (o ile ich dostaliśmy) to absolutny mus.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

cezarr pisze:Dziwne te dodatkowe pola akcji, w szczególności to do gry w 2 osoby (dodatkowy żeton z 4 polami akcji). Uwielbiam starą Agricolę na dwie osoby i nie bardzo podoba mi się, że pojawiły się jakieś nowe pola, w szczególności to do powiększania rodziny.

Nie grałem jeszcze w nową wersję i widzę, że muszę pograć, żeby sobie opinię wyrobić. Ale zaniepokojony jestem.
Ale z tego co już się dowiedziałem, to są pola opcjonalne. Ułatwiające. Dlatego są na oddzielnych planszetkach (co IMHO jest mało eleganckie, jeśli spojrzymy na te fajne nowe rozwiązania z łączeniem plansz).
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Przy czym ja się generalnie zastanawiam, dlaczego w wersji DLA GRACZY jest kafel, którego używamy w przypadku gry bez kart. Kto chciałby grać w zaawansowaną wersję Agricoli bez kart? Nawet te pola ułatwiające rozgrywkę są dziwnym pomysłem - po co ułatwiać grę przeznaczoną dla wyjadaczy i zbliżać ją do wersji rodzinnej?

Niby wydali wersję "dla graczy", ale jednak zapodali nam "koła ratunkowe" w postaci ułatwień. Dziwne.
Awatar użytkownika
cezarr
Posty: 300
Rejestracja: 02 mar 2015, 09:45
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Agricola

Post autor: cezarr »

Są tylko opcjonalne? Uf, to dobra wiadomość, dzięki! :) W sumie to i tak nikt człowiekowi nie zabroni grać po staremu czy w ogóle tak jak sobie chce, ale to robi różnicę np. jak się gra pierwszy raz z kimś nowo poznanym.

Podejrzewam, że takie dodatkowe pola upodabniają Agricole do Kawerny (w tym aspekcie, że w tej drugiej generalnie wszystkich dóbr jest pod dostatkiem), więc o ile jak komuś nie idzie, to jest to ułatwienie, ale jeśli wszyscy sobie radzą, to po prostu trochę zmienia się charakter rozgrywki. Skoro to tylko opcja/wariant, to spoko. :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

cezarr pisze: Skoro to tylko opcja/wariant, to spoko. :)
Masz to napisane "drobnym druczkiem" w spisie pól akcji w suplemencie (przy opcjonalnych polach akcji jest dopisek "wariant"). :wink: Ale po wstępnej lekturze instrukcji nie było to dla mnie wcale oczywiste (mogli napisać wprost: "dodatkowe kafle są całkowicie opcjonalne i stanowią ułatwienie dla graczy" - to rozwiałoby wszelkie wątpliwości).
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

GrzeL pisze:
bogas pisze:Z góry przepraszam, ale nie mam siły na przekopywanie się przez ten wątek, ale liczę na Was ;) Poratuje mnie ktoś i odpowie, czy są jakiekolwiek zmiany w zasadach w tej nowej wersji dla graczy w stosunku do starej Agri?
Tak, są.
Chyba jednak nie ma. Przeczytałem instrukcję tej Agri dla graczy wraz z załącznikiem i jedyne co zauważyłem to to, że zmieniając Palenisko na Kuchnię można użyć akcji "Małe usprawnienie ". I tyle. Całe zmian w zasadach :/
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

MisterC pisze:
bogas pisze:zmieniając Palenisko na Kuchnię można użyć akcji "Małe usprawnienie "
Serio jest coś takiego? (...)
Strona 3 dodatku do instrukcji: "Kuchnia jest zmodernizowanym Paleniskiem. Możesz wymienić Palenisko na Kuchnię, korzystając z akcji 1 duże albo 1 małe usprawnienie".
A warianty i zmiany w kartach to nie zmiana zasad przecież :? No nic przynajmniej mam czyste sumienie, że przeczytałem instrukcję :wink:
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Agricola

Post autor: Trolliszcze »

Nie znam nowej Agricoli, ale czy przypadkiem nie chodzi o pojedyncze pole akcji, które się nazywa "1 duże albo 1 małe usprawnienie"?
ODPOWIEDZ