Strona 1 z 9

Wyścig Odkrywców (Jarosław Biliński)

: 03 sty 2017, 07:59
autor: Imagine Realm
Na ostatnich wyjazdach prezentowałem wczesny prototyp gry Wyścig Odkrywców, który już na tym etapie został dobrze odebrany, więc założyłem temat, aby opowiedzieć o grze i prezentować jej rozwój. Jako, że to jest już gra, która przechodziła kilka wersji (ulepszenia, zmiany w mechanice), nie wrzucam tego w wątek Pomysły i Idee, a tutaj.

Gatunek: Gra przygodowa / rywalizacja
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 10+
Czas rozgrywki: 60-120 minut

Obrazek

Wprowadzenie

Jest rok 1900, podróże stały się codziennością, a dotarcie do najdalszych zakątków świata jest możliwe dzięki rozwojowi żeglugi i kolei. Biuro Przygody (fikcyjne) organizuje konkurs dla odkrywców, którego celem jest okrążenie świata w jak najszybszym czasie i odkrycie nieznanych miejsc lub zdobycie nowych przedmiotów do Muzeum Przygody (fikcyjnego).

Gracze na początku gry wybierają jedną postać, którą będą prowadzić. To ważny krok, ponieważ każda z 6 postaci ma własną charakterystykę oraz statystyki, które mogą się przydać w konkretnych warunkach. Wybór postaci sprawi, że w dalszej części gry niektóre zadania mogą być niemalże niewykonalne jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi, a nawet gdy gracz je posiada, wciąż może napotkać trudności w trakcie podróży.

Po dokonaniu wyboru swojej postaci, gracze rozpoczynają wyścig. Mają 70 tur, gdzie jedna tura jest równa jednemu tygodniowi. Pierwsze kroki można skierować na Targowisko w Paryżu (miejsce startu graczy). Na każdym targowisku, a jest ich pięć na świecie, znajdują się różne przedmioty i narzędzia oraz mapy. To, co gracze znajdą na targu dowiadują się dopiero, gdy jeden z nich dotrze do miejsca z targowiskiem. Tutaj mogą wydać swoje pieniądze na ulepszenia lub wspomniane mapy a jeśli zajdzie potrzeba, będą się targować.

Następnie ruszają w swoich kierunkach. Jakich? Sami decydują. Wiele zależy od tego, jaką mają postać. Jeśli ktoś prowadzi osobę o niskiej wiedzy oraz niewielkim sprycie, lepiej aby nie szedł do katakumb czy lochów... ale o tym zaraz.

Odkrycia, umiejętności, narzędzia...

Odkrycia
Głównym celem jest zdobywanie punktów poprzez dokonywania odkryć, czy to w Sekretnych Lokacjach czy też w Znanych Lokacjach. Tych sekretnych jest 22 rozłożonych po całym świecie – odkrycie takiej lokacji gwarantuje pulę punktów oraz pozyskanie karty SL, na której gracz może przeczytać o faktycznym odkryciu (element edukacyjny). Znane Lokacje to miejsca już dobrze opisane w roku akcji gry, a są to Wielki Mur Chiński, Machu Picchu, Chichen Itza, Koloseum oraz Piramidy. Różnica pomiędzy SL a ZL jest taka, że dojście do SL jest wycieczką i wymaga sporo czasu przebywania poza cywilizacją, i gracz w trakcie takiej wędrówki napotyka różne przygody. ZL to z kolei przeszukiwanie tajnych pomieszczeń, katakumb, lochów gdzie trzeba posiadać inny zestaw narzędzi i umiejętności.

Umiejętności
Każda postać posiada pięć umiejętności: Siła, Spryt, Nawigacja, Dyplomacja oraz Wiedza. Są to statystyki opisane w liczbach od 10 do 80, co odzwierciedla procenty szans na powodzenie akcji w przypadku potrzeby skorzystania z danej umiejętności. Do przeliczeń szans powodzenia używa się systemu Ocean oraz systemu pomocniczego ten dla narzędzi.

Jak to działa? Jeśli prowadzisz poszukiwania w Piramidach i natrafisz na zakryte przejście, które wymaga siły aby je otworzyć, używasz swojej umiejętności – im większa jest siła twojej postaci, tym większe szanse, że uda ci się otworzyć tajne drzwi. A gdy potrzebujesz wytłumaczyć się tubylcom, używasz Dyplomacji.

Narzędzia
Poza umiejętnościami podstawowymi postaci, są też narzędzia dodające tych umiejętności. Np. lornetka zwiększa umiejętność nawigacji, łom siły (w konkretnych przypadkach), lina dodaje sprytu itd. Są też takie narzędzia, które nie wpływają na umiejętności, ale mogą się przydać w konkretnej sytuacji. Np. dynamit pozwoli usunąć kamienie zasłaniające wejście, lampa naftowa umożliwi odczytanie w ciemności ukrytych znaków i wskazówek, a podręczniki lingwistyczne dadzą szansę na odczytanie tajnych zapisków. W sumie w grze jest 13 narzędzi (Namiot, Lina, Wytrychy, Lupa, Medykamenty, Rewolwer, Lornetka, Przyrządy Nawigacyjne, Podręczniki Lingwistyczne, Lampa Naftowa, Łom, Aparat Fotograficzny, Dynamit). Każdy gracz może mieć przy sobie maksymalnie 4 narzędzia. Narzędzia można kupować i sprzedawać na Targowiskach (albo innym graczom).

Dodatkowymi pomocami są mapy, które można znaleźć na całym świecie, a które zawierają wskazówki odnośnie pewnych lokacji. Mapy zwiększają szanse na odnalezienie tych lokacji. Każdy gracz może mieć dowolną ilość map (nie wliczają się do limitu narzędzi).

Podróżowanie i pieniądze

Gracz może poruszać się od miasta do miasta na piechotę, konno lub wielbłądem, koleją albo statkiem (wszystko zależy od dostępnych połączeń). Koszt podróży zależy od regionu, tak samo jak dostępność środków transportu.

Pieniądze są przydatne w grze. Gracz startuje z określoną gotówką, a jeżeli potrzebuje dodatkowych środków na narzędzia albo podróże, może podjąć pracę w dowolnym mieście. Każdy tydzień pracy przynosi jednorazową wypłatę. Można także sprzedawać niektóre artefakty albo zdjęcia zrobione w trakcie wycieczek (wymagane jest posiadanie aparatu – narzędzia z gry).

Na tę chwilę rozegraliśmy na pokazach około 60 gier w wersję V0.3, na podstawie uwag, obserwacji, propozycji naniosłem zmiany i ulepszyłem rzeczy, które wymagały ulepszenia.
Co jakiś czas będę prezentować postęp prac - ilustracje postaci, okładkę oraz ilustracje pomocnicze przygotowuje Radosław Jaszczuk.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 03 sty 2017, 08:18
autor: TTR_1983
Wygląda ciekawie. Rozumiem, że na wspieram.to będzie kampania? Kiedy można się jej spodziewać?

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 03 sty 2017, 10:20
autor: bukimi
Fajny pomysł, takie RPG na planszy.
Jakaś interakcja będzie oprócz ewentualnego handlu między graczami?

Może warto rozważyć podzielenie świata na osobne plansze, jak ma to miejsce w Inhabit the Earth? Dzięki temu można ustawić plansze wygodnie, a inni mieszkańcy świata mają mapę dostosowaną do swojego miejsca zamieszkania (np. w wydaniu dla USA, to Ameryka powinna znaleźć się w centrum mapy).

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 03 sty 2017, 12:15
autor: misioooo
Jak rozumiem to
Gracze na początku gry wybierają jedną postać, którą będą prowadzić. To ważny krok, ponieważ każda z 6 postaci ma własną charakterystykę oraz statystyki, które mogą się przydać w konkretnych warunkach. Wybór postaci sprawi, że w dalszej części gry niektóre zadania mogą być niemalże niewykonalne jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi, a nawet gdy gracz je posiada, wciąż może napotkać trudności w trakcie podróży.
po prostu nada jakiś tam bardziej optymalny kierunek rozgrywki dla każdej z postaci? W sumie fajnie, bo nie wygląda to na ciężki tytuł, a nadanie jakiegoś "kierunku" z pewnością pomoże początkującym graczom - nie będą błądzić w dżungli, na pustyni czy gdziekolwiek pójdą - będą robić to co "powinni" :)

bukimi pomysł fajny - rodzą mi się wizje szalonych dodatków w postaci mini-map konkretnych lokacji czy też podmiany tych "realnych" na wyimaginowane albo na inne, z innymi połączeniami (np w celu zrobienia gry łatwiejszej/trudniejszej).

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 03 sty 2017, 22:44
autor: Imagine Realm
TTR_1983 pisze:Wygląda ciekawie. Rozumiem, że na wspieram.to będzie kampania? Kiedy można się jej spodziewać?
Za wcześnie, aby pisać o takich planach. Przy Wieżach Magów zdobyłem sporo doświadczenia i zdecydowanie wykorzystam je w przygotowaniu Wyścigu Odkrywców do wydania. Na tę chwilę są zamówione grafiki oraz masę dodatków/detali, ale chcę także przetestować grę na konwentach tak ze 200-300 razy, podpytać graczy o wrażenia, posłuchać opinii, sugestii i dopracować to i owo.

bukimi pisze:Jakaś interakcja będzie oprócz ewentualnego handlu między graczami?
Mam w głowie malutki dodatek, ale nie testowałem tego. Poza handlem, nie ma żadnej interakcji. Można co prawda iść na wyprawę w te same miejsce co konkurencja i napsuć im krwi poprzez wyszperanie czegoś, co sobie upatrzyli, ale nie wiem, czy to jest "rasowa" interakcja.

bukimi pisze:Może warto rozważyć podzielenie świata na osobne plansze, jak ma to miejsce w Inhabit the Earth? Dzięki temu można ustawić plansze wygodnie, a inni mieszkańcy świata mają mapę dostosowaną do swojego miejsca zamieszkania (np. w wydaniu dla USA, to Ameryka powinna znaleźć się w centrum mapy).
Taki cel przyświecał mi od praprototypu. Jednak łatwiej mi było składać mapę i układać na niej kolejne elementy, gdy była cała - zwłaszcza podróżowanie. W tej chwili jest składana (72x55cm), ale poważnie myślę o zastosowaniu 5 plansz, po jednej na każdy kontynent.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 04 sty 2017, 01:04
autor: Miszon
Imagine Realm pisze:Znane Lokacje to miejsca już dobrze opisane w roku akcji gry, a są to Wielki Mur Chiński, Machu Picchu, Chichen Itza
Nie chcę nic mówić, ale od razu mi się rzuciło, że Machu Picchu zostało odkryte na 100% po 1900, sprawdziłem na wiki i faktycznie: 1911 oficjalne odkrycie, co prawda jakiś gość zaczął rabować te tereny od lat 70-tych XIX ale z racji tego, że nie prowadził tam żadnych badań naukowych tylko po prostu kradł na dużą skalę, nie zastanawiając się za bardzo, co kradnie, odkrycie jest datowane na 1911. W każdym razie trudno mówić o powszechnej wiedzy na temat tego miejsca, dla naukowców było mało znane.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 04 sty 2017, 08:49
autor: Imagine Realm
EDIT: tak jest, znane lokacje są umiejscowione tak, aby pasowały do epoki jak najbardziej. Pewne rzeczy musiałem naciągnąć na mapę :) Ale - żeby nie było - w opisach na karcie są podane detale, w tym data odkrycia rzeczywista. Dodatkowo, chcę aby w grze znalazł się mini atlas odkryć, taka malutka encyklopedia, opisująca wszystkie odkrycia zawarte w grze na podstawie dostępnych faktów. W tym, kto odkrył, gdzie, kiedy...

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 04 sty 2017, 11:14
autor: bukimi
Imagine Realm pisze:
bukimi pisze:Może warto rozważyć podzielenie świata na osobne plansze, jak ma to miejsce w Inhabit the Earth? Dzięki temu można ustawić plansze wygodnie, a inni mieszkańcy świata mają mapę dostosowaną do swojego miejsca zamieszkania (np. w wydaniu dla USA, to Ameryka powinna znaleźć się w centrum mapy).
Taki cel przyświecał mi od praprototypu. Jednak łatwiej mi było składać mapę i układać na niej kolejne elementy, gdy była cała - zwłaszcza podróżowanie. W tej chwili jest składana (72x55cm), ale poważnie myślę o zastosowaniu 5 plansz, po jednej na każdy kontynent.
Podział plansz w przypadku nikłej interakcji ma dodatkowy sens - każdy gracz siedzący swoim "pionkiem" na danym fragmencie świata będzie chciał i mógł mieć ten fragment świata blisko siebie, by nie sięgać przez cały stół i nie potrącać innych znaczników. Łatwo sobie wyobrazić sytuację gracza mówiącego "podaj mi Afrykę", by tam się udać.
Dochodzi jeszcze kwestia podana przez misioooo - osobne plansze dają większe pole do popisu przy modyfikacjach i dodatkach. Można wówczas wprowadzić np. szybszą rozgrywkę na wybranym fragmencie świata, itp.

Ale to oczywiście Twoja gra i to Ty testujesz co się sprawdza najlepiej :)

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 22 sty 2017, 21:08
autor: Imagine Realm
Na tę chwilę zatrzymam mapę w całości, a to dlatego, że wymyśliłem ciekawe podstawki pod karty, które pozwolą zaoszczędzić miejsca i zarządzać stosami - czekam na ich dostawę z geekmod.pl. Jak je dostanę, przetestuję bardziej, to zrobię prezentację. Prototyp funkcjonował bardzo obiecująco. A tymczasem prezentuję okładkę do gry wykonaną przez Radosława Jaszczuka.

Obrazek

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 22 sty 2017, 22:43
autor: Atopos
Bardzo ciekawa koncepcja, wygląda obiecująco. Cieszę się, że podchodzisz do tego na chłodno i chcesz przetestować grę w różnych grupach. Jeżeli byłbyś kiedyś w Krakowie z prototypem wpadnij do Hexa, organizują czasem ogrywanie prototypów. Na pewno znalazłaby się masa chętnych ;)
Co do grafiki na pudełku, podoba mi się logo, sama grafika niekoniecznie. Za bardzo zawęża tematykę. Ale to tylko moja opinia ^^

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 22 sty 2017, 22:54
autor: Imagine Realm
Najprawdopodobniej będę w Hexie w przyszłym tygodniu, ale we Wrocławiu. Będę tam ogrywać 5 gier, w tym Wyścig Odkrywców.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 25 sty 2017, 21:23
autor: Imagine Realm
Przyszły stojaki. Sprawdzają się świetnie - jeden komplet to 5 stojaczków (ponieważ gracze eksplorują pięć kontynentów - na każdym z nich jest wyprawa, poszukiwanie i market czyli trzy zestawy kart).
Spoiler:

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 25 sty 2017, 22:14
autor: Curiosity
Przepraszam za offtop, ale właśnie do mnie dotarło, że "Wyścig Odkrywców" to powinien być polski tytuł gry "Steampunk Rally". Szkoda, ze polski wydawca na to nie wpadł i wymyślił gimbusiarski "Odlotowy Wyścig". Koniec offtopu :)

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 29 sty 2017, 14:24
autor: Imagine Realm
Testowaliśmy Wyścig Odkrywców w Cybermachina we Wrocławiu z ulepszoną mechaniką i zestawem podstawek. Wszystko sprawdza się wyśmienicie, gracze byli zadowoleni, zwłaszcza wygrany :D Pojawiło się kilka ciekawych pomysłów i sugestii, które będę próbować w kolejnych rozgrywkach.
Spoiler:

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 29 sty 2017, 15:36
autor: Błysk
Hej, a jakieś testy w Krakowie są przewidziane? ;) Zaczyna mi być smutno, że się przeprowadziłem do miasta królewskiego. ;)

EDIT: Dzięki za zwrócenie uwagi. Polska języka trudna.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 30 sty 2017, 14:59
autor: Imagine Realm
jestem w trakcie układania spotkań. Kraków chętnie odwiedzę z grami - dostaję sygnały, że i tam ludzie chcieliby zagrać w to i owo od nas :) Jak ustalę taki wyjazd, wrzucę tutaj informację!

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 30 sty 2017, 19:28
autor: Miszon
Błysk pisze:Hej, a jakieś testy w Krakowie są przewidziane? ;) Zaczyna mi być smutno, że się przeprowadziłem do miasta Królewskiego. ;)
raczej królewskiego miasta.
Miasto Królewskiego to wszak Warszawa ;)

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 07 lut 2017, 19:43
autor: Imagine Realm
Dokonałem malutkiej zmiany w mechanice. Zmiana malutka, ale efekty wspaniałe... I przy okazji, prezentuję wszystkie karty poszukiwań wykonane przez Radosława Jaszczuka. Robi coś fantastycznego!
Spoiler:
Aj, tarapaty! Rozszerzona mechanika gry pozwala na wyjście z tarapatów - a niełatwo jest je uniknąć - na wezwanie pomocy za pomocą flar sygnałowych. Można je kupić w każdym mieście lub porcie, ale nie zawsze jeden zestaw pozwoli graczowi na wezwanie ratunku. Dzikie tereny Ameryki Południowej mogą sprawić, że na odludziu zwrócenie uwagi na siebie będzie ciężkie.

O, choroba! A jak już zachorujecie, to decydujecie, co czynić; gracz może użyć lekarstw (jeśli je posiada), użyć wiedzy do zrobienia leków (jeżeli znajduje się na terenie pozwalającym na takie działanie), odpocząć dłuższy czas aby wyleczyć postać albo ruszyć w dalszą drogę, mimo choroby. Ostatni krok jest ryzykowny, gdyż postać gracza będzie słabnąć znacząco, co może przyczynić się do poważnych konsekwencji! Ale, przecież to jest wyścig, nie ma czasu na odpoczynek!

A gdy zabłądzisz... spróbuj swoich zdolności nawigacyjnych, użyj przyrządów do nawigacji, lornetki (jeśli je posiadasz), lub zawróć. Jeżeli twoja postać mimo starań zabłądzi w dalszej podróży, tarapaty gwarantowane.

Mała zmiana w mechanice i dodanie flar stworzyły bardzo duże możliwości do podejmowania decyzji w terenie i w trakcie poszukiwań. Gracze, którzy do tej pory grali, pamiętają że bywały sytuacje nie dające wyboru lub wybór był znikomy. Teraz decyzyjność jest znacznie większa, a konsekwencje błędnej decyzji mogą ciągnąć za sobą poważne utrudnienia, zwłaszcza gdy konkurencja robi wszystko, jak należy!

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 08 lut 2017, 08:56
autor: bukimi
Tak z ciekawości: co najgorszego może spotkać naszego odkrywcę? Czy chory, zbłąkany śmiałek w tarapatach wyjdzie na prostą? :)

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 08 lut 2017, 11:42
autor: Imagine Realm
nie ma trybu: truposz :P Najgorsze tarapaty to napotkanie niedźwiedzia, którego należy zastrzelić albo wykurzyć dynamitem lub spróbować uciec. Jeśli nie masz ekwipunku lub twój spryt się nie sprawdzi, trafiasz do szpitala. Szpital działa jak reset, aczkolwiek nic nie tracisz, poza czasem. Podobnie jest, gdy wpadniesz do dołu i utkniesz na kilka tygodniu lub zabłądzisz w dziczy.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 13 lut 2017, 21:18
autor: Imagine Realm
przy najbliższych testach Wyścig Odkrywców będzie prezentowany z nową mechaniką, w której gracze będą mieć większy wybór decyzji dotyczących losów swojej postaci. Zmiana jest bardzo duża w stosunku do tego, co było - odszedłem od systemu 0/1 i dodałem kilka elementów w tym flarę sygnalizacyjną do wezwania pomocy. Element ten skaluje się z liczbą graczy i znika z gry po użyciu, więc jest szalenie istotny i trzeba go używać z rozwagą, zwłaszcza że flara do tanich nie należy (nie wlicza się w pulę narzędzi, można ją zakupić w każdym mieście lub porcie).

Chwaliłem Radosława Jaszczuka, ale to co robi, jest niesamowite - gra wizualnie będzie prezentować się okazale, i przy najbliższych pokazach (Kraków w marcu, Wrocław w lutym lub na początku marca) będziemy grać już z nowymi kartami...

Karta wyprawy (rewers) w rejon Azji:
Spoiler:

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 14 lut 2017, 08:22
autor: bukimi
Faktycznie póki co wszystko jest piękne. Mam nadzieję, że to przyczyni się do sukcesu gry, tak jak na fali przyjemnej grafiki popłynęło wcześniej Multiuniversum.

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 14 lut 2017, 09:08
autor: Aville
Ja tam czekam ;)

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 15 lut 2017, 19:55
autor: Imagine Realm
bukimi pisze:Faktycznie póki co wszystko jest piękne. Mam nadzieję, że to przyczyni się do sukcesu gry, tak jak na fali przyjemnej grafiki popłynęło wcześniej Multiuniversum.
Chciałbym, aby gracze - w trakcie gry - czuli przygodę, czuli, że prowadzą postać, która ma mocne strony i te słabsze, aby podejmowali decyzje, i te decyzje miały odbicie w przygodzie. Prezentuję Wyścig Odkrywców, patrzę czy gra budzi emocje, słucham graczy. Wiem, jaki chcę osiągnąć efekt, i do tego zmierzam. Czuję, że jestem już bardzo blisko celu. Jeśli go osiągnę, to będzie sukces! Radosław Jaszczuk tworzy wizualną stronę gry, i dba o każdy, nawet najmniejszy detal - wprowadza do klimatycznej gry warstwę wizualną, która powinna (taką mam nadzieję) umożliwić wejście w świat gry. Jeśli wszystkie elementy "zatrybią", będzie wspaniale!

Zmiana mechaniki w grze wprowadziła niesamowity wymiar przygody, to już nie jest tylko droga do celu z przygodą, w której nie masz wyboru, a szeroka decyzyjność: użyć flary? A może próbować po swojemu? Odpoczywać, czy forsować postać, bo może wytrzyma? Zatrzymać się i próbować w następnym tygodniu, czy może zaryzykować? Takich wyborów w trakcie wyprawy i poszukiwań będzie bardzo dużo, a każda decyzja może nieść ze sobą różne konsekwencje. Do tego uprościłem system narzędzi (to zasługa Radka, który dał mi bardzo cenną wskazówkę) oraz zmieniłem zasadę działania szpitala (za sprawą sugestii graczy). Nawet wprowadziłem podpowiedzi na mapach kontynentów, z których gracze odczytają, czego mogą się w tych rejonach spodziewać, a co przyda im się najbardziej.

Tak przedstawia się jedna ze 155 kart przygody...
Spoiler:

Re: Wyścig Odkrywców (Imagine Realm)

: 18 lut 2017, 22:18
autor: Imagine Realm
Pracujemy także nad kilkoma dodatkami, o których będę mógł coś napisać więcej za paręnaście dni