Ocaleni / Outlive (Grégory Oliver)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4039
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: AkitaInu »

Chaaber pisze:AkataInu, dzięki za super wyczerpującą opinie. Hype u mnie wzrósł, wygląda mi to trochę jak Fallout Shelter na planszy, ale ze znacznie bardziej rozbudowaną eskploracją. Klimat super, wykonanie wygląda bardzo klimatycznie, nic tylko czekac na polską premierę.
Tak, pierwsze skojarzenie które miałem to fallout shelter :) Nie ma co prawda humoru mieszkańców, oni tylko jedzą :D

Exploracja i łupienie innych napewno jest bardziej rozbudowane. No i ma naprawde niezły klimat.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: kwiatosz »

No i kurczę, zainteresowało mnie. Dzięki za opis.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
adman
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:22
Lokalizacja: k/Olsztyna
Been thanked: 18 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: adman »

A ja kurczę posmutniałem, jak przeczytałem o dodatkach na KS.
O ile niektóre są mi niepotrzebne, to część chciałbym mieć.
No tak już mam, że taki ze mnie zbieracz.
No i koniecznie solo...
AkitaInu pisze: (...)
- 1 nowy event - nie wiele daje ale zawsze coś  
- 2 x granat (ekwipunek) - niewielka zmian
- 3 x dwa pokoje - tu już więcej nam to daje ale pokoi jest i tak sporo  
- Mini expansion - relics from the past - tu jest dodatkowy stuff który daje bonusy których nie ma w normalnym ekwipunku więc jest też spoko
- mini expansion - lost in the city - to chyba jest najlepsze. Daje nam 3 dodatkowe żetony do miast. Dwa pozytywne i jeden negatywny. To mi się mocno podoba  
- Solo (jak się okazuje ks ex) - dla mnie zbędne ale dla niektórych może być bardzo wartościowe  
- 4 x specjalni liderzy - to też jest spoko bo mają umiejętności które są inne niż te w grze podstawowej.
- 4 x new companion - zwierzaki. Bardzo fajny pomysł i dają bardzo fajne rzeczy  
- mini expansion - predators. Czyli zwierzyna łowna która jest już mocno zmutowana i nie da się jej jeść (nie daje mięsa) ale są survival points za nią (czyli punkty) - też fajny bajer.
(...)
sprzedam: duzy zestaw x-wing 1.0 i inne wynalazki
kupię: dodatek do gears of war...
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Kal-El83 »

Ciekawe jak tytuł śmiga na dwie osoby. Wydaje się z opisu mechaniki że im więcej tym lepiej ...
+1 do tego, że brak solo jest minusem :/
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4039
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: AkitaInu »

Azazelek pisze:Ciekawe jak tytuł śmiga na dwie osoby. Wydaje się z opisu mechaniki że im więcej tym lepiej ...
+1 do tego, że brak solo jest minusem :/
Też jestem ciekaw, niedługo pewnie zagramy ale tak jak piszesz, z mechaniki wygląda lepiej jak jest więcej graczy. W końcu łupienie 3 graczy to nie łupienie jednego gracza :D
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 931
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: louiscyphre »

Właśnie jestem po 2 osobowej rozgrywce. Gra się bardzo dobrze, tylko jest mniej negatywnej interakcji.
Awatar użytkownika
hamish
Posty: 543
Rejestracja: 31 paź 2014, 19:49
Has thanked: 253 times
Been thanked: 113 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: hamish »

louiscyphre pisze:Właśnie jestem po 2 osobowej rozgrywce. Gra się bardzo dobrze, tylko jest mniej negatywnej interakcji.
Potwierdzam. Zawsze jest możliwość pochwycenia odrobiny amunicji, która niweluje ewentualną przewagę przy groźbie złupienia. Myślę, że gdybyśmy się skoncentrowali na przedmiotach typu bejsbol z gwoździami, to tej interakcji byłoby więcej. A tak poszliśmy w surowce no i nie było walenia po mordzie...
Crivens! Whut aboot us, ye daftie!?
Sprzedam
Kupię
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Gizmoo »

Wczoraj rozegraliśmy czteroosobową partyjkę w Outlive. Bardzo pozytywne zaskoczenie. Podobało się wszystkim bez wyjątku. Gra jest dużo cięższa niż się spodziewałem i wymaga bardzo precyzyjnego kombinowania by grać optymalnie. Kolejność przemieszczania swoich meepli ma KLUCZOWE znaczenie i często jeden ruch zrobiony w nieoptymalnej kolejności - może nas sporo kosztować. Co do klimatu - wylewa się zewsząd. To jedne z najbardziej klimatycznych euro w jakie grałem! Do tego ilustracje Coimbry są doskonałe!!!

Kilka wad: 1. Działanie niektórych przedmiotów i pokoi jest nieintuicyjne. Często sięgaliśmy do instrukcji, żeby sprawdzić jak, co działa i niestety często nasze interpretacje były błędne. :lol: . 2. Niektóre przedmioty wydają się niezbalansowane. Są bardzo mocne, gigantycznie wpływające na rozgrywkę (Grappling Hook - pozwalający na dostęp do wyższego pokładu statku, Exoskeleton, który pozwala ruszyć się na dowolne pole na planszy) i takie, z których praktycznie się nie korzysta. Ponieważ graliśmy z wymieszanymi dodatkami z kicka - nie wiem, czy balans nie był zachwiany właśnie przez exclusivesy.

Reasumując - Jestem bardzo zadowolony z wsparcia tego tytułu. Zapowiada się kapitalna gra. Ja po pierwszej rozgrywce jestem zachwycony i trochę żałuję, że wsparłem wersję bez plastiku.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4039
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: AkitaInu »

Grapling jest z podstawki, exo chyba z ksa :)
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 931
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: louiscyphre »

Gizmoo pisze:Kolejność przemieszczania swoich meepli ma KLUCZOWE znaczenie i często jeden ruch zrobiony w nieoptymalnej kolejności - może nas sporo kosztować. Co do klimatu - wylewa się zewsząd.
Do tego musisz planować rozmieszczenie meepli tak, żeby nie zablokować sobie ruchu w następnej turze.
Gizmoo pisze:Kilka wad: 1. Działanie niektórych przedmiotów i pokoi jest nieintuicyjne.
i przy pierwszej rozgrywce nie wiadomo kiedy używać ich właściwości.
Gizmoo pisze:2. Niektóre przedmioty wydają się niezbalansowane. Są bardzo mocne, gigantycznie wpływające na rozgrywkę (Grappling Hook - pozwalający na dostęp do wyższego pokładu statku, Exoskeleton, który pozwala ruszyć się na dowolne pole na planszy) i takie, z których praktycznie się nie korzysta. Ponieważ graliśmy z wymieszanymi dodatkami z kicka - nie wiem, czy balans nie był zachwiany właśnie przez exclusivesy
Większość dodatków z Kicka będzie w podstawowej polskiej wersji (sprawdźcie instrukcję). Tylko rzeczy KS Exclusivenie nie będzie. 90% z nich nie ma większego wpływu na rozgrywkę a tylko trochę urozmaica grę.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Bea »

Już jestem praktycznie zdecydowana żeby zamówić Ocalonych, ale chętnie jeszcze posłucham innych opinii i relacji z rozgrywek. Ktoś co?
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 931
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: louiscyphre »

W internecie dopiero pojawiają się pierwsze rozgrywki, tutaj też cicho.
Weź, warto. Nawet bez kickstarterowego plastiku. Nie jest to zwykłe łażenie po planszy, zbieranie i zamiana surowców w punkty.
Sekator
Posty: 523
Rejestracja: 12 lut 2015, 15:58
Been thanked: 1 time

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Sekator »

Dla samej gry w 2 osoby warto? I czy w oudełkowej polskiej wersji bedzie tryb solo?
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 931
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: louiscyphre »

Sekator pisze:Dla samej gry w 2 osoby warto?
Wg mnie warto
Sekator pisze:I czy w oudełkowej polskiej wersji bedzie tryb solo?
Nie wiem. W sumie to 8 kart i plansza Hordy.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: playerator »

Gizmoo pisze:Hmm... U mnie tryb solo był zapakowany razem z exclusievsami. I instrukcja do trybu solo była wyłącznie tam.
AkitaInu pisze: ... Solo (jak się okazuje ks ex) ...
Na stronie KS dodatek Solo mode/AI player mini-expansion jest pokazany na dwóch grafikach - Unlocked Stretch Goals (for Survivor and Heroes pledge) oraz trochę niżej na - Stretch goals. Na żadnej z nich nie jest oznaczony jako KICKSTARTER EXSCLUSIVE.
Może więc to, jak komponenty gry spakowane zostały do wysyłki, nie ma większego znaczenia? Również instrukcja wspólna dla wszystkich minidodatków nie przesądza sprawy. Każdy egzemplarz z Kickstartera i tak zawiera wszystkie dodatki, więc wydrukowano jedną broszurę z instrukcjami, zamiast osobnych kartek. A druk wersji retail to chyba osobne przedsięwzięcie?
Tryb solo nie musi być też automatycznie częścią podstawki, może zostać wydany osobno jako minidodatek, albo stanowić część będącego w planach większego dodatku.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: mauserem »

Miałem okazję zagrać i muszę powiedzieć: wow! kolejny nietuzinkowy temat skutecznie (oj bardzo skutecznie) zaaplikowany do euraska. Całość jest nieprawdopodobnie spójna - nieodparte skojarzenia z Fallout Shelters - jak najbardziej na miejscu i bardzo dobrze :)
Graliśmy w 4 osoby - było ciasno, wszystkiego było mało - duszna atmosfera rywalizacji unosiła się nad stołem ;) presja silnych grup co rusz dawała o sobie znać. Miałem wielką przyjemność zagrać w wersję z KS z wszystkimi KS exclusives (dzięki AkitaInu) robi to wrażenie na stole. Ale smaczki w tej grze to nie plastik, ale te drobne eleganckie mechanizmy - które sprawiają, że wszystko co się dzieje ma tematyczne uzasadnienie. Gra zapewnia sporą regrywalność - a jednocześnie można zapanować nad randomowym początkowym przydziałem. Od początku miałem wrażenie, że wiem co robię - co bardzo sobie cenię - u mnie to oznacza właśnie, że tematyka gry nie rodzi sprzeczności z mechaniką. Gra oczywiście umożliwia grube rozkminy i żonglerkę zasobami, a jednocześnie jest w niej coś takiego, że nawet jak się pójdzie na żywioł, to da przyjemność z gry najwyżej promieniowanie sponiewiera załogę naszego schronu. ;) Widzę tu sporo miejsca na dodatki - sam przykład KS exclusives pokazuje że jest wielki potencjał na mechaniczne elementy - jak choćby zmutowana zwierzyna, czy cała gama nowego ekwipunku - tu miałem wrażenie, że mogłoby go być więcej (i pewnie będzie) bo we czwórkę prawie zmieliliśmy stos. Ciekawa rzecz, w retailu mapa jest dość mała jakby prosiła się o kolejną ;) z nowym zestawem terenów do eksploracji/akcji :D. no dobra wyobraźnia mi się rozkręca - zawsze tam mam jak mi się gra podoba. :mrgreen:
kmd7
Posty: 1018
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: kmd7 »

Czy ktoś jeszcze grał w 2 osoby? Może kilka słów? Sprawdza się? Niestety, to mój odwieczny problem :(.
IrasArgor
Posty: 372
Rejestracja: 26 kwie 2016, 19:05
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 121 times
Been thanked: 69 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: IrasArgor »

Dzięki wielkie za zaostrzenie apetytu, czekam na mój retail, bardzo chciałbym mieć już pudełko w rękach.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4039
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: AkitaInu »

kmd7 pisze:Czy ktoś jeszcze grał w 2 osoby? Może kilka słów? Sprawdza się? Niestety, to mój odwieczny problem :(.
grałem na 2 osoby, Jest oczywiście luźniej ale za to ciężej :) Mamy eventy które potrafią bardzo mocno dać po dupie. Jako że jest mniej osób grających to generalnie jest mniej osób chcących zrobić event (czyli za niego zaplacic).

Przez to jest ciężej.

Optymalne wydaje mi się trzy ale w każdym wariancie gra się super :)
kmd7
Posty: 1018
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: kmd7 »

Super, dzięki. To jeszcze jedno pytanie - jak wypada w porównaniu do Martwej Zimy (dla mnie świetna gra)? Nie chodzi mi o szczegóły ale o ogólne wrażenie (lepsza/gorsza/ ewentualnie dlaczego) i tzw. "klimat" (to tak w kontekście ostatnio wałkowanego wątku).
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: mauserem »

kmd7 pisze:Super, dzięki. To jeszcze jedno pytanie - jak wypada w porównaniu do Martwej Zimy (dla mnie świetna gra)? Nie chodzi mi o szczegóły ale o ogólne wrażenie i tzw. "klimat" (to tak w kontekście ostatnio wałkowanego wątku).
Ciężko te gry porównać - łączy je tylko tematyka postapo. Martwa Zima to jazda na emocjach - masz czuć presję mechanizmów gry. Kiedy wchodzą zagrożenia to od razu jest "o matko! nie damy rady!" i kto będzie miał najgorzej. Rzuty kością zagrożenia to trauma. Do tego to uczucie paranoi bo każdy może być sabotażystą. Ale to gra głównie ponad stołem - jakość gry zależy w dużym stopniu od graczy - nie ma tu nic do rozkminy, a w zasadzie kazda decyzja jest być albo nie być.
Outlive jest grą bardziej na zasadzie klasycznej mózgożernej rozkminy bo to jednak euro z optymalizacją - czyli decyzje: kogo i gdzie wysłać, w jakiej kolejności, żeby ewentualnie zrobić konkurencji "wjazd" i "docisnąć". Wchodzące eventy są dolegliwe kiedy pozostają nie "obsłużone" ale ich robienie daje punkty - to odciąża pozostałych graczy - bo dzięki temu unikają negatywnych konsekwencji. Więc prędzej czy później pojawia się za naszym działaniem wyrachowanie i kalkulacja - na zimno, bez emocji. I tylko czynności, które wykonujesz są w tym wszystkim elegancko osadzone. Jeśli chcesz ubić zwierza - bierzesz po uwagę jego siłę, siłę wysyłanej grupy, ilość amunicji i ekwipunku - i zwierz jest twój, a w zasadzie jego surowe mięso :) nic tu nie będzie dla Ciebie niespodzianką. Jeden z niewielu randomowych elementów ale i tak do pewnego stopnia do ogarnięcia to ruiny miast - co znajdziesz jest dobierane losowo (są tam blanki) ale pula jest ta sama, więc można estymować swoje szanse na znalezisko na podstawie tego co znaleźli tam wcześniej inni.

Więc jak na euro - jest w Outlive masa klimatu, ale nadal jest to całkiem przyjemne optymalizacyjne euro.
Martwa Zima to głównie klimat ale moim zdaniem immersja i poziom emocji jest zupełnie nieporównywalny.

Outlive lepiej porównywać do gier z jej obszaru mechanicznego - np Anachrony, Scythe (nie bijcie), czy Terraformacja Marsa
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Bea »

A jeśli chodzi o poziom mózgożerności, to do jakich gier można porównać Ocalonych?
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: mauserem »

Bea pisze:A jeśli chodzi o poziom mózgożerności, to do jakich gier można porównać Ocalonych?
na moje subiektywne odczucia plasuję ją powyżej 3 skali BGG, ale raczej nie więcej jak 3.5

np takie Anachrony uważam za bardziej skomplikowaną - jeśli ktoś chce poznać mój punkt odniesienia

a zapomniałem napisać - w 4 osoby graliśmy około 2.5 godziny z setupem pogaduszkami, fajkami :)
Gra kręci się bardzo sprawnie i spokojnie mogło być krócej ale po co :D
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: Bea »

mauserem pisze:
Bea pisze:A jeśli chodzi o poziom mózgożerności, to do jakich gier można porównać Ocalonych?
na moje subiektywne odczucia plasuję ją powyżej 3 skali BGG, ale raczej nie więcej jak 3.5

np takie Anachrony uważam za bardziej skomplikowaną - jeśli ktoś chce poznać mój punkt odniesienia

a zapomniałem napisać - w 4 osoby graliśmy około 2.5 godziny z setupem pogaduszkami, fajkami :)
Gra kręci się bardzo sprawnie i spokojnie mogło być krócej ale po co :D
Akurat porownales do trochę malo znanej gry. :wink:
Ostatnio zmieniony 13 cze 2017, 17:20 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Ocaleni / Outlive (Rebel)

Post autor: mauserem »

Bea pisze:
mauserem pisze:
Bea pisze:A jeśli chodzi o poziom mózgożerności, to do jakich gier można porównać Ocalonych?
na moje subiektywne odczucia plasuję ją powyżej 3 skali BGG, ale raczej nie więcej jak 3.5

np takie Anachrony uważam za bardziej skomplikowaną - jeśli ktoś chce poznać mój punkt odniesienia

a zapomniałem napisać - w 4 osoby graliśmy około 2.5 godziny z setupem pogaduszkami, fajkami :)
Gra kręci się bardzo sprawnie i spokojnie mogło być krócej ale po co :D
Akurat porownales do trochę malo zbanej gry. :wink:
porównywalne do Scythe (minus walka)

hehe właśnie sprawdziłem na BGG - Outlive (3.0 ale mało głosów na razie), Scythe (3.32), Anachrony (3.79 moim zdaniem chyba trochę za dużo)
ODPOWIEDZ