Mission: red planet

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
misiek
Posty: 44
Rejestracja: 17 maja 2005, 14:26

Mission: red planet

Post autor: misiek »

nowa gra tworcy "Citadels" bruna faiduttiego w klimatach steam punkowych. motyw przewodni to zdobywanie marsa. czy ktos mial juz okazje zagrac? bo zastanawiam sie nad kupnem. gra od strony graficznej prezentuje sie swietnie i w klimacie tematycznym. od strony mechaniki, z tego co zdarzylem wyczytac ma elementy min "citadels" - karty z postaciami, ktore posiadaja unikalne dla siebie cechy prowadzace graczy do zwyciestwa. do tego dochodzi troche licytacji i blefowania, wiec calosc sprawia wrazenie bardziej skomplikowane niz cytadela. jesli ktos mial okazje zagrac, to niech sie podzieli wrazeniami - mozliwosci, taktyki, interakcja miedzy graczami i ogolne wrazenia jak i miodnosc.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Post autor: jax »

Przylaczam sie do powyzszej prosby.
Awatar użytkownika
Al
Posty: 560
Rejestracja: 01 mar 2006, 14:22
Lokalizacja: Wodzisław Śl. ( Gorzyce )

Re:

Post autor: Al »

jax pisze:Przylaczam sie do powyzszej prosby.
No to Jax, po takim czasie to w zasadzie mógłbyś sam przybliżyć co nieco ten tytuł ;-)

A ja chciałbym z kolei zapytać, czy ktoś ma może przetłumaczone karty zdarzeń ?
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Re:

Post autor: jax »

Al pisze:No to Jax, po takim czasie to w zasadzie mógłbyś sam przybliżyć co nieco ten tytuł ;-)
Ja myślę, że do tej chwil sporo osób w Polsce już poznało tę grę.

A w kilku słowach: to takie połączenie wyboru ról a la Cytadela z klasycznym territory control. Wybierając role (każdy z graczy ma ten sam zestaw 9 postaci) możemy wysyłać ludzi do sektorów na Marsie, przesuwać ich tam, dokonywać odkryć naukowych, eliminować wrogich ludzików, sabotować rakiety itd. itp.
Punkty zwycięstwa zdobywamy w grze 3-krotnie. 2-krotnie za przewagi w sektorach Marsa za odkryte tam surowce (są ich 3 rodzaje różniące się wartością). 3-ci raz następuje na koniec gry - oprócz punktowania surowców, przyznawane są wtedy punkty za tajne misje (jedną dostaje się na początku i można jeszcze w trakcie gry dobierać). Przy każdej kolejnej punktacji rośnie ilość punktów za surowce.
Gra jest szybka, dynamiczna i dla mnie bardzo przyjemna (8 na bgg).

Ostatnio w wątku warszawskim była jednak dyskusja o jej losowości. Niektórzy podkreślają, że nie da się zapanować nad walką o terytoria na Marsie (jest zbyt wiele zmiennych) - z tym zarzutem się nie zgadzam - zawsze jeśli chodzi o wywalczanie przewag udaje mi się mniej więcej zrealizować swój plan. Drugi zarzut dotyczył tajnych misji - ich wypełnienie lub nie może zadecydować za bardzo na końcowym wyniku (a niektórzy mogą dostać słabo punktujące lub nierealne misje). Z tym się bym bardziej był skłonny zgodzić - ale można to neutralizować, wybierać misje na początku gdy jest pole manweru czy torpedować misje innych (doświadczeni gracze widzą do jakiego tajnego celu dążą inni), gdy samemu nie ma się szans na realizację swoich misji. Ogólnie - można sobie radzić.
No i trzecia kwestia - karty Discovery - robiące różne dobre lub złe rzeczy na niektórych sektorach Marsa na koniec gry. Też znacząco moga wpłynąć na wynik i niektórych irytuje związana z tym 'losowość' (bo niby nie można przeciwdziałać gdy karta jest zakryta przez całą grę). Ale też są na to metody (podałem przykłady w odpowiednim wątku). Choć czasem i tak taka karta potrafi uderzyć, że nic się nie poradzi (ostatnio jedna taka celnie wymierzona karta spowodowała że byłem czwarty zamiast pierwszy).
Ogólnie jednak dla mnie poziom losowości jest zupełnie akceptowalny. Ale co najważniejsze jest fun z gry i nawet jak to mówi Lim-Dul gra jest przyjemna 'even if you lose on all fronts' :-)
Umysłom stricte analitycznym i nie cierpiącym ani grama losowości bym jej nie polecał, innym graczom tak.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Re:

Post autor: Don Simon »

Al pisze: No to Jax, po takim czasie to w zasadzie mógłbyś sam przybliżyć co nieco ten tytuł ;-)
A w SGP byla recenzja tej gry...
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Mission: red planet

Post autor: mst »

Al woli zapytać o wrażenia znajomych bo w takim SGP to nie wiadomo co to za ludzie recenzje piszą. :lol:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Al
Posty: 560
Rejestracja: 01 mar 2006, 14:22
Lokalizacja: Wodzisław Śl. ( Gorzyce )

Re: Mission: red planet

Post autor: Al »

Przyczynkiem do mojego posta zamieszczonego w tym wątku była chęć zdobycia tłumaczenia kart.

A pytanie skierowane do Jaxa miało trochę odświeżyć M:RP (z drugiej strony zabawnym wydawało mi się, że na pytanie zadane w ostatnim poście sprzed miesięcy, sam sobie odpowie ;-) )

Oczywiście czytałem wcześniej wątki z Waszych warszawskich doświadczeń z tą grą, wiedziałem dlaczego Don Simon odsprzedał mi swój egzemplarz :-), no i czytałem reckę w ŚGP.

Tłumaczenia niestety nie zdobyłem (więc jutro sam go machnę I SIĘ PODZIELĘ ! ... )
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mission: red planet

Post autor: Filippos »

Odgrzebuję wątek z dwóch powodów:

1. Po pierwsze primo Alek machnął faktycznie tłumaczenie, jest na BGG i czeka na drukowanie. Polecam i wielkie dzięki dla Alka.
2. Po drugie primo mam pytanie co do zasad. Co się dzieje jeśli w danej turze gry jakiś statek nie zostanie zapełniony astronautami i w związku z tym nie odleci na Marsa? Czy dobrze rozumiem, że zostaje (i astronauci w nim) na launch padzie i w następnej turze może zostać dopakowany astronautami i odlecieć?
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Mission: red planet

Post autor: jax »

Filippos pisze:Co się dzieje jeśli w danej turze gry jakiś statek nie zostanie zapełniony astronautami i w związku z tym nie odleci na Marsa? Czy dobrze rozumiem, że zostaje (i astronauci w nim) na launch padzie i w następnej turze może zostać dopakowany astronautami i odlecieć?
Tak.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mission: red planet

Post autor: Filippos »

Dzięki jax za błyskawiczną reakcję. :mrgreen:

Ps. Nie mogę się przyzwyczaić do tej kobitki na twoim avatarze :wink:
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Filip z Lublina »

parę pytań odnośnie zasad:
1.czy karty discovery trzeba zagrać od razu po wylosowaniu? jeśli nie, to kiedy można?
2.czy dodatkową umiejętność postaci TRZEBA czy MOŻNA wykorzystać?
na razie tyle
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mission: red planet

Post autor: Filippos »

1. Z tego co pamiętam to te karty które wpływają jakoś na konkretny region trzeba zagrać od razu po wyciągnięciu. IMHO trzymanie w ręku karty która sprawia że region nie punktuje i możliwość zagrania jej w ostatniej chwili na region gdzie ktoś długo walczył o dominację byłaby bez sensu kompletnie.

2. Pomijając te postaci na których jest napisane że muszą wykonać ruch w pełni albo nie wykonują go w ogóle (travel agent i soldier) wszystkie ruchy i akcje są opcjonalne.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Filip z Lublina »

co do pierwszego zgadzam się jak najbardziej. co do drugiego, to jest to gdzieś zapisane w intrukcji czy wydumane?;)
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mission: red planet

Post autor: Filippos »

Jest wydumane... przez Faiduttiego :) i zapisane w instrukcji: " characters can place all or some of their allotted astronauts, or take all or some of their actions."
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Filip z Lublina »

Hough!
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Filip z Lublina »

gra bardzo udana, poziom losowości jest, jak dla mnie, w 100% akceptowalny. jest to bardzo, bardzo dobre połączenie kontroli terytorium(moim skromnym i subiektywnym zdaniem bije pod tym względem rozsławione San Marco na głowę) i wyboru postaci(które śą równie dobrze dobrane i wyważone, co w cytadeli). nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego tak bardzo chciałeś się jej pozbyć Filippos;) tym bardziej dziękuję;P
ps.gra mogłaby być ciut dłuższa, ale to wniosek tylko po jednej partii.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mission: red planet

Post autor: Filippos »

Chciałem się jej pozbyć bo moim zdaniem gra jest zbyt chaotyczna. Jest w niej wielka losowość generowana nie przez karty czy statki, ale przez innych graczy i to jakie postaci zagrają. To mi przeszkadza i się nie podoba. A mam już lepsze gry w kolekcji z mechanizmem zagrywania kart postaci (Kreta, Castle for all Seasons). Niemniej cieszę się że Ci się podoba. :D
Ja z kolei nie mogę zrozumieć dlaczego chciałeś pozbyć się Chiny :wink:
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2446
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 271 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Markus »

FFG ogłosiło wznowienie tego tytułu. :-)
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Atamán »

Super :) To dobra gra jest.
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Al_Dente »

Czy są jakieś wiadomości w sprawie wydania polskiego? Gdzieś widziałem informację, że Galakta się tym tytułem interesuje.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2807
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Mission: red planet

Post autor: kaszkiet »

Rozważają, ale jeszcze nic pewnego, choć jeśli się zdecydują i okoliczności (druk międzynarodowy) będą sprzyjać ten rok nie jest wykluczony.
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Al_Dente »

Oo, to by było coś, dzięki;)
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Chaaber »

Oby się zdecydowali i to jakoś sprawnie ogłosili. Gra jest u mnie jako must have, ale w sumie przydałaby się polska wersja dla znajomych, którzy po angielsku ni du-du. Już dość stratni są, że w Libertalię nie mogą pograć, niech chociaż mission red planet się przyjmie. 2-6 osób + role selection + area control. Brzmi to super :)
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Al_Dente »

2-6? A to nie jest 3-5?

2-6 to byłoby idealnie, często brakuje nam czegoś dla tej szóstej osoby;)
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Mission: red planet

Post autor: Atamán »

No właśnie ta nowa wersja ma być 2-6. O ile w 2 nie wierzę, to skalowanie do 6 może działać.
ODPOWIEDZ