Trylogia Maski: Tikal, Java, Mexica (Michael Kiesling, Wolfgang Kramer)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Trylogia Maski: Tikal, Java, Mexica (Michael Kiesling, Wolfgang Kramer)

Post autor: Maras »

Tikal to pierwsza gra z tzw. trylogi Maski. Bardzo cenię tę grę za prostą mechanikę i fajny klimat. Gra nie jest za trudna i posiada dużo możliwości podczas gry. Jeszcze bardziej cenię duet autorów tej pozycji. Ten sam duet Kramer i Kiesling podpisał się po wydaniem Java i Mexicana. Nic nie wiem o pozostałych dwóch pozycjach. Ostanio Mexicana pojawiła się w sprzedaży. Czy macie doświadczenia z tymi pozycjami? Z wyglądu zdaje sie, że te dwie gry to odgrzewany pomysł z Tikala. Czy wszystkie prezentuja tą samą mechanikę?
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Smerf Maruda »

Ja sobie zaszyłem w zakładkach tę recenzję "Mexici":

http://www.boardgamegeek.com/thread/170031

Java jest podobno najcięższa z trylogii.

Żadnej nie mam, od razu dodam, ale strasznie, ale to strasznie chciałbym mieć wszystkie :-) I jeśli można poprosić o parę słów o Tikalu, to byłbym wdzięczny.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: mst »

Tikal, Java i Mexica :) nazywane są też trylogią AP co związane jest z zastosowaniem w nich wszystkich mechaniki wykorzystywania na różne działania określonej puli punktów akcji (action point allowance system). W Jawę jeszcze nie zdążyłem zagrać (ale wreszcie udało mi się ją kupić :wink: ) ale Mexica jest na pewno na tyle różna od Tikala, że IMHO warto grać (posiadać) w każdą z nich. :)
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2009, 14:29 przez mst, łącznie zmieniany 1 raz.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Maras »

Tikal od poczatku zachwyca przede wszytskim wykonaniem. Życzyłmy sobie takiej wypraski do każdej gry - w pudełku panuje idelany porządek. Plansza dosyć dużych rozmiarów przypomina niezbadanany obszar dżungli podzielony na heksy. To dżungla obszar zwany Tikal połozony gdzieś w Gwatemalii. W każdej turze gracz ciągnie żeton terenu i kładdzie je odkrywte na planszy. Możemy tu znaleźć żetony polany (wykarczowana dżungla), śtony świątyń, wulkanów (symbolizujące podliczania punktów) oraz żetony ze ukrytymi skarami. Z tury na turę plansza pokrywa się rożnymi heksami. Gracze przyjmują rolę odkrywców tej przepastnej dzungli. Po odkryciu i wyłożeniu żetonu gracz ma do wykorzystania 10 punktów akcji. Każdy gracz otrzymuje kodeks ruchów z możliwościami jakie może wykonać na planszy. Gra jest niezależna języko co stanowi dodatkowy argument. Za pomocą tych punktów gracz może wysyłać ekspedycje podróżników i przesuwać swoich podróżników po odkrytych szlakach. Dla przykładu można PA można zadysponować na zabranie skarbów przez odkrywcę, założenie obozu lub przeniesienie odkrywców z jednego na drugi heks. Po odkryciu skarbu można również postawić przy świątyni strażnika i tym samym zabezpieczyć swój skarb i przede wszystkim zdobywać punkty. Gra posiada bardzo fajny klimat niebezpiecznej wyprawy przez dżunglę. Posiada dużo możliwości prowadzenia rozgrywki i zdobywani punktów, a przy tym zasady gry spełniją funkcję gry familijnej.
Myślę, że już niedługo pojawi się wideo o Tikalu. Gra wg. mnie godna uwagi.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2612
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: janekbossko »

a jak z ciężkością Tikala? tzn do czego mozna przyrównać?
Awatar użytkownika
Christoforos
Posty: 437
Rejestracja: 22 lut 2009, 22:51
Lokalizacja: Lublin / Czerniejów
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Christoforos »

A warto Tikals kupić tylko na rozgrywki dla dwóch osób?
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Maras »

Tikal wykorzystuje mechanizm area cotrol, poza tym w grze wykłada sie żetony na plansze (tworzy moduły). Myślę, że można powiedzić, że to pomieszanie Osadniców i Samuraja i El Grande ale z większą opcją możliwością ruchu na planszy. Kostki oczywiście nie wystepują. Gracz ma możliwość wyboru miedzy 7 akcjami. Jeżeli zdecyduje się na poruszanie odkrywcami do początkowego obozu (głównego) to może wykonac aż 10 akcji wartej 1 PA za każdy ruch. Każdy ma inną strategię, ale ważny element w grze stanowi kontrola heksów, na których znajduja się skarby i świątynie. Nie mogę powiedzieć, że Tikal przypomina mi jedną grę - nie kojarzę takiej.

Po za tym bardzo dobrze sie skaluje. Często gram z córką w dwie osoby. Wg. mnie warto ale jak sądzą inni?
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: mst »

Warto jeszcze wspomnieć o dwóch wariantach - prostszym i znacznie bardziej losowym gdy każdy przed swoim ruchem dokłada na planszę losowo wybrany heks terenu oraz IMHO ciekawszym (chociaż dłuższym i cięższym) gdy o możliwość dołożenia jednego z kilku odkrytych heksów gracze prowadzą licytacje punktami zwycięstwa. :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Maras »

mst pisze:Warto jeszcze wspomnieć o dwóch wariantach - prostszym i znacznie bardziej losowym gdy każdy przed swoim ruchem dokłada na planszę losowo wybrany heks terenu oraz IMHO ciekawszym (chociaż dłuższym i cięższym) gdy o możliwość dołożenia jednego z kilku odkrytych heksów gracze prowadzą licytacje punktami zwycięstwa. :)
I tu przyznaje się bez bicia, że "wariant licytacją" jeszcze czeka na rozgrywkę, ale już teraz wiem że muszę spróbować.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2612
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: janekbossko »

nadal nie dostalem odpowiedzi czy gra jest ciezka czy lekka...bardziej do puerto? czy blizej jej np do osadników...a może coś po środku
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: mst »

Ocena ciężkości (także w odniesieniu do innych gier) to IMHO dosyć trudna i b.subiektywna sprawa ale na pewno Tikal jest sporo cięższy od Osadników. :)
Poza tym określenie trylogii AP niektórzy wywodzą także od skrótu Analysis Paralysis. :wink:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: melee »

lekka, jak puerto rico
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Grzech »

Jako posiadacz Javy muszę chyba powiedzieć kilka słów.

1. Gra jest przepiękna... w każdym razie do czasu pojawienia sie Taluvy nigdzie nie widziałem tak grubych elementów planszy.
2. Gra jest cięższa od Tikala, chyba głownie poprzez wprowadzenie trzeciego na planszy, jak również nieco niejasnej i nieintuicyjnej zasadzie przemieszczania pionów.
3. Można będzie w Javę zagrać na Gratislavii ;)

Bolączką całej serii jest straszliwy downtime całej rozgrywki. Sytuacja zmienia się drastycznie z ruchu na ruch wiec analizę planszy przeprowadza się dopiero podczas swojego ruchu. Choć w Javie mam wrażenie że jest to mniej widoczne niż w Tikalu.
Awatar użytkownika
Salgi
Posty: 184
Rejestracja: 17 lut 2009, 21:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Salgi »

Co do skalowania tikala na dwie osoby to wg. mnie słabiutko i to z prostego powodu, gdyż plansza jest na tyle duża że kazdy z graczy ma swoj "zakątek" w którym sie porusza i z którego czerpie korzyści co bardzo ogranicza interakcje pomiedzy graczami. Za to w rozgrywce w trzy lub cztery osoby robi się w dzungli tłocznie co zaostrza rywalizację i gra nabiera rumieńców. Tak więc Tikal w duecie bardzo dużo traci bo graczye praktycznie nie wchodzą sobie w parade i ot beznamiętnie wykorzystuja swoje punktu akcji.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Furan »

Salgi pisze:Tak więc Tikal w duecie bardzo dużo traci bo graczye praktycznie nie wchodzą sobie w parade i ot beznamiętnie wykorzystuja swoje punktu akcji.
Śmiem się nie zgodzić. Według mnie działa lepiej na 2 niż na więcej - mniejszy downtime; a interakcja jest, oj jest - podkradanie sobie najlepszych świątyń, skarbów, blokowanie rozwoju...
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: Cin »

a tak w kwestii formalnej to może by poprawić tytuł wątku bo ta gra to sie nazywa Mexica
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9426
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexicana

Post autor: MichalStajszczak »

Salgi pisze:Co do skalowania tikala na dwie osoby to wg. mnie słabiutko i to z prostego powodu, gdyż plansza jest na tyle duża że kazdy z graczy ma swoj "zakątek" w którym sie porusza i z którego czerpie korzyści co bardzo ogranicza interakcje pomiedzy graczami.
W Tikalu gracz ma na po pierwsze dużo pionków, a po drugie mozliwość "desantu" przez założenie dodtkowego obozu, więc można działać praktycznie na całej planszy i interakcja jest mozliwa nawet przy grze w 2 osoby. Choć zdarzało się mi się nawet przy 4 osobach, że ktoś miał "prywatne terytorium" gdzieś w narożniku planszy. Wszystko zalezy od strategii, przyjętej przez graczy - czy koncentrować siły w jednym obszarze, czy działać na różnych frontach.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6125
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: pan_satyros »

Da się dostać gdzieś Tikala (i ew kolejne części) taniej niż za 170 zł ?
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: melee »

Tikal się czesto pojawia w prywatnych ofertach sprzedaży, w granicach 100 zł. Pewnie można spróbować u Al'a.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9426
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: MichalStajszczak »

Zależy o ile taniej, niz za 170. Planszomania ma wystawioną cenę ok. 140 złotych. W zasadzie produkt jest tam niedostępny, ale jak zamówisz, to na pewno zorganizuje.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6125
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: pan_satyros »

Jak wasze wrażenia z rozgrywki w Mexica ? Jak wypada w stosunku do Tikala, jak chodzi na 2 ?
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: folko »

Mexica to najlżejszy tytuł z trylogii... ale też chyba najbardziej dynamiczny. Niestety nie przypominam sobie partii w 2 osoby :(
Awatar użytkownika
RobertO13
Posty: 120
Rejestracja: 01 mar 2013, 12:46

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: RobertO13 »

Odświeżając stary temat i stare, dobre gry ;-)
Ja znalazłem taki skrót instrukcji do JAVA-y
http://www.boardgamegeek.com/filepage/5 ... t-zasad-pl

Ale może ktoś namierzył instrukcje do JAVA-y byłbym wielce wdzięczny.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: TTR_1983 »

http://www.gamesfanatic.pl/2015/02/25/g ... ntarza-78/ będzie polskie wydanie Tikala. Ciekawe kto to wyda :)
Awatar użytkownika
Rockas
Posty: 143
Rejestracja: 02 lip 2014, 12:38

Re: Trylogia Maski - Tikal, Java, Mexica

Post autor: Rockas »

Dobra wiadomość (jeśli rzeczywiście oznacza to, że będzie polskie wydanie). Kilka dni temu była też fota dodatku do King of Tokyo, co również zwiastowałoby edycję PL. Ja obstawiam, że Tikala wyda Bard.
ODPOWIEDZ