Strona 5 z 40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 08:44
autor: Tycjan
Nataniel pisze:Tymczasem przedsprzedaz Cywilizacji, chociaz stosunkowo krotka, byla najlepsza z przeprowadzonych przez REBEL.pl (w sensie liczby zamowien) i na dzien dzisiejszy wyglada na to, ze najdalej na Wielkanoc musimy planowac dodruk.
Mam nadzieję, że nie będzie lekkiego niesmaku jak z wydaniem wersji 2.5 NHex. Płaciło się za super wydanie wersji 2, a potem okazało się, że i tak nie jest pozbawiony wad produkcyjnych. I w sumie najbardziej zyskali Ci, którzy wstrzymali się z zakupem. Było to nie fer w stosunku do tych co zaufali wydawnictwu. W przypadku C:PW tłumaczenie, że wydanie takie jest, żeby było taniej mnie nie przekonuje. Np. napisanie na kartach zamiast "bibl., wydarz." normalnie "biblioteka, wydarzenie" lub podklejenie plansz czym ciemnym, chyba nie podnosi ceny aż tak bardzo.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 10:00
autor: Dabi
Mam nadzieję, że nie będzie lekkiego niesmaku jak z wydaniem wersji 2.5 NHex. Płaciło się za super wydanie wersji 2, a potem okazało się, że i tak nie jest pozbawiony wad produkcyjnych. I w sumie najbardziej zyskali Ci, którzy wstrzymali się z zakupem. Było to nie fer w stosunku do tych co zaufali wydawnictwu. W przypadku C:PW tłumaczenie, że wydanie takie jest, żeby było taniej mnie nie przekonuje. Np. napisanie na kartach zamiast "bibl., wydarz." normalnie "biblioteka, wydarzenie" lub podklejenie plansz czym ciemnym, chyba nie podnosi ceny aż tak bardzo.

Tylko, że jeśli robić dodruk to chyba warto byłoby poprawić błędy a nie powielać je. I wierzę że tak się stanie.

Sam się aktualnie zastanawiam czy się nie wstrzymać do czasu tego dodruku a do tej pory kupić sobie inną grę na którą jestem dużo mniej napalony.

Bo ta jakość wydania o której tu piszecie jako o marnej jednak mocno odstrasza. Gra tania nie jest a wykonanie też wpływa na ocenę.

Musiałbym zobaczyć na własne oczy to wydanie bo może nie jest to takie złe - niestety nie ma za bardzo jak

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 10:22
autor: piotrek.t
Tragedii z tym wykonaniem nie ma: da się grać, ale jakość wykonania nie dorównuje większości współczesnych gier. Warto to polepszyć przy najbliższej okazji.
Rebelu/Portalu, może na dodruk umówicie się z Eagle/FRED w Chinach, i umożliwicie preorder samych podkładek / kart dla posiadaczy aktualnej wersji. Ta gra zasługuje na porządne wykonanie a nie tak bardzo budżetowe.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 10:30
autor: Sandman
Jak będzie dodruk to najpewniej identyczny, także sprawa jest prosta: chcesz mieć znakomite wydanie kupujesz edycję Freda, chcesz mieć po polsku kupujesz z Rebela/Portalu. Chcesz mieć rewelacyjne wydanie po polsku? Kupujesz obie edycje i składasz z nich jedno. :lol:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 10:41
autor: janekbossko
no dobra otworzylem polskie wydanie...jakie sa w niej bledy na kartach procz Pyramid?
o wykonaniu sie nie wypowiadam bo mialem angielska wersje i karty zdecydowanie bardziej mi pasowaly. Grube z mila w dotyku faktura...trudno.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 10:44
autor: Odi
O rany, przesadzacie z tą 'marną' jakością, 'błędami' etc :/

Prawda jest taka: karty edycji FREDa były (jakościowo) jednymi z najlepszych w planszówkowym światku. Karty edycji polskiej są na normalnym, planszówkowym poziomie. Czyli owszem - gorsze, ale to nie znaczy, że 'marne'

Kosteczki są lepsze niż walce - o wiele wygodniej się nimi operuje.

Maty graczy - Mat nie trzymamy w ręku, więc co z tego, że są cienkie? Są bardzo podobnej grubości jak np karty postaci i Przedwiecznych w Arkham Horror. a - paradoksalnie - przez to, że są lżejsze, lepiej przylegają do powierzchni stołu, trudniej je zahaczyć itp.

Pionki do zaznaczania punktacji są nieco gorsze od tych fredowskich - trochę za małe i za lekkie. Ale bez przesady - da się grać.

Rozdzielna plansza - zmiana raczej neutralna

Jedynym prawdziwym minusem jest dla mnie brak wypraski. Tyle

Zapominacie zupełnie o największych plusach gry:
- naprawdę niezłym spolszczeniu
- specjalnym dodatku PL
- sam fakt, że TtA jest już w wersji PL i nazywa się 'Cywilizacja', od razu mi nagonił potencjalnych graczy

Narzekania niektórych, traktuję niestety jako marudzenie.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:05
autor: Soulless
Też bym nie demonizował jakości kart.
TtA to gra dla zaawansowanych graczy, w ogóle wydanie jej jest bardzo ascetyczne.
To jednak nie jest tytuł który ma przyciągnąć dzieci za pomocą wysypów eyecandies :D
Grywalności to nie zmienia, bardziej bym się martwił o balans związany z polskimi cudami :]

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:07
autor: sheva
Wczoraj pierwsza partia dwu osobowa po dwóch partiach trzy osobowych i kurcze czuje niesmak :/ niby wszystko pięknie dużo mnie losowości niż w grze trzy osobowej większa kontrola nad partią ale da się tworzyć tak potężne kombosy, że przeciwnik wymięka, np. mnie udało się (zupełnie tego nie planując bo nie znam na tyle jeszcze wszystkich kart) dostać Szekspira który idealnie wkomponował się w moje biblioteki i teatry, to plus dwa cudy i dwie świątynie dawało mi 30 pkt kultury co turę gdzieś tak od połowy III ery. Mój przeciwnik mógł tylko patrzeć jak powoli go doganiam w punktach kultury. Hollywood na koniec gry tylko dopełniło dzieła zniszczenia. Wojskowo nie dałem za daleko uciec i okopałem się dzięki monarchii konstytucyjnej w świetne karty dające plusy do obrony. Co mnie trochę zniesmaczyło to właśnie to, że przeciwnik nie miał pola do manewru. Ale to takie moje przemyślenia po trzech partiach ;)

Pytanie jeszcze co do zasad jeśli zagrywam np kartę szybkiej modernizacji(czy innej podobnej) czyli wydaje na to akcje to czy muszę wydać następną akcje żeby tą modernizacje przeprowadzić czy już zagranie karty daje mi takie prawo?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:12
autor: Aba
Żółta karta zabiera tylko 1 Akcję Cywilną bez dodatkowych wydatków na to co jest napisane - podstawa gry :D.
Dlatego też bardzo dobre jest to że nie można jej grać od razu po zebraniu z planszy.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:13
autor: Sandman
sheva pisze:Pytanie jeszcze co do zasad jeśli zagrywam np kartę szybkiej modernizacji(czy innej podobnej) czyli wydaje na to akcje to czy muszę wydać następną akcje żeby tą modernizacje przeprowadzić czy już zagranie karty daje mi takie prawo?
Nie musisz wydawać kolejnej akcji.
sheva pisze:Wczoraj pierwsza partia dwu osobowa po dwóch partiach trzy osobowych i kurcze czuje niesmak :/ niby wszystko pięknie dużo mnie losowości niż w grze trzy osobowej większa kontrola nad partią ale da się tworzyć tak potężne kombosy, że przeciwnik wymięka, np. mnie udało się (zupełnie tego nie planując bo nie znam na tyle jeszcze wszystkich kart) dostać Szekspira który idealnie wkomponował się w moje biblioteki i teatry, to plus dwa cudy i dwie świątynie dawało mi 30 pkt kultury co turę gdzieś tak od połowy III ery. Mój przeciwnik mógł tylko patrzeć jak powoli go doganiam w punktach kultury. Hollywood na koniec gry tylko dopełniło dzieła zniszczenia. Wojskowo nie dałem za daleko uciec i okopałem się dzięki monarchii konstytucyjnej w świetne karty dające plusy do obrony. Co mnie trochę zniesmaczyło to właśnie to, że przeciwnik nie miał pola do manewru. Ale to takie moje przemyślenia po trzech partiach ;)
A ile przeciwnik ma gier rozegranych? 8)
Zresztą juz po tym fragmencie: "Mój przeciwnik mógł tylko patrzeć jak powoli go doganiam w punktach kultury" można domniemywać, że rywal popełnił duży błąd za szybko idąc w zdobywanie punktów, a nie w rozwój swojej cywilizacji.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:24
autor: cezner
Zagranie karty daje Ci od razu prawo wykonania danej akcji.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:25
autor: bogas
Odi pisze:O rany, przesadzacie z tą 'marną' jakością, 'błędami' etc :/

Prawda jest taka: karty edycji FREDa były (jakościowo) jednymi z najlepszych w planszówkowym światku. Karty edycji polskiej są na normalnym, planszówkowym poziomie. Czyli owszem - gorsze, ale to nie znaczy, że 'marne'
Ja dla odmiany nie bagatelizowałbym tak sprawy kart (plansze graczy, kosteczki czy plansza IMO są w porządku). Ale w tej grze gra się właśnie kartami!, a te niestety, nie są jak pisze Odi na normalnym, planszówkowym poziomie. Jeśli by tak było, to w 90% gier karty są na wyższym lub dużo wyższym poziomie. Pal licho "fakturke", ale ta grubość, a raczej jej brak jest dość wyjątkowa. Nie znam gry, w której karty byłyby tak cienkie i "miętkie".

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:30
autor: Tycjan
Soulless pisze:To jednak nie jest tytuł który ma przyciągnąć dzieci za pomocą wysypów eyecandies :D
Grywalności to nie zmienia, bardziej bym się martwił o balans związany z polskimi cudami :]
Czyli zaawansowani gracze nie mogą mieć jakiś przyjemności estetycznych? A może jednak topowe wydanie przyciągnęło by więcej graczy? Oczywiście, że grywalności to nie zmienia, ale jednak cały czas grając musimy na to patrzeć. Zapłaciłem nie małą sumę więc chyba mogę powiedzieć co o tym sadzę, prawda? ;) Wyobraź sobie C:PW o jakości wydania Agricoli... fajnie co? :) A gra tez nie polecana (choć nie wiem czemu) początkującym.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:31
autor: Aba
Szczerze to ja zamiast 139 wolałbym zapłacić 239 i mieć jakoś wydania angielskiego - wiem że się powtarzam ale taka prawda bo teraz szczerze ..... to zastanawiam się nad zakupem kopii zapasowej :(. Jedno przypadkowe, złe obejście się z kartą i będzie złamana.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:33
autor: Nataniel
Dodruk bedzie robiony w tym samym miejscu i bedzie dodrukiem, nie nowa edycja. Oczywiscie wyeliminowane zostana drobne bledy na kartach - zamienione ikonki na karcie Rozwoj Szlakow Handlowych, brak ikonki na Wojnie o wiedze, brak "o 1" na karcie Zniewolenie. Wszystko inne pozostanie takie same, mam nadzieje, ze uda sie znow wydrukowac tez polskie 6 kart.

sheva> malo jeszcze graliscie :-) Oczywiscie mozna w tej grze wykrecic fajne kombo na Michale Aniele, na Szekspirze, na Cooku, itp. - jednak tu jest przede wszystkim pole do popisu dla innych graczy, ktorzy powinni to zatrzymac. Poza tym, jezeli zrobiles kombo na Szekspirze, to dlaczego przeciwnik nie zrobil na Michale Aniele? Albo nie spral Cie militarnie?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:34
autor: morciba
Cywilizacja dotarła, jestem po dwóch rozgrywkach dla początkujących. Mam w związku z tym kilka pytań i uwag.

Na początek REBEL - gra zapakowana bardzo dobrze, niestety bez polskiego dodatku i prawidłowej piramidy. Szybki kontakt ze sklepem i dodatek jest już w drodze. O wykonaniu już dużo powiedziano, ja tylko odniosę się do głosów nt. podzielenia planszy na dwie części. Moim zdaniem to bardzo dobry pomysł. Planszę z punktami można trzymać gdzieś z boku, zeby nie zajmowała miejsca, a planszę z kartami na środku stołu, tak że każdy bez problemu ma wgląd w karty. Jeśli komuś nie odpowiada taki układ może sobie położyć dwie plansze obok siebie i po problemie.

Co do gry, bardzo fajna. Po dwóch rozgrykach czuję morze możliwości :-) Nie obyło się bez kilku problemów i w związku z tym proszę o odpowiedź na poniższe pytania:

1. Początek gry. Czy w pierwszej turze można zrobić cokolwiek poza zabraniem kart?
2. Karty "Rewolucyjny pomysł" i "Dzieło sztuki". Na, którym torze należy dodać PN i PK po zagraniu tych kart. Wyższym, sumującym punkty, czy niższym, wskazującym przyrost co turę?
3. Liderzy - niektórzy liderzy mają PK z pytajnikiem, np. Michał Anioł. W momencie zagrania takiego lidera obliczamy PK według instrukcji na karcie. Przesuwamy pionek na dolnym torze punktacji (przyrost) o wartość jaką wyliczymy. Pytanie, czy później na bieżąco zmieniamy wartość PK jeśli wybudujemy budynek, na który wpływ ma lider? Czy może lider działa tylko "1 raz" po tym jak go kupimy, a kolejne budynki nie mają na niego wpływu?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:41
autor: Sandman
morciba pisze:1. Początek gry. Czy w pierwszej turze można zrobić cokolwiek poza zabraniem kart?
Nie
morciba pisze:2. Karty "Rewolucyjny pomysł" i "Dzieło sztuki". Na, którym torze należy dodać PN i PK po zagraniu tych kart. Wyższym, sumującym punkty, czy niższym, wskazującym przyrost co turę?
Wyższym.
morciba pisze:3. Liderzy - niektórzy liderzy mają PK z pytajnikiem, np. Michał Anioł. W momencie zagrania takiego lidera obliczamy PK według instrukcji na karcie. Przesuwamy pionek na dolnym torze punktacji (przyrost) o wartość jaką wyliczymy. Pytanie, czy później na bieżąco zmieniamy wartość PK jeśli wybudujemy budynek, na który wpływ ma lider? Czy może lider działa tylko "1 raz" po tym jak go kupimy, a kolejne budynki nie mają na niego wpływu?
Zmieniamy wartość na bieżąco.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:45
autor: piotrek.t
Nataniel pisze:Dodruk bedzie robiony w tym samym miejscu i bedzie dodrukiem, nie nowa edycja. Oczywiscie wyeliminowane zostana drobne bledy na kartach - zamienione ikonki na karcie Rozwoj Szlakow Handlowych, brak ikonki na Wojnie o wiedze, brak "o 1" na karcie Zniewolenie.
czy może ktoś zebrać błędy i opublikować gdzieś erratę?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:48
autor: Nataniel
W tej chwili bledy sa nastepujace (na czerwono poprawiony tekst):

Instrukcja
1. Przebieg rozgrywki (str. 11)
Kiedy ostatnia karta z talii cywilnej II zostanie położona na torze kart, następuje koniec II epoki. To sprawia, że niektóre karty epoki I stają się przestarzałe i usuwa je się z gry. Co więcej oznacza to również koniec gry: na koniec rundy gracze otrzymują dodatkowe punkty wynikające z 4 kart wydarzeń z talii militarnej III, które zostały odkryte na początku rozgrywki. Zwycięża cywilizacja, która po podliczeniu punktów kultury posiada ich najwięcej.

Karty
1. Wojna o wiedzę (talia militarna II)
Zwycięzca zabiera przeciwnikowi (punkty nauki) w liczbie równej przewadze w sile. Zamiast (nauki) można kraść specjalne (niebieskie) technologie zgodnie z ich kosztem.
2. Zniewolenie (talia militarna I)
Przeciwnik zmniejsza swoją populację o 1.
3. Rozwój szlaków handlowych (talia militarna A)
Każda cywilizacja otrzymuje 1 (punkt nauki) i produkuje 1 (surowiec) i 1 (żywności).

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:55
autor: morciba
Nataniel pisze:W tej chwili bledy sa nastepujace (na czerwono poprawiony tekst):

Instrukcja
Jest jeszcze jeden błąd w instrukcji (chyba, że czegoś nie rozumiem :-).
Str. 9 -> "Farmy i kopalnie wyższego poziomu" -> Wskazówka
Jest tam informacja, że zakup nowej kopalni kosztuje tyle samo surowców co ulepszenie kopalni z poziomu 0 na 1.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 11:59
autor: Nataniel
Faktycznie, powinno byc :
Zamiast wydawać 3 surowce na ulepszenie kopalni z poziomu 0 na poziom I moglibyśmy wydać 2 surowce na budowę nowej kopalni.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 12:17
autor: cezner
Soulless pisze: Kultura kulturą, ale wojska muszą być po naszej stronie ;)
Z drugiej strony samym wojskiem ciężko wygrać, bo karty agresji i wojny dochodzą zbyt przypadkowo, tu widzę jedną z większych bolączek tytułu :(
Albo ma to być gra w budowanie cywilizacji albo tylko zabawa w niszczenie. I tak moim zdaniem strategia militarna jest tutaj przegięta. Była zresztą o tym już dyskusja.
Jakby karty agresji nie przychodziły przypadkowo, to oczywiste by się stało, że kombo Napoleon + odpowiednia taktyka kończyłaby grę.
Już w tej chwili niektóre agresje są tak niszczące, że praktycznie kończą grę. Podobnie zresztą jak wojna o terytorium.
Bardzo nie lubię w tej grze kart niszczących. Rozumiem karty zabierające surowce, punkty nauki czy kultury. Po takich kartach można się jeszcze podnieść. Ale po wojnie o terytorium wygrany dostaje potwornego kopa do przodu a przegrany może właściwie pakować manatki.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 12:28
autor: Soulless
Ano racja, ale to gra w rozwój cywilizacji.
A historia uczy nas, że cywilizacje zbyt słabo bronione, były podbijane, przejmowane i niszczone przez silniejsze.
Też nie lubię grać tylko militarnie, ale podczas rozgrywki nie wolno dopuścić do bycia najsłabszym. WTedy od razu Twoja cywilizacja wystawia mrugający neon z napisem "target", a to nie sprzyja możliwości spokojnego rozwoju :D

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 12:32
autor: Nataniel
cezner pisze:Już w tej chwili niektóre agresje są tak niszczące, że praktycznie kończą grę. Podobnie zresztą jak wojna o terytorium.
Bardzo nie lubię w tej grze kart niszczących. Rozumiem karty zabierające surowce, punkty nauki czy kultury. Po takich kartach można się jeszcze podnieść. Ale po wojnie o terytorium wygrany dostaje potwornego kopa do przodu a przegrany może właściwie pakować manatki.
Wojny raczej rozgrywane sa i tak pod koniec gry - i faktycznie ktos, kto mocno przegra wojne o terytorium, moze sie juz odejsc od stolu - ale zwykle jest to 1-2 kolejki przed koncem gry. Poza tym widzialem tez wojny przegrane na 40-50 punktow kultury a mimo wszystko wygrana gre. Jezeli ktos nie rozbudowywal wojska, to chyba robil cos innego podczas gry? :)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 gru 2009, 12:48
autor: konev
Wrażeń żółtodzioba ciąg dalszy...

Najpierw gra przytłacza regułami, po zagraniu okazuje się, że reguły są proste i intuicyjne, a gra zaczyna przytłaczać możliwościami :). Trzeba trochę pograć zanim wyłapie się co najważniejsze. Niestety nie wiedziałem, że gra jest aż tak bardzo ciężka tak więc będę miał problem w namówieniu żony do częstego grania.

Wracając jeszcze do wykonania. Małe drewniane stożki do oznaczania punktów jakoś nam się nie przewracały (pancerny stół?), ale największa plansza w grze (najlepiej też wykonana) okazuje się, że jest jednym wielkim torem punktacji. Widziałem w poprzednich wersjach, że jeszcze były na niej karty, a teraz ostał się praktycznie tylko tor punktacji. Aż człowieka korci by się tego kartonu pozbyć i zastąpić go jakimś bardziej praktycznym rozwiązaniem :).

Pytanie. Jak powiększam swoją cywilizację i biorę ludzi z banku to konsumpcja od razu wskakuje mi na -1 jak wezmę ludzi z kwadratu 2x2, gdzie jest -1, czy też dopiero konsumpcja wskakuje mi na -1 jak wezmę tego ludzika, który stoi bezpośrednio na napisie konsumpcja -1? Wydaje mi się, że to drugie, ale zmyliły mnie trochę te przezroczyste chińskie plastikowe sześciany ( :twisted: ), przez które prześwituje wskaźnik konsumpcji.