Hansa Teutonica - 2 graczy

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Hansa Teutonica - 2 graczy

Post autor: Wolf »

Oficjalne zasady dla 2 graczy z dodatku Britannia.
- są kompatybilne ze wszystkimi planszami (podstawka, East, Britannia)
- nie wymagają dodatkowych komponentów
- są znacznie lepsze od zasad z podstawki

Zasady opierają się o mechanizm neutralnego gracza, ale pełni on jedynie rolę blokującą, co za tym idzie w bardzo naturalny sposób integruje się z grą, bez poczucia sztuczności czy efektu sterowania algorytmem wirtualnego gracza. Starałem się w miarę możliwości przetłumaczyć zasady, tak żeby wszystko było jasne, ale posiadam wersję angielską, więc nie wiem czy wszystkie określenia zgadzają się z polską wersją gry. Zasady są w gruncie rzeczy proste i intuicyjne, więc jak się je wypróbuje w praktyce wszystko stanie się jasne.

Setup:
- wybierz nieużywany przez graczy kolor, który będzie symbolizował neutralnego gracza
- połóż neutralnego kupca (kostkę) na wszystkich drogach wychodzących z miast umożliwiających podjęcie akcji specjalnych (innych niż budowa kantoru)
[przykład] dla mapy z podstawki będą to: Groningen, Stade, Lubeck, Gottingen, Halle i Coellen
- połóż neutralnego kupca (kostkę) na wszystkich drogach z żetonem bonusowym
- połóż neutralnego kupca (kostkę) na torze prestiżu - gracz neutralny nie może wygrać, ale może doprowadzić do zakończenia gry zdobywając 20 puntków

Rozgrywka:
- kiedy neutralny kupiec (kostka) jest usuwany z drogi, drugi gracz przesuwa go wraz z dodatkowym neutralnym kupcem (kostką) na przyległą drogę (wg standardowych zasad)
- kiedy droga jest w całości zajęta przez neutralnych kupców (kostki) zostanie utworzony szlak handlowy. Aktywny gracz umieszcza kantor (kostkę) neutralnego gracza w przyległym mieście na najbliższym dostępnym miejscu z pominięciem ograniczeń dotyczących koloru (Privilegium / Przywileje) oraz kształtu (dysk). Następnie dodawane są punkty (wg standardowych zasad). Pozostałe kostki neutralnego gracza są usuwane z drogi, chyba że droga prowadzi do miasta ze zdolnością specjalną, wtedy jedna kostka pozostaje.
- gracz neutralny nie używa hurtowników (dyski), ale może umieszczać kupców (kostki) na drogach morskich (wymagających dysku) [dotyczy plansz z dodatków]
- żetony bonusowe zdobyte przez neutralnego gracza są usuwane z gry bez aktywacji
- po dodaniu nowego żetonu bonusowego, należy umieścić neutralnego kupca (kostkę) na drodze, na której został położony. Jeżeli nie istnieje możliwość położenia żetonu bonusowego (brak wolnych dróg), to można skorzystać z drogi z jednym neutralnym kupcem (wtedy nie dodajemy dodatkowego, neutralnego kupca do tej drogi).
- jeżeli neutralnemu graczowi skończą się kostki, należy skorzystać z kostek innego koloru
- gracz neutralny otrzymuje punkty jeżeli utworzy sieć kantorów pomiędzy "czerwonymi" miastami
[przykład] dla mapy z podstawki będą to: Arnheim i Stendal

Koniec gry:
- gra kończy się wg standardowych zasad z uwzględnieniem, że zdobycie przez gracza neutralnego 20 punktów, również powoduje koniec gry

Podliczanie punktów:
- punkty neutralnego gracza nie są na koniec podliczane (nie może wygrać)
- gracz neutralny może kontrolować miasto, wtedy "prawdziwy" gracz nie dostaje punktów
- gracz neutralny jest uwzględniany w podliczaniu punktów za Walię ("prawdziwi" gracze mogą zdobyć mniej punktów, jeżeli ich prześcignął) [dotyczy mapy: Britannia]
ODPOWIEDZ