Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
zath
Posty: 514
Rejestracja: 13 lis 2009, 09:55
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: zath »

Bawił się ktoś w takiego potworka? http://www.boardgamegeek.com/filepage/39937

Przez bezsenność spróbowałem swoich sił i zastanawiam się, czy zrozumiałem wszystkie zasady dobrze, bo 78 pktów to nieco więcej niż skala podana w tamtym pdfie, a ja też nie jestem zbyt doświadczony (grałem 6 razy dopiero w wersję normalną). Moje niepewności:

Nie podano żadnej informacji o początkowym stanie dublonów; czy to oznacza, ze zaczyna się z pustymi kieszeniami?

Czy po nie spełnieniu wymagań danej roli wybiera się tylko jedną z podanych akcji karnych? Czy wybór jest już ustalony, tzn. najpierw pkt 1, jeśli nie da się to pkt 2, jeśli nie da się to pkt 3, itd? Z tekstu wynika, że można samemu wybrać jedną z podanych akcji, ale to trochę dziwne - można w ogóle nie brać Kupca, nie marnować towarów na targowisku (jest ich tylko po 5 szt. w puli) i oddać te 2 dublony na karcie co 3 rundy, co przy ilości dublonów jaką się dostaje nie jest wielką karą.
edit: http://www.boardgamegeek.com/article/3330099#3330099


Pytanie jeszcze bardziej o podstawkę niż ten wariant: Urząd Celny. Jeśli posiadam 30 punktów w żetonach + dodatkowe 7 w pamięci (bo skończyły się już żetony, jest tylko 30 VP) to dostanę tyle co jest fizycznie na żetonach - 7 pktów, czy te 2 "w pamięci" których brakowało też się liczą?

Jeżeli gram bez budynków z rozszerzenia, czyli też bez biblioteki, to nie mogę używać w ogóle przywilejów?
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: zephyr »

urząd celny nie punktuje czasem tylko za wysyłkę, z tego co pamiętam daje 25% więcej punktów z żetonów punktów
(jak się żetony skończą to bierzesz z banku/dopisujesz, to nie ma konsekwencji mechanicznych, teoretycznie jest ich nieskończona ilość)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: Veridiana »

o wariancie solo nic nie wiem, więc nie pomogę.

Urząd Celny - jeśli masz 37pkt. za załadunki (nie ważne czy fizycznie masz, czy zabrakło akurat żetonów) to puktujesz dodatkowo 9pkt.

Przywilejów z karty postaci używasz zawsze. Biblioteka nie ma nic do rzeczy oprócz tego, że pozwala je podwajać. o to chodzi?
Awatar użytkownika
zath
Posty: 514
Rejestracja: 13 lis 2009, 09:55
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: zath »

Nie nie, biblioteka w wersji jednoosobowej[1][2] (stąd pytanie w tym dziale, a nie w temacie z zasadami do PC) działa tak, że jeśli się ją wykupi, można skorzystać z przywileju jednej wybranej karty (z trzech) podczas jednej całej rundy. Ta karta została po prostu zmieniona. Nie zostało jednak napisane co w przypadku, gdy ktoś gra bez dodatku.

Patrząc na ilość punktów jaką zdobyłem używanie przywilejów jest przesadzone, zdobywa się za dużo VP. Ogólnie gra jeśli nie ma się zupełnie nic do roboty, a w internecie przeczytało się już wszystko, RSSy śpią, newsy śpią, forum śpi, IRC śpi, żona śpi, kot śpi (chwila, zgubiłem główny wątek...) to gra jest całkiem ciekawa. Trzeba sporo nakombinować jakie wybrać karty, żeby w następnej rundzie po ich przejściu nie wpaść na niespełnienie warunków danej karty i nie oddać kasy do banku/kolonistów dla gubernatora.

Dla tych co nie czytali zasad, a są ciekawi jak to wyglada, szybkie podsumowanie ciekawszych rzeczy w tej wersji:
- Gra się ze statkami 4, 5 i 6, natomiast towarów każdego typu jest tylko 5. Dlatego to co się wrzuci na 6-tkę zostaje do końca gry.
- Runda polega na tym, że karty postaci podzielone są na 3 grupy. Należy wybrać po jednej karcie z każdej grupy i wykonać ich akcje w kolejności od pierwszej grupy do trzeciej. Grupy wyglądają tak, że 1-sza to 1 karta, druga to 2 karty, trzecia - 3. Po wybraniu kart pozostałe przesuwa się na pierwszą i drugą grupę i dorzuca po jednym dublonie na nie. Daje to możliwość pokombinowania.
- Kupując budynki należy oprócz zapłaty odrzucić takie budynki, aby w sumie dały wartość taką samą lub (do trzech dublonów) wyższą. Należy więc się zastanowić co jest potrzebne, a co można wyrzucić.
- Jeżeli wybierze się kartę postaci i nie uda się spełnić jej wymogów (np. konieczność wyprodukowania towarów, czy odrzucenie budynków przy zakupie innego) to trzeba nałożyć na siebie karę - utrata MAX(połowa swojej kasy, 3 dublony), albo dołożyć 1 kolonistę z puli do gubernatora.


[1] Zasady pod linkiem w pierwszym poście.
[2] Tak, wiem. Najlepiej grać z kimś zamiast stawiania puertorikowych pasjansów ;)

PS. Dzięki za ten Urząd Celny, dokładnie o to chodziło.
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Awatar użytkownika
Cysorz
Posty: 573
Rejestracja: 05 kwie 2010, 20:20
Lokalizacja: Zabrze

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: Cysorz »

wariant jednoosobowy do puerto rico? Bomba! Niestety najczęsciej gram sam. Gra tak świetna, że dzień bez puerto jest dniem straconym... ale moja zdolność posługiwania się językiem angielskim jest niewystarczająca do przetłumaczenia tych nowych reguł... Chyba, że ktoś ma tłumaczenia :D
prostu
Posty: 1
Rejestracja: 29 sie 2012, 08:33

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: prostu »

Ma ktoś może tłumaczenie tych zasad ?
Awatar użytkownika
zath
Posty: 514
Rejestracja: 13 lis 2009, 09:55
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: zath »

Proszę bardzo...



Ustawienia początkowe
  1. Wybierz następujące elementy do gry i połóż je w banku:
    1. 25 kolonistów
    2. 5 żetonów 5VP oraz 5 żetonów 1VP
    3. 3 kamieniołomy
    4. po 5 sztuk każdego towaru
  2. Obok głównej planszy:
    1. Wylosuj 3 plantacje i połóż przy planszy
    2. Statek kolonistów - połóż na nim 2 z 25 dostępnych kolonistów
    3. Targowisko (karta)
    4. Statki o wielkości 4, 5 i 6
    5. Karta gubernatora (w okolicy banku)
    6. 6 kart ról: Plantator, Burmistrz, Kupiec, Nadzorca, Kapitan i Budowniczy - potasuj je i ustaw w jednym rzędzie
    7. Połóż po jednym produkcyjnym budynku na planszy
    8. Losowo rozłóż budynki (po jednym danego typu). Jeśli grasz z dodatkiem - dopóki nie zostaną 2 puste miejsca (w pierwszych trzech rzędach, tzn mogą być w tym samym rzędzie, moga być w dwóch z 3 wymienionych). Jeśli grasz bez dodatku, usuń losowe dwa budynki.
    9. Wylosuj jedną z plantacji: kukurydza, indigo i połóż ją na swojej planszy.

Zasady:
  1. Działanie ról:
    1. Plantator - gracz *musi* wybrać jedną z 3 wylosowanych plantacji. Usuń niewybrane plantacje i wylosuj ponownie 3. Jeśli gracz wybrał tabakę, kawę albo drugą plantację cukru - gracz przy następnej akcji Plantatora może wybrać kamieniołom.
    2. Kupiec - tak jak w standardowych zasadach
    3. Burmistrz - Tak jak w normalnych zasadach, ale:
      • Za każdym razem gdy ta rola jest wybierana, pobierz jednego kolonistę z banku i połóż go na kartę Gubernatora. Ten kolonista wyleciał z gry.
      • San Juan wylatuje z gry. Musi być możliwość położenia wszystkich! kolonistów na plantacjach i w budynkach
      • Uzupełnij statek kolonistów 2 kolonistami - jeśli nie jest to możliwe z zasobów w banku - gra kończy się na koniec obecnej rundy.
    4. Kapitan - tak jak w standardowych zasadach
    5. Nadzorca - tak jak w standardowych zasadach
    6. Budowniczy - tak jak w standardowych zasadach, ale:
      • Po zakupie gracz musi wybrać budynki o takim samym sumarycznym koszcie co budynek zbudowany (ale nie więcej niż dwa budynki), albo wybrać jeden budynek, który kosztuje nie mniej niż 3 więcej niż budynek kupiony. Połóż te budynki gdzieś obok - wylatują z gry.
      • Jeśli gracz nie jest w stanie spełnić powyższych warunków, to budynek nie może zostać kupiony
      • Jeśli gracz zabuduje swoją planszę, gra się kończy na koniec obecnej kolejki
  2. Wybór ról.
    1. Bonusy nie działają , chyba że gracz zbudował i aktywował bibliotekę.
    2. 3 role będą wybierane w każdej rundzie.
    3. TYLKO w 1 rundzie - gracz wybiera 3 role idąc od lewej do prawej i w tej kolejności wykonuje akcję roli, albo passuje i przechodzi dalej.
      - Role będą podzielone na 3 grupy: rola główna (pierwsza rola), role drugorzędne (2 i 3 rola) i role konfiguracyjne (?) [4, 5 i 6-ta]. W każdej grupie wykonuje się jedną akcję - więc warto te grupy od siebie oddzielić wizualnie dodatkową przestrzenią.
      - Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę
    4. Od 2 rundy do końca gry - Zaczynając od roli na pierwszym miejscu gracz może ją wykonać jeśli to możliwe, wykonując akcję opisaną wcześniej. Ważnym jest, aby odkładać zagrane w danej rundzie role na boku w tej samej kolejności w jakiej się je wybrało!
      • Niewykonanie roli - jeżeli gracz nie był w stanie lub nie chce wykonać akcji, musi on zrobić co następuje:
        1. Zapłacić 3 lub połowę dublonów gracza (czego jest więcej), a jeśli gracz nie ma 3 dublonów:
        2. Położyć jednego kolonistę z zasobów głównych (lub statku) na karcie gubernatora. Jeśli w wyniku tej akcji statek pozostał pusty, gra kończy się wraz z końcem obecnej rundy.
        3. Jeżeli rola ma dublony, są one zwrócone do banku
        4. Podczas pierwszej rundy "Niewykonanie roli" nie ma miejsca. Zasada ta działa dopiero od 2 rundy.
      • Każda rola ma pewne wymagania, których nie spełnienie spowoduje opłatę karną.
        1. Kupiec - brak towarów do handlu
        2. Burmistrz - brak miejsca do pracy dla kolonistów
        3. Nadzorca - brak możliwości wyprodukowania towarów albo ich brak w zasobach (w banku)
        4. Budowniczy - brak dublonów na zakupy, albo niespełnienie wymogów zakupów (patrz wyjaśnienie roli budowniczego)
        5. Plantator - brak miejsca na plantacje (uwaga na Hacjendę)
      • Następnie gracz wykonuje akcję z 2 lub 3 pola (czyli z 2 grupy) i wykonuje je dokładnie tak jak opisano wyżej
      • Na końcu gracz wykonuje akcję z 4, 5 lub 6 pola (czyli 3 grupy), równiez tak jak opisano wyżej.
    5. Na zakończenie rundy:
      1. Przesuń pozostałe 3 role do lewej i dodaj te użyte na pozycjach 4-6, w takiej kolejności w jakiej zagrano je w rundzie (1-sza idzie na 4 pole, 2-ga idzie na 5, 3-cia idzie na 6)
      2. Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę
      3. Jeżeli żadne ze standardowych warunków końca gry nie miało miejsca, zacznij następną rundę
Budynki:
  1. Zmiany:
    • Biblioteka - pozwala graczowi używać bonusów na rolach. Jeżeli została aktywowana, musi zostać użyta raz w rundzie, w przeciwnym wypadku następuje Niespełnienie Roli. Wskazówka: użyj jakiegoś znacznika, żeby zaznaczyć wykorzystanie biblioteki w rundzie
  2. Dodatki punktujące
    • Mały magazyn - 1 VP za wszystkie towary jednego typu, które zostały na planszy gracza
    • Skład - 1 VP za każdy towar na planszy gracza (max 3)
    • Szałas - 1 VP za każdy kafelek lasu na planszy gracza
    • Duży Magazyn - 1 VP za wszystkie towary dwóch typów na planszy gracza
    • Uniwersytet - 1 VP za każde dwa dublony
    • Przystań (Small Wharf)- 1 VP za każdy statek z towarami, na którym są conajmiej 2 towary
    • Port (Wharf) - jak wyżej, tylko 2 VP
    • Przeładownia (Union Hall) - 2 VP za każde dwa takie same towary na statkach z towarami
    • Brak dużego budynku - 10 VP za niewybudowanie budynku z 4 kolumny

Punktacja:

Tak samo jak w normalnych zasadach + to co opisane wyżej.

55-57 VP Drugorzedne zwycięstwo
58-60 VP Zwycięstwo
61-63 VP Pierwszorzędne zwycięstwo
64+ VP Wielkie zwycięstwo
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: ppski »

Wariant SoloPlay jest baardzo dobry, wymusza sporo strategicznego myślenia, kombinowania z dywersyfikacją zasobów, żonglowanie ról itp itd. Szybko się gra i daje sporo funu.
Awatar użytkownika
szon
Posty: 125
Rejestracja: 22 sie 2012, 20:59
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: szon »

Dość szybko można wypracować system zdobywanie powyżej 64pkt i się już solo nudne robi P:
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Puerto Rico, wariant jednoosobowy

Post autor: ppski »

Przy losowym startowym ustawieniu ról, przy losowym dochodzeniu plantacji, przy losowym braku 2budynków i konieczności poświęcania innych, schematu wygrywającego nie ma ;)
ODPOWIEDZ