Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
warran
Posty: 253
Rejestracja: 25 sty 2015, 23:35
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: warran »

Bary pisze:
CzarnyPablos pisze:Mam pytanie jestem po pierwszej rozgrywce, a cały czas nie wiem kiedy właściwie spędza się noc poza obozem, co dzieje się w wyniku takiego zachowania. Czy mógłby ktoś przybliżyć mi ten wontek ?
Nie możesz korzystać z dóbr w obozie (w tym z jedzenia), jedynie z tego, co masz przy sobie po fazie akcji. I na odwrót, rzeczy, które zdobyłeś nie są dołączane do puli ogólnej aż do przyszłej rundy.
Należy pamiętać, że do "dóbr w obozie" należy zaliczyć również dach i palisadę ;)
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Nie działa na Ciebie pogoda. Nie masz schronienia, chyba, że się zgubiłeś na kaffelku gdzie jest naturalne. Nie masz jedzenia chyba, ze sobie wytworzysz lub znalazłeś.
Andarist
Posty: 443
Rejestracja: 08 gru 2014, 19:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Andarist »

1. Watpliwosc co do polowania - nawet jesli mamy wyzszy poziom broni od poziomu bestii to bron sie nam 'tepi' i redukujemy jej poziom odpowiednio? nawet jesli mielismy slaba bron i mocnego zwierza to polowanie sie udaje i dostajemy jedzenie i skore? moze sie zdarzyc, ze najpierw tracimy n zycia za roznice poziomow, gdy nasza bron byla za slaba, a potem jeszcze bron sie nam tepi od walki i potencjalnie tracimy kolejne zycia, bo nie bylismy w stanie jej zredukowac?

2. Budowa schronienia - mozna zbudowac schronienie na kafelku z obozem lub sasiadujacym, lub nawet dalej ale wtedy trzeba uwzglednic odleglosc podczas planowania?

3. Pietaszek i zetony determinacji - czy on je kumuluje na sobie jak inne postaci czy tylko gdy je otrzyma, to moze natychmiastowo je uzyc do przerzutu kosci? jesli kumuluje to ile wydaje na przerzut? calosc? jesli nie kumuluje, to co mu z determinacji otrzymanej za zazegnanie zagrozenia? tam chyba nie ma rzutow koscmi, a moze dostac determinacje za taka akcje
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: YuZ »

Andarist pisze:1. Watpliwosc co do polowania - nawet jesli mamy wyzszy poziom broni od poziomu bestii to bron sie nam 'tepi' i redukujemy jej poziom odpowiednio? nawet jesli mielismy slaba bron i mocnego zwierza to polowanie sie udaje i dostajemy jedzenie i skore? moze sie zdarzyc, ze najpierw tracimy n zycia za roznice poziomow, gdy nasza bron byla za slaba, a potem jeszcze bron sie nam tepi od walki i potencjalnie tracimy kolejne zycia, bo nie bylismy w stanie jej zredukowac?
Tak. Brakujący poziom broni do siły bestii przekłada się na rany, dodatkowo za każdy poziom broni, który musisz po polowaniu obniżyć a nie masz już z czego też rana.
Andarist pisze:2. Budowa schronienia - mozna zbudowac schronienie na kafelku z obozem lub sasiadujacym, lub nawet dalej ale wtedy trzeba uwzglednic odleglosc podczas planowania?
Przy budowie schronienia zachowujesz standardowe reguły odległości, czyli przy budowie na kafelku oddalonym o dwa pola od schronienia musisz użyć trzech pionów by wykonać akcję na pewniaka.
Andarist pisze:3. Pietaszek i zetony determinacji - czy on je kumuluje na sobie jak inne postaci czy tylko gdy je otrzyma, to moze natychmiastowo je uzyc do przerzutu kosci? jesli kumuluje to ile wydaje na przerzut? calosc? jesli nie kumuluje, to co mu z determinacji otrzymanej za zazegnanie zagrozenia? tam chyba nie ma rzutow koscmi, a moze dostac determinacje za taka akcje
Tak, kumuluje. Nie masz prawa używać determinacji do przerzutu kości, z których właśnie ją otrzymałeś. Na przerzut, tak jak karta postaci mówi wydajesz zawsze dwa żetony determinacji.
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ramar »

YuZ pisze:
Andarist pisze:2. Budowa schronienia - mozna zbudowac schronienie na kafelku z obozem lub sasiadujacym, lub nawet dalej ale wtedy trzeba uwzglednic odleglosc podczas planowania?
Przy budowie schronienia zachowujesz standardowe reguły odległości, czyli przy budowie na kafelku oddalonym o dwa pola od schronienia musisz użyć trzech pionów by wykonać akcję na pewniaka.
Chwila. Przenoszenie obozu (w tym schronienia) odbywa się nocą po fazie żywienia. Znacznik do zaznaczenia miejsca przebywania grupy jest tożsamy ze znacznikiem obozu (w tym schronienia). Dlatego więc pytanie: jak chcecie wybudować schronienie w miejscu oddalonym od kafla gdzie przebywa grupa - jak to zaznaczyć?
I drugie: Jak przenieść obóz na sąsiedni kafel w nocy? Jeżeli można by wybudować schronienie na kaflu innym niż ten gdzie przebywa grupa, to w jednej turze można by teoretycznie przemieścić obóz o 2-3 kafle od miejsca gdzie początkowo znajdowała się grupa... Przykład: jesteśmy na kaflu plaży, ale mamy jakimś cudem wyeksplorowaną całą wyspę. Nie mamy zbudowanego obozu. więc używamy 4 pionów by wybudować schronienie o 3 kafla oddalone od plaży (rzucamy koścmi i wypada sukces), następnie w nocy prznosimy obóz o 1 kafel, tym samym w jednej turze przemieściliśmy się z plaży na kafel oddalony o 4.

Moim zdaniem schronienie można budować jedynie na kaflu gdzie przebywamy.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

ramar pisze:
YuZ pisze:
Andarist pisze:2. Budowa schronienia - mozna zbudowac schronienie na kafelku z obozem lub sasiadujacym, lub nawet dalej ale wtedy trzeba uwzglednic odleglosc podczas planowania?
Przy budowie schronienia zachowujesz standardowe reguły odległości, czyli przy budowie na kafelku oddalonym o dwa pola od schronienia musisz użyć trzech pionów by wykonać akcję na pewniaka.
Chwila. Przenoszenie obozu (w tym schronienia) odbywa się nocą po fazie żywienia. Znacznik do zaznaczenia miejsca przebywania grupy jest tożsamy ze znacznikiem obozu (w tym schronienia). Dlatego więc pytanie: jak chcecie wybudować schronienie w miejscu oddalonym od kafla gdzie przebywa grupa - jak to zaznaczyć?
I drugie: Jak przenieść obóz na sąsiedni kafel w nocy? Jeżeli można by wybudować schronienie na kaflu innym niż ten gdzie przebywa grupa, to w jednej turze można by teoretycznie przemieścić obóz o 2-3 kafle od miejsca gdzie początkowo znajdowała się grupa... Przykład: jesteśmy na kaflu plaży, ale mamy jakimś cudem wyeksplorowaną całą wyspę. Nie mamy zbudowanego obozu. więc używamy 4 pionów by wybudować schronienie o 3 kafla oddalone od plaży (rzucamy koścmi i wypada sukces), następnie w nocy prznosimy obóz o 1 kafel, tym samym w jednej turze przemieściliśmy się z plaży na kafel oddalony o 4.

Moim zdaniem schronienie można budować jedynie na kaflu gdzie przebywamy.
Budowanie, a przenoszenie to dwie kompletnie różne akcje. Przeczytaj ponownie instrukcję, jest tam ujęta budowa na kefalkach obok.
Andarist
Posty: 443
Rejestracja: 08 gru 2014, 19:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Andarist »

YuZ pisze:
Andarist pisze:3. Pietaszek i zetony determinacji - czy on je kumuluje na sobie jak inne postaci czy tylko gdy je otrzyma, to moze natychmiastowo je uzyc do przerzutu kosci? jesli kumuluje to ile wydaje na przerzut? calosc? jesli nie kumuluje, to co mu z determinacji otrzymanej za zazegnanie zagrozenia? tam chyba nie ma rzutow koscmi, a moze dostac determinacje za taka akcje
Tak, kumuluje. Nie masz prawa używać determinacji do przerzutu kości, z których właśnie ją otrzymałeś. Na przerzut, tak jak karta postaci mówi wydajesz zawsze dwa żetony determinacji.
ah, czytalem instrukcje w pociagu, bez gry pod reka i w pdfie nie bylo wzmianki o liczbie (czyli ze 2) determinacji potrzebnej do przerzutu, stad zamieszanie, dzieki :)
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: YuZ »

ramar pisze:Chwila. Przenoszenie obozu (w tym schronienia) odbywa się nocą po fazie żywienia.
Nie można przenieść czegoś czego jeszcze nie ma. ;) Polecam ponowną lekturę instrukcji. ;)
swiety_1984
Posty: 156
Rejestracja: 10 sty 2012, 18:44

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: swiety_1984 »

YuZ pisze:
ramar pisze:Chwila. Przenoszenie obozu (w tym schronienia) odbywa się nocą po fazie żywienia.
Nie można przenieść czegoś czego jeszcze nie ma. ;) Polecam ponowną lekturę instrukcji. ;)
Zaraz... instrukcji pod reka teraz nie mam ale:
1. Jakie nie ma obozu? Oboz jest caly czas. To ten zeton na mapie. Jedna strona symbolizuje oboz ze schronieniem a druga bez schronienia. Ale w obu przypadkach to "oboz". Miejsce gdzie sie spotykacie wieczorem jesli sie nie zgubiliscie.
2. Schronienie mozna budowac na kafelku z obozem. Tylko. Jak inaczej oznaczysz gdzie znajduje sie "ekipa" (oboz) a gdzie schronienie? Teoretycznie moglbys budowac na sasiednim z zastrzezeniem ze w nocy wlasnie tam oboz przenosisz tylko... po co? I tak nie bedziesz mial palisady/dachu wiec przy przenoszeniu w fazie nocy ich nie tracisz.

Nie sadze aby cos sie zmienilo w pozniejszych wydaniach gry w tej kwestii...
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

swiety_1984 pisze:
YuZ pisze:
ramar pisze:Chwila. Przenoszenie obozu (w tym schronienia) odbywa się nocą po fazie żywienia.
Nie można przenieść czegoś czego jeszcze nie ma. ;) Polecam ponowną lekturę instrukcji. ;)
Zaraz... instrukcji pod reka teraz nie mam ale:
1. Jakie nie ma obozu? Oboz jest caly czas. To ten zeton na mapie. Jedna strona symbolizuje oboz ze schronieniem a druga bez schronienia. Ale w obu przypadkach to "oboz". Miejsce gdzie sie spotykacie wieczorem jesli sie nie zgubiliscie.
2. Schronienie mozna budowac na kafelku z obozem. Tylko. Jak inaczej oznaczysz gdzie znajduje sie "ekipa" (oboz) a gdzie schronienie? Teoretycznie moglbys budowac na sasiednim z zastrzezeniem ze w nocy wlasnie tam oboz przenosisz tylko... po co? I tak nie bedziesz mial palisady/dachu wiec przy przenoszeniu w fazie nocy ich nie tracisz.

Nie sadze aby cos sie zmienilo w pozniejszych wydaniach gry w tej kwestii...
No właśnie tak jest. Jak budujesz to się automatycznie przenosicie w nowo wybudowane miejsce. A filozoficzna kwestia "po co?" znajduje swe uzsasadnienie w magicznych słowach "spanie pod gołym niebiem" (nie mylić z posiadaniem Dachu na poziomie min. 1) ;)
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
warran
Posty: 253
Rejestracja: 25 sty 2015, 23:35
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: warran »

DarkSide pisze:
swiety_1984 pisze:Zaraz... instrukcji pod reka teraz nie mam ale:
1. Jakie nie ma obozu? Oboz jest caly czas. To ten zeton na mapie. Jedna strona symbolizuje oboz ze schronieniem a druga bez schronienia. Ale w obu przypadkach to "oboz". Miejsce gdzie sie spotykacie wieczorem jesli sie nie zgubiliscie.
2. Schronienie mozna budowac na kafelku z obozem. Tylko. Jak inaczej oznaczysz gdzie znajduje sie "ekipa" (oboz) a gdzie schronienie? Teoretycznie moglbys budowac na sasiednim z zastrzezeniem ze w nocy wlasnie tam oboz przenosisz tylko... po co? I tak nie bedziesz mial palisady/dachu wiec przy przenoszeniu w fazie nocy ich nie tracisz.

Nie sadze aby cos sie zmienilo w pozniejszych wydaniach gry w tej kwestii...
No właśnie tak jest. Jak budujesz to się automatycznie przenosicie w nowo wybudowane miejsce. A filozoficzna kwestia "po co?" znajduje swe uzsasadnienie w magicznych słowach "spanie pod gołym niebiem" (nie mylić z posiadaniem Dachu na poziomie min. 1) ;)
W takim razie, zgodnie z tym, co piszesz, nie ma różnicy czy zbudujemy i przeniesiemy w fazie nocy (imo bardziej intuicyjne) czy od razu postawimy na sąsiednim kafelku (mniej intuicyjne, bo nagle nie zgadzają nam się zasięgi i możemy przez przypadek rzucić kostką w złym momencie i jak to oznaczyć, że buduję schronienie akurat na konkretnym kafelku?)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

warran pisze: W takim razie, zgodnie z tym, co piszesz, nie ma różnicy czy zbudujemy i przeniesiemy w fazie nocy (imo bardziej intuicyjne) czy od razu postawimy na sąsiednim kafelku (mniej intuicyjne, bo nagle nie zgadzają nam się zasięgi i możemy przez przypadek rzucić kostką w złym momencie i jak to oznaczyć, że buduję schronienie akurat na konkretnym kafelku?)
Ale to nie ma znaczenia, bo WSZYSTKIE akcje dziejące się w Fazie 4. dzieją się jednocześnie więc zbieranie, eksploracje, wynajdywanie przedmiotów i budowa schronienia dzieją się jednocześnie (nie możesz zatem budować na sąsiednim kaflu właśnie odkrywanym w danej rundzie). Budować możesz tylko na odkrytych w poprzednich rundach.
Tak więc nie bardzo rozumiem co miałoby się pomylić. Jeśli myli ci się to połóż na chwilę niebieski/biały znacznik w nowym miejscu by za kilkadziesiąt sekund położyć w tym miejscu żeton obozu odwrócony na odpowiednią stronę. W końcu Schronienie buduje się tylko raz na grę, więc nie podejrzewam miłośników RC o takie nieogarnięcie by pogubić się w takiej sytuacji.
A swoją drogą ciężko sobie wyobrazić sytuację by mieć większość kafli terenu już odkrytych i nadal być bez schronienia (chyba że naturalne, ale wtedy zwykle raczej gracze decydują już pozostać w tym miejscu), bo spanie pod gołym niebem jest dosyć szkodliwe.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
warran
Posty: 253
Rejestracja: 25 sty 2015, 23:35
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: warran »

DarkSide pisze:
warran pisze: W takim razie, zgodnie z tym, co piszesz, nie ma różnicy czy zbudujemy i przeniesiemy w fazie nocy (imo bardziej intuicyjne) czy od razu postawimy na sąsiednim kafelku (mniej intuicyjne, bo nagle nie zgadzają nam się zasięgi i możemy przez przypadek rzucić kostką w złym momencie i jak to oznaczyć, że buduję schronienie akurat na konkretnym kafelku?)
Ale to nie ma znaczenia, bo WSZYSTKIE akcje dziejące się w Fazie 4. dzieją się jednocześnie więc zbieranie, eksploracje, wynajdywanie przedmiotów i budowa schronienia dzieją się jednocześnie (nie możesz zatem budować na sąsiednim kaflu właśnie odkrywanym w danej rundzie). Budować możesz tylko na odkrytych w poprzednich rundach.
Tak więc nie bardzo rozumiem co miałoby się pomylić. Jeśli myli ci się to połóż na chwilę niebieski/biały znacznik w nowym miejscu by za kilkadziesiąt sekund położyć w tym miejscu żeton obozu odwrócony na odpowiednią stronę. W końcu Schronienie buduje się tylko raz na grę, więc nie podejrzewam miłośników RC o takie nieogarnięcie by pogubić się w takiej sytuacji.
A swoją drogą ciężko sobie wyobrazić sytuację by mieć większość kafli terenu już odkrytych i nadal być bez schronienia (chyba że naturalne, ale wtedy zwykle raczej gracze decydują już pozostać w tym miejscu), bo spanie pod gołym niebem jest dosyć szkodliwe.
Dzieją się jednocześnie, ale rozpatrywane są po kolei, a budowa jest rozpatrywana przed np. eksploracją. Jeśli zatem już w fazie budowy przesunę sobie obóz (teraz już ze schronieniem), to
1) Mogę, zaaferowany rozpatrywaniem pozostałych akcji, o tym zapomnieć i przenieść obóz ponownie w fazie nocy
2) Mogę, zaaferowany rozpatrywaniem pozostałych akcji, stwierdzić, że przecież kafelek, który eksploruję, ma 2 piony, a obóz jest oddalony o 2 kafle, więc muszę rzucić kostką (a tak naprawdę nie musiałem, bo był oddalony o jeden kafel)
3) Zakładając, że o wszystkim pamiętałem, może mi wyskoczyć coś, co np. zablokuje jakieś źródło (oby nie w obozie, bo znowu mogę się pomylić) i nowa lokacja obozu przestaje być tak atrakcyjna, jak była podczas budowy. A przeniesienie w fazie nocy pozwala mi na to zareagować.
Wniosek: przesuwanie obozu przy okazji budowy schronienia jest ciapkę bez sensu: raz, że jest nie intuicyjne i może powodować niezamierzone błędy (Single Responsibility Principle się kłania ;) ), dwa, że nie pozwala zareagować na to, co wydarzy się w kolejnych akcjach.
A w ogóle to ta dyskusja jest trochę bez sensu :P
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ramar »

Budowanie na polach innych niż ten, gdzie mamy obóz jest logiczne przy scenariuszu z inkwizytorami podczas stawiania krzyży. W normalnych warunkach budowa moim zdaniem odbywa się w obozie - tak więc nie istnieje możliwość przeniesienia obozu podczas akcji budowy. Jeżeli dopuszczono by możliwość budowy na sąsiednich polach, to np budowa tamy, albo skrótu wymagałaby, aby trzymać się tej logiki, dodatkowych pionów za odległość gdzie te przedmioty są budowane (ale jednak tak nie jest!).

Podsumowując: moim zdaniem (popartym przez warrana) budować schronienia na sąsiednim kaflu nie można. A poza tym nie jest pewnie przypadkowe, że żeton obozu i schronienia to ten sam żeton tylko na dwóch różnych stronach. Przez to nie sposób oddzielić miejsca przebywania grupy od miejsca schronienia.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Do tej pory też tak grałem, iż budowałem schronienie tam gdzie staliśmy obozem. Ale początek tej dyskusji (jak to już wielokrotnie miało miejsce przy Robinsonie) zmusił mnie do ponownego wnikliwego przestudiowania instrukcji.

Instrukcja str. 16 (Prawa Kolumna od góry)

Schronienie
* Podczas budowy Schronienia odrzuć wymagane surowce i, obróć żeton Obozu na drugą stronę(na stronę Schronienia) i wybierz, gdzie chcesz go umieścić - podstawowo można zbudować Schronienie na kafelku Wyspy, na którym gracze aktualnie mają swój Obóz lub na kafelku sąsiadującym.

* Budowa może odbyć się również na dalszych kafelkach, co jednakże wymaga uwzghlędnienia - podczas etapu planowania - zasad odległości
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

ramar pisze:Budowanie na polach innych niż ten, gdzie mamy obóz jest logiczne przy scenariuszu z inkwizytorami podczas stawiania krzyży. W normalnych warunkach budowa moim zdaniem odbywa się w obozie - tak więc nie istnieje możliwość przeniesienia obozu podczas akcji budowy. Jeżeli dopuszczono by możliwość budowy na sąsiednich polach, to np budowa tamy, albo skrótu wymagałaby, aby trzymać się tej logiki, dodatkowych pionów za odległość gdzie te przedmioty są budowane (ale jednak tak nie jest!).

Podsumowując: moim zdaniem (popartym przez warrana) budować schronienia na sąsiednim kaflu nie można. A poza tym nie jest pewnie przypadkowe, że żeton obozu i schronienia to ten sam żeton tylko na dwóch różnych stronach. Przez to nie sposób oddzielić miejsca przebywania grupy od miejsca schronienia.
Ramar, człowieku. Weź najpierw przeczytaj instrukcję, a potem wrzucaj swoje filozofie. Jest to wyraźnie ujęte, ŻE MOŻNA budować na sąsiednich kaflach. Przykro mi, ale po raz setny nie chce mi się wyciągać instrukcji po to, by odowodnić Tobie, któremu się nie chce tego zrobić, że coś takiego jest. 95% problemów w każdym temacie wynika z NIEDOCZYTANIA instrukcji, co i Tobie polecam. Potem ktoś wchodzi do tematu jako nowy i czyta co drugą stronę sprzeczne informacje. Można tu dawać jakieś warny za brednie w temacie???

Teraz bardziej zasadne pytanie: Możliwość budowy na kafelku obok + możliwość przeniesienia obozu podczas nocy. Dla mnie - WHY NOT??? Podczas budowy przenosisz, odnajdujesz potem lepsze miejsce i podczas nocy przenosisz ponownie. W czym problem? Faktem jest, że wszystko dzieje się jednocześnie, jednak oddzieliłbym zasadniczo fazę działań (budowa, eksploracja itp) od fazy nocy. Jeśli wybudujemy podczas fazy budowy obóz + 4 dachy (co się nie zdarza), to automatem połowa nam spadnie (Ramar - pamiętasz o ile?). Natomiast nawet z przygodowego punktu widzenia nie mam problemu z tym, że dwa razy się przeniesiemy.
warran
Posty: 253
Rejestracja: 25 sty 2015, 23:35
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: warran »

DarkSide pisze:Instrukcja str. 16 (Prawa Kolumna od góry)
Schronienie
* Podczas budowy Schronienia odrzuć wymagane surowce i, obróć żeton Obozu na drugą stronę(na stronę Schronienia) i wybierz, gdzie chcesz go umieścić - podstawowo można zbudować Schronienie na kafelku Wyspy, na którym gracze aktualnie mają swój Obóz lub na kafelku sąsiadującym.
* Budowa może odbyć się również na dalszych kafelkach, co jednakże wymaga uwzghlędnienia - podczas etapu planowania - zasad odległości
W nowej wersji instrukcji (ze strony Portalu) znalazłem zdanie podobne do pierwszego na str. 10 (prawa kolumna, u dołu), drugiego jednak nie znalazłem.
Niniejszym uznaję, że moja culpa, zwracam honor i się kajam - schronienie można zbudować na sąsiednim kafelku. Budowanie na dalszych kafelkach (przy uwzględnieniu zasad odległości) wydaje się być uzasadnione klimatycznie.
Pynio pisze:Ramar, człowieku. Weź najpierw przeczytaj instrukcję, a potem wrzucaj swoje filozofie... Blablabla
Ten temat jest po to, żeby zadawać w nim pytania dot. zasad. To, co dla jednego jest oczywiste, dla innego wcale być takim nie musi. Ja przeczytałem tę instrukcję wielokrotnie, udzielałem tu odpowiedzi innym na pytania, a sam przegapiłem tę zasadę.
Mam propozycję: zejdź z ramar'a i nie czytaj więcej tego tematu (albo nawet lepiej - tego działu), skoro tak bardzo Cię irytuje.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

Kolego Warranie.

Z dawien dawna to moderator stwierdza kto ma gdzie dostęp i w jakim temacie może się wypowiadać.

To primo.

Secundo.

Rozumiem skąd taka reakcja, jednak proszę raz jeszcze. Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, kiedy pewne rzeczy są wyraźnie zapisane w instrukcji. Przeglądając temat można dojść do słusznego wniosku, że większość pytań dotyczy niedoczytanych reguł.
Wiem, że często pewne rzeczy umykają, ale dlatego jestem zdania, że instrukcję trzeba przeczytać co najmniej kilkukrotnie zanim zacznie się pomagać na forum (+ przeczytać cały temat). Nowy gracz wchodząc i szukając informacji pewnie przeczyta 3-4 strony wstecz i spotka się z takimi "zasadami"... Nie mam nic przeciwko, jeśli tworzy home rules, ale tutaj chyba nie o to chodzi.

Pozdrawiam porannie :)
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ramar »

Kajam się i biję w pierś. Schronienie można budować na kaflach sąsiednich (instrukcja tak rzecze, aczkolwiek uważam to za mało intuicyjne, jednak jest to wyjątek przy budowaniu). Pynio miałeś/masz rację. A kultura nadal obowiązuje.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

ramar pisze:Kajam się i biję w pierś. Schronienie można budować na kaflach sąsiednich (instrukcja tak rzecze, aczkolwiek uważam to za mało intuicyjne, jednak jest to wyjątek przy budowaniu). Pynio miałeś/masz rację. A kultura nadal obowiązuje.
To ja Ci podam lepszy przykład:

Masz schronienie na kafelku ze schronieniem, potem przenosisz go podczas fazy budowy, po czym po fazie eksploracji przenosisz go na pole kolejne. Zatem podczas jednej tury masz generalnie trzy schronienia :) I zasadniczo jakoś nadal nie mam z tym problemu :) Jak uważacie?
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

PW do Portalu:
Ostatnie w temacie wątpliwości i niejasności jeśli chodzi o Robinsona rozgorzała dyskusja o budowie Schronienia. Przyznaję że do tej pory graliśmy tak, iż budowaliśmy Schronienie tam, gdzie staliśmy obozem. Ale początek owej dyskusji (jak to już wielokrotnie miało miejsce przy Robinsonie) zmusił mnie do ponownego wnikliwego przestudiowania instrukcji.

1. Czy jeśli schronienie powstało na sąsiadującym kafelku lub gdzieś dalej, to automatycznie cały Obóz się tam przeniósł? Wydaje się to logiczne (oczywiście taki np Skrót wtedy jest tracony)
2. Jeśli tak, to czy w Fazie Nocy można jeszcze dodatkowo przenieść obóz? (moim zdaniem to duży handicap i możliwość przeniesienia się na drugi koniec wyspy w jednej rundzie)
3. Oczywistym jest też fakt, że przy budowaniu Schronienia na innym kaflu dobrze by było to wykonać w fazie 4 po Zbieraniu Surowców, ale przed Eksploracją, ale trzeba pamiętać że samą Eksplorację należy dokonywać z uwzglednieniem wcześniejszego położenia obozu. Czy dobrze myślę?
Odpowiedz z Portalu:
Następna PW w historii | Poprzednia PW | Następna PW
Tytuł wiadomości: Re: Robinson Crusoe - budowa Schronienia
Od: Portal Games
Wysłano: Śr, 08 lip 2015, 13:09
Do: DarkSide
Wiadomość
1. TAK. Tylko należy pamiętać, że budowa na dalszych kafelkach wymaga użycia większej liczby pionków.
2. Tak.
3. Można zaplanować budowę tylko na kaflach już odkrytych.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

DarkSide pisze:PW do Portalu:
Ostatnie w temacie wątpliwości i niejasności jeśli chodzi o Robinsona rozgorzała dyskusja o budowie ....
3. Można zaplanować budowę tylko na kaflach już odkrytych.
Ok, czyli zasada z instrukcji, że należy mieć wszystko gotowe w trakcie planowania akcji :) Fakt!
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: wirusman »

Możecie mi przypomnieć jedną zasadę?
Jeśli np. na tali budowy mam znacznik "?" i z kart wydarzeń znów muszę dołożyć taki sam znacznik. To ignoruję ten znacznik, czy dostaję ranę?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Bary »

Ignorujesz.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Andarist
Posty: 443
Rejestracja: 08 gru 2014, 19:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Andarist »

1. czy jesli Pietaszek wykonuje akcje, na ktorej lezy zeton Przygody, to a) dostaje rane i odrzucamy ten zeton b) dostaje rane, zeton zostaje?
2. czy jesli wydarzenie Osuwisko kaze nam przeniesc oboz na sasiedni kafelek to rozpatrujemy zasady przenoszenia obozu? tracimy polowe dachu i palisady?
3. czy postaci Marynarz mozna uzywac w grze 2osobowej?
4. czy jesli wynajduje MOJ przedmiot - np. Kucharz i Palenisko, to czy moge je budowac przy uzyciu 2ch pionkow - jeden moj, jeden innej postaci? jeden moj, 1 pietaszka? 1 moj, jeden dodatkowy pionek budowy? czy tylko i wylacznie 1 lub 2 moje, czyli Kucharza?
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
ODPOWIEDZ