Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
dorsai
Posty: 2
Rejestracja: 04 lis 2005, 09:10
Lokalizacja: Warszawa

Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dorsai »

Witam wszystkich
ostatnio udało mi się namówić znajomych na Mare Nostrum. Gra niezwykle przyjemna i wciągająca ale nie o tym chciałem :) Podczas kilku sesji, które rozegraliśmy nasunęło nam się kilka wątpliwości co do zasad, których instrukcja nie rozstrzygnęła mi jednoznacznie. Dlatego jeżeli ktoś w to grał to proszę o pomoc. I tak:
1. Czy jeśli w jednej turze podbiję prowincję innego gracza (pokonam wszystkiego jego jednostki) i zdecyduje się okupować miasto to w czy nastepnej fazie ruchów mogę zrezygnować z okupacji i przenieść legion na żeton wpływu tamtego gracza i zacząć konwertowanie prowincji na swoją?
2. Bitwy morskie nie są wymagane. Czy jeśli wpływam na morze gdzie inny gracz ma już swoje tiramy i mówię, że nie chce walczyć to czy to wystarcza by uniknąć walki? Czy jeżeli on chce bitwy to musimy ją stoczyć (instrukcja mówi tutaj o graczu poruszającym swoje statki więc nie jest to jednoznaczne)?
3. Jeżeli okupuję w prowincji innego gracza karawanę lub miasto to czy przy ustalania liderów handlowego i politycznego te 'aktywa' :) liczą się mnie czy jemu?

Z góry dzięki za wszelką pomoc.


OK - juz dostałem informacje na BGG. Temat nie aktualny :o
dorsai
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Nataniel »

1. Tak.
2. Tylko poruszajacy sie gracz podejmuje decyzje. My jednak zmienilismy te zasade - po to wlasnie, aby gracz na ktorego wody sie wplywa, tez mogl zaatakowac.
3. Tobie.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
dorsai
Posty: 2
Rejestracja: 04 lis 2005, 09:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: dorsai »

Witam
dziękuje bardzo za pomoc.
Co do zmiany zasady z tiramami to też gralismy w ten sposób bo wydawał mi się logiczniejszy i trochę bardziej sprawiedliwy :)
Jeszcze raz dzięki za odpowiedź.
dorsai
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Posiadam tylko podstawkę Mare Nostrum i mam w związku z nią kilka pytań:
1. Czy jeżeli jest teren morski na którym są Tiremy kilku nacji czy nadal jednostki lądowe mogą wykorzystywać te pola jako pola przerzutowe na sąsiadujące prowincje ?

2. Czy po przejęciu prowincji przeciwnika z karawanami, świątyniami czy marketami PO deklaracji przejęcia Influence tokena, czy dane budynki oddaje się do banku czy można je zostawić aby je konwertować na swoje.

3. Czy nie wydaje się wam że wybudowanie 4 herosów/cudów świata jest zbyt szybkim zwycięstwem??
Teoretycznie w rundzie, gdy którakolwiek nacja dojdzie do magicznej liczmy zasobów potrzebnych do wybudowania Bohatera czy cudu to tak naprawdę, gra kończy się za 4 rundy i nie ma żadnego sensu budować już piramid.

4. Czy komukolwiek udało się się zabrać EGIPTOWI politycznego lidera ??

5. Kto powiedział że grecja ma największe szanse na zwycięstwo ??

6. przy potyczce miedzy kilkoma nacjami na jednym polu, jak się rozwiązuje konflikt ?? Czy konieczne jest aby wejście na prowincję z wrogą armią oznaczało bitwę ??
PS: czytałem gdzieś temat o tym, że dodatek bardzo równoważy grę, czy ktoś pamieta gdzei takowy wątek mozna znaleźć o dodatku ??
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

1 Tak.
2 Gdybyś po konwersji nie przejmował wszystkiego to taka akcja byłaby mało opłacalna.
3. Po pierwsze, nie za 4 rundy, tylko 3 - bo pirwszy Bohate też się liczy ;)
Po drugie - niby tak - ale jeśli reszta gracz A) pozwoliła mu urosnąć w siłę i B) przez kolejne rundy nic z tym nie robi to IMO zasłużyli na szybką przegraną ;)
4. Udało się, alen ie jest łatwo. Z dodatkiem i mocą bogów jest to ciut łatwiejsze ;) Zresztą, political leader to najmniej przydatna rola :) Moja kolejność to: commerce, military, high priest (dodatek), political
5. Właśnie nei wiem ;) Bez dodatku to Grecja ma przerąbane ;) Chyba, że gr się na 3 graczy albo Rzym jest apatyczny ;)
6. NIe można. Tzn. gdy wchodzisz na pole z diwema armiami to decydujesz, którą atakujesz. Ewentualnei, atakujesz obie rozdzielając siły ;)
Dodatek rzeczywiście równoważy grę - co chcesz wiedzieć? ;)
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

2.
W isntrukcji jest taki zapis:
A.Sack the Province: The player destroys one building in the province (a city, caravan, temple or market, but NOT a fortress.)
B. Occupy the Province: A single Legion Token may be placed on each city or caravan in the province to claim the income associated with that city or commodity. A single Legion Token may also be placed on each Market or Temple in the province in order to double income gained by another Legion in that same province.
C. Convert the Province: A single Legion Token may be placed on top of an opponent’s Influence Marker in the province. During the next building phase, the invading player may construct their own influence marker to replace the existing one. The cost to construct the new marker must be paid as usual.

I teraz :
patrząc na dostępne opcję co można zrobić z zaatakowaną prowincją
to można:
a: niszczyć prowincję (pojedynczo niszczyc budynki)
b: okupować (także stawiać wojska na budynkach i czerpać z nich korzyści)
c: przejąc kontrolę (czyli najbardziej sporny punkt, gdyż jego moc, jest za potężna w takim razie)

Nigdzie nie jest napisane że można pozostawić istniejący market na planszy w prowincji przejmowanej, nie jest napisane także że należy je zdejmować.
Bo jeżeli zostają to tak naprawdę pozsotaje nam uderzyć w najbardziej rozwinięte prowincje przeciwnika i przejmować je, budując w międzyczasie militarną potęgę!! I nei ma sensu ani okupować pojedyńczych marketów, kaarawan bo szkoda po prostu na to czasu skoro można od razu przejąć kontrole nad wszystkimi budynkami w prowincji.

3. i tu dochodzi do opji 'dobry kolega' gdzie dobry kolega wspiera swojego rosnacego w siłę kolegę aby mu umożliwić zwycięstwo :) IMHO zwyciestwo za łatwe ;/

4. polityczny lider jest jak najbardziej przydatny to on zawsze moze pozbawic jednego z graczy mozliwosci zakupu marketu lub karawany sterujac zakupami :)

6. no tak ale czy wejście na daną prowincję moimi jednostkami, oznacza z mojej strony atak tak jak W GoT. czy mogę powiedzieć że przechodzę tylko tędy mojemu sojusznikowi, który właśnie sie bije z wrogiem :). Teraz czy oni mogą powiedzieć stój przyjacielu i zmierz się z naszymi armiami które stojaci na drodze :)

7. czy dodatkowy surowiec w dodatku bardzo zmienia strategię, i czy gra jest mniej statyczna niż podstawka :)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Po przejeciu znacznika kontroli (okupacja i zbudowanie na nim swojego w nastepnej kolejce) powoduje, ze wszystkie budynki w tym regionie sa automatycznie Twoje. Niemniej przez czas okupacji (min 1 kolejka) naleza one jeszcze do pierwotnego gracza, a wiec czerpie on z nich zyski. Oczywiscie, ze najbardziej oplaca sie przejmowac wlasnie znacznik kontroli, ale czasami wpada sie na terytorium przeciwnika po to, by na jedna kolejke przejac karawany i dostac surowce potrzebne np. do zbudowania bohatera czy cudu.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

2 Tak jak pisałem i pisał Nataniel.

A swoją drogą, Nataniel, wcale się nie opłaca konwertować zazwyczaj :)

4. No tak, ale jak im Commerce Leaderem pozabierasz zestawy, to i tak nikt Ci go nie wykupi ;)

6. Musisz atakować.

7.Bardzo nie zmienia ;) Ot wydłuża troche grę... ale wraz z Atlantydą, to jednak trochę zmienai dynamikę gry ;)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

W przypadku 4 cudow to jest dla egiptu moim zdaniem za latwe bo wystarcza 2 prowincje z ktorych ma sie 6 tax i surowiec. taki maly teren jest latwo utrzymac, zwlaszcza jak sie szybko kupi helenke a potem zeusa. Praktyka pokazuje ze 2 fortece i ze 6 chlopa na terytorium jest nie do ruszenia, wiec egipt ma latwiutko. Chyba ze wszyscy tepia egipt, wtedy babilonczycy rosna w sile co najmniej za szybko.

Oczywiscie gramy tak, bo to wymaga jednak nieco obrony, ale generalnie jednemu albo drugiemu trzeba co jakis czas odpuscic, bo jak sie pognebi jednego calkiem to drugi w tym czasie sie mocno rozbuduje, jakby cud kosztowal 10 dla egiptu i babilonu to bylaby idealna rozgrywka:)
Mockerre pisze:I zostawisz po 2 twierdze i hipka w każdej ważnej prowincji??
dla egiptu to wystarczy w jednej sie bronic w zasadzie a druga sporo mniej, grecja nawet nie trzeba zostawiac bo flota sobie radzi (a wygral ktos grecja? bo u nas grecja i czerwoni [zapomnialem kto to :) ] nawet nieatakowani nie maja szans na gospodarcze zwyciestwo), babilon ma wiekszosc prowincji w glebi, to wystarczy grupa reagowania operacyjno-mobilnego w poblizu potencjalnych punktow zapalnych. Czerwonymi to latwo sie obronic a rzym sie szybko odbudowuje, takze sojusze moim zdaniem az tak nie waza.

A wlasnie, jak hannibal ma +1 do kazdego rzutu kostka to czy broniac sie traktuje sie twierdze jak rzut kostka? Bo w takim razie mialaby 7. Kastka nie rzuca ale w instrukcji jest napisane ze tarktuje sie to jak wyrzucenie 6, stad moej pytanie
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

U nas 'czerwony' wygrywa 3/4 przypadki...
A jeśli Commerce Director pozwala Egiptowi chomikować 9 taxa, cóż... to gra nieumiejętnie :)
Poza tym, jak macie czas na budowanie 6 chłopa i 2 fortec (notabene, w każdej prowincji może byc tylko jedna forteca...) to gracie strasznie milistarystyczno-defensywnie - zupełnie wbrew duchowi gry. ;)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Dwie fortece oczywiscie po zakupieniu zeusa dopiero. Yyyy, moze zasad nie doczytalem, ale jak dyrektor komercyjny (spolszczenia to jest to :) ) moze przeszkadzac w zbieraniu taxa? Bo jak ma taka opcje to zmienia egiptowi postac rzeczy

Natomiast co do defensywnego grania to zazwyczaj babilon i egipt wlasnie tak graja, egiptowi nie oplaca sie ruszac z miejsca, a babilonowi tez :) Bo grecja swoja strategia zawsze bardzo zgrabnie przedstawia powiedzenie "wpadli jak po ogien" :D
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

No, hmmm... np. dyktując handel na 6-9?
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Nie rozumiem o co chodzi w handlu na 6-9?? Poza tym przeciez tax nie wchodzi do handlu?
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Mozna handlowac taxem!!!!!!!! Przeczytawszy instrukcje i info na bgg dopiero odkrylem ze mozna handlowac taxem!!! W takim razie faktycznie egipt powstrzymac jest latwiej :) Geeezas, a my gralismy ze tax w handel nie wchodzi.... i Egipt rzadzil.... a tak to inna bajka :) Czlowiek to gupi jednak jest...
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

TAX wchodzi do HANDLU :)
Jako jedezn z zasowbow :)

Dajesz 6-9 aby EGIPT wyrzucił z reki zebrane PODATKI i musi sie wymieniać :) Fakt nei doczytałeś zasad i jak widać to zmienia postać gry :)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

I to powaznie zmienia postac gry, wczesniej czerwony sie musial poswiecac tepiac egipt a teraz moze sie zajac wygrywaniem :) Hip hip hurra dla czlowieka ktory wymyslil ze instrukcje po jednokrotnym przeczytaniu nie ulegaja samozniszczeniu :lol: Alez jutro beda partyjki, juz mnie dyrektor komercyjny przyzywa :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Cers
Posty: 31
Rejestracja: 18 gru 2004, 23:10
Lokalizacja: Białystok(ta wioska pod choroszcza[;)

Post autor: Cers »

Kwiatosz to teraz polecam przeczytanie angielskiej wersji instrukcji do WotRa bo w polskiej jest sporo bledow, no i tlumaczenie kart tez czasami odbiega od rzeczywistosci(np. wprowadzenia Witch Kinga wg. polskiego tlumaczenia powoduje to ze wszystkie plemiona przystepuja do wojny, a oficjalnie aktywuja ;-D )
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

1. Heroes: Helen Of Troy - na karcie i w instrukcji ma dwa różne opisy działania:
- na karcie i w instrukcji pisze, że jej właściciel może konwertować jedną wchodzącą jednostkę na kontrolowaną prowincję na własną
- na karcie pomocy gracza (SUMMARY OF ESSENTIAL GAME ELEMENTS) pisze że konwertuje 1 wrogi atakujący legion
Pytanie1: czy właściciel Heleny może konwertować jednostkę stojącą na terenach z influence tokenem ??
pytanie2: jeżeli właściciel Heleny ma wykorzystane wszystkie swoje jednostki wojskowe 10 legionów jest na mapie to w jaki sposób działa moc helny ??

2. Czy Tirema wybudowana na polu lądowym, musi zostać w fazie Walki ruszona na pole morskie, czy może wegetować nadal na lądzie

3. Czy można dobrowolnie zlikwidować FORTYFIKACJĘ, LEGION STATEK w prowincji/na morzu ?

4. Czy po ataku podczas okupacji terenu można okupować CARAWANY, MIASTA, ŚWIĄTYNIE, MARKETY ?? w takiej ilości jaka jest ilość legionów w prowincji?

5. Czy po ataku podczas niszczenia terenu można niszczyć więcej obiektów - CARAWANY, MIASTA, ŚWIĄTYNIE, MARKETY ?? w takiej ilości jaka jest ilość legionów w prowincji?

6. Kiedy i czy można przenosić CARAWANY, MIASTA, ŚWIĄTYNIE i MARKETY Pomiędzy prowincjami?

7. Kiedy i czy można niszczyć dobrowolnie CARAWANY, MIASTA, ŚWIĄTYNIE i MARKETY?

Teraz taka refleksja po kilku rozgrywkach ewidentnie widać, że GRECJA jest najbardziej poszkodowanym Państwem. bez możliwości wymiany (licytacji ma 100% na przegraną), dodatkowo po jednej stronie ma Rzym który, buduje jednostki wojskowe za 2 zasoby, a z drugiej strony Babilon, który prężnie i szybko zajmuje prowincje. Nawet Triremy ulepszone i tańsze o 1 nie dają Grecji szans na zwycięstwo.

Jednakże po wprowadzeniu House Rules Że moc Peraklesa zamieniono z mocą Hannibala, spowodowała całkowitą rewolucję w GRZE !!! i Grecja zaczeła mieć jakiekolwiek znaczenie a i Kartagińczycy zamiast silniejszych legionów pozyskali silniejszą i tańszą flotę. I gra stała się bardziej zrównoważona. Czy ktoś zwrócił może na to uwagę ??

(ps: gramy jeszcze bez dodatku)
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

1.1 Konwertujesz 1 legion, w chwili, kiedy wkracza on na terytorium z Twoim influence tokenem
1.2 W takim wypadku, nie może konwertować. Nikt nie może posiadać więcej legionów niż ma pionków.

2. Nie, musi być natychmiast przesunięta na morze.

3. Nie, nie można w ten sposób usuwać 'niepotrzebnych' elementów.

4. Tak, w takiej ilości w jakiej posiadasz legiony.

5. Nie, tylko 1. W dodatku występuje bohater (achilles), który pozwala niszczyć 1 budynek/1 jednostkę.

6. Nie można.

7. Nie można.

Proponuję Wam użyć jednej z zasad dodatku - Blokady Greckiej. Wyglada to tak:
Kiedy ktoś chce zaatakować Grejcę poprzez morze (gracz deklaruje, którymi jednostami ma zamiar zaatakować), Grecja (i tylko Grecja!), jeśli posiada na morzu, przez które mają być konwojowane jednostki, triremy, może natychmiast zaatakować tymi triremami statki wroga. Jeśli graczowi Grecji uda się przerwać łańcuch trirem, jednostki nie dokonują ataku i pozostają na polu, z którego miały wyruszyć (w tej turze nadal mogą się gdzie indziej). Jeśli przyjmiecie, że Perykles z dodatku posiada jeszcze (prócz tańszych trirem) +1 do rzutów walki morskiej (zadaje 'rany' na '4'), a Juliusz Cesar buduje jedynie legiony taniej (fortece już nie są objęte tą premią), to gra powinna Wam się zrównoważyć nieco ;)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Cers pisze:Kwiatosz to teraz polecam przeczytanie angielskiej wersji instrukcji do WotRa bo w polskiej jest sporo bledow, no i tlumaczenie kart tez czasami odbiega od rzeczywistosci(np. wprowadzenia Witch Kinga wg. polskiego tlumaczenia powoduje to ze wszystkie plemiona przystepuja do wojny, a oficjalnie aktywuja ;-D )
NAwet nie wiedzialem ze jest polska... Generalnie caly pproblem z zasadami Mare zasadza sie na tym ze gra jest kolegi i on czytal instrukcje i gralismy w/g tego co pamietal, bo na pierwsze granie zapomnial instrukcji wziac, i jakos potem nie zajrzelismy.
Wczoraj przestudiowalismy natomiast instrukcje dokladnie i kilka rzeczy nam sie okazalo, i zamiast grac 3 godziny to siedzielismy 8 a i tak nie skonczylismy bo juz nam sie nie chcialo siedziec dluzej :) Do wygraneju jeszcze kilka godzinek na bank brakowalo

I wlasnie po tym przeczytaniu instrukcji takie pytanie mnie sie nasunelo: czy jak forteca jest sama w prowincji to czy zadaje obrazenia wrogim legionom na tym polu? Bo w instrukcji kilka razy jest napisane ze forteca musi byc zniszczona zanim mozna dokonac normalnych grabiezy, wiec gdyby brala samotnie udzial w walce to watpliwosci czy mozna niszczyc prowincje jak jest forteca na polu by sie nie pojawily, wiec my gralismy ze forteca bez legionu nie zadaje obrazen (tak samo jest przy opisie sack the province-player destroys one building (but not a fortress)

I druga rzecz - po co jest zasada ze nie mozna przekonwertowac stolicy? Jak sie zniszczy wszystkie budynki w stolicy to gracz i tak sie juz nie podniesie, wiec tylko w ten sposob bierze udzial w walce ze ma influence tokena, my wprowadzilismy ze nie mozna niszczyc jednego miasta w stolicy, zeby przynajmniej raz na 3 tury ktos mogl sobie cos zbudowac (jezeli nie jest to miasto okupowane oczywiscie)
Mockerre pisze:Jeśli przyjmiecie, że Perykles z dodatku posiada jeszcze (prócz tańszych trirem) +1 do rzutów walki morskiej (zadaje 'rany' na '4')
Perykles bez dodatku tez ma +1 do bitew morskich
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

*h? Wy naprawdę gracie w to jak w grę wojenną :) U nas najdłuższa partia to 3,5, a to tylko dlatego, że nowy gracz, dla którego idealną grą jest ryzyko, dostał rzym ;)


Fortece to po prostu nieruchome jednostki. Nawet jak nie ma legionów to walczą.

Czemu nie mozna zająć stolicy - znów - gracie na nielimitowane ilości legionów? :) Wydawało mi się, że nie da się zdusić jednego gracz i jednocześnie efektywnie bronić własnego kraju.

Perykles: tak? No to mi się pokićkało co w dodatku,a co w podstawce. PEryklesz dodatku a) ma +1 w bitwach morskich b) kupuje triremy za 2 surowce c) zaczyna grę z 1 dodatkową triremą.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Hehe, z ta stolica to przyszlo nam ostatnio do glowy, rzym przejechal po kataginie, potem grecja po rzymie, potem egipt po babilonie na tyle nieszczesliwie ze musieli grecy pokazac co to za dary, ktorych sie wszyscy boja, przynosza wraz z odwiedzinami :) Generalnie mocno nieosloniety egipt zostawil teren, dlatego byla mozliwosc zadania takiego pytania :)

Natomiast smutna kwestia jest ze po wczorajszej dluuugiej partii Mare sie ciut przejadlo, nie wiem kiedy mi sie uda znow zebrac ludzi na partie...
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Jednakże nadal blokada grecka nie daje Grecji żadnych szans na zwycięstwo, gdyż RZYMU w ten sposób nie zblokuje.

Co więcej patrząc na teren Grecji, Grecja nei ma żadnej szansy zebrać 6 kart w setach bez licytacji.
A jeżeli rzym dojdzie do Comerce director i nie będzei licytował zasobów wtedy gra dla Grecji to tylko stagnacja i walka w obronie !!!.

Grecja ma tylko 4 różne zasoby w swoich granicach. Oczywiście są duplikujące się i 3 miasta z których grecja może czerpaćpodatki. Jednakże jaka kolwiek szansa grecji w tej grze to militarne podbijanie terytoriów i obrona przed zymem, co przy tak niskich zasobach jest jak walka z wiatrakami, przy koszcie rzymskiego legionu 2 sety i p6 różnych zasobach na swoich ziemiach.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Ja osobiscie najefektowniejsza strategia jaka widzialem dla grecji bylo nierozbudowywanie panstwa w ogole, bo jak sie za bardzo rozbuduje to sie rzym wepcha, tylko podrozowanie po mniej bronionych terytoriach. Ktos idzie na podboj? Na pewno zostawil cos niepilnowanego. Rzym atakuje? NA bank ktoras prowincje ma oslabiona. Wpadamy, okupujemy towary 1 albo 2 kolejki, poki sie gospodarz nie zblizy :) i do domu, albo lepiej-na nowe terytorium. Wjazd do egipty, przy posiadaniu temple u siebie, daje nam praktycznie od reki jeden cud :)

A to co mnie w grecji najbardziej denerwuje to to ze musi byc takim gwarantem pokoju - nikt nie dba o babilon, on juz ma runde do zwyciestwa i nikt na piechote nie zdazy dojsc, wiec kto musi ratowac wszystkich, okrutnie sie przy tym odslaniajac? Grecja. wrrrrrrr... tego nie lubie.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Mockerre
Posty: 293
Rejestracja: 13 lip 2005, 12:12
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mockerre »

No, Rzym musiałby iść 'na około' - a to strata 2 tur - doświadczeni gracze tego nie darują ;)

Nie ma szans na zebranie 6 takich samych kart... no bo ta gra wymaga handlu, a nie 'kazdy sobie'.
I rzeczywisice, jesli Rzym odbierze Commerce Directora, jeśli będzie miał dostatecznie dużo terenów i jeśli nikt go nie zaatakuje to grę wygra. Ael o to chyba chodzi nie? Ta gra jak żadna inna piętnuje graczy słabych. Tu nie ma żadnego mechanizmu balansowania czy zrównywania w dół. Jeśli pozostałe nacje bedą się bawić na swoim poletku, nie interesując się tym co dzieje się u sąsiadów i nie interweniując to rzeczywiście, najlepszy gracz szybko wygra.

Co do jechanai na Grecję na okokoło - nie opłaca się. Łatwiej zaatakować Kartaginę.

Poza tym, nie wiem jak się doliczyłeś 3 miast... ja wyraźnei widzę przynajmniej 5. NIe liczysz wysp Knossos i Rodos? To przecież raj dla Grekó, zwłaszcza przy blokadzie morskiej.
Jeśli zdobędziesz obie wyspy, które późneij łątwo bronić i postawisz świątynię na terytorium Sparty i Aten to masz 6 taxa na turę... nie licząc Konstantynopola i ewentualnie Teb.
Możesz też pomyśleć o zajęciu Syrazkuz i zagrożeniu jednocześnie Rzymowi i Kartaginie.
I nie zapominaj, że jeżeli Rzym ruszy drogą lądową, to masz 2 tury, żeby wjechać mu drogą morską do stolicy - w takim przypadku gracz grający Rzymem musi zostawić jakieś oddziały i tym samym osłabić atak.
Dobrym pomysłem jest tez wprowadzenie statkó do wszystkich rejonów stykających się z Rzymem (staki kosztują Grecję 2 surowce) i nękanie jego terytoriuw najazdami - atak, grabież, ucieczka.
Kolejna taktyka to zajęcie wszystkich głównych rejonów morskich - w ten sposób możesz zagrozić każdej stolicy (prócz Babilonu) i niemal wszystkim miastom na mapie (gdyby potrzeba było zwolnić żetonu dla zajęcia którejś z wysp)

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą ;)
ODPOWIEDZ