Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: misioooo »

rastula pisze:Czy za pomocą kolosa rodyjskiego mogę w fazie zaopatrzenia dobrać monetę?
Surowce i monety to dwie różne rzeczy... Zatem - nie. Ikonka jasno obrazuje jakiś towar, a nie monetkę :)
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1306 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: rastula »

misioooo pisze:
rastula pisze:Czy za pomocą kolosa rodyjskiego mogę w fazie zaopatrzenia dobrać monetę?
Surowce i monety to dwie różne rzeczy... Zatem - nie. Ikonka jasno obrazuje jakiś towar, a nie monetkę :)


OK , tak myślałem...

ale żeby być dokładnym to monety są surowcem (resources), natomiast nie są towarami (goods). W fazie zbierania surowców dostajemy towary i monety. Moneta nie jest towarem.


Phase 1. Collect Resources (simultaneous)

A player collects 1 Goods counter for each Goods icon that is next to a Caravan he controls. He collects 2 Goods counters if he also controls a Market in that Province. A player collects 1 Coin counter for each City he controls. He collects 2 Coin counters if he also controls a Temple in that Province
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 545 times
Been thanked: 281 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Atamán »

A żeby być jeszcze bardziej dokładnym, to w polskiej wersji instrukcji słowo resources zostało przetłumaczone jako zasoby :)
A słowo surowce jest w ogóle tam nie używane.

W każdym razie Kolos pozwala pobrać towar (goods), więc nie monetę.
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 261
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: cahir »

1) Pokój ze Statuy Zeusa, a przejęcie kontroli nad prowincją. Obydwie sytuację mają miejsce na początku tury. W przypadku Statuy Zeusa, może chodzić o początek tury gracza - właściciela, a nie całej fazy :?: , ale co jak i tak ten gracz jest pierwszy wyznaczony na ruch i walkę?
2) czy wejście legionu do neutralnej prowincji to okupacja? czy inny gracz może tam zbudować kontrole i dalej budynki? obstawiam, że nie, ale wolę się upewnić. i dodatkowe pytanie czy legiony w stanie wojny na czyjeś prowincji np.po nie rozstrzygniętej bitwie też okupują prowincję czy tylko wtedy jak wejdą do budynków lub zajmą znacznik kontroli?
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: ozy »

cahir pisze:1) Pokój ze Statuy Zeusa, a przejęcie kontroli nad prowincją. Obydwie sytuację mają miejsce na początku tury. W przypadku Statuy Zeusa, może chodzić o początek tury gracza - właściciela, a nie całej fazy :?: , ale co jak i tak ten gracz jest pierwszy wyznaczony na ruch i walkę?
Zdobycie kontroli ma miejsce nie na początku tury, a na początku fazy ruchu i walki zdobywcy. Statua: na początku fazy ruchu i walki możesz zadeklarować zawarcie pokoju z którymś przeciwnikiem. Zatem znaczenie ma tu kolejność ruchów. :)
2) czy wejście legionu do neutralnej prowincji to okupacja? czy inny gracz może tam zbudować kontrole i dalej budynki? obstawiam, że nie, ale wolę się upewnić. i dodatkowe pytanie czy legiony w stanie wojny na czyjeś prowincji np.po nie rozstrzygniętej bitwie też okupują prowincję czy tylko wtedy jak wejdą do budynków lub zajmą znacznik kontroli?
To jest opisane w 3.1.1. - jak stoi wrogi legion, nie możesz kupić kontroli.
Legiony we wrogiej prowincji, jeśli jest tam stan wojny, to walczą. Jak wybiją wroga, to ich właściciel decyduje co robią w ramach Podboju (4.3).
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 261
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: cahir »

Dzięki za odpowiedź, ale nic się z niej nie dowiedziałem.
1) złe słowa dobrałem, ale ustaliliśmy, że obydwie sytuacje mają miejsce na początku fazy ruchu i walki. Jeśli ja zaczynam i mogę zarówno przejąć kontrolę nad prowincją, jak i zadeklarować pokój( co uniemożliwi przejęcie kontroli) to czy coś obligatoryjnie musi mieć miejsce najpierw? wydaje mi się, że najpierw ma miejsce przejęcie kontroli wobec wszystkich takich sytuacji, a Statua Zeusa działa na początku fazy ruchu i walki tego gracza, który ją kontroluje.

2) znam te zasady co mówisz, ale one mają miejsce w przypadku wrogiej prowincji,a mi chodziło o neutralne. Wydaje mi się, że rzeczywiście w neutralnych też nie można budować, jeśli są tam inne legiony( ale nie znaczniki kontroli) ale wolę się upewnić.
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: ozy »

No to konkretnie:

1. Tak, każdy gracz ma swoją fazę ruchu i walki. Jeśli ruszysz się pierwszy - to zdobywasz kontrolę. Jeśli pierwszy ruszy się ten ze Statuą i Cię nią wyrzuci - kontroli nie zdobywasz.
2. Nie można. Jest to wyraźnie wskazane na przykładzie w instrukcji na stronie 5.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
dizzit
Posty: 293
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dizzit »

Czy Cirke dziala tak samo zarówno na własnych jak i obcych prowincjach?
dizzit
Posty: 293
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dizzit »

Sam podbijam swoje pytanie. A że doszło ich kilka po ostatniej grze i nie wiem czy poprzednie było tak trudne dorzucam inne, może te sie wyjasnią.

1. Zwycięstwo militarne - "jeżeli na koniec tury ruchu/walki okupuje/kontroluje 4 stolice/legendarne miasta". Rozumiem że tutaj jak miałem swoją stolicę i jedno legendarne miasto i jako ostatni w danej rundzie zrobiłem dwa udane wjazdy na inną stolicę i drugie legendarne miasto to wygrywam natychmiastowo?

2. Czy kontrolowanie/okupowanie tyczy się regionów gdzie są stolicę/legendarne miasta czy chodzi o konkretne budynki (bo to one sa w instrukcji wyszczególnione jako legendarne miasto/stolica). Co jeżeli budynek nie był wybudowany lub wczesniej zbużony.

3. Fortece - jak u siebie w prowincji mam tylko tą "jednostkę" to z uwagi ze ona redukuje jedną rane przeciwnik musi mieć na kościach coanajmniej 10 żeby móc niszczyc/okupowac itd?

4. Fortece są w instrukcji jednostkami a więc Ramzes i im dokłada dodatkową kość? (Oczywiscie mówimy tu o sytuacja że mamy gołą fortecę i ktoś nas atakuje)

5. (powtórka) Czy Cirke pozwala legionom robić za karawany tylko w kontrolowanych przez nas regionach, czy możemy okupowac puste pola w cudzych prowincjach i tez brać z tego benefit.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 181 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Błysk »

dizzit pisze:Sam podbijam swoje pytanie. A że doszło ich kilka po ostatniej grze i nie wiem czy poprzednie było tak trudne dorzucam inne, może te sie wyjasnią.

1. Zwycięstwo militarne - "jeżeli na koniec tury ruchu/walki okupuje/kontroluje 4 stolice/legendarne miasta". Rozumiem że tutaj jak miałem swoją stolicę i jedno legendarne miasto i jako ostatni w danej rundzie zrobiłem dwa udane wjazdy na inną stolicę i drugie legendarne miasto to wygrywam natychmiastowo?

2. Czy kontrolowanie/okupowanie tyczy się regionów gdzie są stolicę/legendarne miasta czy chodzi o konkretne budynki (bo to one sa w instrukcji wyszczególnione jako legendarne miasto/stolica). Co jeżeli budynek nie był wybudowany lub wczesniej zbużony.

3. Fortece - jak u siebie w prowincji mam tylko tą "jednostkę" to z uwagi ze ona redukuje jedną rane przeciwnik musi mieć na kościach coanajmniej 10 żeby móc niszczyc/okupowac itd?

4. Fortece są w instrukcji jednostkami a więc Ramzes i im dokłada dodatkową kość? (Oczywiscie mówimy tu o sytuacja że mamy gołą fortecę i ktoś nas atakuje)

5. (powtórka) Czy Cirke pozwala legionom robić za karawany tylko w kontrolowanych przez nas regionach, czy możemy okupowac puste pola w cudzych prowincjach i tez brać z tego benefit.
1. Tak.
2. Chodzi o budynki. Jeśli budynek został zburzony lub nigdy nie był wybudowany to go nie ma, więc nie da się go kontrolować/ okupować.
3. Tak.
4. Tak, dodaje.
5. Nie jestem w 100% pewien, ale nie ma żadnych obostrzeń, więc powiedziałbym, że działa na prowincjach przeciwnika.
dizzit
Posty: 293
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dizzit »

dzięki !
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Nidhogg »

dizzit pisze: 5. (powtórka) Czy Cirke pozwala legionom robić za karawany tylko w kontrolowanych przez nas regionach, czy możemy okupowac puste pola w cudzych prowincjach i tez brać z tego benefit.
Tu jest odpowiedź: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... ke#p884396

Ogólnie możesz używać legionów w swoich i neutralnych nie w wrogich.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
dizzit
Posty: 293
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dizzit »

Tak widać że ta zasada była "dookreślana" po fakcie.

Jeszcze jedno. Nie wiem czy to bylo poruszane. Chodzi mi o zetony surowców.
Patrząc na ich ilości mozna wywnioskować ze jest ich w kazdym rodzaju tyle ile umożliwia produkcja na całej mapie +1 (pewnie pod kolosa). Wszystko sie zgadza ale nie dla
zlota i gladiatorów. Jakiś szczególny powód czy ktoś się niedoliczyl jak projektował.
Awatar użytkownika
sly
Posty: 193
Rejestracja: 02 lis 2016, 22:37
Lokalizacja: Radlin
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: sly »

Co się dzieje gdy zabraknie znaczników kontroli?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Nidhogg »

sly pisze:Co się dzieje gdy zabraknie znaczników kontroli?
Nie możesz dalej przejmować nowych terytorium.
Trzeba uważnie dobierać prowincję które kontrolujemy.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
sly
Posty: 193
Rejestracja: 02 lis 2016, 22:37
Lokalizacja: Radlin
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: sly »

dzięki za odpowiedź
Awatar użytkownika
waadimch
Posty: 201
Rejestracja: 23 sty 2017, 20:37
Has thanked: 10 times
Been thanked: 16 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: waadimch »

Gdy mam jednostki w prowincji ktora jest w stanie wojny i nadchodzi koleja tura ruchu to czy moge sie wycofac nie podejmujac walki?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Odp: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Lothrain »

waadimch pisze:Gdy mam jednostki w prowincji ktora jest w stanie wojny i nadchodzi koleja tura ruchu to czy moge sie wycofac nie podejmujac walki?
Jesli ruszasz sie przed przeciwnikiem to tak. Inaczej decyzja nalezy wpierw do niego.
Awatar użytkownika
waadimch
Posty: 201
Rejestracja: 23 sty 2017, 20:37
Has thanked: 10 times
Been thanked: 16 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: waadimch »

Dzieki
dominGeS
Posty: 167
Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
Has thanked: 102 times
Been thanked: 19 times

Re: Odp: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: dominGeS »

Lothrain pisze:
waadimch pisze:Gdy mam jednostki w prowincji ktora jest w stanie wojny i nadchodzi koleja tura ruchu to czy moge sie wycofac nie podejmujac walki?
Jesli ruszasz sie przed przeciwnikiem to tak. Inaczej decyzja nalezy wpierw do niego.
Hej,
a gdzie w instrukcji to stoi napisane, że można się wycofać? bo ja tego nie mogę się doszukać. Oczywiście takie rozwiązanie z ewentualnym wycofaniem jest bardzo logiczne i na potrzeby gry bardzo przydatne, no ale musi być podparte zasadami ustalonymi przez autora. Zwróć uwagę na Posąg Zeusa- jego działanie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Odp: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Nidhogg »

dominGeS pisze:
Lothrain pisze:
waadimch pisze:Gdy mam jednostki w prowincji ktora jest w stanie wojny i nadchodzi koleja tura ruchu to czy moge sie wycofac nie podejmujac walki?
Jesli ruszasz sie przed przeciwnikiem to tak. Inaczej decyzja nalezy wpierw do niego.
Hej,
a gdzie w instrukcji to stoi napisane, że można się wycofać? bo ja tego nie mogę się doszukać. Oczywiście takie rozwiązanie z ewentualnym wycofaniem jest bardzo logiczne i na potrzeby gry bardzo przydatne, no ale musi być podparte zasadami ustalonymi przez autora. Zwróć uwagę na Posąg Zeusa- jego działanie.
Kolega po przez wycofanie rozumie wykonanie ruchu legionem z okupowanej prowincji do innej i to jest podparte zasadami sekcja ruch :D
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
piwko
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2019, 12:09
Has thanked: 67 times
Been thanked: 101 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: piwko »

Zaczynam zabawę z tą grą. Zapowiada się na dokładnie to czego szukałem.

Czy Rzym może zająć Sycylię bez trirem? I czy Grecy mogą na tej samej zasadzie wejść do Konstantynopola? Wydawało mi się że nie, ale zacząłem mieć wątpliwości jak zobaczyłem że oba lądy stykają się taką ciemniejszą granicą.
Awatar użytkownika
Sever
Posty: 124
Rejestracja: 16 sie 2014, 18:22
Has thanked: 37 times
Been thanked: 31 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Sever »

Hej, czy jeśli ktoś okupuje moją stolicę to mogę tam budować jedynie jednostki czy również budynki?
Terry Pratchett - Smok to metafora całej przeklętej ludzkiej egzystencji. Jakby sam w sobie nie był paskudny, to jeszcze jest wielki, gorący i lata.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: aaxxee »

Do zdobycia Sycyli potrzeba okrętów.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: aaxxee »

Sever pisze: 17 lip 2020, 12:43 Hej, czy jeśli ktoś okupuje moją stolicę to mogę tam budować jedynie jednostki czy również budynki?
Budynki również.
ODPOWIEDZ