Świat Dysku

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

W związku z erratą wyjaśniającą prawidłowe działanie dzielnic Chytrych Rzemieślników i Siedmiu Śpiących mam dalsze wątpliwości co do działania niektórych dzielnic.

Hippo i Chytrych Rzemieślników kosztują 12$ i dają 2$ co turę, natomiast Nastroszone Wzgórze i Długi Mur przy takim samym koszcie daje tylko 1$ co turę. Dodatkowo Długi Mur to jedna z dwóch dzielnic, które nie sąsiadują z dzielnicami startowymi, przez co jest jeszcze mniej interesująca do zabudowy.

Czy ich działanie na pewno jest dobrze opisane?
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Browarion »

Olgierdd pisze:W związku z erratą wyjaśniającą prawidłowe działanie dzielnic Chytrych Rzemieślników i Siedmiu Śpiących mam dalsze wątpliwości co do działania niektórych dzielnic.

Hippo i Chytrych Rzemieślników kosztują 12$ i dają 2$ co turę, natomiast Nastroszone Wzgórze i Długi Mur przy takim samym koszcie daje tylko 1$ co turę. Dodatkowo Długi Mur to jedna z dwóch dzielnic, które nie sąsiadują z dzielnicami startowymi, przez co jest jeszcze mniej interesująca do zabudowy.

Czy ich działanie na pewno jest dobrze opisane?
Jest opisane prawidłowo :)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Pierzasty »

Nie mam mapy przed oczami, ale prawdopodobnie te gorsze mają po prostu lepsze możliwości rozwoju na sąsiednie pola (albo z nich), czy coś podobnego :)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

dziękuję za odpowiedzi :)
Kelshar
Posty: 46
Rejestracja: 12 mar 2010, 09:29

Re: Świat Dysku

Post autor: Kelshar »

Czy Smok aby wygrać, potrzebuje równo 8 żetonów zamieszek czy 8 lub więcej? Innymi słowy czy przy 9 wygrywa też?
cebula
Posty: 2
Rejestracja: 24 mar 2012, 23:33

Re: Świat Dysku

Post autor: cebula »

Do pytania o to ile znaczników niepokojów kończy grę wygraną smoka - wyczytałam, że właśnie musi ich być dokładnie 8 i ani wiecej ani mniej - tak jest podobno w angielskiej wersji i w wersji PL błdnie to przetlumaczono. I dla mnei to by sie zgadzalo, bo nie ma mozliwosci sciagania znacznikow niepokojow z planszy za bardzo... bo niby jak? tylko, kiedy wynika z karty, z emozna usmiercic czyjegos agenta, a to sie nie zdarza wystarczajaco czesto.

Mam tez pytanie - jaki jest Wasz czas gry sredni? Bo gralismy juz 3 razy i za kazdym razem po 10 minutach wygral jeden z graczy, mimo, iz wszsycy starali sie uwazac, aby ktos nie spelnil swojego celu. Mi zegos tu brakuje, nie wiem o co chodzi... Nawet do drugiej polowy kart nie doszlismy! A gramy z w miare ludzmi kumatymi. Wiec co dopiero, kiedy graja mlodsi?

Niby fajna jest ta gra, ale zasady wg mnei nie sa jasne, niesprecyzowane... Bardoz malo informacji da sie znalezc o niej, a na oficjalnej stronie tylko powielona instrukcja :(

Prosze o pomoc jakas, bo mi radosc z gry opada.... a kocham ksiażki Pratcheta jak zadne inne!
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Palmer »

W angielskiej mam, że musi być 8 lub przekraczać 8, czyli 9 też wygrywa.
Co do ściągania niepokojów to jest przecież dzielnica umożliwiająca za niewielka opłatą, co rundę zdjąć znacznik.
Poza tym jest też z 8/10 kart z odznaką straży.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Browarion »

Cebula - oj, to pograjcie jeszcze, bo tam nie jest tak szybko :)
I oczywiście 8+ kończy grę
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
cebula
Posty: 2
Rejestracja: 24 mar 2012, 23:33

Re: Świat Dysku

Post autor: cebula »

Ok, przekonaliscie mnie :) To chyba jednak my musimy sie podszkolic :)
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Świat Dysku

Post autor: espresso »

Nie mam instrukcji pod ręką, ale wydaje mi się, że znacznik niepokoju usuwa się z dzielnicy, z której znika jakiś agent (czyli nie tylko jak ginie, ale również jak przechodzi do sąsiedniej). Grałam wg takiej zasady kilkanaście razy i gra była bardzo wyrównana, kończyła się albo kilka kart przed końcem talii, albo zwycięstwem Vimesa.
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Świat Dysku

Post autor: Furia »

Też gram tak, że jak agent przechodzi do sąsiedniej dzielnicy znacznik znika. W instrukcji stoi jasno "jeżeli którykolwiek z pionków agentów zostanie przemieszczony, bądź usunięty z danej dzielnicy należy usunąć znacznik, nawet jeśli w dzielnicy pozostaje kilka innych pionków. Ale ta zasada jest źle zilustrowana na obrazku.
Nigdy nie udało nam się skończyć gry po 10 minutach. Jak Wy to robicie? :p
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Pierzasty »

Oczywiście jeśli w docelowej dzielnicy jest już jakiś agent, to znacznik zadymy po prostu się przemieści :)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

cebula pisze:Mam tez pytanie - jaki jest Wasz czas gry sredni? Bo gralismy juz 3 razy i za kazdym razem po 10 minutach wygral jeden z graczy, mimo, iz wszsycy starali sie uwazac, aby ktos nie spelnil swojego celu. Mi zegos tu brakuje, nie wiem o co chodzi... Nawet do drugiej polowy kart nie doszlismy! A gramy z w miare ludzmi kumatymi. Wiec co dopiero, kiedy graja mlodsi?
Prawdopodobnie coś źle robicie, bo w 10 minut można wygrać tylko jednym z lordów przy kompletnej nieuwadze pozostałych graczy.

Jakie postacie w Twoich grach tak szybko wygrywają? Jeśli znalazłabyś chwilę na opisanie takiej rozgrywki, to można byłoby sprawdzić czy niczego nie pomyliliście.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Świat Dysku

Post autor: KubaP »

Czy np doczytaliście to, że warunki zwycięstwa są zawsze sprawdzane NA POCZĄTKU tury graczy?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Atamán »

Czy ktoś się orientuje jak właściwie działa karta Hubert? Tekst na karcie: "Zmuszasz wybranego gracza do oddania dowolnemu innemu graczowi $3" - ale jak właściwie mam rozumieć tego "dowolnego innego gracza"?

1. Kim jest dowolny inny gracz? Inny niż kto? Inny niż osoba zagrywająca kartę? Czy też inny niż gracz, która jest zmuszana do przekazania $3? A może musi być inny niż obaj ci gracze?

2. I kto go właściwie wybiera? Nawet jak już ustalimy od kogo ma być inny ten gracz, to z karty nie wynika kto go wybiera. Czy wybiera go osoba zagrywająca kartę? Czy też wybiera go gracz zmuszony do przekazania kasy?

Wyobraźmy sobie partię czteroosobową, gracze: A, B, C, D. Gracz A zagrywa kartę Hubert zmusza gracza B do przekazania $3
Możliwe interpretacje:
I. Gracz A zmusza gracza B, by przekazał $3 - ale to gracz B wybiera komu przekaże $3, może wybrać zarówno gracza A jak i graczy C lub D.
II. Gracz A zmusza gracza B, by przekazał $3 - to gracz B wybiera komu przekaże $3, ale nie może wybrać gracza A, wybiera zatem gracza C lub gracza D.
III. Gracz A zmusza gracza B, by przekazał $3 i sam wskazuje komu te $3 mają być przekazane, może wybrać siebie, więc zazwyczaj tak właśnie robi i tym sposobem karta sprowadza się do kradzieży $3.
IV. Gracz A zmusza gracza B, by przekazał $3 i sam wskazuje komu te $3 mają być przekazane, ale nie może wybrać samego siebie, wybiera zatem gracza C lub gracza D.

Interpretację III można z góry odrzucić, bo jest trochę absurdalna, ale wszystkie pozostałe wydają mi się prawdopodobne. Będę wdzięczny za odpowiedź albo jakieś sugestie. Na bgg nie widziałem pytań do tej karty, obawiam się, że może to być kwestia nieudanego tłumaczenia.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Browarion »

Atamán pisze:Czy ktoś się orientuje jak właściwie działa karta Hubert? ...
Ja zawsze tę kartę tłumaczę (przypomnę, nie "gra" ona w rozgrywce na 2-ch graczy), że zagrywający zmusza jednego z przeciwników to oddania pieniędzy innemu przeciwnikowi (obu wskazuje zagrywający).
Wynika to też z charakterystyki Huberta i jego maszyny, który wszystkie przepływy umiał pięknie przewidzieć i nawet na nie wpływać, ale sam nie czerpał z tego korzyści.

:mrgreen:
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Świat Dysku

Post autor: Olgierdd »

Atamán pisze:IV. Gracz A zmusza gracza B, by przekazał $3 i sam wskazuje komu te $3 mają być przekazane, ale nie może wybrać samego siebie, wybiera zatem gracza C lub gracza D.
To jest prawidłowe zagranie karty.

Myślę, że trochę przekombinowałeś z interpretacją :) Rozumiem Twój tok myślenia, ale przy grach, które nie posiadają żelaznych reguł słownikowych (jak np. w karciankach FFG) najpierw staram się wyciągnąć najprostszą możliwą interpretację, dopiero potem gdy to kompletnie nie działa to biorę się za logiczne rozbijanie na atomy :)
Ludwik
Posty: 6
Rejestracja: 05 cze 2010, 17:34

Re: Świat Dysku

Post autor: Ludwik »

Zgadzam się z przedmówcą. Podobnie w grze dwu osobowej do zestawu kart postaci nie włącza się Chryzopraza, który w tak okrojonym gronie znacząco skróciłby czas rozgrywki. I Hubert byłby kartą bezzasadną. Ale za to w każdym zestawie sprawdzają się Obrane Orzechy;)
KoRny
Posty: 3
Rejestracja: 22 sty 2012, 16:43

Re: Świat Dysku

Post autor: KoRny »

Witam.
Ja mam takie małe pytanie dotyczące gry Świat dysku , mianowicie jakie warunki muszą być spełnione żeby dana dzielnica została zdominowana przez jednego z graczy. Jakoś nie mogę doczytać tego w instrukcji
spicum
Posty: 92
Rejestracja: 26 maja 2012, 11:26
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Świat Dysku

Post autor: spicum »

KoRny pisze:Witam.
Ja mam takie małe pytanie dotyczące gry Świat dysku , mianowicie jakie warunki muszą być spełnione żeby dana dzielnica została zdominowana przez jednego z graczy. Jakoś nie mogę doczytać tego w instrukcji
Strona 6 pod opisem lordów
"Gracz kontroluje daną dzielnicę jeśli posiada w niej więcej
swoich elementów (agentów oraz budynków) niż każdy inn
gracz z osobna, a także jeśli łączna liczba elementów gracza
w dzielnicy jest większa niż liczba trolli tam się znajdującyc
Nikt nie kontroluje dzielnicy, w której znajduje się demon.
Obecność znacznika niepokojów nie wpływa na kontrolę
dzielnicy."
Awatar użytkownika
meshuggah717
Posty: 102
Rejestracja: 25 gru 2012, 23:57
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat Dysku

Post autor: meshuggah717 »

Właśnie, zwróć uwagę na to, że tak jak napisał kolega wyżej kontrola tyczy się liczby elementów, czyli w tym przypadku budynki traktowane są jako dodatkowy agent. Pamiętaj również,że kontrola to coś innego niż posiadanie dzielnicy. Jeśli któryś z graczy zrobił budynek, co za tym idzie przejął kartę dzielnicy, nie oznacza, że musi ją kontrolować. Przykład - "gracz zielony buduje dom w mrokach i posiada tam jednego agenta, gracz niebieski ma w mrokach jednego agenta i dostawia jeszcze jenego agenta ",już tej dzielnicy nikt nie kontroluje, gdyż jest remis 2:2) itd, itd.
Awatar użytkownika
pleechu
Posty: 61
Rejestracja: 14 lis 2010, 16:49
Has thanked: 4 times

Re: Świat Dysku

Post autor: pleechu »

Pytanko: Jeśli Troll lub Demon pojawiają się w pustej dzielnicy "solo" [jako jeden i samotny pionek] to od razu wkładam tam znacznik niepokojów? Czy musi być tam jednak jeszcze jakiś pionek, np. agent?
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4059
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 279 times
Been thanked: 163 times

Re: Świat Dysku

Post autor: lacki2000 »

pleechu pisze:Pytanko: Jeśli Troll lub Demon pojawiają się w pustej dzielnicy "solo" [jako jeden i samotny pionek] to od razu wkładam tam znacznik niepokojów? Czy musi być tam jednak jeszcze jakiś pionek, np. agent?
Pyt1: Troll nie, Demon tak . Pyt2: Troll tak, Demon nie

Co do przemieszczania demona to niepokój wstawia się chyba tylko jak już ktoś w tej nowej dzielnicy jest.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
pleechu
Posty: 61
Rejestracja: 14 lis 2010, 16:49
Has thanked: 4 times

Re: Świat Dysku

Post autor: pleechu »

Dzięki, a gdzie można przeczytać o tychże pionkach [Trolle i Demony] i ich właściwościach?
I kolejne pytanko, nadal w temacie, gdy umieszczam pierwszego pionka agenta w "czystej" dzielnicy to też umieszczam znacznik niepokojów czy muszą tam się znaleźć przynajmniej 2 pionki agentów aby umieścić tenże znacznik?
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Świat Dysku

Post autor: espresso »

Trolle i demony są opisane chyba pod koniec instrukcji, tam gdzie jest szczegółowy opis wydarzeń. Znacznik niepokoju pojawia się kiedy w dzielnicy pojawia się drugi pionek.
ODPOWIEDZ