Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Matti_C »

synvoret pisze:Czy ktos z Was probowal zmieniac troche zasady? Zauważyłem ogromną przewagę gracza kupca, ktory tylko handluje towarami.
Nie ten dział :) http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 19&t=22477
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sidmeier »

Czy podczas akcji port można usprawnić statek do wartości 5 każda lokacja na nim, czy tylko do nadrukowanych wartości każdej lokacji na danym statku?
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

sidmeier pisze:Czy podczas akcji port można usprawnić statek do wartości 5 każda lokacja na nim, czy tylko do nadrukowanych wartości każdej lokacji na danym statku?
Nie ma czegoś takiego jak usprawnianie statku, są naprawy, modyfikacje lub bronie specjalne. Statki posiadają swoje trwałe parametry, które mogą być zmodyfikowane tylko i wyłącznie poprzez zakup pewnych modyfikacji: Hamaki, Bateria Dział i Pojemna Ładownia, ale tylko o +1, nie więcej. Modyfikacja Kadłub działa inaczej (opisane jest to jasno na stronie 9 w tabelce.
Uwaga! W przypadku modyfikacji Hamaki nie wystarczy jej wykupienie, należy jeszcze zrekrutować załogę.
Naprawy natomiast służą odtworzeniu zniszczonych Lokacji tylko do poziomu określonego przez kartę statku i zakupione modyfikacje, nie więcej.

Podnoszenie parametrów statku poprzez płacenie za Naprawę czy Rekrutację Załogi do pięciu... byłoby absurdalne, nie sądzisz?
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sidmeier »

Leszy2 pisze:
sidmeier pisze:Czy podczas akcji port można usprawnić statek do wartości 5 każda lokacja na nim, czy tylko do nadrukowanych wartości każdej lokacji na danym statku?
Nie ma czegoś takiego jak usprawnianie statku, są naprawy, modyfikacje lub bronie specjalne. Statki posiadają swoje trwałe parametry, które mogą być zmodyfikowane tylko i wyłącznie poprzez zakup pewnych modyfikacji: Hamaki, Bateria Dział i Pojemna Ładownia, ale tylko o +1, nie więcej. Modyfikacja Kadłub działa inaczej (opisane jest to jasno na stronie 9 w tabelce.
Uwaga! W przypadku modyfikacji Hamaki nie wystarczy jej wykupienie, należy jeszcze zrekrutować załogę.
Naprawy natomiast służą odtworzeniu zniszczonych Lokacji tylko do poziomu określonego przez kartę statku i zakupione modyfikacje, nie więcej.

Podnoszenie parametrów statku poprzez płacenie za Naprawę czy Rekrutację Załogi do pięciu... byłoby absurdalne, nie sądzisz?
Nie sądzę, byłoby... klimatyczne. Ale jak sądzę, jak nie można ładowni czy załogi dać na 5, jeśli nie ma takiej liczby nadrukowanej na karcie statku?

Źle określiłem się, chodzi oczywiście o naprawy, jak zauważyłeś.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: tomb »

Parametr statku można naprawić do jego aktualnej maksymalnej wartości:
A) podstawowej - wydrukowanej na karcie statku
albo
B) zwiększonej - jeśli wcześniej kupiono dla tego statku odpowiednią modyfikację (np. hamaki, zwiększające liczbę załogi o 1, pozwalają uzupełnić załogę do wartości "podstawowa dla statku +1").
Należy pamiętać, że uzupełnienie stanu do maksymalnej wartości osiąganej przez statek nie jest obowiązkowe, można zapłacić tylko za część napraw (wyjątek - załoga: tę zaciąga się do kompletu lub wcale).



Klimatyczne jest naprawienie tego co zepsute, a nie poprawianie w pierwszym lepszym porcie byle łajby do jakości najlepszych statków oceanicznych.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

sidmeier pisze:Nie sądzę, byłoby... klimatyczne.
Nie przy tej mechanice. Już po chwili wszyscy pływaliby jednostkami mocniejszymi niż Okręty Liniowe, i cała grywalność ległaby w gruzach, i jaki sens miałoby stosowanie odmiennych figurek statków?
sidmeier pisze:Ale jak sądzę, jak nie można ładowni czy załogi dać na 5, jeśli nie ma takiej liczby nadrukowanej na karcie statku?
Jak to nie ma?
Wytrzymałość: Okręt liniowy - 5
Ładownia: Galeon - 5, Fleuta + pojemna ładownia - 5
Załoga: Okręt liniowy - 5, Galeon + hamaki - 5
Działa: Okręt liniowy - 5, Galeon + bateria dział - 5
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sidmeier »

Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.

Tomb, ciekawe, czyli załoga albo max albo wcale? To nawet ciekawe.

Przekonuje mnie ta naprawa. Pozostaje kupować lepsze statki, bo ten początkowy do kupczenia to niezbyt ciekawy do walki.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: tomb »

sidmeier pisze:Tomb, ciekawe, czyli załoga albo max albo wcale? To nawet ciekawe.
Wyraziłem się nie do końca precyzyjnie, więc uzupełnię - za instrukcją:
Wykonując udany test umiejętności Dowodzenie możesz uzupełnić brakującą Załogę. Jeżeli rzut się nie powiedzie możesz rekrutować Załogę płacąc po 2 Dukaty z każdy punkt. Wielkość Załogi nie może nigdy przekroczyć wartości „Załoga” twojego statku.
Czyli najpierw rzut kośćmi na Dowodzenie i przy sukcesie uzupełnienie wszystkich brakujących punktów, a przy porażce normalne "naprawianie", ale KAŻDY punkt za 2 dukaty.
Jeszcze raz przepraszam za brak precyzji.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

sidmeier pisze:Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.
Możesz wyjaśnić? Jak brak liczby nadrukowanej na karcie statku może oznaczać co innego niż fizyczny brak nadruku?
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sidmeier »

Leszy2 pisze:
sidmeier pisze:Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.
Możesz wyjaśnić? Jak brak liczby nadrukowanej na karcie statku może oznaczać co innego niż fizyczny brak nadruku?
To banalnie proste. Jeśli nie ma nadrukowanej odpowiedniej liczby na karcie, nie można przekroczyć liczby załogi, dział, itp. Jak jest 3, A NIE MA 4, to można do 3 a nie do 4. Polski nie musi być łatwy dla krajanów. Teraz powinno być jasne, generalnie już mnie przekonaliście, by nie ingerować w zasady.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

sidmeier pisze:
Leszy2 pisze:
sidmeier pisze:Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.
Możesz wyjaśnić? Jak brak liczby nadrukowanej na karcie statku może oznaczać co innego niż fizyczny brak nadruku?
To banalnie proste. Jeśli nie ma nadrukowanej odpowiedniej liczby na karcie, nie można przekroczyć liczby załogi, dział, itp. Jak jest 3, A NIE MA 4, to można do 3 a nie do 4. Polski nie musi być łatwy dla krajanów. Teraz powinno być jasne, generalnie już mnie przekonaliście, by nie ingerować w zasady.
Nie do końca tak jest. Galeon ma na karcie załogi 4, ale jak dokupisz hamaki to możesz mieć 5.
W zasady możesz ingerować, jak najbardziej. Zwłaszcza w tej grze, która nie jest zbilansowana poprawnie, ale dobrze jest to robić świadomie i za wiedzą współgraczy. I oczywiście tak aby to miało sens i nie niszczyło grywalności. Zasada pozwalająca za pomącą Naprawy, żyłować dowolny parametr do 5, moim zdaniem rozsypie cala rozgrywkę.
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sidmeier »

Leszy2 pisze:
sidmeier pisze:Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.
.
Ale z hamakami już 6 mieć nie można, prawda? Nigdy nie da się mieć powyżej 5 wartości statku?

Wydajesz się mieć sporo gier za sobą w ten tytuł, patrząc po wątku.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

sidmeier pisze:
Leszy2 pisze:
sidmeier pisze:Leszy czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło o brak fizycznego nadruku.
Ale z hamakami już 6 mieć nie można, prawda? Nigdy nie da się mieć powyżej 5 wartości statku?
Owszem. Stoi to wyraźnie napisane w tabelce na 9 stronie.
Awatar użytkownika
roadrunner
Posty: 536
Rejestracja: 22 sie 2013, 12:30
Has thanked: 261 times
Been thanked: 274 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: roadrunner »

Do punktów chwały zalicza się tylko złoto zgromadzone w skrzyni, bez posiadanego na statku? Jedynym odniesieniem do tego w instrukcji jest fragment na stronie 3. instrukcji sekcja "Ukryty skarb"? Mówi o złocie w skrzyni, lecz bez wyraźnego odniesienia do złota pod pokładem.
Mam | Mogę zagrać | Udane transakcje: 100+ na forum, 6 na FB
Hejtowałem Kaskadię przed tym, jak się opamiętaliście. ;)
Sprzedam: dobre gry @Dział Handlu | Kupię: Tokaido: Rozdroża i inne @Kupię
100P |> Moje top
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: mat_eyo »

roadrunner pisze: 19 lip 2018, 08:36 Do punktów chwały zalicza się tylko złoto zgromadzone w skrzyni, bez posiadanego na statku? Jedynym odniesieniem do tego w instrukcji jest fragment na stronie 3. instrukcji sekcja "Ukryty skarb"? Mówi o złocie w skrzyni, lecz bez wyraźnego odniesienia do złota pod pokładem.
Tylko złoto, które ukryłeś w skrzyni.
Awatar użytkownika
roadrunner
Posty: 536
Rejestracja: 22 sie 2013, 12:30
Has thanked: 261 times
Been thanked: 274 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: roadrunner »

Dzięki!
Mam | Mogę zagrać | Udane transakcje: 100+ na forum, 6 na FB
Hejtowałem Kaskadię przed tym, jak się opamiętaliście. ;)
Sprzedam: dobre gry @Dział Handlu | Kupię: Tokaido: Rozdroża i inne @Kupię
100P |> Moje top
Robb86
Posty: 1
Rejestracja: 01 wrz 2018, 09:03

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Robb86 »

W czasie bitwy morskiej Gracz 1 ma załogę na poziomie 1, Gracz 2 ma na poziomie 0. Gracz 1 deklaruje abordaż. Gracz 2 ostrzał. Gracz 1 wyrzucił dwa sukcesy, Gracz 2 wyrzucił jeden sukces, więc odbywa się abordaż. Z tego co rozumiem Gracz 2 dzięki temu, że miał 1 sukces może wykonać ostrzał przed abordażem. Gracz 2 trafia akurat w załogę Gracza 1 i obaj gracze mają teraz po 0 załogi. Co się dzieje w takim przypadku?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sirafin »

Starcie Załóg ma miejsce tylko wtedy, gdy żaden ze satków nie zosał zatopiony (bowiem wtedy Kapitan umiera) oraz gdy gracz dokonujący Abordażu wciąż posiada Załogę (w przeciwnym razie Bitwa Morska trwa nadal).
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
PawelGd
Posty: 47
Rejestracja: 10 gru 2018, 10:01
Has thanked: 38 times
Been thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: PawelGd »

Cześć, jakie statystyki na okręt flagowy? Jakoś nie mogę tego znaleźć w instrukcji :?
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

PawelGd pisze: 11 lut 2019, 09:50 Cześć, jakie statystyki na okręt flagowy? Jakoś nie mogę tego znaleźć w instrukcji :?
Statystyki są na karcie okrętu, są to fregaty lub okręty liniowe, jeżeli dany naród jest w stanie wojny.
DarunioD
Posty: 1
Rejestracja: 23 lis 2019, 09:31

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: DarunioD »

Hej. Mam zagwozdkę związaną z walką z deklaracją ucieczki.

Przykład:

Atakujący wybiera ostrzał (1 sukces + 3 oczka), broniący wybiera ucieczkę. Czy mimo wszystko rzuca on kośćmi, żeby określić czy atakujący wali ze wszystkich dział czy tylko za sukcesy (może wyrzucić 2 sukces i wygrywa manewry)? Co w tej sytuacji - kto strzela a kto nie? Czy może nikt nie strzela i przechodzimy do kolejnej rundy bo manewry wygrał uciekający ale nie udało mu się uciec?
Wiadomo - deklarujemy przed rzutami oraz broniący musi liczyć, że atakujący nie będzie miał sukcesów - to jest jasne.

Ta sama sytuacja ale inne rzuty.
Atakujący (ostrzał) wyrzucił 3 sukcesy, broniący (ucieczka) wyrzucił 1 sukces i 4 oczka. Jest grany ostrzał. Ale czy broniący może strzelić z jednego działa? Czy z racji wyboru ucieczki jest bezbronny i tylko przyjmuje strzały. Podsumowując uciekając możemy albo oberwać (nie zadając żadnego ciosu) albo w końcu uciec?

Mam nadzieję, że wyjaśniłem sytuację :P
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: dicer »

DarunioD pisze:Atakujący wybiera ostrzał (1 sukces + 3 oczka), broniący wybiera ucieczkę. Czy mimo wszystko rzuca on kośćmi, żeby określić czy atakujący wali ze wszystkich dział czy tylko za sukcesy (może wyrzucić 2 sukces i wygrywa manewry)? Co w tej sytuacji - kto strzela a kto nie? Czy może nikt nie strzela i przechodzimy do kolejnej rundy bo manewry wygrał uciekający ale nie udało mu się uciec?
Wiadomo - deklarujemy przed rzutami oraz broniący musi liczyć, że atakujący nie będzie miał sukcesów - to jest jasne.
Ja to rozumiem tak, że gdy atakujący wyrzucił co najmniej jeden sukces, to automatycznie wygrał manewry i jako zwycięzca prowadzi ostrzał ze wszystkich dział, tak więc rzut uciekającego nie mu już znaczenia i praktycznie jest zbędny (przynajmniej my tak gramy). Oczywiście uciekający nie prowadzi ostrzału.
DarunioD pisze:Ta sama sytuacja ale inne rzuty.
Atakujący (ostrzał) wyrzucił 3 sukcesy, broniący (ucieczka) wyrzucił 1 sukces i 4 oczka. Jest grany ostrzał. Ale czy broniący może strzelić z jednego działa? Czy z racji wyboru ucieczki jest bezbronny i tylko przyjmuje strzały. Podsumowując uciekając możemy albo oberwać (nie zadając żadnego ciosu) albo w końcu uciec?

Jeśli gracz zadeklarował ucieczkę, to:
"Z racji wyboru ucieczki jest bezbronny i tylko przyjmuje strzały. Podsumowując uciekając możemy albo oberwać (nie zadając żadnego ciosu) albo w końcu uciec."
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Matti_C »

DarunioD pisze: 23 lis 2019, 09:50 Mam zagwozdkę związaną z walką z deklaracją ucieczki.
Przykład:
Atakujący wybiera ostrzał (1 sukces + 3 oczka), broniący wybiera ucieczkę. Czy mimo wszystko rzuca on kośćmi, żeby określić czy atakujący wali ze wszystkich dział czy tylko za sukcesy
dicer pisze: 23 lis 2019, 14:21 Ja to rozumiem tak, że gdy atakujący wyrzucił co najmniej jeden sukces, to automatycznie wygrał manewry i jako zwycięzca prowadzi ostrzał ze wszystkich dział, tak więc rzut uciekającego nie mu już znaczenia i praktycznie jest zbędny (przynajmniej my tak gramy).

Nie zgadzam się z odpowiedzią dicer'a
Jeśli jeden gracz deklaruje ostrzał to jeśli wygra manewry wali ze wszystkich dział, jeśli przegra tylko z tylu ile rzuci czaszek (o ile me tyle dział).

Uciekający może wygrać manewry i dostać przez to mniejsze obrażenia ale ucieczka może się nie udać gdy ostrzeliwujący go rzuci minimum 1 czachę.

Jeśli uciekający wygra manewry i jednocześnie przeciwnik nie rzuci żadnej czaszki ucieczka jest udana a walka skończona.

Aby zadać obrażenia trzeba zadeklarować ostrzał. Deklarując ucieczkę/abordaż nie strzela się.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: dicer »

Przejrzałem BGG i masz rację, a my źle to interpretowaliśmy.
adonix
Posty: 36
Rejestracja: 21 gru 2013, 01:52
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: adonix »

Hej mam pytanie o kartę chwały szybkie przeladowanie. Tak łopatologicznie to ile razy w ciągu bitwy morskiej można z niej skorzystać?
ODPOWIEDZ