111 - Alarm Dla Warszawy

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
adam_k27
Posty: 721
Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: adam_k27 »

Mam wątpliwość odnośnie ruchu bombowców Niemieckich. Czy po ruchu o dwa pola bombowiec dalej może strzelać? Tak zrozumiałem z instrukcji. Z drugiej strony w takiej sytuacji, polskie myśliwce gdy po pierwszym ataku nie zestrzelą bombowca, muszą przelecieć na drugą stronę i wtedy nie są w stanie go już dogonić ani w żaden sposób mu zagrozić. Podczas gdy bombowiec może lecieć z prędkością dwóch pól i dalej się ostrzeliwywać?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: WRS »

Bodajże na str. 6 jest opis faz.
Faza 2. - strzał bombowca
Faza 3. - ruch bombowca

Gdzie P.T. Kolega znalazł niejasny, mylący zapis dotyczący bombowców?
Ciekawym, bom nieco pomagał przy korrekcie...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
adam_k27
Posty: 721
Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: adam_k27 »

Może nie tyle wydało mi się to niejasne, co nielogiczne i dosyć mocno jednak faworyzujące stronę niemiecką, dlatego chciałbym sie upewnić. W końcu bombowce były mniej więcej tak szybkie jak polskie Pezetelki, a sporo wolniejsze od Messerchmitów. Tymczasem Bombowiec może oddać jeden strzał i ruszyć się o 2 pola - podobnie jak Messerschmit.

Czyli należałoby rozumieć, że gdy Bombowiec odda strzał w fazie 2, to w fazie 3 może ruszyć się o 2 pola? (tak graliśmy do tej pory)
profes79
Posty: 420
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 131 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: profes79 »

W końcu bombowce były mniej więcej tak szybkie jak polskie Pezetelki, a sporo wolniejsze od Messerchmitów.
W Kampanii Wrześniowej brały udział głównie dwa typy bombowców: He-111 i DO-17. Obydwa samoloty chociaż faktycznie wolniejsze niż Me-109 to i tak górowały prędkością nad polskimi myśliwcami w jakiejkolwiek wersji.

He-111 440 km/h
Do-17 457 km/h
dane prawdopodobnie "na pusto, bez ładunku bomb

P.7 max 330 km/h
P.11c max 370 km/h.

Przytoczę też dane za wiki (bo można zrobić ctrl+c/ctrl+v)

Samoloty PZL P.11 znajdujące się na wyposażeniu większości eskadr myśliwskich brały aktywny udział w walkach powietrznych podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku. Zbyt powolne, i nieliczne nie mogły w znaczący sposób przeciwstawić się nowoczesnym, mającym zdecydowaną przewagę siłom Luftwaffe. Prędkość maksymalna samolotu myśliwskiego Bf 109D była wyższa o około 135-140 km/h, samolotu bombowego Do 17 o około 60-65 km/h, samolotu nurkującego Ju 87 o około 30 km/h, a samolotu bombowego He 111 o około 25-30 km/h. Znacznie gorsze, w porównaniu do niemieckich maszyn, osiągi prędkości rekompensowała w dużym stopniu większa zwrotność, mały promień skrętu P.11, duża prędkość wznoszenia i nurkowania, dobra widoczność z kabiny, oraz doskonałe umiejętności pilotów. Pewne znaczenie miała także wypracowana w trakcie walk powietrznych taktyka atakowania formacji bombowych w locie nurkowym od przodu z wykorzystaniem przewagi wysokości, oraz otwieranie ognia z odległości poniżej 100 metrów. Dodatkowo zastosowany silnik gwiazdowy był mniej podatny na uszkodzenia niż silnik rzędowy powszechnie stosowany w samolotach niemieckich. Pomimo znacznej przewagi niemieckiej polscy piloci myśliwscy zgłosili i udokumentowali 110 zestrzeleń pewnych i 16 prawdopodobnych przy stracie 118 maszyn własnych co daje współczynnik zestrzeleń powyżej 1:1.

Nie do końca się zgadzam z powyższym bo nie pasują mi dane liczbowe (JU-87 był wolniejszy niż jakikolwiek inny bombowiec niemiecki; w locie poziomym wyciągał max 380 km/h - chyba, że powyższe wytłuszczone dane odnoszą się do samolotów załadowanych, wtedy jest to możliwe).
woi-tek
Posty: 26
Rejestracja: 26 sty 2014, 10:48

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: woi-tek »

Również mam małą wątpliwość odnośnie zasad. W instrukcji napisano, że "gracz sam decyduje o kolejności ruchu myśliwców", jednak nie sprecyzowano czy trzeba wykonywać cały ruch na raz.

W związku z tym powiedzcie proszę, czy można wykonać manewr jak na poniższych zdjęciach?
1. pierwszy ruch sprawnego myśliwca o jedno pole
2. ruch uszkodzonego myśliwca o dwa pola
3. drugi ruch sprawnego myśliwca o jedno pole

Obrazek
profes79
Posty: 420
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 131 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: profes79 »

W każdej znanej mi grze ruch jednostką musi odbywać się bez przerwy a ruch jaki pokazałeś jest niezgodny z zasadami. Nie mam instrukcji do 111 ale wydaje mi się dosyć mocno, że przedstawione rozwiązanie jest niedopuszczalne.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: Lothrain »

Trzeba wykonywać cały ruch jednego samolotu na raz - czyli przedstawiona przez Ciebie symulacja jest niepoprawna.
woi-tek
Posty: 26
Rejestracja: 26 sty 2014, 10:48

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: woi-tek »

Ok, dzięki za odpowiedzi :wink:
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1400
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 454 times
Been thanked: 298 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: kdsz »

Jakoś nie mogę się doczytać w instrukcji, czy gracz kierujący Niemcami może zniszczyć artylerię przeciwlotniczą. Gramy tak, że może (w przeciwnym wypadku nie byłby potrzebny żeton), ale pewny nie jestem
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: GrzeL »

kdsz pisze:Jakoś nie mogę się doczytać w instrukcji, czy gracz kierujący Niemcami może zniszczyć artylerię przeciwlotniczą. Gramy tak, że może (w przeciwnym wypadku nie byłby potrzebny żeton), ale pewny nie jestem
Nie może.

Ewentualnie możesz przyjść, że może bombardując ją, czyli wlatując na nią bombowcem, niszcząc przy okazji Warszawę i wygrywając grę.

Żeton ma przypominać o artylerii, można oznaczać czy już strzelała.
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: bobule »

Pytanie dla tych co grali. Czy grając zawsze wykonywaliście ruch samolotami? Ponieważ grałem jedną rozgrywkę z dziewczyną i postawiłem 4 polskie samoloty obok siebie i czekałem na Niemców,aż przylecą. Niby instrukcja dopuszcza taką zagrywkę, ale jak dla mnie jest to nielogiczne (widział ktoś samoloty "wiszące" w powietrzu?). Poza tym znacznie to utrudnia (a przynajmniej powinno) Niemcom zdobycie Warszawy na czas ;)
Mickey80
Posty: 14
Rejestracja: 04 lis 2016, 11:19
Been thanked: 1 time

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: Mickey80 »

adam_k27 pisze: 12 cze 2014, 13:12 Może nie tyle wydało mi się to niejasne, co nielogiczne i dosyć mocno jednak faworyzujące stronę niemiecką, dlatego chciałbym sie upewnić. W końcu bombowce były mniej więcej tak szybkie jak polskie Pezetelki, a sporo wolniejsze od Messerchmitów. Tymczasem Bombowiec może oddać jeden strzał i ruszyć się o 2 pola - podobnie jak Messerschmit.

Czyli należałoby rozumieć, że gdy Bombowiec odda strzał w fazie 2, to w fazie 3 może ruszyć się o 2 pola? (tak graliśmy do tej pory)
Tak jak odpowiedział Administrator: bombowiec może strzelić, ale w przeciwieństwie do niemieckich myśliwców nie wykonuje żadnego aż do następnej fazy, gdzie porusza się o 1 lub 2 pola.
Współtworzę PIONKI z KIESZONKI - niezależny blog recenzencki gier planszowych : http://pionkizkieszonki.blogspot.com/
Tworzę Ulepszamy gry planszowe: https://www.facebook.com/Ulepszamy-gry- ... 436330646/
Mickey80
Posty: 14
Rejestracja: 04 lis 2016, 11:19
Been thanked: 1 time

Re: 111 - Alarm Dla Warszawy

Post autor: Mickey80 »

bobule pisze: 07 lis 2017, 11:10 Pytanie dla tych co grali. Czy grając zawsze wykonywaliście ruch samolotami? Ponieważ grałem jedną rozgrywkę z dziewczyną i postawiłem 4 polskie samoloty obok siebie i czekałem na Niemców,aż przylecą. Niby instrukcja dopuszcza taką zagrywkę, ale jak dla mnie jest to nielogiczne (widział ktoś samoloty "wiszące" w powietrzu?). Poza tym znacznie to utrudnia (a przynajmniej powinno) Niemcom zdobycie Warszawy na czas ;)
Heksy na planszy umownie przedstawiają pewien zakres powierzchni, więc myśliwce "pozostając" na danych heksach mogą w takim areale krążyć i wyczekiwać przeciwnika:)
Współtworzę PIONKI z KIESZONKI - niezależny blog recenzencki gier planszowych : http://pionkizkieszonki.blogspot.com/
Tworzę Ulepszamy gry planszowe: https://www.facebook.com/Ulepszamy-gry- ... 436330646/
ODPOWIEDZ