Heroes of Normandie - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Patrik
Posty: 135
Rejestracja: 15 lis 2009, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Heroes of Normandie - pytania i wątpliwości

Post autor: Patrik »

Mam pytanie odnośnie specjalnych rozkazów, czy dają one coś poza tym że liczą się jako rozkaz z numerem 0?
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Special orders mogą być rozkazem 0, ale ich działanie polega na tym, że mogą być aktywowane przed każdym innym rozkazem.
Ja mam natomiast pytanie dotyczące character trait Tricky. Jak to działa? Skoro Concealed możemy zrobić dopiero w Supply Phase, zaś Ambush podczas ruchu, to kiedy wystawiam żetonik za pomocą Tricky???
Drugie pytanie: kiedy dokładnie i ile razy uruchamiam Fire on the Move???
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Dexterus »

Tricky rozkładasz na wstępie jak normalne jednostki. Jakbyś dostał dwa kafelki więcej. Ma to zmylić Twojego przeciwnika, który na przykład z tych żetonów jakie zakradają się pod jego Panzera jest bazooką, a który ściemą ;)

Bogowie, a ile razy chciałbyś uruchomić Fire on the Move? ^^' Każda broń strzela raz. Oczywiście, jeśli (w przypadku ciężkich pojazdów) obie bronie mają cechę FotM, możesz odpalić każdą z nich. Obecny konsensus na forum głosi, iż sam sobie decydujesz, czy strzelasz nimi obiema na raz, czy każdą w dowolnym momencie.

Sekwencja ruchu wygląda następująco:
Announce movement
Fire on the Move
Move 0 or 1 spaces
Ambush verification
Opportunity Fire
(repeat)

Czyli najpierw strzelasz, dopiero potem się ruszasz. Bardzo ważne, ponieważ zdarzają się przypadki, że ludzie chcą sobie najpierw podjechać na fajną pozycję strzelecką, a dopiero potem oddać strzał. Znowu, co istotne, najpierw jest FotM, a dopiero potem Opportunity Fire. Czyli teoretycznie zdążysz przygwoździć tego Panzerschrecka czającego się w bunkrze, zanim on odda strzał w Ciebie :>

Acha, w temacie Fire on the Move jeszcze: pamiętaj, że karę za niego odejmujesz od bazowej wartości combat bonus danej jednostki, a nie od wyniku rzutu kością! To jest szczególnie istotne właśnie przy Suppressie!

Ilustracja - mamy czołg z karabinem +4 przeciw piechocie i zdolnością FotM -2, piechotę z obroną łącznie 7, po drodze jedno pole z laskiem -1 LoS. Czołg oddaje Suppressive Fire podczas ruchu, na kości wyrzuca trójkę. Czyli wynik mamy
(4-2 za FotM) x 2 + 3 = 7 -1 za LoS = 6 brak trafienia!
a nie 4 x 2 + 3 = 11 - 2 za FotM - 1 za LoS = 8 (gdzie byłoby trafienie)
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Niech Ci bóg w dzieciach wynagrodzi :-)
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Strefę kontroli ogranicza budynek oraz pola z czerwonym kołem i białą kreską :) Pytanie brzmi czy każde czerwone koło czy tylko takie, które ogranicza możliwość ruchu piechocie?
MrGrimmy
Posty: 5
Rejestracja: 22 wrz 2015, 18:10

Re: Heroes of Normandie

Post autor: MrGrimmy »

Dexterus pisze: Czyli najpierw strzelasz, dopiero potem się ruszasz. Bardzo ważne, ponieważ zdarzają się przypadki, że ludzie chcą sobie najpierw podjechać na fajną pozycję strzelecką, a dopiero potem oddać strzał.
Mam jednostkę z ruchem 3 i strzałem w ruchu. Wnioskując po tym co napisałeś to nie mogę ruszyć się o 3 pola i na końcu kazać jej wykonać zerowy ruch aby wykonać strzał?
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Możesz oddać strzał przed ruchem na kolejne pole. To oznacza, że odpalasz strzał przed ruchem na 1 pole lub 2, lub 3.
MrGrimmy
Posty: 5
Rejestracja: 22 wrz 2015, 18:10

Re: Heroes of Normandie

Post autor: MrGrimmy »

Maxxx76 pisze:Możesz oddać strzał przed ruchem na kolejne pole. To oznacza, że odpalasz strzał przed ruchem na 1 pole lub 2, lub 3.
Zagłębiłem się trochę w temacie, bo nie dawał mi spać zapis w instrukcji o porządku rozpatrywania ruchu, a mianowicie punkt 7: "Dla każdego kolejnego pola Ruchu (włącznie z ostatnim) powtórz powyższe kroki począwszy od kroku 2.". Wynikałoby z tego, że mogę na ostatnim polu strzelić i wykonać ruch zerowy. Znalazłem na bgg wyjaśnienie dotyczące FotM od samego Clema: "Yes, it's before, during or after the movement (see Burst into action card)". Czyli o ile dobrze rozumiem angielski to po wykonaniu ruchu o maksymalną liczbę pól można wykonać FotM :). Na poparcie link do posta: https://www.boardgamegeek.com/article/15561659#15561659 .
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Z sekwencji ruchu wynika, że strzał oddaje się przed wykonaniem ruchu na dane pole, czy pierwsze czy ostatnie. Ale to nie oznacza, że możesz oddać strzał po ruchu. Szkoda, że autor gry ustala jedno a później mówi co innego
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

Chciałem dopytać o strefę kontroli piechoty.

W ramach jednego ruchu można wejść w obszar SK wrogiej piechoty i go opuścić (oczywiście nie można przejść na inne pole wewnątrz tej strefy)

I tu moje pytanie.

Czy można naszą piechotą zakończyć ruch w SK wrogiej jednostki?
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Skoro można wejść to i można zakończyć :)
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

Maxxx76 pisze:Skoro można wejść to i można zakończyć :)
Tak właśnie myślałem ale wolałem dopytać u bardziej doświadczonych graczy. Thx. :wink:
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

Kolejna partia tej wyśmienitej gry i kolejna wątpliwość.

Czy opcję Ammo można wykorzystać do wyniku rzutu kostką rozpatrując umiejętność Snajper??

Z góry dziękuje za odpowiedź.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Teoretycznie dotyczy to Strzału, a nie akcji specjalnej snajpera
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

Maxxx76 pisze:Teoretycznie dotyczy to Strzału, a nie akcji specjalnej snajpera
W instrukcji nie ma nic o tym mowy i powątpiewam w powyższe stwierdzenie i już daje swoje argumenty.

Idąc tym tokiem myślenia przy umiej. spec. okazyjny strzał, strzał w ruchu, karabin maszynowy oraz ostrzał przygważdżający również nie ma możliwości skorzystania z opcji AMMO.

Różnica między powyższymi akcjami specjalnymi, a zdolnością snajper jest taka że tam rzucamy przeciw obronie wrogiej jednostki i uwzględniamy wszystkie modyfikatory, a przy Snajperze jest ''tabelka'' i wykonujemy rzut od razu na efekt. Ale modyfikatory ujemne (kary z terenu i przygwożdżenie) mają wpływ na wynik, więc czemu nie może mieć wpływ na wynik modyfikator dodatni. W tej samej tabelce przy wyniku 6 jest taki magiczny + co jednoznacznie sugeruje, że można wyśrubować wyższy wynik rzutu kostką na k6 stosując mod. dodatni i jedynym takim bonusem jaki przychodzi mi do głowy, który można wykorzystać jest właśnie opcja AMMO.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie

Post autor: raj »

bulaxyz82 pisze:Idąc tym tokiem myślenia przy umiej. spec. okazyjny strzał, strzał w ruchu, karabin maszynowy oraz ostrzał przygważdżający również nie ma możliwości skorzystania z opcji AMMO.
Źle kombinujesz. To są umiejętności pozwalające na oddanie normalnego strzału tyle, że w nietypowej sytuacji lub nietypowymi modyfikatorami.
Natomiast snajper to nie jest strzał tylko atak specjalny zamiast normalnego strzału.
Gra została wydana z założeniem wielu dodatkowych jednostek i umiejętności w dodatkach. Ten plus może się z tym wiązać.

Zresztą wystarczy wziąć to na logikę. Ammo czyli dodatkowo amunicja pozwala na oddanie dużej ilości strzałów (pokrycie wroga ogniem). Co jest bez znaczenia dla snajpera.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Bingo :-)
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

raj pisze:Natomiast snajper to nie jest strzał tylko atak specjalny zamiast normalnego strzału.
Jak to snajper nie strzela... to co robi... może rzuca kulą do celu.

Będę jednak upierdliwy bo nigdzie w instrukcji nie jest zawarta informacja że zdolność Snajper jest jakimś wyjątkiem od reguły w stosunku do innych akcji specjalnych.
Baaa... przytoczę nawet fragment, w którym zostały zastosowane słowa KLUCZE, które są także przy opisie innego ataku spec., więc gdzie ta wyjątkowość.
Snajper: Jednostka może użyć zdolności Snajper zamiast oddania standardowego Strzału.

Ostrzał przygważdżający: Zamiast standardowego Strzału, jednostka może przeprowadzić Ostrzał przygważdżający.
raj pisze:Zresztą wystarczy wziąć to na logikę. Ammo czyli dodatkowo amunicja pozwala na oddanie dużej ilości strzałów (pokrycie wroga ogniem). Co jest bez znaczenia dla snajpera.
Nie raz logika ma się nijak do zasad gry, a raczej brak tej logiki.

Równie dobrze mogę napisać, że snajper włożył do magazynku super hiper ultra nabój (AMMO) w technologi 5.0, który nagina cząstkowo zasady fizyki zwiększając skuteczność trafienia o X% (czytajmy +1 do rzutu) - oczywiście nonsens ale logicznie wyjaśniony.

Mimo że czarna myśl w głowie mówi NIEEE to akceptuje werdykt ogółu. :wink:

Czyli mój współgrający miał rację, holy shit - piwo w plecy.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Heroes of Normandie

Post autor: Maxxx76 »

Mylisz pojęcia. Strzał i ostrzał przygważdżajacy działają według tego samego schematu. Snajper nie. I dlatego Ammo nie ma tutaj zastosowania.
I snajper strzela, ale nie jest to Strzał. To miał Raj na myśli
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

Maxxx76 pisze: Mylisz pojęcia. Strzał i ostrzał przygważdżajacy działają według tego samego schematu. Snajper nie. I dlatego Ammo nie ma tutaj zastosowania.
I snajper strzela, ale nie jest to Strzał. To miał Raj na myśli
Oczywiście zgadzam się, że Snajper wykonuje test według własnego schematu (rzut na własny indywidualny efekt) ale zasady (oczywiście PL) nie potwierdzają Waszej teorii ani nie negują Mojej, bo nigdzie w instrukcji nie stwierdzono faktu czy można użyć Ammo czy nie można przy zdolności Snajper, a kilka argumentów które użyłem we wcześniejszych wypowiedziach wskazywałoby, że mogłem mieć spore wątpliwości co do możliwości skorzystania z opcji AMMO w tym konkretnym przypadku.

W każdym razie dziękuje Tobie Maxxx jak i Raj za pomoc i oczywiście przy kolejnych grach będę się stosował do waszej zasady.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie

Post autor: raj »

bulaxyz82 pisze:Ostrzał przygważdżający: Zamiast standardowego Strzału, jednostka może przeprowadzić Ostrzał przygważdżający.
Powinieneś był zacytować również to zdanie, w którym jest napisane, że strzał przygważdżający wykorzystuje mechanikę zwykłego strzału.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

raj pisze: Powinieneś był zacytować również to zdanie, w którym jest napisane, że strzał przygważdżający wykorzystuje mechanikę zwykłego strzału.
Owszem jest takie zdanie w instrukcji i co z tego, skoro przy zdolności Snajper nie ma z kolei informacji że jest to jakiś INNY atak specjalny niż reszta zdolności. Zgodzę się że strzał Snajpera ( jak to ładnie ujął Maxxx) rozpatruje się innym schematem ale nie ma w zasadach gry treści zakazującej korzystania z opcji Ammo. Oczywiście potwierdzenia też nie ma i tu dochodzi do naszego małego sporu :wink: Jak już pisałem wcześniej mimo że zastosowane argumenty nie przemawiają do mnie w 100% to rozumiem Twój punkt widzenia.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie

Post autor: raj »

bulaxyz82 pisze:Owszem jest takie zdanie w instrukcji i co z tego, skoro przy zdolności Snajper nie ma z kolei informacji że jest to jakiś INNY atak specjalny niż reszta zdolności.
Wprost przeciwnie, to jest jedyna umiejętności w instrukcji, która jest opisana jako atak specjalny. nie ma więc mowy o jakimś "innym" ataku specjalnym. Wszystkie pozostałe umiejętności wprost odwołują się do standardowego Strzału.
Twoje próby przekonania samego siebie, że jednak miałeś prawo sądzić tak a nie inaczej, są zupełnie dla nas nieprzekonujące.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
bulaxyz82
Posty: 178
Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Heroes of Normandie

Post autor: bulaxyz82 »

raj pisze:Wprost przeciwnie, to jest jedyna umiejętności w instrukcji, która jest opisana jako atak specjalny. nie ma więc mowy o jakimś "innym" ataku specjalnym. Wszystkie pozostałe umiejętności wprost odwołują się do standardowego Strzału.
Twoje próby przekonania samego siebie, że jednak miałeś prawo sądzić tak a nie inaczej, są zupełnie dla nas nieprzekonujące.
Zrobiłem to co powinienem zrobić na samym początku, zajrzałem na BGG, poszperałem tam na forum dotyczącym gry i stwierdzam, że mieliście rację.
Moje próby przekonania samego Siebie i Was spełzły na niczym, przynajmniej coś się działo w tym wątku.
Żeby nie było że zasad nie umiem czytać ze zrozumieniem to zgonię na źle napisaną instrukcję.

Dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie

Post autor: raj »

bulaxyz82 pisze:Żeby nie było że zasad nie umiem czytać ze zrozumieniem to zgonię na źle napisaną instrukcję.
Jest to jakiś pomysł. ;)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
ODPOWIEDZ