Shogun

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Shogun

Post autor: Pynio »

sirafin pisze:
Indar pisze:Rezerwa powstaje po początkowym wrzuceniu 7 kości do wieży.
Nie bardzo rozumiem skąd taka interpretacja.
INSTRUKCJA str. 5 pisze:Armie, które wypadną na tackę wieży, należy odłożyć z powrotem do odpowiednich rezerw.
A wiec wracają z powrotem do ogólnej puli, z której przed chwilą zabraliśmy 7 kosteczek. Tak więc rezerwy to wszystkie kostki leżące obok planszy/w pudełku, czy gdzie tam je trzymamy. szczerze mówiąc sam nie widzę nic niefortunnego w tym określeniu.


Na ostatnim festiwalu GRAMY zastanawiałem się za to nad inną rzeczą, gdy usiedliśmy do Szoguna. Mianowicie, czy podczas rozpatrywania rozkazu, wszyscy odkrywamy kartę jednocześnie, czy może mamy to robić po kolei (w sensie pierwszy gracz nie wie, gdzie pozostali wykonają swój rozkaz).
Ty nie widzisz nic niefortunnego w moim podejściu do "rezerw", a ja zastanawiam się jakim cudem można było wymyśleć, by odkrywać rozkazy jednocześnie :)

Tak to widzisz - po to właśnie jest forum, by niektórzy swoje oczywistości tłumaczyli innym. Ja akurat też miałem problem z dookreśleniem "rezerw", jak kolega wcześniej.
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Pytanie może banalne, ale muszę się upewnić - być może jest jakiś faq na kwestię o którą spytam:
Rozumiem że czasem może się zdarzyć że w prowincji którą zaatakuję po wygranej będzie więcej armii niż atakowało? (z wieży wypadnie dużo moich kostek, kostki wroga zostaną w wieży)?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Dzięki za szybką opowiedz.
Pozdrawiam z nad planszy :)
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Na razie po kilku grach jestem zachwycony Shogunem - trochę irytująca jest wieża, ale to taki smaczek.
Ile średnio punktów ubijacie na koniec gry? Pole punktacji do 80 pkt jest mocno na wyrost czy da się to ukręcić?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Przepraszam za pytanie pod pytaniem, ale jeszcze dwie kwestie:
Rozumiem że zajmując czyjąś prowincję z budynkiem przejmuję również i budynek?
Czy ruchem A albo B mogę ruszyć się w ten sposób że opuszczę prowincję zupełnie (nie zostawiając kostki, np na prowincji z której się ruszam mam tylko jedną armię) - czy jest to nielegalne?
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

Instrukcji strona 12. Budynki po walce sa ściągane. Atak na bogata prowincje nie służy przejęciu budynków ale zmniejszeniu wpływów przeciwnika w regionie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Shogun

Post autor: sirafin »

MisterC ma rację, budynki są burzone tylko jeśli prowincja się "wyzwoliła". Zwróć uwagę, że zdanie mówiące o usuwaniu budynków nakazuje również odłożyć kartę prowincji na stos.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

No patrz jak lud za wszelka cenę nie chce się ukulturalniać :). Dasz mu troche luzu i juz niszcza swiatynie i teatry.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Shogun

Post autor: sirafin »

Dokładnie! My mieliśmy niezłą pompę przy rozgrywce, kiedy znajomy w skutek powstania utracił prowincję z teatrem No i zaczęliśmy sobie wizualizować tłum wściekłych chłopów z widłami, goniący bandę mimów przez pola ryżowe ;)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

Korzystając z obecności dużo bardziej doświadczonego gracza. Jak wygrywasz bitwę jako agresor, na prowincji były żetony buntu. Wchodzisz na nią to żetony są ściągane?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Shogun

Post autor: sirafin »

W Szoguna na pewno nie jestem doświadczonym graczem :D Jeśli jednak chodzi o znaczniki powstania, to ich nie ściągam, mowa o tym jest tylko, gdy chłopi się "wyzwolą" (no i oczywiście po zimie). Gdy znajdą się pod butem nowego pana nadal są niezadowoleni.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

No wiec wyczuwam pole do permanentnego house rule'a. Jeśli odbyła się walka i chłopi wypowiedzieli sie po jednej ze stron to zwycięzca powinien mieć albo poparcie albo stlumic bunt (przy okazji).

Projektant gry bez dwóch zdań nie przepada za plebsem :P
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

Do mnie nie trafia. Jak pisalem po tym jak gospodarz ma znaczniki buntu na swjej prowincji. Utrzyma ja, a chłopi wspierali agresora to zapewne wycial w pien bojówki chłopskie.
Jeśli to wyzwoliciel z pomocą chłopów odbił prowincje to przecież nie będą się chłopi dopiero co wyzwoleni buntować.

W mojej ocenie najbardziej kluczowe jest to ze jesli gracz A stracił prowincje z 2 zetonami buntu na rzecz gracza B, nie powinien gracz C który to by od razu zaatakował prowincje, mieć korzyści militarnych. Na chłopski rozum, nie zdążył gracz B jeszcze niczym zdenerwować świeżo wyzwolonych chłopów wiec dlaczego mieliby oni sie buntować przeciwko niemu.

Nie upieram sie, ze tak ma być. Stwierdzam, ze takim house rule'em będę grał bo jest dla mnie logiczny. Tak samo spacyfikowanie chłopów będzie ściągać żetony buntu. No bo kogoś ten Dayimo pokonał. Podkreślam iż jest to całkowicie domowa zasada i nijak sie ma do wytycznych z instrukcji.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Shogun

Post autor: szczudel »

MisterC pisze:Zgodnie z zasadami chłopi albo rzucają się w obronie dotychczasowego pana, albo w ogóle nie angażują się w bitwę.
A widzisz. Wychodzi mój kolejny brak. Grałem ze jeśli jest choć jeden znacznik to chłopi walczą po stronie agresora. No to teraz czyste zasady nabierają sensu ;). Dzięki za wyprowadzenie z błędu.
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Mam pytanie o wydarzenia i ich ujawnianie w trakcie etapów. Zgodnie z zasadami losujemy 4 karty wydarzeń - i teraz tak:
Gracze widzą jakie 4 karty zostały wylosowane, i dopiero z tych czterech co porę losuje się jedną? Czy też losujemy tajnie? Jak wygląda procedura odkrywania karty wydarzeń - odkrywa się ją po przydzieleniu rozkazów?
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Shogun

Post autor: uday »

Losujemy 4 karty wydarzeń, wszyscy wiedzą co się może wydarzyć i ile ryżu może nagle ubyć w zimie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Shogun

Post autor: sirafin »

@Indar
Skrót faz znajdziesz na str. 6. Ustalanie wydarzenia jest po zaplanowaniu akcji i licytacji kolejności graczy.

Dokładniejszy opis fazy wydarzenia jest na str. 9. Wiosną losuje się jedną z 4 kart, a pozostałe trzy ponownie odkłada odkryte obok planszy, żeby gracze nie zapomnieli, co może się pojawić później. Latem losuje się z 3 kart, jesienią z 2 i ostatnia karta zostanie na zimę.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Indar »

Dziękuję, teraz wszystko jasne!
pitgar
Posty: 8
Rejestracja: 03 sie 2015, 13:47

Re: Shogun

Post autor: pitgar »

Kilka pytań:

Jestem agresorem. Wrzucam do wieży moje 2 kostki czerwone i 2 kostki żółte obrońcy (nie ma znaczników buntu - chłopi walczą w żółtym).

1. Wypadają 2 czerwone, 2 żółte i 2 zielone. Przegrywam, ale jak żółty liczy straty? Może zacząć od chłopów i nie straci żadnej żółtej kostki ?

2. Co jeśli wypadną tylko zielone - prowincja się wyzwala ?

3. Co jeśli wypadną kostki w ogóle nie związane z daną walką ?

4. Co jeśli wypadną tylko czerwone i zielone ? - nierozstrzygnięta ? Jak liczyć straty ? (4 czerwone i 2 zielone) oraz ( 2 czerwone i 2 zielone)

Dziękuje za pomoc :)
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Shogun

Post autor: GeQ »

pitgar pisze:Kilka pytań:

Jestem agresorem. Wrzucam do wieży moje 2 kostki czerwone i 2 kostki żółte obrońcy (nie ma znaczników buntu - chłopi walczą w żółtym).

1. Wypadają 2 czerwone, 2 żółte i 2 zielone. Przegrywam, ale jak żółty liczy straty? Może zacząć od chłopów i nie straci żadnej żółtej kostki ?

2. Co jeśli wypadną tylko zielone - prowincja się wyzwala ?

3. Co jeśli wypadną kostki w ogóle nie związane z daną walką ?

4. Co jeśli wypadną tylko czerwone i zielone ? - nierozstrzygnięta ? Jak liczyć straty ? (4 czerwone i 2 zielone) oraz ( 2 czerwone i 2 zielone)

Dziękuje za pomoc :)
Jeśli atakowana prowincja nie ma znaczniku buntu, zielone kostki chłopów należy dołączyć do armii broniącego. Jeśli jest znacznik zieloni chłopi walczą po stronie najeźdźcy.
Przy czym rozliczanie bitwy zawsze zaczynasz od armii chłopskich. także:
1. Żółtemu zostają dwie kostki w jego kolorze.
2. zielone kostki nie mają z kim walczyć (można sobie tłumaczyć, że armia czerwonego schowała się w lesie i czeka na kolejne bitwy :) ), więc zostają w misce
3. kostki nie związane z walką w ogóle nie są rozliczane w ramach tej bitwy - przy kolejnym wrzucie znowu trafią do wieży
4. zielone rozliczasz jako kostki żółte w tym momencie.
(4 czerwone i 2 zielone) - czerwony przejmuje prowincję 2 kostkami
( 2 czerwone i 2 zielone) - bitwa nieroztrzygnięta, armie wybiły się nawzajem - prowincja traci właściciela (jeśli stał tam jakiś budynek, zostaje on usunięty z planszy)

to tak po krótce - mam nadzieję, że pomogłem ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
pitgar
Posty: 8
Rejestracja: 03 sie 2015, 13:47

Re: Shogun

Post autor: pitgar »

Dziękuje za podpowiedzi :)
Jednak:
GeQ pisze:Jeśli atakowana prowincja nie ma znaczniku buntu, zielone kostki chłopów należy dołączyć do armii broniącego. Jeśli jest znacznik zieloni chłopi walczą po stronie najeźdźcy.
MisterC pisze:Nie wspierali. Zgodnie z zasadami chłopi albo rzucają się w obronie dotychczasowego pana, albo w ogóle nie angażują się w bitwę.
Kto ma rację w sprawie armii zielonych ? :)
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Shogun

Post autor: GeQ »

Doczytałem i zwracam honor MisterC. Instrukcja mówi, że jeśli nie ma żetonu buntu to zieloni stają do walki po stronie obrońcy. Kropka. Nigdy zieloni nie staną po stronie atakującego. Mój błąd.

Co dalej. Stoi, że jesli obrońca wygrał wyłącznie dzięki chlopskim armiom to bitwę uważa się za nieroztrzygnieta. Czyli prowincja staje się bezpanska.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Damiano
Posty: 29
Rejestracja: 06 lut 2015, 14:12

Re: Shogun

Post autor: Damiano »

Mam pytanie dotyczące ataku na neutralną prowincję.
Według instrukcji takie prowincje nie mają znaczników buntu. Również trzeba wrzucić zieloną kostkę do wieży.

Jak atakuję moimi wojskami to czy chłopi są jednostkami, które bronią neutralnej prowincji?
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Shogun

Post autor: GeQ »

Zgadza się. Przy ataku na neutralna prowincje konfrontujesz swoje kostki z zielonymi. Raczej nie stracisz wszystkich wojsk, ale możesz je osłabić. Chyba że atakujesz 1-2 armiami wówczas wszystko jest możliwe ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Damiano
Posty: 29
Rejestracja: 06 lut 2015, 14:12

Re: Shogun

Post autor: Damiano »

A jeśli przejmę po kimś prowincję, w której jest znacznik chłopów, to znacznik zostaje? Ja grałem, że tak, bo instrukcja nic o tym nie wspomina.
ODPOWIEDZ