Cywilizacja: Poprzez wieki (3. edycja) - pytania i wątpliwości
- seki
- Moderator
- Posty: 3353
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1270 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Zagralem juz 4 razy i zasady uznaje za generalnie bardzo czytelne. Cale skomplikowanie gry jest tak eleganckie, ze w ogole nie trzeba sie wiele zastanawiac. Znalazlem tylko kilka wątpliwości. Zakonczenie pełnej rozgrywki: koniec talii III ery rozpoczyna ere IV wraz z takimi warunkami jak zawsze na zakończenie ery. Ale jak długo trwa era IV? Czy dobrze gram, ze w momencie gdy rozpoczecie ery IV wypada przed graczem rozpoczynającym to wszyscy gracze wykonują jeszcze swoją ture? A jak wypada przed innym graczem to tak aby wszyscy mieli taka samą ilosc tur czyli kończymy na graczu ostatnim w rundzie?
I drugie pytanie: czy karty akcji dają tylko jednorazowy efekt czy np mozna ulepszyc taniej killka budynkow w jednej turze? Myślę ze to by bylo prEsadzone ale nie kojarzę takiego zapisu w instrukcji.
Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
I drugie pytanie: czy karty akcji dają tylko jednorazowy efekt czy np mozna ulepszyc taniej killka budynkow w jednej turze? Myślę ze to by bylo prEsadzone ale nie kojarzę takiego zapisu w instrukcji.
Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Jeżeli koniec odpali się w turze pierwszego gracza to jest to ostatnia tura (pierwszy gracz i każdy następny dogrywa swoją turę)
Jeżeli wypadnie w czsie tury innego gracza dogrywana jest ta kolejka i cała następna.
Karty akcji są jednirazowe,mzagrywasz z akcji karte i ją rozpatrujesz (na kartach nie ma liczb mnigich tylko wynór/lub jego brak co do zniżek na budowe).
Jeżeli wypadnie w czsie tury innego gracza dogrywana jest ta kolejka i cała następna.
Karty akcji są jednirazowe,mzagrywasz z akcji karte i ją rozpatrujesz (na kartach nie ma liczb mnigich tylko wynór/lub jego brak co do zniżek na budowe).
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
- seki
- Moderator
- Posty: 3353
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1270 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Azazelek dzięki. Wszystko jasne.
Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
- Valarus
- Posty: 1270
- Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Ustrój można wprowadzić na dwa sposoby:dave8 pisze:Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
- wynajdujesz go normalnie, za jedną akcję, płacąc cały koszt nauki.
- przeprowadzasz rewolucję, wydając wszystkie akcji cywilne i płacisz mniejszy koszt nauki.
Rewolucję można przeprowadzić tylko posiadając wszystkie akcje. Jeżeli zatem pytasz, czy możesz wynaleźć nowy ustrój ostatnią akcją za pełen koszt nauki - jasne. Jeżeli pytasz, czy mając tylko jedną akcję możesz przeprowadzić rewolucję i zapłacić mniejszy koszt - absolutnie nie.
Kartę rozwój technologiczny można zagrać w obu przypadkach, ale nic ona tutaj nie zmienia - dalej musisz stracić przestrzegać zasad powyżej.
Warto też przypomnieć, że nowe akcje z kart dostajesz od razu kiedy wchodzą do gry. Czyli gdybyś miał wynalezieniem nowego ustroju dostać powiedzmy 2 akcje więcej, to nagle twoja ostatnia akcja nie jest jednak ostatnią:P Nie działa to jednak z rewolucją - zużywa ona wszystkie twoje akcje, nawet te, które miałbyś dostać z nowo wprowadzonego systemu.
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Jest jeszcze możliwość że będziesz chciał zmienić ustrój na tak dający mniej akcji cywilnych. Wówczas możesz to zrobić ostatnią akcją (oczywiście przestrzegając zasady wynalezienia a nie rewolucji)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Jeszcze co do taktyk: czy bonus z karty taktyki jest od razu zaznaczany na torze siły militarnej, czy dopiero kiedy należy porównać siłę graczy to sprawdza się czy wymagania co do taktyki są spełnione i dopiero wtedy bonus jest naliczany?
- seki
- Moderator
- Posty: 3353
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1270 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Dla wszystkich łatwiej będzie jak tor siły będziesz zmieniać na bieżąco również z uwzglednieniem taktyki. Gra jest i tak wystarczająco dluga a gdybyś tego nie robił na bieżąco tonprzypuszczam że ciągle ktoś musiał by sobie w głowie przeliczać czy zaatakować przeciwnika czy nie. To wydłużalo by rozgrywkę.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Czy mogę wyłożyć taktykę nie posiadając odpowiedniej formacji? Oczywiście nie otrzymuję też bonusu z karty. Jednak samą wiedzę o taktyce mam i mogę ją wykorzystać w przyszłości.
Często po licytacji traci się oddziały zorganizowane w jakiejś taktyce. Zaś odbudowując siłę militarną potrzebujemy kości militarnych, które są pochłaniane przez powrót do wcześniejszej taktyki.
Często po licytacji traci się oddziały zorganizowane w jakiejś taktyce. Zaś odbudowując siłę militarną potrzebujemy kości militarnych, które są pochłaniane przez powrót do wcześniejszej taktyki.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
thyrrun pisze:Czy mogę wyłożyć taktykę nie posiadając odpowiedniej formacji? Oczywiście nie otrzymuję też bonusu z karty. Jednak samą wiedzę o taktyce mam i mogę ją wykorzystać w przyszłości.
Możesz wyłożyć.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Nie sprecyzowałem pytania.
Wyłożyć kartę taktyki i położyć tam swój znacznik. Jednak bonus wykorzystać dopiero jak będę miał odpowiednią formację.
Dziękuję za odpowiedź.
Wyłożyć kartę taktyki i położyć tam swój znacznik. Jednak bonus wykorzystać dopiero jak będę miał odpowiednią formację.
Dziękuję za odpowiedź.
- seki
- Moderator
- Posty: 3353
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1270 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Możeszthyrrun pisze:Nie sprecyzowałem pytania.
Wyłożyć kartę taktyki i położyć tam swój znacznik. Jednak bonus wykorzystać dopiero jak będę miał odpowiednią formację.
Dziękuję za odpowiedź.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Pytanie z innej beczki odnośnie dodatkowych kostek. Dostaję dodatkową białą kostkę, na przykład z cudu Piramidy. Czy już w tej samej turze mogą ją użyć jako akcję cywilną czy też ląduje na stosie już wykorzystanych w tej turze kostek i dopiero "dostanę" ją na koniec tury po rozliczeniu?Valarus pisze:Ustrój można wprowadzić na dwa sposoby:dave8 pisze:Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
- wynajdujesz go normalnie, za jedną akcję, płacąc cały koszt nauki.
- przeprowadzasz rewolucję, wydając wszystkie akcji cywilne i płacisz mniejszy koszt nauki.
Rewolucję można przeprowadzić tylko posiadając wszystkie akcje. Jeżeli zatem pytasz, czy możesz wynaleźć nowy ustrój ostatnią akcją za pełen koszt nauki - jasne. Jeżeli pytasz, czy mając tylko jedną akcję możesz przeprowadzić rewolucję i zapłacić mniejszy koszt - absolutnie nie.
Kartę rozwój technologiczny można zagrać w obu przypadkach, ale nic ona tutaj nie zmienia - dalej musisz stracić przestrzegać zasad powyżej.
Warto też przypomnieć, że nowe akcje z kart dostajesz od razu kiedy wchodzą do gry. Czyli gdybyś miał wynalezieniem nowego ustroju dostać powiedzmy 2 akcje więcej, to nagle twoja ostatnia akcja nie jest jednak ostatnią:P Nie działa to jednak z rewolucją - zużywa ona wszystkie twoje akcje, nawet te, które miałbyś dostać z nowo wprowadzonego systemu.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Z tego co pamietam instrukcje to dodatkowe kości wchodzą do gry dopiero w kolejnej turze po ich otrzymaniuSzczepa_n pisze: Pytanie z innej beczki odnośnie dodatkowych kostek. Dostaję dodatkową białą kostkę, na przykład z cudu Piramidy. Czy już w tej samej turze mogą ją użyć jako akcję cywilną czy też ląduje na stosie już wykorzystanych w tej turze kostek i dopiero "dostanę" ją na koniec tury po rozliczeniu?
- warlock
- Posty: 4624
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1023 times
- Been thanked: 1932 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
No to graliśmy trudniejsza wersjewarlock pisze:Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
- seki
- Moderator
- Posty: 3353
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1270 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Wyjątkiem jest rewolucja przy zmianie ustroju. Wtedy akcje wynikające z nowego ustroju można użyć dopiero w kolejnej turze.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
warlock pisze:Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
Dzięki za pomoc.seki pisze:Wyjątkiem jest rewolucja przy zmianie ustroju. Wtedy akcje wynikające z nowego ustroju można użyć dopiero w kolejnej turze.
- warlock
- Posty: 4624
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1023 times
- Been thanked: 1932 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Wróciłem do Cywilizacji po przerwie i znowu mam mam problem z rzeczami, które kiedyś rozumiałem, a po przerwie mi wyleciały z głowy i nieco się pogubiłem
1. Jak to jest ostatecznie z tym "zwiększaniem populacji o 1"? Czy karta Rozwój Cywilizacji jest jedyną kartą wydarzenia w grze, która wymaga zapłaty w żywności? Rozumiem, że pomimo identycznego zapisu karta Rozwój Osadnictwa umożliwia darmowy wzrost populacji?
2. Dobra, jak to ostatecznie jest z tymi niezadowolonymi robotnikami? Z instrukcji wynika, że to różnica pomiędzy aktualnym a wymaganym poziomem zadowolenia. Czy w obu tych przypadkach mam dwóch niezadowolonych robotników? Czy w pierwszym przypadku przy rozpatrywaniu karty emigracji nic się nie dzieje, a w drugim zwracam jednego wolnego robotnika-zapchajdziurę do banku?
1. Jak to jest ostatecznie z tym "zwiększaniem populacji o 1"? Czy karta Rozwój Cywilizacji jest jedyną kartą wydarzenia w grze, która wymaga zapłaty w żywności? Rozumiem, że pomimo identycznego zapisu karta Rozwój Osadnictwa umożliwia darmowy wzrost populacji?
2. Dobra, jak to ostatecznie jest z tymi niezadowolonymi robotnikami? Z instrukcji wynika, że to różnica pomiędzy aktualnym a wymaganym poziomem zadowolenia. Czy w obu tych przypadkach mam dwóch niezadowolonych robotników? Czy w pierwszym przypadku przy rozpatrywaniu karty emigracji nic się nie dzieje, a w drugim zwracam jednego wolnego robotnika-zapchajdziurę do banku?
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Ad 1warlock pisze:Wróciłem do Cywilizacji po przerwie i znowu mam mam problem z rzeczami, które kiedyś rozumiałem, a po przerwie mi wyleciały z głowy i nieco się pogubiłem
1. Jak to jest ostatecznie z tym "zwiększaniem populacji o 1"? Czy karta Rozwój Cywilizacji jest jedyną kartą wydarzenia w grze, która wymaga zapłaty w żywności? Rozumiem, że pomimo identycznego zapisu karta Rozwój Osadnictwa umożliwia darmowy wzrost populacji?
2. Dobra, jak to ostatecznie jest z tymi niezadowolonymi robotnikami? Z instrukcji wynika, że to różnica pomiędzy aktualnym a wymaganym poziomem zadowolenia. Czy w obu tych przypadkach mam dwóch niezadowolonych robotników? Czy w pierwszym przypadku przy rozpatrywaniu karty emigracji nic się nie dzieje, a w drugim zwracam jednego wolnego robotnika-zapchajdziurę do banku?
Obecnie tak. Tak
Ad 2
W obu przypadkach masz 2 niezadowolonych robotników.
- warlock
- Posty: 4624
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1023 times
- Been thanked: 1932 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Dzięki GrzeL. A w kwestii AD2 - przy rozpatrywaniu tej karty w pierwszym przypadku nic się nie dzieje?
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Tracisz jednego robotnika.warlock pisze:Dzięki GrzeL. A w kwestii AD2 - przy rozpatrywaniu tej karty w pierwszym przypadku nic się nie dzieje?
- warlock
- Posty: 4624
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1023 times
- Been thanked: 1932 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]
Czyli jeśli nie mam wolnych robotników, a mam dwóch niezadowolonych robotników to muszę ściągnąć robotnika z jakiejś karty?