Impulse

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Impuls

Post autor: Leszy2 »

Zdarzyło mi się, że nie miałem kart aby dołożyć do impulsu. Dwie dobrane w ostatniej fazie ruchu zużyłem na obronę. Instrukcja jak i Poradnik gracza zdaje się milczeć na ten temat. Postanowiłem się tym nie przejmować i zagrać impuls z trzema kartami, a na koniec odrzuciłem pierwszą kartę z impulsu. Powstała zabawna dziura. Ale nie przejmowaliśmy się tym wnioskując, że niecodzienna sytuacja sama się za chwile naprawi. I faktycznie tak się stało.
Czy to właściwe podejście?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Impuls

Post autor: GrzeL »

Leszy2 pisze:Zdarzyło mi się, że nie miałem kart aby dołożyć do impulsu. Dwie dobrane w ostatniej fazie ruchu zużyłem na obronę. Instrukcja jak i Poradnik gracza zdaje się milczeć na ten temat. Postanowiłem się tym nie przejmować i zagrać impuls z trzema kartami, a na koniec odrzuciłem pierwszą kartę z impulsu. Powstała zabawna dziura. Ale nie przejmowaliśmy się tym wnioskując, że niecodzienna sytuacja sama się za chwile naprawi. I faktycznie tak się stało.
Czy to właściwe podejście?
Nie.

Polska instrukcja w przeciwieństwie do oryginalnej (o czym pisałem w sierpniu) nie przewiduje takiej ewentualności, a zmienione zasady skracania impulsu, też dodatkowo utrudniają prawidłowe zagranie.
Ogólnie miałeś dobre przeczucie, że jak nie możesz (nie masz karty na ręce) to nie dokładasz i rozgrywasz swoją turę na 3 kartowym impulsie, ale na koniec twojej tury nie usuwamy żadnej karty.
W oryginalnej instrukcji impuls skraca się do 3 kart, jeśli są 3 albo mniej, to nic się nie usuwa. W polskiej dodano na planszy punktacji sloty na karty impulsu i zmieniono opis w taki sposób, aby były potrzebne, przy okazji usuwając niekompatybilny szczególny przypadek z zasad.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Impulse

Post autor: Leszy2 »

Czemu służy "blef" podczas rozgrywania bitwy? W jaki sposób wykładanie nie dających wsparcia kart może czemukolwiek się przysłużyć poza zdradzeniem przeciwnikowi co ma się na ręce?
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Impulse

Post autor: Andy »

Obrońca wykłada zakryte karty jako pierwszy, używając kart blefu może sprowokować atakującego do zagrania większej liczby kart wsparcia (i zmarnowania ich).

Natomiast fakt, że karty blefu wracają na rękę powoduje, że niskim kosztem (właśnie ujawnienia ich na końcu) na ogół opłaca się obrońcy kłaść na stole wszystkie karty z ręki. Zastanawiałem się, czy nie ciekawiej by było, gdyby karty blefu też spadały, jak karty wsparcia.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Impulse

Post autor: Leszy2 »

Andy pisze: 24 maja 2018, 13:59 Obrońca wykłada zakryte karty jako pierwszy, używając kart blefu może sprowokować atakującego do zagrania większej liczby kart wsparcia (i zmarnowania ich)
Nie rozumiem. Przecież niewykorzystane karty wsparcia wracają na rękę.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Impulse

Post autor: Andy »

Karty wsparcia, czyli te, które pasują do impulsu, planu lub technologii, nie mogą być "niewykorzystane", więc lecą na diskard. Karty niepasujące wracają na rękę.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Impulse

Post autor: Leszy2 »

Andy pisze: 24 maja 2018, 14:45 Karty wsparcia, czyli te, które pasują do impulsu, planu lub technologii, nie mogą być "niewykorzystane", więc lecą na diskard. Karty niepasujące wracają na rękę.
No, wiem. Chodzi mi o to, po co wykładać niepasujące karty, skoro wracają one na rękę? Nie osiągamy w ten sposób nic poza pokazaniem reki przeciwnikowi.

Domyślilem się w końcu, że może chodzić o to, że ktoś może próbować wykpić się tanim kosztem i wygrać oszczędzając na wsparciu, w tym celu straszymy go, że mamy więcej niż mamy. Taka trochę zasada dla Szkotów. Nigdy by takie coś nie przyszło do głowy, choć jestem z Krakowa (a nas, jak głosi legenda wypędzono niegdyś ze Szkocji za nadmierną oszczędność), zawsze walę wszystkim co mam i zakładam, że przeciwnik też. Rzeczywiście, muszę spróbować zasady, że przepadają wszystkie wyłożone karty.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Impulse

Post autor: Andy »

Leszy2 pisze: 25 maja 2018, 11:55Rzeczywiście, muszę spróbować zasady, że przepadają wszystkie wyłożone karty.
Tylko pamiętaj, że nie ma takiej zasady, tak sobie tylko dywagowałem. :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Inquisitor
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2016, 14:28
Has thanked: 1 time

Re: Impulse

Post autor: Inquisitor »

Trapią mnie dwa pytania.

1) Na planszy dowodzenia mamy punkt 4. Użyj lub opóźnij swój Plan. Na czym miałoby polegać opóźnienie Planu?

2) W instrukcji jest zapisane, że gracz musi użyć akcji pochodzących z Impulsu. Jak to się ma do takiej akcji jak np. Badania ("zbadaj czerwoną kartę ze swojej ręki"). Mogę przecież nie mieć czerwonej karty w ręce. Miałbym wtedy pokazać swoje karty przeciwnikom, żeby to udowodnić? Czy może raczej powinienem rozumieć słowo "MUSI" jako uruchomienie samego impulsu, ale niekoniecznie wszystkich akcji wchodzących w jego skład?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Impulse

Post autor: GrzeL »

Inquisitor pisze: 27 sty 2019, 10:28 Na planszy dowodzenia mamy punkt 4. Użyj lub opóźnij swój Plan. Na czym miałoby polegać opóźnienie Planu?
Opóźnienie Planu polega na przełożeniu jego wykonania do kolejnej tury.
Inquisitor pisze: 27 sty 2019, 10:28 W instrukcji jest zapisane, że gracz musi użyć akcji pochodzących z Impulsu. Jak to się ma do takiej akcji jak np. Badania ("zbadaj czerwoną kartę ze swojej ręki"). Mogę przecież nie mieć czerwonej karty w ręce. Miałbym wtedy pokazać swoje karty przeciwnikom, żeby to udowodnić? Czy może raczej powinienem rozumieć słowo "MUSI" jako uruchomienie samego impulsu, ale niekoniecznie wszystkich akcji wchodzących w jego skład?
Zapomniałeś dodać, że w polskiej instrukcji, bo w oryginalnej nic takiego nie ma.
Jak już pisałem w tym wątku dwa razy, można pominąć całą albo część karty akcji, którą mamy wykonać.
ODPOWIEDZ