Highlander pisze:Pytanie po dzisiejszej rozgrywce: czy gracz mający 0 produkcji energii może zagrać kartę np. budowy miasta, w efekcie której musi zmniejszyć produkcję energii o 1?
Interpretacje mieliśmy dwie:
- może, a skoro nie można mieć ujemnej produkcji energii to po prostu nie ponosi tego negatywnego efektu karty
- nie może, musi mieć przynajmniej tyle produkcji energii aby być w stanie ponieść ten dodatkowy "zakamuflowany" koszt
W przepisach znaleźliśmy informację że jest gracz spełnia warunki odpalenia karty które są na górze karty (ilość danych symboli, temperatura, tlen itp), to zawsze może ją zagrać. Była też niejasna wzmianka że kartę można zagrać tylko jeśli można ją wykonać. W końcu uznaliśmy ten drugi zapis za wiążący, tj. że nie możesz wykonać tego -1 do produkcji energii, więc jednak karty zagrać nie możesz.
Z lewej strony o góry karty jest KOSZT zagrania karty. Kwestia obniżenia produkcji to EFEKT zagrania karty. Gracz musi posiadać poziom produkcji powyżej zera, aby móc go obniżyć.
Gwoli uzupełnienia wpisu od
michal2014, przytoczony ustęp ma
cztery wyjątki a nie trzy
W skrócie: można zignorować z powodów obiektywnych któryś z 4 efektów:
- Wskaznik Globalny, gdy jest na maksa
- Zasoby, których z jakichś powodów nie można zebrać (mikroby, zwierzęta)
- Umieszczenie obszaru na mapie, które nie są już dostępne
- Z czerwoną ramką w ramach negatywnej interakcji
Obniżenie poziomu produkcji, gdy jest to niemożliwe (poziom zerowy) nie należy do tej grupy, zatem musi być spełniony.