Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
1. Możesz dowolnie obniżać produkcję wirtualnego gracza - nigdzie jej nie zapisujesz. Chodzi o spełnienie warunku negatywnego efektu z karty.
2. Dawno nie grałem. Na początku każdy wybiera korporację i karty -można to chyba robić nawet równocześnie. Gracz I rozpoczyna, kiedy wszyscy już dobrali korporacje i orzucili karty - następuje faza akcji.
2. Dawno nie grałem. Na początku każdy wybiera korporację i karty -można to chyba robić nawet równocześnie. Gracz I rozpoczyna, kiedy wszyscy już dobrali korporacje i orzucili karty - następuje faza akcji.
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Przygotowanie odbywa się jednocześnie - wybierasz zarówno korporację, jak i karty do kupienia.MalyFarciarz pisze:W związku z tym, że karty odrzuca się rewersem ku górze, mam pytanie odnośnie tego jak wygląda początek przygotowań.
Gracze otrzymują 2 karty korporacji i 10 kart projektów i zaczynając od pierwszego gracza. Pierwszy gracz wybiera korporację i odrzuca rewersem ku górze karty, których nie wziął? Czy najpierw każdy z graczy wybiera korporację, a dopiero jak już każdy wybrał korporację. Znowu począwszy od pierwszego gracza, odrzucamy karty projektów?
Później począwszy od pierwszego gracza odkrywa się korporacje, dostaje zasoby, płaci za kupione karty. Z ogarniętymi ludźmi można to robić równocześnie, wystarczy później tylko przypomnieć jakie zdolności mają poszczególne korporacje.
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
- MalyFarciarz
- Posty: 51
- Rejestracja: 30 gru 2011, 14:03
- Lokalizacja: Wrocław/Międzyrzecz
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
W najbliższy piątek podczas spotkania ze znajomymi mam zamiar ponownie zaprosić ich do gry. Problem w tym że dwie osoby będą już obyte z grą a dwie zupełnie świeże. Nie chciałbym zmarnować 3-4 godziny na grę, która już w założeniu na start była by błędna dlatego zapytam Was o doświadczenie...doświadczenie związane z korporacjami:
1. Nie ma problemu by 2 osoby zaczynały z korporacjami dla początkujących a dwie następne osoby z kartami korporacji standardowych (po dwukrotnym przeczytaniu instrukcji odnoszę wrażenie że jest możliwy taki mix cytujący: "W tym momencie początkujący gracze mogą przejrzeć swoje karty, natomiast doświadczeni gracze kontynuują przygotowanie" ale nie zaważyłem by było to jednym zdaniem potwierdzającym gdzieś napisane a tak jestem trochę zmieszany czy owe cytat nie dotyczy dwóch różnych wariantów)? Czy jednak jest wtedy brak balansu i albo pełny skład musi grać korporacjami standardowymi albo wszyscy korporacjami dla początkujących?
2. Jeżeli taki mix jest możliwy? to rozumiem że gracze ze standardowymi kartami muszą zapłacić za katy (Ci z początkującymi te 10 kart dostają "za darmo") jak i ich produkcja startuje od 0 ewentualnie chyba że na karcie zapisano inaczej (początkujący zaczynają od 1)? Czy jednak w takim mixie nawet gracze ze początkującymi kartami korporacji muszą zapłacić za karty na start które chcą zatrzymać a ich produkcja zaczyna się od 0?
3. Karty ery korporacyjne nie będą przeszkodą w takim "mix składzie"?
1. Nie ma problemu by 2 osoby zaczynały z korporacjami dla początkujących a dwie następne osoby z kartami korporacji standardowych (po dwukrotnym przeczytaniu instrukcji odnoszę wrażenie że jest możliwy taki mix cytujący: "W tym momencie początkujący gracze mogą przejrzeć swoje karty, natomiast doświadczeni gracze kontynuują przygotowanie" ale nie zaważyłem by było to jednym zdaniem potwierdzającym gdzieś napisane a tak jestem trochę zmieszany czy owe cytat nie dotyczy dwóch różnych wariantów)? Czy jednak jest wtedy brak balansu i albo pełny skład musi grać korporacjami standardowymi albo wszyscy korporacjami dla początkujących?
2. Jeżeli taki mix jest możliwy? to rozumiem że gracze ze standardowymi kartami muszą zapłacić za katy (Ci z początkującymi te 10 kart dostają "za darmo") jak i ich produkcja startuje od 0 ewentualnie chyba że na karcie zapisano inaczej (początkujący zaczynają od 1)? Czy jednak w takim mixie nawet gracze ze początkującymi kartami korporacji muszą zapłacić za karty na start które chcą zatrzymać a ich produkcja zaczyna się od 0?
3. Karty ery korporacyjne nie będą przeszkodą w takim "mix składzie"?
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
To co próbujesz zrobić wygląda na jakiś niebezpieczny eksperyment - jeśli każesz graczom z początkowymi korporacjami płacić za karty, będą mocno w tyle, jeśli dasz im za darmo, będę mieli dużą przewagę. Jeśli znajomi są ograni i znają planszówki poza najprostszymi tytułami, to daj im zwykłe korporacje (te ze zdolnościami). Nie powinni mieć większych problemów, ewentualnie przez grą opowiedz w dwóch zdaniach o każdej - z czym dobrze się łączy i w co opłaca się inwestować.Miedzcu pisze:W najbliższy piątek podczas spotkania ze znajomymi mam zamiar ponownie zaprosić ich do gry. Problem w tym że dwie osoby będą już obyte z grą a dwie zupełnie świeże. Nie chciałbym zmarnować 3-4 godziny na grę, która już w założeniu na start była by błędna dlatego zapytam Was o doświadczenie...doświadczenie związane z korporacjami:
1. Nie ma problemu by 2 osoby zaczynały z korporacjami dla początkujących a dwie następne osoby z kartami korporacji standardowych (po dwukrotnym przeczytaniu instrukcji odnoszę wrażenie że jest możliwy taki mix cytujący: "W tym momencie początkujący gracze mogą przejrzeć swoje karty, natomiast doświadczeni gracze kontynuują przygotowanie" ale nie zaważyłem by było to jednym zdaniem potwierdzającym gdzieś napisane a tak jestem trochę zmieszany czy owe cytat nie dotyczy dwóch różnych wariantów)? Czy jednak jest wtedy brak balansu i albo pełny skład musi grać korporacjami standardowymi albo wszyscy korporacjami dla początkujących?
2. Jeżeli taki mix jest możliwy? to rozumiem że gracze ze standardowymi kartami muszą zapłacić za katy (Ci z początkującymi te 10 kart dostają "za darmo") jak i ich produkcja startuje od 0 ewentualnie chyba że na karcie zapisano inaczej (początkujący zaczynają od 1)? Czy jednak w takim mixie nawet gracze ze początkującymi kartami korporacji muszą zapłacić za karty na start które chcą zatrzymać a ich produkcja zaczyna się od 0?
3. Karty ery korporacyjne nie będą przeszkodą w takim "mix składzie"?
e: Dobra, mój błąd - doczytałem, że można je mieszać, ale i tak wydaje mi się to słabym pomysłem.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2017, 18:51 przez Yavi, łącznie zmieniany 2 razy.
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Dzięki za rozwianie wątpliwości - właśnie tego eksperymentu chciałem uniknąć, ewentualnie wykorzystać już kogoś doświadczenie/eksperymentowanie Mocno zasugerowałem się zdaniem wyciągniętym wprost z instrukcji:
Gracze rozpoczynający przygodę z „Terraformacją Marsa” otrzymują po jednej karcie „Korporacji dla początkujących”. Zgodnie ze znajdującymi się na niej poleceniami otrzymują (...) 10 kart projektów (te 10 kart to darmowa początkowa ręka gracza). W tym momencie początkujący gracze mogą przejrzeć swoje karty, natomiast doświadczeni gracze kontynuują przygotowanie do gry, pominąwszy ten krok. (...) 10 kart standardowych korporacji (wyłączywszy 2 korporacje z „Ery Korporacyjnej”) należy potasować i rozdać każdemu z doświadczonych graczy po 2 z nich. Każdemu z doświadczonych graczy należy rozdać po 10 kart projektów. Gracz może zakupić każdą z tych kart za 3 M€. Zakupione karty utworzą jego początkową rękę."
Też w niektórych recenzjach gry o tym wspominają (mix), inne znowu zupełnie te katy rozgraniczają, inni zapominają o rozgraniczeniu kart (dla początkujących, standardowe, ery korporacyjnej) a nawet widziałem wariant gdzie gracze wybierali swoją korporacje...ale w puli kart z których losowało się po dwie korporacje były również wmieszane te dla początkujących.
W takim wypadku pomyślałem że jest możliwe współistnienie wszystkich tych kart korporacji w jednej rozgrywce jak i współistnienie graczy doświadczonych z tą grą wraz z graczami początkującymi. Pomyślałem że może jest to tak sprytnie wymyślone że karty korporacji początkowych nie są overpowered a jedynie ciężej w ich przypadku popełnić błąd (złe słowo, bo nie chce nikogo obrazić ale innego nie znajduję: są to kraty korporacji "idioto odporne" -> bardziej uniwersalne, bez ukierunkowanej specjalizacji co nie wymaga aż takiej uwagi od gracza a powoduje że korporacja ta pasuje do wszystkiego ale jednocześnie nie da się nimi tak uciec jak kartami korporacji standardowej w przypadku spasowania z innymi kartami).
Jeszcze raz dzięki za rozwiązanie mętliku w głowie Dobrze że są gracze którzy ciągle czuwają i zaglądają głębiej (np. do FAQ od autora) niżeli ograniczając się do samej instrukcji.
Gracze rozpoczynający przygodę z „Terraformacją Marsa” otrzymują po jednej karcie „Korporacji dla początkujących”. Zgodnie ze znajdującymi się na niej poleceniami otrzymują (...) 10 kart projektów (te 10 kart to darmowa początkowa ręka gracza). W tym momencie początkujący gracze mogą przejrzeć swoje karty, natomiast doświadczeni gracze kontynuują przygotowanie do gry, pominąwszy ten krok. (...) 10 kart standardowych korporacji (wyłączywszy 2 korporacje z „Ery Korporacyjnej”) należy potasować i rozdać każdemu z doświadczonych graczy po 2 z nich. Każdemu z doświadczonych graczy należy rozdać po 10 kart projektów. Gracz może zakupić każdą z tych kart za 3 M€. Zakupione karty utworzą jego początkową rękę."
Też w niektórych recenzjach gry o tym wspominają (mix), inne znowu zupełnie te katy rozgraniczają, inni zapominają o rozgraniczeniu kart (dla początkujących, standardowe, ery korporacyjnej) a nawet widziałem wariant gdzie gracze wybierali swoją korporacje...ale w puli kart z których losowało się po dwie korporacje były również wmieszane te dla początkujących.
W takim wypadku pomyślałem że jest możliwe współistnienie wszystkich tych kart korporacji w jednej rozgrywce jak i współistnienie graczy doświadczonych z tą grą wraz z graczami początkującymi. Pomyślałem że może jest to tak sprytnie wymyślone że karty korporacji początkowych nie są overpowered a jedynie ciężej w ich przypadku popełnić błąd (złe słowo, bo nie chce nikogo obrazić ale innego nie znajduję: są to kraty korporacji "idioto odporne" -> bardziej uniwersalne, bez ukierunkowanej specjalizacji co nie wymaga aż takiej uwagi od gracza a powoduje że korporacja ta pasuje do wszystkiego ale jednocześnie nie da się nimi tak uciec jak kartami korporacji standardowej w przypadku spasowania z innymi kartami).
Jeszcze raz dzięki za rozwiązanie mętliku w głowie Dobrze że są gracze którzy ciągle czuwają i zaglądają głębiej (np. do FAQ od autora) niżeli ograniczając się do samej instrukcji.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 75#p824242
REBEL.pl pisze:Tak jest w istocie. To rozwiązanie to swoisty handicap dla początkujących. I tak nie będą oni mieli łatwej przeprawy z doświadczonymi graczami.Ale czy to oznacza, że twórcy dopuszczają rozgrywkę mieszaną tzn. część graczy ma darmowy start z 10 kartami, a część musi sobie wykupić rękę startową? Takie ułatwienie wskazywałoby na wysoki próg wejścia - domyślam się, że to ze względu na głębię strategiczną.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
W sumie jeśli nie masz pewności, że Twoi współgracze poradzą sobie w pełnym trybie, to najwyżej:
zagrajcie w trybie szkoleniowym z darmowymi kartami i korporacjami dla początkuących
zagrajcie ze startowymi korporacjami w trybie zwykłym (bez dodatkowych kart projektów i z początkową produkcją na 1 oraz koniecznością zakupu startowych kart)
zagrajcie w trybie zaawansowanym (ze wszystkimi kartami projektów i produkcją na 0).
Po prostu opcja mieszania korporacji i zasad z nimi związanych może wprowadzić więcej zamieszania niż pożytku, no i zachwiać balansem. Chociaż wydaje mi się, że przy takiej masie kart, jaka występuje w Terraformacji, korporacje to raptem jakiś niewielki ułamek wszystkiego do ogarnięcia i ograni ludzie nie będę mieć z tym problemów.
@tomb:
Mój błąd, źle to ogarnąłem, poprawiłem wcześniejszy post. Chociaż i tak taki miks wydaje mi się dzikim rozwiązaniem, aż dziwi, że sugeruje to sam autor.
e2: Ciągle mi głupio, że tak namieszałem
zagrajcie w trybie szkoleniowym z darmowymi kartami i korporacjami dla początkuących
zagrajcie ze startowymi korporacjami w trybie zwykłym (bez dodatkowych kart projektów i z początkową produkcją na 1 oraz koniecznością zakupu startowych kart)
zagrajcie w trybie zaawansowanym (ze wszystkimi kartami projektów i produkcją na 0).
Po prostu opcja mieszania korporacji i zasad z nimi związanych może wprowadzić więcej zamieszania niż pożytku, no i zachwiać balansem. Chociaż wydaje mi się, że przy takiej masie kart, jaka występuje w Terraformacji, korporacje to raptem jakiś niewielki ułamek wszystkiego do ogarnięcia i ograni ludzie nie będę mieć z tym problemów.
@tomb:
Mój błąd, źle to ogarnąłem, poprawiłem wcześniejszy post. Chociaż i tak taki miks wydaje mi się dzikim rozwiązaniem, aż dziwi, że sugeruje to sam autor.
e2: Ciągle mi głupio, że tak namieszałem
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
-
- Posty: 65
- Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 4 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Mnie się wydaje, że o ile w trakcie tłumaczenia zasad nowym graczom pojawiają się reakcje "dobra za dużo tego, wytłumaczysz najwyżej w trakcie" o tylu już w połowie pierwszej partii wszystko się klaruje. Gra jest elegancka i intuicyjna, do tego karty są świetnie opisane. Jedynym minusem jest podatność na pomyłki/zapominanie - by za coś zapłacić/coś sobie dodać/odjąć/pilnowania akcji raz na pokolenie.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Witam wszystkich,
Jestem początkujący jeśli chodzi o planszówki tego typu ale czekając na Terraformację wertowałem forum i instrukcję i nie mogę się doszukać odpowiedzi na poniższe pytanie, byłbym wdzięczny za oświecenie mnie.
Po zagraniu kart z ręki (płacąc ich koszt i spełniając warunki) odkładam je na pole gry:
a) czerwone - zagrywam natychmiast i idą do moich odrzuconych rewersem do góry (zakryte) - to jest jasne, na koniec gry podliczam PZ
b) zielone - płacę koszt, wykładam na pole gry i leżą awersem do góry (odkryte), wykorzystuję je w trakcie mojej tury jeden raz kładąc znacznik gracza żebym widział, że je wykorzystałem, jeśli wyłożyłem kilka, to mogę użyć ich w mojej turze (2 akcje na turę). Pytanie: co robię na koniec generacji/pokolenia, odrzucam je na stos wspólnych odrzuconych, czy może zostają u mnie na polu gry nadal awersem w górę i jeśli zostaną w kolejnej generacji/pokoleniu na polu gry, to czy mogę użyć ich znowu (jeśli tak to czy znów płacę koszt)?
c) niebieskie - pytanie jak wyżej w "b" (tutaj z instrukcji z tego co rozumiem wynika, że mają zostać i 2 raz nie płacę za nie i korzystam raz na generację/pokolenie z 1 karty (akcji na karcie))
Z góry dzięki za pomoc.
Jestem początkujący jeśli chodzi o planszówki tego typu ale czekając na Terraformację wertowałem forum i instrukcję i nie mogę się doszukać odpowiedzi na poniższe pytanie, byłbym wdzięczny za oświecenie mnie.
Po zagraniu kart z ręki (płacąc ich koszt i spełniając warunki) odkładam je na pole gry:
a) czerwone - zagrywam natychmiast i idą do moich odrzuconych rewersem do góry (zakryte) - to jest jasne, na koniec gry podliczam PZ
b) zielone - płacę koszt, wykładam na pole gry i leżą awersem do góry (odkryte), wykorzystuję je w trakcie mojej tury jeden raz kładąc znacznik gracza żebym widział, że je wykorzystałem, jeśli wyłożyłem kilka, to mogę użyć ich w mojej turze (2 akcje na turę). Pytanie: co robię na koniec generacji/pokolenia, odrzucam je na stos wspólnych odrzuconych, czy może zostają u mnie na polu gry nadal awersem w górę i jeśli zostaną w kolejnej generacji/pokoleniu na polu gry, to czy mogę użyć ich znowu (jeśli tak to czy znów płacę koszt)?
c) niebieskie - pytanie jak wyżej w "b" (tutaj z instrukcji z tego co rozumiem wynika, że mają zostać i 2 raz nie płacę za nie i korzystam raz na generację/pokolenie z 1 karty (akcji na karcie))
Z góry dzięki za pomoc.
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Pizmak01 pisze:Witam wszystkich,
Jestem początkujący jeśli chodzi o planszówki tego typu ale czekając na Terraformację wertowałem forum i instrukcję i nie mogę się doszukać odpowiedzi na poniższe pytanie, byłbym wdzięczny za oświecenie mnie.
Po zagraniu kart z ręki (płacąc ich koszt i spełniając warunki) odkładam je na pole gry:
a) czerwone - zagrywam natychmiast i idą do moich odrzuconych rewersem do góry (zakryte) - to jest jasne, na koniec gry podliczam PZ
b) zielone - płacę koszt, wykładam na pole gry i leżą awersem do góry (odkryte), wykorzystuję je w trakcie mojej tury jeden raz kładąc znacznik gracza żebym widział, że je wykorzystałem, jeśli wyłożyłem kilka, to mogę użyć ich w mojej turze (2 akcje na turę). Pytanie: co robię na koniec generacji/pokolenia, odrzucam je na stos wspólnych odrzuconych, czy może zostają u mnie na polu gry nadal awersem w górę i jeśli zostaną w kolejnej generacji/pokoleniu na polu gry, to czy mogę użyć ich znowu (jeśli tak to czy znów płacę koszt)?
c) niebieskie - pytanie jak wyżej w "b" (tutaj z instrukcji z tego co rozumiem wynika, że mają zostać i 2 raz nie płacę za nie i korzystam raz na generację/pokolenie z 1 karty (akcji na karcie))
Z góry dzięki za pomoc.
Zielone karty są jednorazowe. Liczy się jefynie symbol karty dlatego je zostawiasz ns polu gry.
Niebieskie mają przeważnie akcje do wykonania - jeden raz na pokolenie.
Koszt kart opłacany jest jednorazowo przy zagraniu karty.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Czyli niebieskie zostają odkryte ale raz na pokolenie płacę koszt jak chcę użyć i mogę to zrobić z 1 kartą 1 raz na pokolenie a nie tak, że w jednej turze wykonam 2 akcje a potem jak znów będzie moja tura w tym samym pokoleniu znów ta sama karta, dobrze ogarniam?GeQ pisze:
Zielone karty są jednorazowe. Liczy się jefynie symbol karty dlatego je zostawiasz ns polu gry.
Niebieskie mają przeważnie akcje do wykonania - jeden raz na pokolenie.
Koszt kart opłacany jest jednorazowo przy zagraniu karty.
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Dobrze ogarniasz.Pizmak01 pisze:Czyli niebieskie zostają odkryte ale raz na pokolenie płacę koszt jak chcę użyć i mogę to zrobić z 1 kartą 1 raz na pokolenie a nie tak, że w jednej turze wykonam 2 akcje a potem jak znów będzie moja tura w tym samym pokoleniu znów ta sama karta, dobrze ogarniam?GeQ pisze:
Zielone karty są jednorazowe. Liczy się jefynie symbol karty dlatego je zostawiasz ns polu gry.
Niebieskie mają przeważnie akcje do wykonania - jeden raz na pokolenie.
Koszt kart opłacany jest jednorazowo przy zagraniu karty.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Najpierw stara sprawa - Konferencja Olimpijska
kiedyś w tym wątku została zinterpretowana tak:
To tylko w ramach uściślenia, w gruncie rzeczy bez znaczenia dla mojego pytania.
A teraz sytuacja:
Mam na stole Konferencję Olimpijską z położonym na niej znacznikiem nauki. Zagrywam kartę Uniwersytet Marsjański ("Efekt trwały: Kiedy zagrywasz kartę z symbolem nauki (z tą włącznie), możesz odrzucić kartę z ręki i dobrać w jej miejsce nową kartę z talii projektów"). Którą sekwencję uważacie za właściwą:
a) wykładam Uniwersytet -> odrzucam znacznik z Konferencji i dobieram kartę -> aktywuję efekt Uniwersytetu i do odrzucenia mogę wybrać kartę, którą przed chwilą dociągnąłem dzięki Konferencji;
b) wykładam Uniwersytet -> tylko teraz mogę aktywować efekt właśnie wykładanej karty -> później aktywuję efekty innych kart np. Konferencji.
Gdy obie karty będą już na stole to nie mam problemu - sam wybieram kolejność aktywacji. Ale co w momencie zagrywania karty, której efekt działa równocześnie z efektem karty już leżącej na stole?
Spoiler:
co jest moim zdaniem błędem - znacznik nauki należy położyć na karcie Konferencji lub z Konferencji usunąć.Yavi pisze:3. Tak to rozumiem i tak graliśmy.lesar pisze: 3. Jak interpretować efekt karty z Konferencji olimpijskiej nr 185: kiedy zagrywa kartę z symbolem nauki z tą włącznie umieść na niej 1 jednostkę nauki albo usuń z niej 1 jednostkę nauki i dobierz 1 kartę. Czyli zagrywam kartę nauki i chyba z innej karty nauki na której jest 1 jednostka nauki usuwam ją + biorę kartę? Potem jak znowu zagram kartę nauki to kładę zasób bo już nie mam skąd zabrać i następnie znowu jak zagram kartę nauki to ściągam zasób z tej wcześniejszej i biorę nową kartę. Tak? Coś z tłumaczeniem tutaj chyba jest, ale tak graliśmy.
To tylko w ramach uściślenia, w gruncie rzeczy bez znaczenia dla mojego pytania.
A teraz sytuacja:
Mam na stole Konferencję Olimpijską z położonym na niej znacznikiem nauki. Zagrywam kartę Uniwersytet Marsjański ("Efekt trwały: Kiedy zagrywasz kartę z symbolem nauki (z tą włącznie), możesz odrzucić kartę z ręki i dobrać w jej miejsce nową kartę z talii projektów"). Którą sekwencję uważacie za właściwą:
a) wykładam Uniwersytet -> odrzucam znacznik z Konferencji i dobieram kartę -> aktywuję efekt Uniwersytetu i do odrzucenia mogę wybrać kartę, którą przed chwilą dociągnąłem dzięki Konferencji;
b) wykładam Uniwersytet -> tylko teraz mogę aktywować efekt właśnie wykładanej karty -> później aktywuję efekty innych kart np. Konferencji.
Gdy obie karty będą już na stole to nie mam problemu - sam wybieram kolejność aktywacji. Ale co w momencie zagrywania karty, której efekt działa równocześnie z efektem karty już leżącej na stole?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Czytam teraz cytowaną wypowiedź raz jeszcze i faktycznie widzę, że źle ją wtedy zrozumiałem. Oczywiście znaczniki kładzie się/usuwa z karty Konferencji, nie z innych kart.tomb pisze:Najpierw stara sprawa - Konferencja Olimpijska
co jest moim zdaniem błędem - znacznik nauki należy położyć na karcie Konferencji lub z Konferencji usunąć.
c) robisz to w dowolnej kolejności, bo efekty obu kart mają ten sam moment odpalania siętomb pisze:A teraz sytuacja:
Mam na stole Konferencję Olimpijską z położonym na niej znacznikiem nauki. Zagrywam kartę Uniwersytet Marsjański ("Efekt trwały: Kiedy zagrywasz kartę z symbolem nauki (z tą włącznie), możesz odrzucić kartę z ręki i dobrać w jej miejsce nową kartę z talii projektów"). Którą sekwencję uważacie za właściwą:
a) wykładam Uniwersytet -> odrzucam znacznik z Konferencji i dobieram kartę -> aktywuję efekt Uniwersytetu i do odrzucenia mogę wybrać kartę, którą przed chwilą dociągnąłem dzięki Konferencji;
b) wykładam Uniwersytet -> tylko teraz mogę aktywować efekt właśnie wykładanej karty -> później aktywuję efekty innych kart np. Konferencji.
Gdy obie karty będą już na stole to nie mam problemu - sam wybieram kolejność aktywacji. Ale co w momencie zagrywania karty, której efekt działa równocześnie z efektem karty już leżącej na stole?
Jak coś to autor gry sprawnie odpowiada na wiadomości na BGG, jeśli mocno Cię to dręczy możesz spróbować napisać do niego.
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 01 sty 2017, 12:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 36 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Jaki jest sens tej karty?
Daje dwa punkty i dwa zabiera...
Czy jedynym jej celem jest posiadanie symbolu ziemi oraz wydarzenia??
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Posty: 65
- Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 4 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Sens jest prosty - punktami wychodzisz na zero ale awans o 2WT oznacza co rundę dodatkowe 2 megakredyty (czy jak się nazywa "złoto" w tej grze).
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Współczynnik terraformacji to nie tylko PZ ale również dochód generowany co rundę. Ta karta zagrana odpowiednio wcześnie po 5 rundach (pokoleniach) zwraca (koszt jej wykupienia 3 M$ + koszt jej zagrania) się a później już generujesz dzięki niej tylko zysk - pytanie czy bardziej potrzebujesz 10M$ na już (na rzeczy bardziej dochodowe) czy też myślisz o długo terminowych zsykach. Punktowo tak jak mówisz karta się niweluje z jej efektem. Dodatkowo dochodzą znaczniki o których wspominasz które mogą się zgrać z korporacją którą gramy lub efektami na kartach - nie znam wszystkich kart projektów z efektami jak i korporacji ale jestem wstanie sobie wyobrazić że przy odpowiednim zestawieniu zagranie takie katy może być mało kosztowne lub wręcz "darmowe" (np. efekt stały korporacji dający 2M$ za zagranie karty wydarzeń i efekt z kart projektów że każda karta wydarzenia jest o 2M$ tańsza albo zagranie karty wydarzeń daje z powrotem do skarbca 3M$ kredytów) a w takim przypadku długofalowy efekt takiej karty jeszcze bardziej nabiera na znaczeniu.Pluck pisze: Jaki jest sens tej karty?
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 01 sty 2017, 12:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 36 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
hmmm oznacza to, że źle do tej pory grałem gdyż punkty zwycięstwa odejmowałem od razu gdy karta była zagrywana.
Rozumiem z Waszych wypowiedzi, że należy to robić tylko na końcu przy podliczaniu.
dziękuję za odpowiedzi.
Rozumiem z Waszych wypowiedzi, że należy to robić tylko na końcu przy podliczaniu.
dziękuję za odpowiedzi.
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
istotnie. punkty z kart dopisywane są do wyniku z WT, tytułów, nagród i do punktów z planszy - na samym samiutkim końcu.Pluck pisze:hmmm oznacza to, że źle do tej pory grałem gdyż punkty zwycięstwa odejmowałem od razu gdy karta była zagrywana.
Rozumiem z Waszych wypowiedzi, że należy to robić tylko na końcu przy podliczaniu.
dziękuję za odpowiedzi.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
mam pytanie o nagrodę Naukowca - najwięcej kart z symbolem nauki. czy odrzucone na bok karty wydarzeń z symbolem nauki również się liczą ?? moim zdaniem TAK, bo dotyczy to ostatecznego rozliczenia, punkty z kart wydarzeń przecież też się liczą.
ale odrzucone karty wydarzeń i symbole na nich, nie liczą się już do spełnienia wymogów. na przykład wymóg posiadania 3 symboli nauki, żeby zagrać jedną z kart.
jak wy gracie ??
ale odrzucone karty wydarzeń i symbole na nich, nie liczą się już do spełnienia wymogów. na przykład wymóg posiadania 3 symboli nauki, żeby zagrać jedną z kart.
jak wy gracie ??
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- Tomzaq
- Posty: 1725
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 85 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Nie liczą się.GeQ pisze:mam pytanie o nagrodę Naukowca - najwięcej kart z symbolem nauki. czy odrzucone na bok karty wydarzeń z symbolem nauki również się liczą ?? moim zdaniem TAK, bo dotyczy to ostatecznego rozliczenia, punkty z kart wydarzeń przecież też się liczą.
ale odrzucone karty wydarzeń i symbole na nich, nie liczą się już do spełnienia wymogów. na przykład wymóg posiadania 3 symboli nauki, żeby zagrać jedną z kart.
jak wy gracie ??
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
To po co na kartach wydarzeń pojawiają się dodatkowe symbole ?? tylko po to, żeby przez przypadek mieć kombo i zagrać kartę z określonym symbolem taniej ?? no może. a z czego wynika, że się nie liczą ?Tomzaq pisze:Nie liczą się.GeQ pisze:mam pytanie o nagrodę Naukowca - najwięcej kart z symbolem nauki. czy odrzucone na bok karty wydarzeń z symbolem nauki również się liczą ?? moim zdaniem TAK, bo dotyczy to ostatecznego rozliczenia, punkty z kart wydarzeń przecież też się liczą.
ale odrzucone karty wydarzeń i symbole na nich, nie liczą się już do spełnienia wymogów. na przykład wymóg posiadania 3 symboli nauki, żeby zagrać jedną z kart.
jak wy gracie ??
Mariusz Gekon - Angryboardgamer