Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: uyco »

pionek123 pisze: 1) Czy przy stawianiu miast, oceanów i terenów zielonych przesuwa się WT gracza, który położył ten kafelek o 1 punkt (pomijam punkt za podniesieniu poziomu tlenu, chodzi o samo położenie kafelka)?
postawienie lasu na planszy ZAWSZE powoduje podniesienie poziomu tlenu i zwiększa WT (do czasu osiągnięcia maksymalnego poziomu tlenu). tlen mozna podnosić niezależnie od stawiania lasów oczywiście.
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

uyco pisze:
pionek123 pisze: 1) Czy przy stawianiu miast, oceanów i terenów zielonych przesuwa się WT gracza, który położył ten kafelek o 1 punkt (pomijam punkt za podniesieniu poziomu tlenu, chodzi o samo położenie kafelka)?
postawienie lasu na planszy ZAWSZE powoduje podniesienie poziomu tlenu i zwiększa WT (do czasu osiągnięcia maksymalnego poziomu tlenu). tlen mozna podnosić niezależnie od stawiania lasów oczywiście.
No właśnie, nie zawsze, bo jak już tlen jest na maxa, to się go nie podniesie i wtedy postawienie lasu nie daje WT ;) stąd też chyba lepiej mówić o tym, że 1 WT dostaje się za podniesienie danego wskaźnika (temperatura, poziom tlenu, liczba oceanów) o 1, a nie za "stawianie" czegokolwiek.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2018, 23:16 przez Quille, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

Popieram Quille, tłumaczenie tego inaczej kompletnie konfunduje nowych graczy.
Podniesienie WT wynika z podniesienia jednego z 3 wskaźników globalnych, ewentualnie z karty, nigdy z położenia obszaru sensu stricto.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: DarkSide »

Jak ktoś nie umie tłumaczyć zasad to pewnie ze gracze są później skonfudowani. :roll:
Nie za bardzo rozumiem co tu jest do komplikowania. Zasada jest prosta:"Za każde podbicie wskaźnika temperatury lub tlenu lub za położenie oceanu dostajesz +1WT. Jeśli dany wskaźnik jest na maksa lub wszystkie oceany są już wyłożone to nie możesz dostać więcej +1WT z odpowiedniej akcji" W tym miejscu następuje zwykle podanie 3 przykładów, aby współgracze przyswoili i zadali ewentualne pytania. Również zaznaczam wtedy ze WT można podbijać również na inne sposoby z kart, które np. nie wpływają na te 3 wskaźniki.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

DarkSide pisze:Nie za bardzo rozumiem co tu jest do komplikowania.
Wskazano wyżej - konfunduje graczy stwierdzenie, że położenie obszaru zieleni podbija WT. ;)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: DarkSide »

Qrzy pisze:
DarkSide pisze:Nie za bardzo rozumiem co tu jest do komplikowania.
Wskazano wyżej - konfunduje graczy stwierdzenie, że położenie obszaru zieleni podbija WT. ;)
Dlatego nie należy tak tłumaczyć :wink:
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

Qrzy pisze:tłumaczenie tego inaczej kompletnie konfunduje nowych graczy
;)
virnik
Posty: 56
Rejestracja: 22 cze 2017, 13:50
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: virnik »

Jak jest z tymi obszarami specjalnymi na koniec gry? Dają punkty jak obszary miast?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Tomzaq »

virnik pisze:Jak jest z tymi obszarami specjalnymi na koniec gry? Dają punkty jak obszary miast?
nie dają
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Mogą mieć jedynie znaczenie dla nagród typu "Potentat ziemski".

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

Tomzaq pisze:
virnik pisze:Jak jest z tymi obszarami specjalnymi na koniec gry? Dają punkty jak obszary miast?
nie dają
Oczywiście za wyjątkiem obszaru Stolica. ;)
virnik
Posty: 56
Rejestracja: 22 cze 2017, 13:50
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: virnik »

Dzięki. Zastanawia mnie po co oznaczać, które są jakiego gracza skoro nic to nie zmienia?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Breżniew »

virnik pisze:Dzięki. Zastanawia mnie po co oznaczać, które są jakiego gracza skoro nic to nie zmienia?
Zmienia, bo jeśli np. postawisz taki obszar specjalny na mapie, a później będziesz chciał np. posadzić las, to jeśli nie będziesz miał żadnego innego swojego obszaru na mapie, to będziesz mógł ten las posadzić tylko obok tego obszaru, a to już może mieć zasadniczy wpływ na ewentualne bonusy z mapy i ogólnie układ twoich przyszłych lasów i miast.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Bo są obszary, które możesz położyć tylko koło swoich obszarów (np. Obszar górniczy), w tym koło tych specjalnych i liczą się też do potentata ziemskiego, co już pisałam.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
virnik
Posty: 56
Rejestracja: 22 cze 2017, 13:50
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: virnik »

Faktycznie :)
Jeszcze dla pewności, jak mam kartę "zwiększ produkcję m€ za każdy obszar miast na Marsie" to rozumiem, że te obszary specjalne się nie zaliczają? ;-)
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Nie. Chyba, że chodzi o stolicę.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
virnik
Posty: 56
Rejestracja: 22 cze 2017, 13:50
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: virnik »

Super, dzięki bardzo za rozwianie wątpliwości :-)
frs
Posty: 5
Rejestracja: 18 mar 2018, 23:48

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: frs »

Mam kilka pytań:

1. Czy można płacić za karty częściowo stalą/tytanem a częściowo pieniędzmi? Czy można łączyć w ten sposób zasoby żeby zapłacić za kartę? Przykład: Kupuje kartę która kosztuje 24 złota za 8 stali i 8 złota (karta ma znacznik budowli)

2. Karta "Poszukiwanie życia" - w wymaganiach ma podane max 6% tlenu, więc można wprowadzić ten projekt jeśli poziom tlenu na Marsie wynosi max 6%. Akcją możliwą do wykonania na tej karcie jest zapłacenie 1 pieniążka żeby odkryć wierzchnią kartę z talii projektów i jeśli będzie ona miała znacznik nauki to ta karta daje 3 PZ. Pytanie brzmi, czy wymaganie 6% tlenu dotyczy również korzystania z akcji z tej karty? Np. jeśli poziom tlenu będzie powyżej 6%, to czy nadal możemy podglądać te karty jako akcja? Na logikę biorąc poszukiwanie życia powinno się odbywać, do pewnego momentu, także te ograniczenie miałoby sens. Pytanie, czy zasady gry tak mówią?

3. Karta "Kompleks Fizyki Jądrowej" - pozwala na wykonanie akcji wymiany 6 jednostek energii na jeden znacznik nauki, który daje nam 2 PZ za każdy znacznik, który będzie leżał na tej karcie. Zastanawiam się czy ta karta nie jest oby zbyt OP. Ostatnio jeden z graczy zdobył za tą jedną kartę 18 PZ, innym razem 16 PZ. Karta kosztuje 12 złota i nie ma żadnych wymagań. Może coś źle zrozumiałem?
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: DarkSide »

1. Tak. Jest napisane w instrukcji. (str. 9 - omówienie zagrywania kart z ręki). Nie można sobie jednak wydawać reszty. Jeśli za kartę o wartości 11 zapłacisz 6 jednostkami stali (czyli wartość 12) to nie dostajesz 1 kasy reszty. Analogicznie przy płaceniu tytanem.
2. Górna listwa karty mówi o wymaganiach dotyczących momentu zagrania karty, li tylko wyłącznie (str. 6 - "budowa" karty pkt. 6)
3. Niebieskie karty można aktywować raz na pokolenie. No i gracz musi miec produkcję energii na poziomie min.6 (co pokolenie) żeby co pokolenie ją odpalać. Aby nabić 18PZ musi tak robić przez 9 pokoleń, skoro współgracze mu na to pozwolili... :roll:
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
frs
Posty: 5
Rejestracja: 18 mar 2018, 23:48

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: frs »

DarkSide pisze:1. Tak. Jest napisane w instrukcji. (str. 9 - omówienie zagrywania kart z ręki). Nie można sobie jednak wydawać reszty. Jeśli za kartę o wartości 11 zapłacisz 6 jednostkami stali (czyli wartość 12) to nie dostajesz 1 kasy reszty. Analogicznie przy płaceniu tytanem.
2. Górna listwa karty mówi o wymaganiach dotyczących momentu zagrania karty, li tylko wyłącznie (str. 6 - "budowa" karty pkt. 6)
3. Niebieskie karty można aktywować raz na pokolenie. No i gracz musi miec produkcję energii na poziomie min.6 (co pokolenie) żeby co pokolenie ją odpalać. Aby nabić 18PZ musi tak robić przez 9 pokoleń, skoro współgracze mu na to pozwolili... :roll:
1. Właśnie nie ma na str 9. wzmianki o tym, przynajmniej w polskiej instrukcji.

2. Racja, znalazłem to.

3. Raz na pokolenie można dodać na tej karcie 2 PZ. Nie jest to droga karta, ani ciężka do zagrania, więc można ją zagrać nawet w pierwszych pokoleniach. Dobicie do produkcji energii do 6 też nie jest zbyt trudne. Jedna rozgrywka trwa zazwyczaj 10+ rund, więc uzbieranie na niej min 10 PZ to żaden problem. Zastanawiałem się tylko czy nie ma może jakiejś wzmianki od autora o ewentualnym nerfie karty, bo w obu rozgrywkach zrobiła różnicę.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Jeśli ktoś ma kartę "Kompleks fizyki" jądrowej, to trzeba mu po prostu systematycznie obniżać poziom produkcji energii, żeby mógł z niej korzystać jak najrzadziej.
Jest wiele takich kart, którymi można nabić wiele punktów. "Zwierzęta domowe" (karta z pieskiem), jeśli ją zagrać na początku gry (a jest również tania i nie ma wymagań, z tego co pamiętam), też potrafi dać kilkanaście punktów zwycięstwa, zwłaszcza jak dodaje się na nie zwierzęta też za pomocą innych kart, np Konwojów.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

1. Strona 6 instrukcji.

3. Nie podzielam obaw. Ustawienie produkcji energii na 6 nie jest łatwe i tanie, karta nie przesądza o całej grze.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

Poza tym, osiągnąć poziom 6 produkcji energii to jedno. Ale utrzymać taki poziom przez całą grę już nie jest takie proste. Bo jest wiele kart, które wymagają obniżenia poziomu produkcji energii. Więc wtedy jest dylemat czy ograniczać się i nie korzystać z tych kart, czy może zrobić to kosztem braku możliwości dołożenie kolejnej jednostki nauki na kartę.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
frs
Posty: 5
Rejestracja: 18 mar 2018, 23:48

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: frs »

Mam pytanie dotyczące karty "Maszyny samoreplikujące"

Treść:
"Odkryj i umieść na tej karcie kartę z symbolem przestrzeni kosmicznej lub budowli ze swojej ręki i umieść na niej 2 surowce, albo podwój liczbę surowców na tej karcie"

Czy te 2 surowce, które umieszczam wraz z kartą po prostu się na niej pojawiają czy to są 2 surowce, które muszę wziąć z moich posiadanych surowców i położyć na karcie?
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: KozaK69 »

Są to surowce "z banku", czyli po prostu kładziesz na karcie 2 brązowe kosteczki. Przy podwajaniu zasobów na karcie też bierzesz je "z banku".
ODPOWIEDZ