Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Kilka pytań co do działania kart.

GM 22/26 Hunnic Raid - Jeśli odrzucana karta miała jakieś dodatki (Attachment), to one także są odrzucane? A czy w takim przypadku mogę szukać - zamiast Tribal Card - właśnie odrzuconego Attachment?

GM 21/26 Sacerdotes Civitatis - 'negate Tribal Card' oznacza anulowanie efektu Strategy albo Tactic... Tylko wobec mnie czy wobec wszystkich graczy? Jak działa 'negate' na karty Attachment i Unit?

GM 13/26 Fog - gracz zagrywający wybiera te 3 karty, które wracają na rękę? I mogę zagrać na swoją hordę?

GM 10/26 Passage through the Rhine - Czy razem z hordą przenoszone są karty Attachment?

GM 07/26 Frameae - czy ta karta zostaje przypisana do całej hordy, czy konkretnej jednostki? (ważne moim zdaniem w kontekście działania karty GM 10/26 Passage through the Rhine)

GM 03/26 Horsemen - rozumiem, że poświęcanie tej jednostki następuje dopiero po rozstrzygnięciu walki?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

Cześć,

Na wstępie przepraszam za spóźnioną odpowiedź. Wątek wyłapeliśmy wczoraj. Co do wyjaśnień to sprawa ma się następująco:


GM 22/26 Hunnic Raid – karta pozwala usunąć kartę z ręki przeciwnika, nie z obszaru gry. Zatem taka karta nie może mieć dołączonego dodatku. Dodatku możemy więc poszukać tylko, jeśli wybierzemy i odrzucimy z ręki Dodatek.

GM 21/26 Sacerdotes Civitatis – negate to słowo-klucz, które powoduje, że kartę traktujemy jakby nie została w ogóle zagrana. Zatem jeśli jest to jednostka lub dodatek nie wchodzi do gry, jeśli Taktyka lub Strategia odrzucana jest od razu na discard, bez rozpatrywania efektu. Gracz, którego kartę zanegowano nie odzyskuje łupów, które wydał na opłacenie kosztu jej zagrania.

GM 13/26 Fog – Gracz, który zagrał kartę wybiera Hordę i jednostki w tej hordzie, które będą celem działania karty. Za cel można wybrać również własną Hordę.

GM 10/26 Passage through the Rhine – Nie. W tekście karty mowa jest tylko o przesunięciu jednostek.

GM 07/26 Frameae – Dodatki przypisywane są do hordy, więc oddziałują na wszystkie jednostki w hordzie (w tym wypadku wszystkie jednostki lekkiej piechoty).

GM 03/26 Horsemen – Tak, zdolność może być użyta już po tym jak rozstrzygnie się starcie, ale przed testowaniem strat. Zdolności Aktywowane (podobnie jak Taktyki) mogą być użyte w dowolnym momencie, także jako odpowiedź na zaistnienie określonego warunku (w tym wypadku konieczności testowania strat). Warto zauważyć, że zdolność Horsemen może być użyta także jako odpowiedź na zagranie karty Ambush.

Gdyby coś jeszcze pozostawało niejasne pisz śmiało. :)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Dziękuję za rozjaśnienie sytuacji.

Konkretnie jedna rzecz jeszcze nie daje mi spokoju.

Moja horda liczy n (n>1) kart - dla uproszczenia same darmowe Warbandy. Przeciwnik zagrywa mi Frameae GM 07/26. W ten sposób moja horda zamiast siły n, ma niestety 0 (nulla ;) ).

Czy zagrywając Passage through the Rhine GM 10/26 mogę przesunąć moje Warbandy (wszystkie) do innej prowincji porzucając tym samym efekt Frameae GM 07/26?
Czy muszę zostawić jednego Warbanda z Frameae GM 07/26, a resztę kart z hordy (n-1) przemieść do innej prowincji?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

WRS pisze:Dziękuję za rozjaśnienie sytuacji.

Konkretnie jedna rzecz jeszcze nie daje mi spokoju.

Moja horda liczy n (n>1) kart - dla uproszczenia same darmowe Warbandy. Przeciwnik zagrywa mi Frameae GM 07/26. W ten sposób moja horda zamiast siły n, ma niestety 0 (nulla ;) ).

Czy zagrywając Passage through the Rhine GM 10/26 mogę przesunąć moje Warbandy (wszystkie) do innej prowincji porzucając tym samym efekt Frameae GM 07/26?
Czy muszę zostawić jednego Warbanda z Frameae GM 07/26, a resztę kart z hordy (n-1) przemieść do innej prowincji?
Tekst przeprawy przez Ren mówi: Move any number of unit tribal cards belonging to the same horde from one province to another." Zatem można poruszyć DOWOLNĄ liczbę jednostek, jedyny warunek, by należały do tej samej hordy. Jeśli więc taka moja wola mogę przemieścić wszystkie jednostki, Dodatki jednak zostają w prowincji, z której zabrałem jednostki.

Zasady mówią też, że Attachment stanowi część Hordy, jednak sam nie może stanowić Hordy i jeśli dojdzie do sytuacji, że nagle w hordzie zabraknie jednostek, wówczas należy poświęcić wszystkie Attachmenty będące jej częścią.

Zatem "Przeprawa" może być użyta do pozbycia się "Frameae" i nie mam obowiązku (czy raczej możliwości) przesunięcia Frameae ani żadnego innego Attachmentu z Prowincji do Prowincji przy pomocy karty "Przeprawy"

Mam nadzieję, że teraz wszystko jest jasne. :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Tak, dziękuję za wyjaśnienia.

Tekst tekstem, ale emocje w czasie gry robią swoje, stąd konieczność (dla mnie) jasnej wykładni.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

Jasne, rozumiem. Sam gram w karcianki od ponad 15 lat i wciąż zdarzją się sytuacje, że w trakcie emocjonującej rozgrywki dwóch graczy ten sam wording interpretuje różnie, zależnie od sytuacji. ;)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

W trakcie rozgrywek treningowych ;) pojawiło się kilka zależności między kartami, Rzymianami, wodzami i prowincjami.

Proszę o wyjaśnienia:

* GM 01/08 Chnodomar "In a victorious clash, you receive 3 additional PZ."
tymczasem
GM 10/10 Siege of Castellum "If this clash is victorious, nobody receives PZ."

No i która karta jest ważniejsza? Wodza czy rzymska?

* GM 04/08 Marcian "Your tribal units automatically succeed in their survival checks after a clash."
Czy mogę zrezygnować z tej 'wspaniałej' umiejętności?
Szczególnie w Ligurii? ;) GM 06/15 "Before checking unit losses, each player may choose whether to receive 1 Loot or receive 1 PZ for each of his units destroyed in this clash."
W ostatniej rundzie, gdy wiadomo, że gra się kończy, może to być decydująca sprawa...

* GM 02/08 Evergindus "In a victorious clash, you receive 1 PZ for each of your units destroyed in the clash."
ale czy także za jednostkę porwaną przez
GM 18/26 The Promise of Spoils "Take control of a target tribal unit of another player. It becomes part of your horde in the same province. If that unit survives the clash it returns to its owner’s hand and you gain 1 ."

* ponownie GM 04/08 Marcian "Your tribal units automatically succeed in their survival checks after a clash."
GM 15/15 Noricum Mediterranum "Each player (in descending order of Chieftain initiative)
may move 1 of his surviving units from this province to another province instead of returning it into his hand."
Czy skoro nie wykonuję testu na przeżycie, to czy mogę dokonać tego przesunięcia?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

Już śpieszę z wyjaśnieniami. :)
* GM 01/08 Chnodomar "In a victorious clash, you receive 3 additional PZ."
tymczasem
GM 10/10 Siege of Castellum "If this clash is victorious, nobody receives PZ."
Faktycznie, zapis może budzić pewne wątpliwości. Optymalnym byłoby, gdyby tekst mówił: "If this clash is victorious, nobody receives ANY GP." Tak też graliśmy podczas testów. Jeśli karta blokuje otrzymywanie punktów w wyniku starcia, to blokuje również wszelkie bonusy i mnożniki punktowe, zatem zdolność Chnodomara jest wyłączona, gdyż aktywuje się ona w subfazie przyznawania PCh, tak jak zdolność Siege of Castellum. Co ciekawe przy okazji odpisywania na post przejrzałem stare pliki excel, na których pracowaliśmy w zeszłym roku i tam znajduje się właśnie zapis z "any", gdzieś w trakcie korekty musieliśmy go usunąć, co jednak nie wyszło na dobre.
* GM 04/08 Marcian "Your tribal units automatically succeed in their survival checks after a clash."
Czy mogę zrezygnować z tej 'wspaniałej' umiejętności?
Szczególnie w Ligurii? GM 06/15 "Before checking unit losses, each player may choose whether to receive 1 Loot or receive 1 PZ for each of his units destroyed in this clash."
W ostatniej rundzie, gdy wiadomo, że gra się kończy, może to być decydująca sprawa...
Niestety nie mamy możliwości, by zrezygnować z wywoływanej zdolności Marciana. Zasady mówią: "Triggered Ability – It is automatically activated when a certain event occurs or a set of conditions is met. Example: Province Victory and Defeat abilities." Co więcej tekst na karcie Marciana nie zawiera słów "you may have...", zatem zaistnienie efektu jest konieczne. Celowo tak ułożyliśmy wording, by wprowadzić sytuację, w których ten nota bene bardzo mocny wódz bywa kulą u nogi. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że zdolność Marciana nie chroni naszych wojsk przed działaniem karty "Ambush".
* GM 02/08 Evergindus "In a victorious clash, you receive 1 PZ for each of your units destroyed in the clash."
ale czy także za jednostkę porwaną przez
GM 18/26 The Promise of Spoils "Take control of a target tribal unit of another player. It becomes part of your horde in the same province. If that unit survives the clash it returns to its owner’s hand and you gain 1 ."
Jeśli jednostka nie przeżyje testu strat po bitwie wówczas zdolność Evergindusa zapewni nam ten 1 dodatkowy GP. Jeśli zaś przeżyje test, wraca na rękę właściciela, nie jest więc niszczona i punktu nie otrzymamy. Jednostka znajduje się pod naszą kontrolą do końca bitwy, ergo jest traktowana jak nasza. Faktycznie jednak zgrabniejszy byłby zapis "for each unit you control", dlatego że pojęcie kontroli i posiadania jest wyjaśnione dokładnie w glosariuszu.
* ponownie GM 04/08 Marcian "Your tribal units automatically succeed in their survival checks after a clash."
GM 15/15 Noricum Mediterranum "Each player (in descending order of Chieftain initiative)
may move 1 of his surviving units from this province to another province instead of returning it into his hand."
Czy skoro nie wykonuję testu na przeżycie, to czy mogę dokonać tego przesunięcia?
Zdolność Marciana w żaden sposób nie blokuje zdolności Noricum. Nasze jednostki biorą udział w teście, ale zdają go automatycznie, zatem przeżywają bitwę i mogą być przesunięte do innej prowincji.

Gdyby moje wyjaśnienia budziły jakieś wątpliwości czekam na uwagi/pytania.

Mars.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Dzięki po raz kolejny za wyjaśnienia.
(może nie szybkie, ale szczegółowe ;) )

Pewne sprawy wychodzą dopiero w trakcie rozgrywki, no bo wątpliwości rodzą się ze sprzecznych ambicji zainteresowanych stron.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Kolejne pytania...

* GM 03/15 Lugdunensis Prima "If at least 1 Chieftain Comites is participating in this clash, destroy all Roman cards attached to this province"
ale czy nadal dostajemy łupy za te rzymskie karty?

* czy można negować negację? ;)
Czyli po zagraniu Predictions/Sacerdotes Civitatis zagrać swoje Predictions/Sacerdotes Civitatis?

* Gracz A powiedział pas. Inny gracz B zagrał na niego Fog. Czy gracz A może się jakoś przed tym wybronić? Poza zagraniem Predictions/Sacerdotes Civitatis? Wrócić do gry?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

Tym razem odpowiedź jest chyba nieco szybsza. ;)
* GM 03/15 Lugdunensis Prima "If at least 1 Chieftain Comites is participating in this clash, destroy all Roman cards attached to this province"
ale czy nadal dostajemy łupy za te rzymskie karty?
Nie otrzymujemy łupów ponieważ zgodnie z zasadami kart, która zostanie zniszczona (destroyed) jest usuwana na stos kart odrzuconych (w tym wypadku wtasowywana w talię. Procedura wygląda następująco: zaczyna się starcie i natychmiast odkrywamy i niszczymy kartę Rzymian, zatem nie przetrwa ona do momentu przydzielania łupów. Dodam też, że karta rzymska jest niszczona nie po przypisaniu Comites do hordy w prowincji, ale po rozpoczęciu bitwy. To ważne, bo w razie potrzeby można ewakuować Comites i "ocalić" Rzymian np. kartą Mgła, Przeprawa przez Ren itp.
* czy można negować negację?
Czyli po zagraniu Predictions/Sacerdotes Civitatis zagrać swoje Predictions/Sacerdotes Civitatis?
Tak. Co więcej była to częsta praktyka podczas naszych gier testowych. Tekst obu karty mówi (parafraza): 'negate tribal card that has just been played', a Zarówno jedna jak i druga karta to Tribal Card. Można nawet negować negację użytą do zanegowania negacji. ;) Brzmi to skomplikowanie, ale gracze MTG powinni szybko załapać analogię do zasady stosu.
* Gracz A powiedział pas. Inny gracz B zagrał na niego Fog. Czy gracz A może się jakoś przed tym wybronić? Poza zagraniem Predictions/Sacerdotes Civitatis? Wrócić do gry?
Na chwilę obecną jedyny sposób to użycie Taktyk lub zdolności kart (np. zdolności Horsemen), bo ich można użyć nawet po pasowaniu. Chociaż tak między nami powiem, że planujemy w przyszłych dodatkach wprowadzić karty, które umożliwią przełamanie tego schematu i dogranie np. jednostki/strategii po spasowaniu. Na razie jest to jednak na etapie testów. :) Póki co najlepszy sposób by zbyt szybko nie wypaść z gry to zagrywanie słabszych kart, by odwlec moment zagrania lepszych i/lub pasowania i/lub stawianie na wodza z niską inicjatywą (nabiera to szczególnego znaczenia zwłaszcza w Constructed).
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Szybsze :) - jest dobrze!

Ciekawe te odpowiedzi. Obstawiałem przeciwnie ;)

Gra się naprawdę dobrze, a do tego pojawia się bardzo dużo wrednych zagrań...
To lubię!

Rozumiem, że karty podejrzane przez wodza z (1) zostają, jeśli nie było walki.
A w każdym przypadku, gdy w prowincji była walka karty Rzymian podmieniamy....
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

WRS pisze:Szybsze :) - jest dobrze!

Ciekawe te odpowiedzi. Obstawiałem przeciwnie ;)

Gra się naprawdę dobrze, a do tego pojawia się bardzo dużo wrednych zagrań...
To lubię!

Rozumiem, że karty podejrzane przez wodza z (1) zostają, jeśli nie było walki.
A w każdym przypadku, gdy w prowincji była walka karty Rzymian podmieniamy....
Fajnie, że gra się podoba. Chcieliśmy właśnie takiej interakcji - w zbyt wielu grach buduje się stabilne sojusze, tu w sumie trudno o sojuszach mówić, bo de facto dobre są one trwałe tylko póki Rzymianie są na stole. ;)

Co do pytań, to mam nadzieję, że chociaż obstawiałeś inaczej to moje wyjaśnienia działania kart są do zaakceptowania i zgadzają się z interpretacją zasad.

Odnośnie Kart rzymian i Hermerica: Tak karty rzymskie są przypisane do prowincji póki nie rozegra się tam bitwa lub nie zostaną usunięte w inny sposób (np. kartą Sacerdotes Civitatis), w przeciwnym razie nie ma podmianki na początku tury, a co za tym idzie karty podejrzane przez Hererica są na stole dopóki nie zdecydujemy się rozegrać bitwy (nawet kilka rund), po bitwie zaś bez względu na jej rezultat są "niszczone" (wtasowane w talię).
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Nie ma problemu - szanuję Wasze decyzje.

Z ciekawości, czy jest jakiś łamacz remisów?
Bo zdawa mię się, że tylko PZ na koniec się liczą. A właśnie ostatnia partia skończyła się wynikami 23, 22, 22.

Czy planujecie (rozważaliście) jakiś mechanizm negocjacji w grze? W znaczeniu - mogę Ci dać 2 zł albo jakąś kartę w zamian za taki czy inny rodzaj działania.
Oczywiście bez konieczności dotrzymywania słowa :P
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

Cześć,
Nie wprowadzaliśmy oficjalnych tiebreakerów, jeśli jednak zajdzie taka konieczność to uzupełnimy Erratę/FAQ o taki zapis. Wówczas wyznacznikiem byłyby łupy. Gracz, który ma ich więcej wygrywa rozgrywkę - tak było na nieoficjalnym turnieju "Roku 63" parę lat temu. Gdyby to nie załatwiło sprawy to w drugiej kolejności decydować może liczba kart na ręce. Tak czy inaczej chociaż remisy nie zdarzają się bardzo często, to jednak cenna uwaga, notujemy. :)

Co do drugiego pytania - gdybyśmy mieli grać turniej, albo wprowadzać do gry nowych graczy, to wtedy pewnie byłoby to w jakiś sposób ograniczone, jednak w grze towarzyskiej IMHO wszystko co nie jest zabronione jest dozwolone. Jeśli więc wszyscy gracze się zgodzą, to dogadywanie się jest chyba dodatkowym bodźcem pogłębiającym interakcję. Ja zawsze mile wspominam wycieczki do sąsiedniego pokoju podczas rozgrywek w GoT, Sukcesorów czy masę innych strategii w celu dogadania się na warunkach "ty mnie wesprzesz, a ja oddam prowincję" itp.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Na kartach prowincji (co najmniej dwóch) jest tekst:
"VICTORY: A player with the fewest PZ among all players may ..."

Kiedy to określamy? PRZED przyznaniem punktów za wygrane starcie czy PO?

---===---

Ogólnie warto byłoby uzupełnić triumwirat o listę priorytetów kart, znaczy się które są najważniejsze, a które mniej...

prowincje
wodzowie
Rzymianie
karty plemienne
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
MarseilleDB
Posty: 8
Rejestracja: 05 paź 2015, 18:48

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: MarseilleDB »

WRS pisze:Na kartach prowincji (co najmniej dwóch) jest tekst:
"VICTORY: A player with the fewest PZ among all players may ..."

Kiedy to określamy? PRZED przyznaniem punktów za wygrane starcie czy PO?

---===---

Ogólnie warto byłoby uzupełnić triumwirat o listę priorytetów kart, znaczy się które są najważniejsze, a które mniej...

prowincje
wodzowie
Rzymianie
karty plemienne
Ponieważ zgodnie z zasadami działanie umiejętności Vicotry/Defeat jest wyzwalane, gdy tylko warunek jest możliwy do spełnienia, dlatego w tym przypadku następuje to natychmiast po wygraniu bitwy, podobnie jak np. zdolności Raetia Secunda, ale już zdolność Germania Prima aktywowana jest w subfazie przyznawania łupów, ponieważ gracz otrzymuje "2 DODATKOWE łupy".

Rozpatrując działanie tych kart po prostu najlepiej się zastanowić, czy dana zdolność pasuje do konkretnej subfazy (daje dodatkowe łupy, Pkt. Chwały, zmienia rezultat testów strat) i jeśli odpowiedź brzmi TAK to aktywujemy ją w danej subfazie, czy też może zdolność nie ma tekstu, który można jednoznacznie powiązać z konkretną subfazą i/lub nie wpływa na żadną subfazę, wtedy aktywujemy ją natychmiast po wygraniu starcia.

Jeśli w najbliższym czasie faktycznie okaże się, że istnieją jakieś duże konflikty priorytetów między kartami to zapewne ustalimy drabinkę. Podczas testów zewnętrznych nie pojawiały się tego rodzaju uwagi, zaś podczas gier w gronie autorskim, jak to zwykle bywa, mieliśmy w głowach gotową odpowiedź na wszystko. Niemniej czym bardziej gracze będą się wgryzać w grę i szukać nowych interpretacji i możliwości tym większe szanse, że coś takiego się zdarzy. Sporo z Twoich uwag/pytań już znalazło się na liście do przyszłego FAQ. :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

MarseilleDB pisze:Rozpatrując działanie tych kart po prostu najlepiej się zastanowić, czy dana zdolność pasuje do konkretnej subfazy (daje dodatkowe łupy, Pkt. Chwały, zmienia rezultat testów strat) i jeśli odpowiedź brzmi TAK to aktywujemy ją w danej subfazie, czy też może zdolność nie ma tekstu, który można jednoznacznie powiązać z konkretną subfazą i/lub nie wpływa na żadną subfazę, wtedy aktywujemy ją natychmiast po wygraniu starcia.
Brzmi fajnie, ale jak ujawnia się właśnie TA sytuacja, to emocje są ważniejsze... ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: yanoo »

Distribute Glory Points to all participants.
Each participant receives Glory Points. Each player’s award depends on their relative contribution to the Military Strength, with more points awarded to players who contributed more military strength.
Jak wygląda podział punktów w przypadku remisu?
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: WRS »

Dostają tyle samo.
Czyli przy trzech osobach i remisie dwóch, mamy dla 1. i 2. punkty za 1. miejsce i dla 3. za 3. miejsce.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: yanoo »

facepalm

No tak, to nawet jest zgrabnie opisane w instrukcji :oops:
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Nycte
Posty: 425
Rejestracja: 28 kwie 2012, 08:07
Lokalizacja: Słupsk/ Gdańsk
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: Nycte »

Mam dwa pytania:
1. Karty prowincji przedzielone poziomą kreską.
Górna oznacza co się dzieje po zwycięstwie a dolna po porażce?
Jeśli tak to dlaczego to jest zaznaczone (nad kreską napis VICTORY,pod kreską DEFEAT), a na innych nie?
2. Karty prowincji, które dotyczą wszystkich graczy "among all players" dotyczą rownież graczy, którzy nie brali udziału w starciu?
trnks_
Posty: 32
Rejestracja: 10 lut 2013, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: trnks_ »

Jak poznać, które umiejętności z kart Chieftain są aktywne, pasywne albo triggerowane?
Woltyżer
Posty: 110
Rejestracja: 09 maja 2013, 17:25
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: Woltyżer »

1. Karty prowincji przedzielone poziomą kreską.
Górna oznacza co się dzieje po zwycięstwie a dolna po porażce?
Jeśli tak to dlaczego to jest zaznaczone (nad kreską napis VICTORY,pod kreską DEFEAT), a na innych nie?
ad. 1. Kreska to zabieg graficzny zastosowany tylko w celu wypełnienia karty, podobną kreskę znaleźć można też na kartach plemiennych - oddziela ona zdolność karty od flavorku i występuje nawet, gdy karta nie ma flavorku/zdolności specjalnej. Jeśli więc na karcie znajduje się tekst jedynie ponad kreską to nie oznacza to zdolności wyzwalanej w przypadku zwycięstwa (tzw. Victory), ale zgodnie z tekstem na karcie (zazwyczaj na początku starcia). Reasumując: jeżeli przed zdolnością nie ma słowa "Vicotry" nie odpalamy jej po wygranej, a kreska to element ozdobny na karcie.

2. Karty prowincji, które dotyczą wszystkich graczy "among all players" dotyczą rownież graczy, którzy nie brali udziału w starciu?
Tak, nawet tych, którzy nie brali udziału w starciu, lub w trakcie dokładania kart zostali ze starcia usunięci (np. Przeprawą przez Ren). Każdy z graczy ma więc interes -w zależności od sytuacji - aby wesprzeć innych graczy lub też utrudnić im życie.
Jak poznać, które umiejętności z kart Chieftain są aktywne, pasywne albo triggerowane?
Zazwyczaj wynika to z tekstu karty. Jeżeli mówi on np. "Kiedy ta karta wchodzi do gry" lub "Po wygranym starciu" wówczas mamy do czynienia ze zdolnością triggerowaną (bo zaistniał warunek), jeśli tekst karty mówi <zrób coś, aby osiągnąć efekt> np. "poświęć jednostkę aby nie testować strat" to mamy do czynienia z efektem aktywowanym - bo od gracza zależy czy i kiedy go aktywuje, nie jest on automatyczny ani przymusowy. Efekt pasywny charakteryzuje się tekstem, z którego wynika ciągłość efektu np. "Wszystkie twoje jednostki otrzymują +1 <Military Strenght>" efekt raz wprowadzony utrzymuje się tak długo jak długo karta pozostaje w grze.

Nie podpisywaliśmy każdego z efektów, tym bardziej, że nie ma kart/zagrań, które odnosiłyby się do konkretnego typu efektu. Jeśli jednak gracze będą mieli problemy z określeniem typu efektu, wówczas przygotujemy plik przypisujący odpowiedni typ do każdego efektu.

AUTORZY ;)
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919: https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Germania Magna. Border in Flames (Phalanx)

Post autor: zakwas »

Mam pytanie dotyczące liczby kart - wydrukowałem sobie na spróbowanie z kickstartera karty, ale nie zgadzają mi się liczba kart Tribe Cards wydrukowanych z pliku z KS (68) a liczbą podaną w instrukcji (93). Powinienem pewnie wydrukować coś dwa razy, tylko co? Ktoś pomoże?

Tu pliki do druku (link ze strony KS) KLIK
ODPOWIEDZ