Martians a story of civilization - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Ad.1
Dlaczego miałbyś kończyć grę po 3 cyklu?
Ad. 2
Po każdej rundzie koloniści mogą dostarczyć tylko dwa dobra (lekarstwo/żarcie). Więc w tym wypadku produkujesz 3 żarcia, dwa zanosisz do kwater, trzecie trzymasz na planszetce i zaniesiesz je do kwater po następnej rundzie.
Who is John Galt?
Posiadam
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Tomzaq pisze:Ad.1
Dlaczego miałbyś kończyć grę po 3 cyklu?
Ad. 2
Po każdej rundzie koloniści mogą dostarczyć tylko dwa dobra (lekarstwo/żarcie). Więc w tym wypadku produkujesz 3 żarcia, dwa zanosisz do kwater, trzecie trzymasz na planszetce i zaniesiesz je do kwater po następnej rundzie.
Ad1. W tym właśnie tkwiła moja wątpliwość, że właśnie 4 cykl odblokowywany jest poprzez usunięcie żetonów niedostępnych kolonistów. Rozumiem, że w wyżej opisanym przypadku przechodzę normalnie do 4-go cyklu, odsłaniam żetony niedostępnych kolonistów i w 4-tym cyklu rozgrywam 4 rundy (bez odsłonięcia żetonów rozgrywam dalej 3 rundy/cykl)...?
Ad2. Sęk w tym, że nie produkujesz 3 żarcia, tylko jedno z dwóch żarć zaspokaja dwie potrzeby głodu. Dietetyk nie produkuje żarcia tylko to jedno żarcie (dostarczany produkt) zamienia na 2 żetony głodu, którego się przecie nie produkuje tylko usuwa.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2491
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 125 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Coen »

Funkcji dietetyka możesz użyć tylko raz na rundę. Także za 1 żeton pożywienia ściągasz 2 żetony głodu, kolejne takie działanie możesz podjąć w następnej rundzie.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Coen pisze:Funkcji dietetyka możesz użyć tylko raz na rundę. Także za 1 żeton pożywienia ściągasz 2 żetony głodu, kolejne takie działanie możesz podjąć w następnej rundzie.
No to by wychodziło na to, jak pisał wyżej Yig, że produkuję dwa żarcia (dostarczam je do kwatery) i z pomocą dietetyka mogę ściągnąć 3 żetony głodu. Rozumiem, że dostaję wtedy 4 punkty, bo dostarczyłem w sumie dwa żarcia.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 195 times
Kontakt:

Re: Martians a story of civilization

Post autor: orzeh »

4ta faza pracy a nie cykl jest odblokowywania. Cykle to są 3 lub 4 położenia tych żetonów.
Co do dietetyka to moim zdaniem uzycie go nie wpływa na to co można dostarczyć do kwater, jak zwykle mogę się mylić ;)
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Coen pisze:Funkcji dietetyka możesz użyć tylko raz na rundę. Także za 1 żeton pożywienia ściągasz 2 żetony głodu, kolejne takie działanie możesz podjąć w następnej rundzie.
To teraz pytanie:
1. Czy mogę użyć dwóch dietetyków raz na rundę i czy zdejmuję wtedy 4 żetony głodu :D . Wg mnie tak to powinno działać. Limit mamy na dostarczane produkty (znaczniki żywności lub lekarstwa), a nie na usuwane żetony zapotrzebowania z kwater (głodu czy choroby). Wg mnie dietetyk spełnia tą funkcję, że jednym (z dwóch możliwych dostarczanych produktów) zaspokaja dwie potrzeby głodu.

I od razu jeszcze jedna rzecz do wyjaśnienia, a mianowicie dodatkowy przydział żetonów głodu w przypadku wzrostu populacji.
2. Czy dodatkowy żeton głodu przy wzroście populacji dotyczy każdego żetonu przyrostu populacji (wózeczek), czy tylko udostępnionych żetonów kolonistów (np. po dostarczeniu 3 wózeczków)? Stawiam na to drugie, ale np. czy wtedy gdy po raz kolejny następuje przyrost populacji to dokładam 1 żeton głodu do pierwotnego umieszczania żetonów zapotrzebowania w fazie uzupełnienia czy 2-gi do już do wcześniej dołożonego (taka sytuacja ma miejsce np. w scenariuszu Katastrofa, gdzie możemy udostępnić 2 żetony kolonistów).

I nie mogę za groma zrozumieć tego, że do początkowego stanu 3 żetonów kolonistów w fazie uzupełniania dokładamy nieodpowiadającą im liczbę żetonów głodu :roll:
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Ech panowie tu :lol: o dietetyku, a ja myślę o botaniku i wypisuję głupoty.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Yig pisze:
Coen pisze:Funkcji dietetyka możesz użyć tylko raz na rundę. Także za 1 żeton pożywienia ściągasz 2 żetony głodu, kolejne takie działanie możesz podjąć w następnej rundzie.
To teraz pytanie:
1. Czy mogę użyć dwóch dietetyków raz na rundę i czy zdejmuję wtedy 4 żetony głodu :D . Wg mnie tak to powinno działać. Limit mamy na dostarczane produkty (znaczniki żywności lub lekarstwa), a nie na usuwane żetony zapotrzebowania z kwater (głodu czy choroby). Wg mnie dietetyk spełnia tą funkcję, że jednym (z dwóch możliwych dostarczanych produktów) zaspokaja dwie potrzeby głodu.

I od razu jeszcze jedna rzecz do wyjaśnienia, a mianowicie dodatkowy przydział żetonów głodu w przypadku wzrostu populacji.
2. Czy dodatkowy żeton głodu przy wzroście populacji dotyczy każdego żetonu przyrostu populacji (wózeczek), czy tylko udostępnionych żetonów kolonistów (np. po dostarczeniu 3 wózeczków)? Stawiam na to drugie, ale np. czy wtedy gdy po raz kolejny następuje przyrost populacji to dokładam 1 żeton głodu do pierwotnego umieszczania żetonów zapotrzebowania w fazie uzupełnienia czy 2-gi do już do wcześniej dołożonego (taka sytuacja ma miejsce np. w scenariuszu Katastrofa, gdzie możemy udostępnić 2 żetony kolonistów).

I nie mogę za groma zrozumieć tego, że do początkowego stanu 3 żetonów kolonistów w fazie uzupełniania dokładamy nieodpowiadającą im liczbę żetonów głodu :roll:
AD.1 Wg mnie tak
Ad. 2 Dotyczy to żetonu kolonistów. Jak odblokujesz kolonistów, to stawianie wózeczków nie ma już sensu. W scenariuszu "Katastrofa" odzyskujesz jeden żeton kolonistów realizując zadania ze scenariusza. IMO
Who is John Galt?
Posiadam
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Tomzaq pisze: Ad. 2 Dotyczy to żetonu kolonistów. Jak odblokujesz kolonistów, to stawianie wózeczków nie ma już sensu. W scenariuszu "Katastrofa" odzyskujesz jeden żeton kolonistów realizując zadania ze scenariusza. IMO
No proszę :oops: - uczyłem się na tym scenariuszu (który de facto powinien być rozgrywany jako pierwszy IMO, chociaż wiem, że autor poleca rozegranie Harmonogramu ale jako 1 z 4, a ja mam np. 8 postawowych :) ).
Scenariusz mówi m.in., że gracze na początku otrzymują tylko 2 żetony kolonistów. Trzeci żeton kolonistów umieszczamy zakryty na torze cyklu w 2 rundzie w taki sam sposób jak te z 4-go, dokłada się też w fazie uzup. 1 żeton głodu mniej do czasu powrotu kolonistów - można odkryć chyba razem wtedy 2 żetony.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 195 times
Kontakt:

Re: Martians a story of civilization

Post autor: orzeh »

Tomzaq pisze:Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
afaik str.16 akcja2 w szklarniach mówi o zastępowaniu upraw.

Tak mnie jeszcze tchnęło:
czy na wszystkich polach gdzie jest dostępna więcej niż jedna akcja mogę wykonać dowolną ich ilość (jeśli mnie stać) ?
Czy mogę wyprodukować żywność i w tej samej akcji zmienić uprawy (lub odwrotnie) itp?
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 466
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: the_ka »

orzeh pisze: Tak mnie jeszcze tchnęło:
czy na wszystkich polach gdzie jest dostępna więcej niż jedna akcja mogę wykonać dowolną ich ilość (jeśli mnie stać) ?
Czy mogę wyprodukować żywność i w tej samej akcji zmienić uprawy (lub odwrotnie) itp?
str. 13. Budynki ofrujące różne akcje
Gracz umieszczający znacznik akcji w budynku, który oferuje wykonanie kilku róznych akcji może zdecydować się wykonać kilka wybranych akcji, ponosząc ich koszty.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

orzeh pisze:
Tomzaq pisze:Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
afaik str.16 akcja2 w szklarniach mówi o zastępowaniu upraw.
Tak, ale przykład w instrukcji pokazuje fragment planszy gracza z uprawą i polem z nazwą korporacji. Tak pomyślałem, że być może można położyć kafel na tym miejscu. Bo tak z punktu widzenia kolonistów to dlaczego nie mogą wyprodukować tylko tyle ile potrzebują, np. to co jest na planszetce, a resztę zasobów, które są w niedoborze, wykorzystać w inny sposób.
Who is John Galt?
Posiadam
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Tomzaq pisze:Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
Kładziesz go na planszy gracza (korporacji) zastępując to co masz obecnie na niej (zmiana upraw). Jeśli był na niej uprzednio inny kafel - zostaje on odrzucony z gry. Jeśli posiadasz kafel upraw, nie możesz produkować tego co jest na planszetce - zauważ, że pierwszy ulepszony kafel upraw posiada te same wymagania, ale produkuje większe zbiory. Ewentualnie możesz pobrać zmniejszone zbiory -a po co Ci tyle :)
orzeh pisze:Tak mnie jeszcze tchnęło:
czy na wszystkich polach gdzie jest dostępna więcej niż jedna akcja mogę wykonać dowolną ich ilość (jeśli mnie stać) ?
Czy mogę wyprodukować żywność i w tej samej akcji zmienić uprawy (lub odwrotnie) itp?
Na polu budynku, który ma różne akcje, możesz wykonać ich dowolną, dostępną ilość (jednym znacznikiem akcji), poświęcając na to odpowiednią ilość jednostek czasu - nie można wykonywać za to dwukrotnie tej samej akcji jednocześnie.

To jeszcze spróbuję rozwiać inne wątpliwości:
1. Akcję w Centrum Edukacyjnym wykonuję umieszczając znacznik gracza i dokonuję opłaty - nie poświęcam na to jednak żadnej jednostki czasu - oznacza to, że pozostałymi znacznikami mogę wykonać jeszcze 3 akcje?
2. Odpoczynek wykonuję w dowolnej chwili - zabieram wszystkie znaczniki z planszy (chociażby jeden -edit), nawet jak mam jeszcze do dyspozycji te obok planszetki?
Ostatnio zmieniony 06 sty 2017, 09:47 przez Yig, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2491
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 125 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Coen »

To jeszcze spróbuję rozwiać inne wątpliwości:
1. Akcję w Centrum Edukacyjnym wykonuję umieszczając znacznik gracza i dokonuję opłaty - nie poświęcam na to jednak żadnej jednostki czasu - oznacza to, że pozostałymi znacznikami mogę wykonać jeszcze 3 akcje?
2. Odpoczynek wykonuję w dowolnej chwili - zabieram wszystkie znaczniki z planszy, nawet jak mam jeszcze do dyspozycji te obok planszetki?
Tak i tak.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Tomzaq pisze: Tak, ale przykład w instrukcji pokazuje fragment planszy gracza z uprawą i polem z nazwą korporacji. Tak pomyślałem, że być może można położyć kafel na tym miejscu. Bo tak z punktu widzenia kolonistów to dlaczego nie mogą wyprodukować tylko tyle ile potrzebują, np. to co jest na planszetce, a resztę zasobów, które są w niedoborze, wykorzystać w inny sposób.
Chodzi o to, że korporacja może produkować tylko jeden wybrany rodzaj upraw z jednym kosztem, który się z nimi wiąże. W dowolnym momencie możesz zmieniać uprawy, ale samemu nie możesz odrzucać kafla.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Yig pisze:
Tomzaq pisze:Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
Kładziesz go na planszy gracza (korporacji) zastępując to co masz obecnie na niej (zmiana upraw). Jeśli był na niej uprzednio inny kafel - zostaje on odrzucony z gry. Jeśli posiadasz kafel upraw, nie możesz produkować tego co jest na planszetce - zauważ, że pierwszy ulepszony kafel upraw posiada te same wymagania, ale produkuje większe zbiory. Ewentualnie możesz pobrać zmniejszone zbiory -a po co Ci tyle :)
Ja to rozumiem. Ale spójrz z innej strony. Jest ostatnia runda gry. Mam dwa meeple, 2 czasu, 2 energii i 1 wodę. Mam kafel, który produkuje żarcie za 1 wody i 2 energii, a muszę jeszcze dostarczyć 1 żarcia i tlen. Co zrobili by koloniści? Dostarczyliby i żarcie i tlen ekonomicznie wykorzystując zasoby. A tak zgodnie z regułą gry albo będą głodni, albo gracz skarze część populacji na śmierć, pomimo tego, że ma zasoby i czas na zaspokojenie wszystkiego.
Who is John Galt?
Posiadam
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Skiborg »

Tomzaq pisze:
Yig pisze:
Tomzaq pisze:Jak wezmę z planszy ulepszony kafel produkcji to kładę go na to co jest narysowane na planszy gracza czy obok?
W związku z powyższym czy jeżeli nie mam potrzeby lub zasobów, żeby produkować żarcie z ulepszonego kafla to mogę wyprodukować to co mam na planszetce gracza?
Kładziesz go na planszy gracza (korporacji) zastępując to co masz obecnie na niej (zmiana upraw). Jeśli był na niej uprzednio inny kafel - zostaje on odrzucony z gry. Jeśli posiadasz kafel upraw, nie możesz produkować tego co jest na planszetce - zauważ, że pierwszy ulepszony kafel upraw posiada te same wymagania, ale produkuje większe zbiory. Ewentualnie możesz pobrać zmniejszone zbiory -a po co Ci tyle :)
Ja to rozumiem. Ale spójrz z innej strony. Jest ostatnia runda gry. Mam dwa meeple, 2 czasu, 2 energii i 1 wodę. Mam kafel, który produkuje żarcie za 1 wody i 2 energii, a muszę jeszcze dostarczyć 1 żarcia i tlen. Co zrobili by koloniści? Dostarczyliby i żarcie i tlen ekonomicznie wykorzystując zasoby. A tak zgodnie z regułą gry albo będą głodni, albo gracz skarze część populacji na śmierć, pomimo tego, że ma zasoby i czas na zaspokojenie wszystkiego.
Spójrz na to z innej strony: koloniści usprawnili swoje szklarnie i żeby działały, muszą im dostarczyć odpowiedniej ilości energii (więcej żarcia w takim samym czasie, ale kosztem dostarczenia odpowiedniej ilości energii do maszynerii). Jak dostarczysz jej mniej do usprawnionej szklarni, to nie będzie w ogóle działać ;) Ewentualnie zużywasz energię, na ponowne przeróbki i odrzucasz kafel upraw ;)

No właśnie... pytanie, chociaż nie logicznie uzasadnione: czy płacąc 1 czas i 1 energię, można usunąć kafel upraw z planszy korporacji aby mieć podstawowy zysk ze zbiorów?
Ostatnio zmieniony 07 sty 2017, 03:23 przez Skiborg, łącznie zmieniany 1 raz.
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Skiborg »

przestudiowałem instrukcję i póki co, nasunęły mi się następujące pytania:

0. ;) Twórcy muszą mocno ogarnąć autorów instrukcji albo wdrożyć jakieś testy instrukcji (wśród osób, które nie miały styczności z prototypem i którym nikt nie tłumaczył osobiście gry). Ponadto polecam numerowanie akapitów aby łatwiej i szybciej można było wskazać konkretne miejsce w instrukcji do dodatkowych objaśnień

1. Czy można zmieniać położenie okrągłych znaczników na planszy/karcie gracza? Czy np. raz opracowaną technologię można zmienić na inną lub przełożyć na inne pole - np. ze scenariusza? W scenariuszu "zmiana harmonogramu" - trzeba wykorzystać, jak rozumiem - 6 okrągłych znaczników (1 na kwaterę + 2 na budynek techniczny dwupoziomowy + 3 na zapasy). W wariancie SOLO.1 pozostanie więc tylko 1 okrągły znacznik na budowę 1 instalacji energetycznej lub rozwinięcie technologii z planszy/karty gracza.
2. CO-OP.2 - Przygotowanie gry: Gracze umieszczają 1 okrągły znacznik w dowolnym kolorze na torze reputacji.
Pytanie: czy to znaczy, że jeden z graczy będzie miał do dyspozycji 7 okrągłych znaczników a drugi (lub pozostali) 8? Ewentualnie - czy "w dowolnym kolorze" - oznacza, że mogę wybrać kolor, który "nie gra"? Jeśli tak, to czy w wariancie SOLO.1 też można użyć koloru innego niż ten, którym gram (choć instrukcja mówi, że "w swoim kolorze" - ale to zmniejsza ilość dostępnych okrągłych znaczników w grze, z czym się również wiąże pytanie nr 1)
3. SOLO.1 - Akcja odpoczynku działa na obie korporacje, czy tylko na "aktywną" (której akcje obecnie są wykonywane). Domyślam się, że na aktywną.
4. SOLO.1 - wariant gry na realizację zleceń - jak określić kiedy wygrywa gracz? jest jakaś konkretna ilość punktów reputacji, którą trzeba osiągnąć?
5. SOLO.1 - jak dokładnie rozpatruje się fazę podsumowania kwater? Mam w dwóch kwaterach żeton tlenu -> i teraz: jako, że kwatery rozlicza się osobno, to "uśmiercam" żetony kolonistów z obu korporacji za pierwszą kwaterę, i następnie za żeton tlenu w drugiej kwaterze "giną" żetony obu korporacji? Czy w pierwszej kwaterze uśmiercam żeton z jednej korporacji a w drugiej kwaterze z drugiej korporacji?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Skiborg pisze:przestudiowałem instrukcję i póki co, nasunęły mi się następujące pytania:

0. ;) Twórcy muszą mocno ogarnąć autorów instrukcji albo wdrożyć jakieś testy instrukcji (wśród osób, które nie miały styczności z prototypem i którym nikt nie tłumaczył osobiście gry). Ponadto polecam numerowanie akapitów aby łatwiej i szybciej można było wskazać konkretne miejsce w instrukcji do dodatkowych objaśnień

1. Czy można zmieniać położenie okrągłych znaczników na planszy/karcie gracza? Czy np. raz opracowaną technologię można zmienić na inną lub przełożyć na inne pole - np. ze scenariusza? W scenariuszu "zmiana harmonogramu" - trzeba wykorzystać, jak rozumiem - 6 okrągłych znaczników (1 na kwaterę + 2 na budynek techniczny dwupoziomowy + 3 na zapasy). W wariancie SOLO.1 pozostanie więc tylko 1 okrągły znacznik na budowę 1 instalacji energetycznej lub rozwinięcie technologii z planszy/karty gracza.
2. CO-OP.2 - Przygotowanie gry: Gracze umieszczają 1 okrągły znacznik w dowolnym kolorze na torze reputacji.
Pytanie: czy to znaczy, że jeden z graczy będzie miał do dyspozycji 7 okrągłych znaczników a drugi (lub pozostali) 8? Ewentualnie - czy "w dowolnym kolorze" - oznacza, że mogę wybrać kolor, który "nie gra"? Jeśli tak, to czy w wariancie SOLO.1 też można użyć koloru innego niż ten, którym gram (choć instrukcja mówi, że "w swoim kolorze" - ale to zmniejsza ilość dostępnych okrągłych znaczników w grze, z czym się również wiąże pytanie nr 1)
3. SOLO.1 - Akcja odpoczynku działa na obie korporacje, czy tylko na "aktywną" (której akcje obecnie są wykonywane). Domyślam się, że na aktywną.
4. SOLO.1 - wariant gry na realizację zleceń - jak określić kiedy wygrywa gracz? jest jakaś konkretna ilość punktów reputacji, którą trzeba osiągnąć?
5. SOLO.1 - jak dokładnie rozpatruje się fazę podsumowania kwater? Mam w dwóch kwaterach żeton tlenu -> i teraz: jako, że kwatery rozlicza się osobno, to "uśmiercam" żetony kolonistów z obu korporacji za pierwszą kwaterę, i następnie za żeton tlenu w drugiej kwaterze "giną" żetony obu korporacji? Czy w pierwszej kwaterze uśmiercam żeton z jednej korporacji a w drugiej kwaterze z drugiej korporacji?
Ad. 1, 2.
Myślę, że znaczniki są nieograniczone.
Ad. 3
Na aktywną
Ad. 4
Pobijasz rekordy punktowe, i tyle.
Ad. 5
Podłączę się pod pytanie (bo dotyczy to również głodu i chorób), aczkolwiek wg instrukcji rozpatruje się kwatery po kolei. Więc wychodzi na to, że za każdą kwaterę uśmiercasz kolonistów w obu kolorach - w sumie 4 żetony :(
Who is John Galt?
Posiadam
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Skiborg pisze: No właśnie... pytanie, chociaż nie logicznie uzasadnione: czy płacąc 1 czas i 1 energię, można usunąć kafel upraw z planszy korporacji aby mieć podstawowy zysk ze zbiorów?
Logicznie uzasadniając zmiany dokonujemu w Szklarni, gdzie są dostępne 3 rodzaje upraw i to ograniczone. Nie można też odrzucać samemu kafli upraw - istnieje za to karta wydarzeń, która usuwa uprawy z karty gracza.
Skiborg pisze:4. SOLO.1 - wariant gry na realizację zleceń - jak określić kiedy wygrywa gracz? jest jakaś konkretna ilość punktów reputacji, którą trzeba osiągnąć?
5. SOLO.1 - jak dokładnie rozpatruje się fazę podsumowania kwater? Mam w dwóch kwaterach żeton tlenu -> i teraz: jako, że kwatery rozlicza się osobno, to "uśmiercam" żetony kolonistów z obu korporacji za pierwszą kwaterę, i następnie za żeton tlenu w drugiej kwaterze "giną" żetony obu korporacji? Czy w pierwszej kwaterze uśmiercam żeton z jednej korporacji a w drugiej kwaterze z drugiej korporacji?
Co do kolorów znaczników to należy je stosować kiedy trzeba - w kwestiach indywidualnych korporacji, w pozostałych można je zastąpić innymi kolorami lub innymi znacznikami lub są wspólne.
Ad.4. W wariancie solo na realizację zleceń punkty reputacji są punktami zadowolenia kolonii i chodzi tylko o wynik.
Ad.5. Poza COM.4 "wszyscy gracze muszą obrócić po jednym swoim żetonie kolonistów na torze." [str 17, >1, COM.4]
Tomzaq pisze:Podłączę się pod pytanie (bo dotyczy to również głodu i chorób), aczkolwiek wg instrukcji rozpatruje się kwatery po kolei. Więc wychodzi na to, że za każdą kwaterę uśmiercasz kolonistów w obu kolorach - w sumie 4 żetony :(
Za żetony głodu i chorób nie uśmiercamy kolonistów -wg instrukcji "Każdy gracz umieszcza w tej kwaterze (odp. w strefie mieszkalnej lub lazarecie) po jednym swoim znaczniku akcji." Oznaczałoby to, że w wariancie solo, za pozostawiony żeton jednego rodzaju pozostawia się tylko po jednym znaczniku.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Yig pisze: Za żetony głodu i chorób nie uśmiercamy kolonistów -wg instrukcji "Każdy gracz umieszcza w tej kwaterze (odp. w strefie mieszkalnej lub lazarecie) po jednym swoim znaczniku akcji." Oznaczałoby to, że w wariancie solo, za pozostawiony żeton jednego rodzaju pozostawia się tylko po jednym znaczniku.
Ja nie napisałem, że za żetony głodu i chorób uśmierca się kolonistów.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Yig pisze: Ad.5. Poza COM.4 "wszyscy gracze muszą obrócić po jednym swoim żetonie kolonistów na torze." [str 17, >1, COM.4]
To wiemy. Zastanawiamy się czy mając dwa żetony tlenu, w dwóch kwaterach, odwracamy dwa żetony kolonistów (po jednym za każdą kwaterę. Gram, że tak, ale chcę się upewnić.
Who is John Galt?
Posiadam
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Yig »

Tomzaq pisze: Ja nie napisałem, że za żetony głodu i chorób uśmierca się kolonistów.
Tak to zrozumiałem, bo napisałeś, że za każdą kwaterę odwraca się 4 żetony.
Tomzaq pisze: Zastanawiamy się czy mając dwa żetony tlenu, w dwóch kwaterach, odwracamy dwa żetony kolonistów (po jednym za każdą kwaterę. Gram, że tak, ale chcę się upewnić.
Wychodzi na to, że tak. Zresztą tak samo jak z tlenem w jednej z kwater, efekt jest ten sam - kwatery są wspólne. Też się upewniam :lol:
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Skiborg »

Yig pisze:Ad.5. Poza COM.4 "wszyscy gracze muszą obrócić po jednym swoim żetonie kolonistów na torze." [str 17, >1, COM.4]
Problem polega na tym, że trzeba rozróżnić czy chodzi o wszystkich graczy (skoro gra jeden gracz, zatem: jeden żeton kolonistów w jednej kwaterze i drugi żeton w drugiej kwaterze), czy wszystkie korporacje (w wariancie dla jednego gracza gra się kompletami znaczników akcji i żetonów kolonistów dwóch korporacji. Czyli pierwsza kwatera - każda korporacja po jednym żetonie kolonistów = 2 uśmiercone żetony i druga kwatera - znowu po jednym żetonie kolonistów z każdej korporacji = 2 uśmiercone żetony - co daje w sumie 4 uśmiercone żetony kolonistów.
Już bardziej obrazowo nie umiem tego wytłumaczyć..

Proszę zatem Pana Grzegorza o rozwianie wątpliwości:

1. Czy można zmieniać położenie okrągłych znaczników na planszy/karcie gracza? Czy np. raz opracowaną technologię można zmienić na inną lub przełożyć na inne pole - np. ze scenariusza? W scenariuszu "zmiana harmonogramu" - trzeba wykorzystać, jak rozumiem - 6 okrągłych znaczników (1 na kwaterę + 2 na budynek techniczny dwupoziomowy + 3 na zapasy). W wariancie SOLO.1 pozostanie więc tylko 1 okrągły znacznik na budowę 1 instalacji energetycznej lub rozwinięcie technologii z planszy/karty gracza.
2. CO-OP.2 - Przygotowanie gry: Gracze umieszczają 1 okrągły znacznik w dowolnym kolorze na torze reputacji.
Pytanie: czy to znaczy, że jeden z graczy będzie miał do dyspozycji 7 okrągłych znaczników a drugi (lub pozostali) 8? Ewentualnie - czy "w dowolnym kolorze" - oznacza, że mogę wybrać kolor, który "nie gra"? Jeśli tak, to czy w wariancie SOLO.1 też można użyć koloru innego niż ten, którym gram (choć instrukcja mówi, że "w swoim kolorze" - ale to zmniejsza ilość dostępnych okrągłych znaczników w grze, z czym się również wiąże pytanie nr 1)
3. SOLO.1 - jak dokładnie rozpatruje się fazę podsumowania kwater? Np.: przy żetonie tlenu w każdej z dwóch kwater, uśmiercają "wszyscy" gracze, a skoro jest jeden gracz, to: po jednym żetonie kolonistów za każdą kwaterę (w sumie 2 żetony), czy uśmiercane są żetony kolonistów obu korporacji (w sumie 4: 1 kwatera - obie korporacje uśmiercają; 2 kwatera - obie korporacje uśmiercają)

Dzięki.
ODPOWIEDZ