Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1148
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 200 times
Been thanked: 98 times

Re: Carcassonne

Post autor: zioombel »

Kiedyś dawno temu grając po raz pierwszy w Carcassonne (były jakieś dodatki) właściciel gry wytłumaczył, że kiedy przeciwnik zamyka nasze miasto to otrzymuje punkty na tarcze i zgarnia proporce, a właściciel miasta punkty za fragmenty miasta.
Teraz przeczytałem instrukcje do podstawki 2 edycji i nic takiego nie ma. To był jego wymysł czy, któryś dodatek wprowadza taką zasadę?
Awatar użytkownika
amras
Posty: 107
Rejestracja: 18 gru 2014, 19:16
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: amras »

zioombel pisze:Kiedyś dawno temu grając po raz pierwszy w Carcassonne (były jakieś dodatki) właściciel gry wytłumaczył, że kiedy przeciwnik zamyka nasze miasto to otrzymuje punkty na tarcze i zgarnia proporce, a właściciel miasta punkty za fragmenty miasta.
Teraz przeczytałem instrukcje do podstawki 2 edycji i nic takiego nie ma. To był jego wymysł czy, któryś dodatek wprowadza taką zasadę?
Mam przed sobą instrukcję do starej wersji podstawki i nic takiego nie ma. Wszystkie należne punkty otrzymuje gracz, który w danym mieście ma najwięcej pionków :)
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: vincentblack »

amras pisze:
zioombel pisze:Kiedyś dawno temu grając po raz pierwszy w Carcassonne (były jakieś dodatki) właściciel gry wytłumaczył, że kiedy przeciwnik zamyka nasze miasto to otrzymuje punkty na tarcze i zgarnia proporce, a właściciel miasta punkty za fragmenty miasta.
Teraz przeczytałem instrukcje do podstawki 2 edycji i nic takiego nie ma. To był jego wymysł czy, któryś dodatek wprowadza taką zasadę?
Mam przed sobą instrukcję do starej wersji podstawki i nic takiego nie ma. Wszystkie należne punkty otrzymuje gracz, który w danym mieście ma najwięcej pionków :)
Natomiast warto dodać, że zamykający miasto (niezależnie czy ma w nim jakiekolwiek pionki) dostaje żetony towarów (te z dodatku "Kupcy i Budowniczowie") - chyba to zioombel miał na myśli pisząc o proporcach.
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1148
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 200 times
Been thanked: 98 times

Re: Carcassonne

Post autor: zioombel »

Tak, właśnie o te żetony mi chodziło. Dzięki!
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

Pytanie o Cacassonne z dodatkiem Cyrk objazdowy - czy jak ustawi się piramida na płytce akrobatów i potem się weźmie meeple, podliczy punkty, to czy można tworzyć nową piramidę, jeśli się dokłada kafelek w okół kafelków akrobatów (skoro jeszcze jest miejsce)?
Bard.pl
Posty: 100
Rejestracja: 07 cze 2017, 09:17
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 4 times

Re: Carcassonne

Post autor: Bard.pl »

Jest to możliwe. W instrukcji zostało to opisane w części dotyczącej punktowania akrobatów, pkt 2 w części "Dalsze zasady" :)
Puppet_Master
Posty: 269
Rejestracja: 05 lut 2017, 21:35
Lokalizacja: Marki
Has thanked: 7 times
Been thanked: 35 times

Re: Carcassonne

Post autor: Puppet_Master »

Mam cztery pytania początkującego:

1. Stawiam kafelek wioski z traktami wychodzącymi w trzech kierunkach (rozwidlenie). Postawiłem na jednej z odnóg zbójcę, po kilku turach dwa trakty z tego rozwidlenia połączyły się w jeden tj. zapętloną drogę (ze zbójcą). Czy dobrze rozumiem, że płytka z wioską, pomimo że jest "początkiem i końcem", czyli trakty wychodzą z niej w dwóch kierunkach- punktuje tylko jako "1 punkt" w ramach tego traktu?

2. Dodatek dotyczący opata. Rysunek instruktażowy pokazuje, że można go wydobyć z klasztoru/kwietnika (zwanego ogrodem) podczas kładzenia innej płytki z kwietnikiem (rezygnując z kładzenia podwładnego w tej turze). Wolę się upewnić- Opata mogę "wydobyć" z klasztoru/ogrodu w przypadku, kiedy zrezygnuję z położenia podwładnego na dowolną płytkę, także niezwiązaną z klasztorem/ogrodem?

3. Rozumiem, że rzeka "zastępuje" kafelek startowy (odkładamy go do pudła) i po prostu rozkładamy ją na początku, możemy wkoło niej wysyłać już podwładnych (np. na kafelku z rzeką + klasztor, czy rzeka + kawałek miasta etc.)? Po dojściu do jeziora gra przebiega normalnie.

4. W jaki sposób, Wy zawodowcy zaznaczacie, że przekroczyliście 100 punktów (W grze na 2 osoby, to raczej standard)? Po 50'tce kładzie się piona na bok, a potem? :roll:
Ostatnio zmieniony 09 lip 2017, 21:58 przez Puppet_Master, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Carcassonne

Post autor: DarkSide »

Puppet_Master pisze:Mam cztery pytania początkującego:

1. Stawiam kafelek wioski z traktami wychodzącymi w trzech kierunkach (rozwidlenie). Postawiłem na jednej z dróg zbójcę, po kilku turach dwa trakty z tego rozwidlenia połączyły się w jedną zapętloną drogę (ze zbójcą). Czy dobrze rozumiem, że płytka z wioską, pomimo że jest "początkiem i końcem", czyli trakty wychodzą z niej w dwóch kierunkach- punktuje tylko jako "1 punkt" w ramach tego traktu?

4. W jaki sposób, Wy zawodowcy zaznaczacie, że przekroczyliście 100 punktów (W grze na 2 osoby, to raczej standard)? Po 50'tce kładzie się piona na bok, a potem? :roll:
1. Przy zamknięciu drogi punktuje liczba kafli, które tę drogę utworzyły

4. W podstawce powinieneś mieć kafle z liczbami 50, 100 i 150. Gracz który przekroczy dany próg punktowy dostaje ten żeton
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Puppet_Master
Posty: 269
Rejestracja: 05 lut 2017, 21:35
Lokalizacja: Marki
Has thanked: 7 times
Been thanked: 35 times

Re: Carcassonne

Post autor: Puppet_Master »

Ad. 1 - Dzięki, tak myślałem, ale wolałem się upewnić.

Ad. 4 - W pudełku nie ma tego typu kafli. Jest plansza do punktowania (50 pkt), kafle podstawowe + początkowy (72 sztuki), rzeka (12 kafli), 40 pionów podwładnych (5 kolorów po 8 sztuk) i 5 pionów opatów.
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne

Post autor: KozaK69 »

1. Tak, każdy kafelek jest wart jeden punkt.
2. Tak, opata możesz zdjąć kiedy w danym ruchu nie umieszczasz na planszy żadnego innego podwładnego. Co znajduje się na kaflku nie ma znaczenia.
3. Tak, rzeka zastępuje kafelek startowy, można na kafelkach z nią układać podwładnych.
4. W 1. pierwszym dodatku (Karczmy i katedry) jest 6 żetonów punktacji zawierających liczby 50 i 100. Po zdobyciu 50 pkt. dostajesz taki kafelek albo obracasz już posiadany. Szczegóły i wygląd możesz zobaczyć w instrukcji do dodatku: http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=97
Puppet_Master
Posty: 269
Rejestracja: 05 lut 2017, 21:35
Lokalizacja: Marki
Has thanked: 7 times
Been thanked: 35 times

Re: Carcassonne

Post autor: Puppet_Master »

Dzięki wielkie.

Zamówiłem pierwsze 3 dodatki, więc z tego co piszesz- problem punktowania zniknie, kostka (K6) przestanie być potrzebna.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Carcassonne

Post autor: DarkSide »

KozaK69 pisze:4. W 1. pierwszym dodatku (Karczmy i katedry) jest 6 żetonów punktacji zawierających liczby 50 i 100. Po zdobyciu 50 pkt. dostajesz taki kafelek albo obracasz już posiadany. Szczegóły i wygląd możesz zobaczyć w instrukcji do dodatku: http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=97
Aaaaa....Mam Big Box'a z tym dodatkiem i byłem przekonany że te kafle 50/100/150 były w podstawce. Co wydawało się dla mnie oczywiste.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Carcassonne Gorączka Złota

Post autor: raiden25 »

Witam, w czasie gry nasunęło się pytanie: czy jeśli np. po dołożeniu płytki punktuje (przykładowo zamykam obszar gór) i w tej fazie nie stawiałem kowboja ani namiotu, to czy po fazie punktowania za góry mogę zabrać jeszcze jeden żeton samorodka z gór gdzie mam namiot?
Niby jak nie stawiam kowboja i namiotu to zamiast tego mogę zebrać jeden żeton złota, tylko czy zebranie złota za ukończenie gór nie jest traktowane już samo w sobie jako zbieranie? Według mnie nie, jednak sprawdzę jak Wy gracie :)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Carcassonne Gorączka Złota

Post autor: tomb »

raiden25 pisze:sprawdzę jak Wy gracie :)
Zgodnie z zasadami. Kolejność:
1. Połóż płytkę terenu.
2. Postaw kowboja albo postaw/przenieś namiot albo zbierz żeton złota.
3. Zapunktuj ukończone w tej turze góry/tory/miasta.

Instrukcja, instrukcja, instrukcja.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
wkargo
Posty: 4
Rejestracja: 22 gru 2016, 22:29

Carcassonne

Post autor: wkargo »

Witam
2 pytania

1.czy jeżeli gracz ma 2 swoje piony na zamku, drodze itp to czy dostaje podwójne punkty?

2. Czy można dokladac kafelki łąka do łąki często klasztor nie ma nic wokół siebie.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne

Post autor: Cin »

Jest już wątek z pytaniami o zasady Carcassonne.
1.nie
2.tak
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

Mam pytanie odnośnie wróżki - jaka jest kolejność działań w turze gracza, tj. kiedy można wziąć sobie wróżkę? Wg mnie na pewno po wylosowaniu kafelka, dołożenia go i niedołożenia meepla, bo jak się dołoży to wróżki już wziąć nie można. OK, ale co jeśli akurat ten kafelek aktywuje smoka? Czy można dołożyć kafelek, nie dołożyć na nim meepla, dodać wróżkę do jakieś swojego i dopiero ruszać smokiem? Moim zdaniem to trochę wypacza sens całego smoka, bo zawsze wtedy będzie się w tym momencie tą wróżkę łapało i dokładało do najbliższego smokowi meepla, ale inni gracze nie widzieli w tym nic złego i najpierw brali wróżkę, a dopiero potem zaczynali rajzę smokiem.

I pytanie o magiczne przejście - czy mogę meepla dodać do klasztoru, który jest już otoczony wszystkimi kafelkami (czyli już zapunktował)? Moim zdaniem nie, tak samo jak nie można dodać do miasta, które już jest zamknięte, bo wtedy magiczne przejścia by były po to, żeby ponownie dostać punkty za największe struktury w grze. Ale czy na pewno?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Carcassonne

Post autor: tomb »

1. Najpierw wróżka (bo kładzie się ją zamiast mepla), potem ruch smokiem.
2. Nie można kłaść na ukończone obiekty.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

Pytania dotyczące dodatku Bandyci.

W instrukcji napisane jest:
"Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę z symbolem bandyty ... może teraz postawić bandytę na torze punktacji, na polu gdzie stoi przynajmniej jeden znacznik punktacji innego gracza. Następnie (jeżeli nie wystawił go wcześniej) swojego bandytę ustawia kolejny gracz (zgodnie z porządkiem tury). Jeżeli bandyta gracza był już wcześniej wystawiony, można do przestawić."

1. Czyli przy dociągnięci płytki z symbolem bandyty każdy z graczy ustawia bandytę?
moje wątpliwości rodzi tu sformułowanie "kolejny gracz" a nie "kolejni gracze"

2. Jeśli wszyscy mają już bandytę na torze punktacji i dociągnięty jest klocek bandyty to cze każdy może teraz przestawić swojego bandytę?

3. Jeżeli gracz 1 zamknął miasto i jednocześnie klasztor, a gracz 2 miał na niego ustawionego bandytę to czy dostaje połowę punktów tylko za miasto czy łącznie miasto+klasztor?
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Hej mam pytanie odnośnie zasad gry w Carcassone. Kupiłem ostatnio najnowszy Carcassonne Big Box, czytając instrukcję tam zawartą jest pewna różnica względem instrukcji zwykłej podstawowej wersji Carcassone. Punkty za miasto składające się z 2 segmentów to (1 pkt za kafelek, 1 pkt za herb) w przypadku osobnej podstawowej wersji Carcassone, natomiast w wersji którą ja kupiłem (Big Box) nie ma nic wspomniane o tym wyjątku tj. każdego miasto to 2pkt za kafelek (nic wspomniane o różnicy dla 2 kafelkowych miast).

W takim wypadku powinienem grać wedle zasad podstawowej wersji czy instrukcji jaką mam w Big Boxie?
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

W nowszych wydaniach Carcassonne każde zakończone miasto to 2 pkt za płytkę + 2 za herb. Wg mnie ta zmiana jest bardzo dobra w połączeniu z dodatkiem "kręgi w zbożu" gdzie trzeba włożyć o wiele więcej wysiłku w to by dostać punkty za chłopa.
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Mini rozszerzenie Opat.

Wg. instrukcji, jeżeli w drugim kroku swojego ruchu nie zdecydujemy się na położenie żadnego podwładnego to możemy ściągnąć z planszy Opata. Czy jeżeli w swoim ruchu w 1 kroku położę kafelek Klasztor, w 2 kroku ściągne Opata to mogę go jeszcze w tym samym ruchu położyć na postawionym w 1 kroku klasztorze? Czy ściągając opata w 2 drugim kroku przechodzę od razu do 3 kroku ruchu gdzie odbieram za niego punkty i kończę ruch?
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

Dokładasz podwładnego lub zabierasz opada. Nie możesz zabrać opata i dołożyć go.
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Dzięki Blom za odpowiedzi !!:)

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie kładzenia i zabierania opata w tym samym ruchu. W kontekście zwykłych podwładnych, jeżeli dokładając kafelek zamykam np. drogę/miasto i na nim kładę podwładnego to w tym samym ruchu jeszcze zabieram tego podwładnego do rezerwy i biorę punkty za ukończony obszar.

1. Czy w przypadku opata sytuacja wygląda identycznie? Jeżeli kładę klasztor w miejscu w którym od razu będzie otoczony 8 płytkami (czyli kończę budować klasztor) i kładę na nim opata to rozumiem od razu mogę go zabrać?

2. Co w przypadku tej specjalnej umiejętności opata, że mogę go ściągnąć. Jeżeli kładę kafelek klasztora, ale nie jest on od razu ukończony jak w przykładzie nr 1 powyżej, i kładę na nim opata to mogę go w tym samym ruchu jeszcze ściągnąć i odebrać ilość punktów jaka mi przysługuje za nieskończony obszar?
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

CSharpBeginner pisze: 1. Czy w przypadku opata sytuacja wygląda identycznie? Jeżeli kładę klasztor w miejscu w którym od razu będzie otoczony 8 płytkami (czyli kończę budować klasztor) i kładę na nim opata to rozumiem od razu mogę go zabrać?

2. Co w przypadku tej specjalnej umiejętności opata, że mogę go ściągnąć. Jeżeli kładę kafelek klasztora, ale nie jest on od razu ukończony jak w przykładzie nr 1 powyżej, i kładę na nim opata to mogę go w tym samym ruchu jeszcze ściągnąć i odebrać ilość punktów jaka mi przysługuje za nieskończony obszar?
ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.
ODPOWIEDZ