Tikal

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tikal

Post autor: GeQ »

staszek pisze:Okazało się ,że 20 razy grałem w Tikala źle - pierwsze 18 z 2ma błędami , tu wyprowadził mnie jakiś czas temu z błędu Michał Stajszczak, a teraz okazało się ,że z jednym poważnym. Otóż po wyciągnięciu wulkanu, grałem tak,że każdy po kolei( począwszy od gracze, który wyciągnął wulkan) zużywa swoje 10 punktów akcji , a dopiero na końcu następuje podliczanie wszystkich graczy. To faworyzuje oczywiście ostatniego gracza i stawia w bardzo trudnej sytuacji " wulkanizatora" , ale satysfakcja ze zwycięstwa w takim przypadku jest ogromna. Wydaje mi się,że w tym " złym" wariancie jest więcej przepychanki, dążenia do remisu , interakcji . Nie wiem czy nie jest to wariant lepszy nawet. Wtedy gra z licytacją rzeczywiście ma sens bo warto się bić. o to,żeby tego wulkanu nie wyciągnąć . Wyniki są również dużo niższe- często nie przekraczają 100 punktów. Natomiast na prawidłowych zasadach w 2 osoby na przykład , obydwaj gracze mają ponad 200 punktów.
Zastanawiam się, czy niechcący nie poprawiłem trochę pana Wolfganga :)
Nie wyobrażam sobie grać w 4 osoby twoimi zasadami. Wówczas ten który wyciągnął wulkan ma krótko mówiąc przesrane :) rozdaje swoje 10 PA, po nim kolejni 3 gracze i dopiero miałoby następować punktowanie? to chyba jakiś żart. Mało tego tuż po pociągnięciu kafla z wulkanem nieszczęśnik wykonuje przecież ponownie swoje 10 PA bez dociągu nowego kafla. Cała gra ograniczałaby się do "ten kto dociągnie kafel z wulkanem przegrywa" :lol:
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Tikal

Post autor: staszek »

Dobrze by było, gdyby 3 wulkany zostały wyciągnięte przez 3 inne osoby, a czwarta kończyłaby rozgrywkę. Tak byłoby sprawiedliwie :)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9421
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: MichalStajszczak »

staszek pisze:Dobrze by było, gdyby 3 wulkany zostały wyciągnięte przez 3 inne osoby, a czwarta kończyłaby rozgrywkę.
Niestety szansa na to nie jest duża - 11/150 czyli niewiele ponad 7%.
Norwoks
Posty: 872
Rejestracja: 21 kwie 2017, 21:44
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Tikal

Post autor: Norwoks »

Witajcie
Mam zagwostke: kupiłem Tikala , sprawdzam elementy i w instrukcji jest "36 kafelkow", a ja mam 37.
Luz, jeśli tylko jakiś się niepotrzebnie powtarza gorzej jeśli wrzucają "jak leci".
Czy jakiś posiadacz bylby uprzejmy napisac liste swoich kafelkow ?
Mam na myśli swiatynia,dzungla,skarb,wulkan i literki z tylu.
Z góry Dziekuje
Mam i się podzielę: Planszostrefa 11%, Planszomania 10%, 3Trolle 7%, AlePlanszówki 3%, Mepel 4%, Portal 2%
Polecam interesy z tymi użytkownikami:
Odradzam interesy z tymi użytkownikami:
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: FortArt »

Wydanie Rio Grande
puste - ABBCCDEEFG
świątynia 1 - A
świątynia 2 - AAB
świątynia 3 - BCGG
świątynia 4 - CFF
świątynia 5 - DDE
świątynia 6 - E
skarb 2 - EFG
skarb 3 - CD
skarb 4 - AAB
wulkan - BDF
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Bartimpex
Posty: 10
Rejestracja: 11 sie 2017, 10:35

Re: Tikal

Post autor: Bartimpex »

Hej Gracze. Dosyć dawno był podobny problem, może w międzyczasie ktoś miał podobnie: pierwszy raz zagrałem w Tikal, było nas 3 graczy. Problem pojawił się gdy zostało około 8 kafli terenu do dołożenia. W tym momencie nie dało się dołożyć żadnego. Sprawdziliśmy instrukcję kilka razy i na pewno dokladalismy zgodnie z zasadami o kamieniu. Czy powinniśmy na co innego zwrócić uwagę? Uczciwie przyznam, że niekiedy kafle były dokładne "pod siebie", ale zawsze były połączone przynajmniej jednym kamieniem. Ostatecznie potworzyły się korytarze i nie dało się dołożyć pozostałych kafli.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tikal

Post autor: GeQ »

Bartimpex pisze:Hej Gracze. Dosyć dawno był podobny problem, może w międzyczasie ktoś miał podobnie: pierwszy raz zagrałem w Tikal, było nas 3 graczy. Problem pojawił się gdy zostało około 8 kafli terenu do dołożenia. W tym momencie nie dało się dołożyć żadnego. Sprawdziliśmy instrukcję kilka razy i na pewno dokladalismy zgodnie z zasadami o kamieniu. Czy powinniśmy na co innego zwrócić uwagę? Uczciwie przyznam, że niekiedy kafle były dokładne "pod siebie", ale zawsze były połączone przynajmniej jednym kamieniem. Ostatecznie potworzyły się korytarze i nie dało się dołożyć pozostałych kafli.
Nigdy czegoś takiego nie doświadczyłem. Pierwsze co pomyślałem - posegregowaliście kafle od A do G - nie myślę, żeby to miało znaczenie, ale moooże.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Bartimpex
Posty: 10
Rejestracja: 11 sie 2017, 10:35

Re: Tikal

Post autor: Bartimpex »

GeQ pisze:
Bartimpex pisze:Hej Gracze. Dosyć dawno był podobny problem, może w międzyczasie ktoś miał podobnie: pierwszy raz zagrałem w Tikal, było nas 3 graczy. Problem pojawił się gdy zostało około 8 kafli terenu do dołożenia. W tym momencie nie dało się dołożyć żadnego. Sprawdziliśmy instrukcję kilka razy i na pewno dokladalismy zgodnie z zasadami o kamieniu. Czy powinniśmy na co innego zwrócić uwagę? Uczciwie przyznam, że niekiedy kafle były dokładne "pod siebie", ale zawsze były połączone przynajmniej jednym kamieniem. Ostatecznie potworzyły się korytarze i nie dało się dołożyć pozostałych kafli.
Nigdy czegoś takiego nie doświadczyłem. Pierwsze co pomyślałem - posegregowaliście kafle od A do G - nie myślę, żeby to miało znaczenie, ale moooże.
Setup zgodnie z instrukcją :) może ktoś jeszcze?
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: vincentblack »

Bartimpex pisze:
GeQ pisze:
Bartimpex pisze:Hej Gracze. Dosyć dawno był podobny problem, może w międzyczasie ktoś miał podobnie: pierwszy raz zagrałem w Tikal, było nas 3 graczy. Problem pojawił się gdy zostało około 8 kafli terenu do dołożenia. W tym momencie nie dało się dołożyć żadnego. Sprawdziliśmy instrukcję kilka razy i na pewno dokladalismy zgodnie z zasadami o kamieniu. Czy powinniśmy na co innego zwrócić uwagę? Uczciwie przyznam, że niekiedy kafle były dokładne "pod siebie", ale zawsze były połączone przynajmniej jednym kamieniem. Ostatecznie potworzyły się korytarze i nie dało się dołożyć pozostałych kafli.
Nigdy czegoś takiego nie doświadczyłem. Pierwsze co pomyślałem - posegregowaliście kafle od A do G - nie myślę, żeby to miało znaczenie, ale moooże.
Setup zgodnie z instrukcją :) może ktoś jeszcze?
Ale wiecie, że połączenie "przynajmniej jednym kamieniem" wymaga jednego kamienia z dowolnej strony, kamienie nie muszę być na obu łączonych kafelkach?
Bartimpex
Posty: 10
Rejestracja: 11 sie 2017, 10:35

Re: Tikal

Post autor: Bartimpex »

Tak, wiemy :wink: to też sporo ułatwia i jeszcze bardziej pozwala rozbudować "pod siebie", żeby przeciwnicy mieli daleko do nowego (bogatego w punkty) kafla. I wówczas powstaje sporo korytarzy, gdzie ciężko wsadzić kolejne kafle :(
Bartimpex
Posty: 10
Rejestracja: 11 sie 2017, 10:35

Re: Tikal

Post autor: Bartimpex »

Chyba temat nieaktualny, znalazłem gdzie źle zinterpretowalem instrukcję.
Myślałem, że kafel musi przylegac do innego i z KAŻDEJ strony ten kamień musi być, a tak naprawdę nie musi, bo można na niego wejść z innej strony (z wczesniej położonych kafli). Mam nadzieję, że się nie mylę?
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Tikal

Post autor: Relo »

Bartimpex pisze:Chyba temat nieaktualny, znalazłem gdzie źle zinterpretowalem instrukcję.
Myślałem, że kafel musi przylegac do innego i z KAŻDEJ strony ten kamień musi być, a tak naprawdę nie musi, bo można na niego wejść z innej strony (z wczesniej położonych kafli). Mam nadzieję, że się nie mylę?
Teraz w interpretacji zasad się nie mylisz. Na przynajmniej jednym kafelku (leżącym lub dopiero co położonym) musi być możliwe dojście do nowego kafelka (czyli chociaż jeden kamień na krawędzi jednego z kafli).
Bartimpex
Posty: 10
Rejestracja: 11 sie 2017, 10:35

Re: Tikal

Post autor: Bartimpex »

Relo pisze:
Bartimpex pisze:Chyba temat nieaktualny, znalazłem gdzie źle zinterpretowalem instrukcję.
Myślałem, że kafel musi przylegac do innego i z KAŻDEJ strony ten kamień musi być, a tak naprawdę nie musi, bo można na niego wejść z innej strony (z wczesniej położonych kafli). Mam nadzieję, że się nie mylę?
Teraz w interpretacji zasad się nie mylisz. Na przynajmniej jednym kafelku (leżącym lub dopiero co położonym) musi być możliwe dojście do nowego kafelka (czyli chociaż jeden kamień na krawędzi jednego z kafli).
No :) to życie jest jednak piękne :)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Tikal

Post autor: DarkSide »

Taka zagwozdka:

1. Co , jeśli wulkany zostaną położone tak, że odcinają pusty narożnik mapy? Wówczas nie da się ukończyć gry zgodnie z zasadami bo miejsca na ostatnie kafle będą w odciętej od reszty części?
Rozwiązania są tu cztery:
- albo gra się kończy wcześniej gdy zostaną tylko te puste pola odcięte
- albo mimo wszystko gra się do końca kładąc kafle wyjątkowo niezgodnie z zasadami (ale np.: dopiero po wysyceniu wszystkich pól osiągalnych)
- albo trza by wprowadzić zasadę że wulkanów nie można kłaść obok siebie
- albo wprowadzić zasadę że wulkany można kłaść koło siebie ale nie mogą odcinać żadnego fragmentu mapy

2. Bardziej gwoli upewnienia się można zrobić taki ciąg ruchów? Poszukiwać stoi na polu ze świątynią. Wydaję 2PA na podniesienie świątyni ---> robię ruch na drugie pole ze świątynią ---> tym samym poszukiwaczem podnoszę kolejną świątynie za 2PA
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9421
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: MichalStajszczak »

DarkSide pisze: 20 lip 2018, 10:24 gra się do końca kładąc kafle wyjątkowo niezgodnie z zasadami
Co jest niezgodne z zasadami przy takim układaniu kafli?
DarkSide pisze: 20 lip 2018, 10:24 można zrobić taki ciąg ruchów? Poszukiwać stoi na polu ze świątynią. Wydaję 2PA na podniesienie świątyni ---> robię ruch na drugie pole ze świątynią ---> tym samym poszukiwaczem podnoszę kolejną świątynie za 2PA
Moim zdaniem można.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 570 times
Been thanked: 239 times

Re: Tikal

Post autor: DarkSide »

MichalStajszczak pisze: 20 lip 2018, 18:14
DarkSide pisze: 20 lip 2018, 10:24 gra się do końca kładąc kafle wyjątkowo niezgodnie z zasadami
Co jest niezgodne z zasadami przy takim układaniu kafli?
Wg. instrukcji Egmontowskiej każdy następny kafel musi być tak kładziony aby można było na nią wejść przynajmniej z jednej strony. Jeżeli zatem wulkany odetną fragment planszy to na te puste odcięte pola nie da się już wejść, więc na położony tam kafel nie będzie można dojść.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
zborus
Posty: 1
Rejestracja: 31 mar 2020, 20:56

Re: Tikal

Post autor: zborus »

Witam,
Mam mały dylemat odnośnie zdobywania skarbow. Chodzi dokładnie o przykład kiedy gracz nr1 postawi swojego poszukiwacza na polu ze skarbami i powiedzmy wykopie skarb i Jego tura kończy się, zagrywa gracz nr2. Gdy ponownie przyjdzie kolej na gracza nr1 i będzie miał do rozdysponowania 10PA czy na tym samym polu ze skarbem może ponownie tym samym poszukiwaczem, który stał na polu z artefaktem wykopać skarb?
bdm
Posty: 580
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 382 times
Been thanked: 63 times

Re: Tikal

Post autor: bdm »

Tak.
Instrukcja mówi, że żeby zabrać skarb musisz mieć na polu ze skarbami co najmniej jeden pionek. Więc wychodzi na to, że nie ma znaczenia czy zajmujesz pole ze skarbem w bieżącej turze czy zająłeś je w poprzedniej. Pionek stoi, więc możesz działać.
ODPOWIEDZ