Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Arkham Horror

Post autor: donmakaron »

Shyvana pisze: 1.Czy bedąc w posiadaniu ,,szcześliwej papierośnicy"...Mogłam przykładowo rzucić w tescie walki z nim np 8 sukcesów...I dzieki tej papierośnicy potwórzyć cały test i usunąć kolejne 8 żetonów zagłady czy ta papierośnica anuluje poprzedni test i wykonuje sie go od nowa?
Przerzut testu oznacza, że powtarzasz cały test nie biorąc pod uwagę wcześniejszych rzutów (więc i nie licząc sukcesów).
Shyvana pisze:2.Czy w pensjonacie mamuśki przeglądamy 11 sprzymierzeńców i wybieramy sobie który nam sie podoba?
Tak, pensjonat pozwala na wybór dowolnego sprzymierzeńca z pośród wszystkich dostępnych w talii sprzymierzeńców.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, po zakupieniu Koszmar z Dunwich mam taką wątpliwość. Potwór Straszliwy Łowca porusza się na najbliższy, niestabilny obszar lub ulice, na którym znajduje się Badacz.
1. Kiedy ulica jest polem niestabilnym? (wg mnie może być wtedy, kiedy przesunie się na nią brama np. z dodatku Czyhający w progu)
2. Rozumiem, że może poruszyć się do innej dzielnicy, gdzie znajduje się najbliższy badacz?
3. Jak się poruszy, kiedy znajduje się na jakimś obszarze w Dunwich, a najbliższy badacz znajduje się w Arkham?
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Witam serdecznie :)

1. Ulica nie jest obszarem niestabilnym. Po prostu trochę źle zinterpretowałeś tekst. Albo niestabily obszar, albo po prostu zwyczajna ulica.

2. Jak najbardziej może ruszyć się do innej dzielnicy. Rusza się na niestabilny obszar lub ulicę gdzie znajduje się najbliższy badacz. Jeśli badacze znajduje się po drugiej stronie Arkham i jest najbliżej, to potwór nawet tam może ruszyć.

3. Dunwich, Kingsport i Innsmouth są traktowane jako jedna wielka mapa Arkham, także potwór może spokojnie przeskakiwac między tymi mapami gdy najbliższy badacz jest gdzie indziej.
Natomiast jeśli wszyscy badacze znajdują się poza Arkham (inne światy lub pole zagubiony w czasie i przestrzeni) lub na obszarze stabilnym, to w.w. potwór nie porusza się.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Dzieki :)
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, nie bardzo rozumiem treść FAQ dotyczącego Widma nad Innsmouth:
Q: Can Finn Edwards default on his Bank Loan while he still has cash and not have to discard items?
A: He can default without penalty.

Wynika z tego, że Finn może po prostu nie splacic pozyczki jeśli tego nie chce? W FAQ pisalo, ze Badacz nie może celowo nie spłacić swojej pozyczki
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

Finn moze nie splacac pozyczki dzieki swojej umiejetnosci. Jako zasada szczegolna z karty badacza nadpisuje ona ogólną regułę z instrukcji.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, mam takie pytanko, czy ma ktoś może linki do dodatków Vermont lub Drzwi do Saturna?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Breżniew »

Mam pytanie do graczy posiadających kilka/większość/wszystkie dodatki do AH. Chciałbym zagrać z wykorzystaniem kilku dodatków na raz, ale nie jestem pewien, które elementy z nich można ze sobą połączyć nie rozwadniając klimatu żadnego z nich.

Może się mylę, ale wydaje mi się, że dodatkowe karty obszarów z dużych dodatków nie są jakoś szczególnie związane z konkretnym dodatkiem z którego pochodzą i można je bez przeszkód wtasować do odpowiednich talii. Z kolei karty obszarów z małych dodatków już mają związek z konkretnym tematem (dla przykładu nowe karty obszarów z Króla w Żółci są w większości powiązane z tematem tego dodatku).

Jeśli ktoś ma doświadczenie z mieszaniem większej ilości dodatków ze sobą to byłbym wdzięczny za opinię i poradę jakie elementy można ze sobą pomieszać i nie ryzykować przy tym rozmienienia klimatu gry na drobne.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Arkham Horror

Post autor: donmakaron »

Nie grałem z Kozą, ale reszta małych dodatków dobrze się miesza, poza wspomnianym Królem w Żółci. Nawet Faraon jakoś nie najgorzej wypada, wychodzi tak jakby w miasteczku po prostu była wystawa/muzeum egipskie, w którym czasem coś się dzieje (co nawet ma sens). Król w Żółci w zasadzie rozwadnia też raczej tylko talię Mitów. Spotkania niby są charakterystyczne, ale trupa aktorów-kultystów, czy pojawiające się w mieście żółte znaki nie odbiegają znacząco od spotkań z podstawki, a większość można nawet zinterpolować na bieżącego przedwiecznego. Innsmouth i Kingsport dorzucają chyba trochę wodnych potworów (jakieś ryboludzie i inne takie), które nie zawsze są na miejscu tam gdzie wyskoczą.

Rozcięczanie klimatu nie wynika tu chyba z występowania innych tematów jako takich, a z ilości tych tematów. Gość w barze wspomina o Hasturze, na Uniwersytecie szepce się o Nyarlym, w lesie słychać beczenie Kozy... Okazuje się że Arkham, jak przystało na amerykańskie miasto, jest pępkiem świata, którym interesują się wszyscy, wszyscy, wszyscy najgorsi. Z drugiej strony już w postawce można było natknąć się w zasadzie na wszystko, więc może nie ma aż takiego zgrzytu.

Wydaje mi się, że Lurker at the Threshold jest najmniej inwazyjny, ma kilka nowych zasad, ale skupienie się na czarach nie stoi w konflikcie z innymi rozszerzeniami.

Przy łączeniu dodatkowych plansz myślę najważniejsze jest zadbać o odpowiednią liczbę graczy. Przy dwóch dodatkowych planszach na czterech graczy bywa, że do jednej nikt nie zagląda albo gracze tak się rozpraszają, że trudno to wszystko ogarnąć.

Nam osobiście nie przeszkadza większa liczba dodatków, jeśli coś odejmujemy od zestawu, to tylko dla kontroli poziomu trudności. I tak spotkania moderujemy i jak czytający ma wenę, to zniekształca je nieco, dopasowując do bieżących wydarzeń. Pokusiłbym się o zagranie z każdym dodatkiem osobno, ale segregacja elementów mnie przeraża ;) Dla mnie AH to jedna z tych gier, gdzie im więcej, tym lepiej*.

*No może poza dodatkowymi planszami ;)
slain78
Posty: 31
Rejestracja: 19 gru 2016, 16:51
Been thanked: 4 times

Re: Arkham Horror

Post autor: slain78 »

mam pytanie odnośnie kamienia leczniczego :czy w fazie utrzymania moge odwrócić te kartę(jest wyczerpana)i jednocześnie jej użyć (zakryć).Oznacza to ,że benefity z tej karty mogę czerpać w każdej swojej fazie utrzymania?
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Arkham Horror

Post autor: alpha »

Mam kilka pytań:

1. Gdzie w instrukcji jest informacja jak przesuwać latające potwory z Przestworzy na jakąś ulicę?
Z jednej strony (gdy jeszcze nie są w Przestworzach), to poruszają się do najbliższego Badacza (na ulicy obok), a jeżeli nie ma takich Badaczy, to odlatują w Przestworza.
Nie mogę jednak znaleźć informacji co ściąga je na dół z Przestworzy, i jak się do tego wszystkiego ma informacja, że Przestworza sąsiadują z każdą ulicą.
Spoiler:
2. Skoro te latające potwory mają symbol, to czy podlegają wymuszonym ruchom z Kart Mitów, skoro opis dla "niebieskich" oznacza, że poruszają się kierunku najbliższego Badacza:
Spoiler:
Czyli co, najpierw poruszam je zgodnie z wyciągniętą Kartą Mitów (z jasnego lub czarnego paska), a dopiero po takim ew. ruchu mogą się one jeszcze dodatkowo przesunąć zgodnie z zasadami niebieskiej ramki?

3. Jeżeli stoję na jednym polu z potworem/potworami i nie ruszam się np. przez 2 rundy (z własnej woli), to czy one mnie zaatakują?
Na przykład czekam na "cud", który je przesunie gdzieś indziej po białej/czarnej strzałce, albo usunie je z planszy (Karta Mitów lub w wyniku zamknięcia bramy) :)

4. Nie pamiętam nazwy tego przedmiotu, ale miałem taki jednorazowy, co gwarantował mi automatyczne zdanie testu walki, ale musiałem poświęcić 1 punkt poczytalności. Pomimo tego, że spowodowało to stan obłąkania i trafienie do psychiatryka, to czy pozbyłem się potwora, czy jednak dalej on tam sobie stoi?

5. Będąc w psychiatryku (lub w szpitalu), to czy można w takim stanie obłąkania/nieprzytomności korzystać ze swoich kart? Miałem taką, co pozwalała mi przy odkrywaniu nowej Karty Mitów odrzucić ją i zastąpić kolejną. Mieliśmy fajne warunki, które trzymały w ryzach poziom paniki i chcieliśmy to jak najdłużej utrzymać. Czy w tym przypadku można z takiej karty korzystać?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 338 times
Been thanked: 309 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Chudej »

alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08 1. Gdzie w instrukcji jest informacja jak przesuwać latające potwory z Przestworzy na jakąś ulicę?
Z jednej strony (gdy jeszcze nie są w Przestworzach), to poruszają się do najbliższego Badacza (na ulicy obok), a jeżeli nie ma takich Badaczy, to odlatują w Przestworza.
Nie mogę jednak znaleźć informacji co ściąga je na dół z Przestworzy, i jak się do tego wszystkiego ma informacja, że Przestworza sąsiadują z każdą ulicą.
Nie wiem gdzie jest to dokładnie w instrukcji, bo gry już nie posiadam, ale z tego co pamiętam, to potwory latające przy swoim pierwszym ruchu z karty mitów odlatują do przestworzy, a z nich lecą na graczy znajdujących się na ulicach dopiero, gdy trafi się kolejna karta mitów, która porusza odpowiadającymi im symbolami.
alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08 3. Jeżeli stoję na jednym polu z potworem/potworami i nie ruszam się np. przez 2 rundy (z własnej woli), to czy one mnie zaatakują?
Na przykład czekam na "cud", który je przesunie gdzieś indziej po białej/czarnej strzałce, albo usunie je z planszy (Karta Mitów lub w wyniku zamknięcia bramy) :)
Za każdym razem jak się "budzisz" na tym samym polu z potworem, to musisz decydować czy z nim walczysz, czy go unikasz. Zostać na polu możesz dopiero, jak zdasz na niego test uników, albo go pokonasz w walce.
alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08 4. Nie pamiętam nazwy tego przedmiotu, ale miałem taki jednorazowy, co gwarantował mi automatyczne zdanie testu walki, ale musiałem poświęcić 1 punkt poczytalności. Pomimo tego, że spowodowało to stan obłąkania i trafienie do psychiatryka, to czy pozbyłem się potwora, czy jednak dalej on tam sobie stoi?
Test walki następuje po teście przerażenia, więc moim zdaniem ten potwór zostaje pokonany mimo obłąkania badacza :)
alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08 5. Będąc w psychiatryku (lub w szpitalu), to czy można w takim stanie obłąkania/nieprzytomności korzystać ze swoich kart? Miałem taką, co pozwalała mi przy odkrywaniu nowej Karty Mitów odrzucić ją i zastąpić kolejną. Mieliśmy fajne warunki, które trzymały w ryzach poziom paniki i chcieliśmy to jak najdłużej utrzymać. Czy w tym przypadku można z takiej karty korzystać?
Z tego co kojarzę, to jak trafiasz do szpitala/przytułka, to kompletnie tracisz kolejkę, więc moim zdaniem nie.
Tuminure
Posty: 556
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Tuminure »

alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08 Nie mogę jednak znaleźć informacji co ściąga je na dół z Przestworzy, i jak się do tego wszystkiego ma informacja, że Przestworza sąsiadują z każdą ulicą.
Nic szczególnego nie ściąga ich z przestworzy - po prostu zwykły ruch. Traktuj to pole tak, jakby było zwykłym polem, które łączy się z każdą ulicą na planszy. Jeżeli jakaś postać gracza będzie znajdowała się na ulicy w trakcie gdy potwór w przestworzach wykonuje ruch, to przenosi się on do tej postaci.
alpha pisze: 25 maja 2020, 18:08Czyli co, najpierw poruszam je zgodnie z wyciągniętą Kartą Mitów (z jasnego lub czarnego paska), a dopiero po takim ew. ruchu mogą się one jeszcze dodatkowo przesunąć zgodnie z zasadami niebieskiej ramki?
Nie. Te potwory ignorują standardowe zasady ruchu i przesuwa się je zgodnie z zasadami niebieskiej ramki.

Załóżmy, że latający potwór ma wykonać ruch (bo przykładowo jego symbol znajduje się na czarnym polu na karcie mitów).
Potwór znajduje się:
-w obszarze/ulicy z badaczem - nie przemieszcza się.
-w obszarze/ulicy bez badacza ale na ulicy sąsiadującej z tym polem znajduje się badacz - przemieszcza się prosto do badacza, ignorując kolor strzałki.
-w obszarze/ulicy bez badacza i na ulicy obok nie ma badaczy - potwór przemieszcza się do przestworzy.
-w przestworzach i nie ma badaczy na ulicach - potwór zostaje w przestworzach.
-w przestworzach i co najmniej jeden badacz znajduje się na ulicy - potwór przemieszcza się na pole z badaczem o najniższej wartości skradania (pierwszy gracz rozstrzyga remisy)
alpha pisze: 25 maja 2020, 18:085. Będąc w psychiatryku (lub w szpitalu), to czy można w takim stanie obłąkania/nieprzytomności korzystać ze swoich kart? Miałem taką, co pozwalała mi przy odkrywaniu nowej Karty Mitów odrzucić ją i zastąpić kolejną. Mieliśmy fajne warunki, które trzymały w ryzach poziom paniki i chcieliśmy to jak najdłużej utrzymać. Czy w tym przypadku można z takiej karty korzystać?
Chudej pisze: 27 maja 2020, 12:11 Z tego co kojarzę, to jak trafiasz do szpitala/przytułka, to kompletnie tracisz kolejkę, więc moim zdaniem nie.
Tu się nie zgodzę z powyższą odpowiedzią - jak dla mnie pomija się tylko spotkania i można standardowo wykonywać wszystko pozostałe co da się tylko zrobić.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Arkham Horror

Post autor: alpha »

Chudej pisze: 27 maja 2020, 12:11 Za każdym razem jak się "budzisz" na tym samym polu z potworem, to musisz decydować czy z nim walczysz, czy go unikasz. Zostać na polu możesz dopiero, jak zdasz na niego test uników, albo go pokonasz w walce.
A jeżeli nie zdam testu uniku czy walki, to mam zejść z tego pola? :shock:
Chudej pisze: 27 maja 2020, 12:11 Test walki następuje po teście przerażenia, więc moim zdaniem ten potwór zostaje pokonany mimo obłąkania badacza :)
Nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem :)
To pytanie nie dotyczyło testu uniku czy przerażenia, ale samej walki.
Ten przedmiot powodował automatyczną wygraną walkę, ale kosztem poświęcenia 1 punktu poczytalności.
Gdybym miał wtedy 2 punkty, to po wygranej walce miałbym dalej 1 punkt, więc tu wiadomo.
Jednak gdy ma się tylko 1 punkt poczytalności, i trzeba go poświęcić żeby wygrać walkę, to pytanie co się dzieje?
a) zostaję obłąkany i w tym momencie nie mogę kontynuować walki, więc ją przegrałem, a potwór stoi sobie tam dalej
b) w ostatniej chwili przed obłąkaniem udaje mi się pokonać potwora (zabieram jako trofeum), jednak chwilę później zostaję obłąkany i trafiam do psychiatryka
Chudej pisze: 27 maja 2020, 12:11 Z tego co kojarzę, to jak trafiasz do szpitala/przytułka, to kompletnie tracisz kolejkę, więc moim zdaniem nie.
Obłąkany/nieprzytomny (w Arkham) to stan, w którym zgodnie z instrukcją:
(...) podczas tej tury nie będzie miał już żadnych
spotkań
. Badacz może normalnie podjąć następną turę.
natomiast w Innych Światach:
gracz przesuwa znacznik swojego Badacza na pole
Zagubiony w Czasie i Przestrzeni i umieszcza go na
boku, aby zaznaczyć, że Badacz został zatrzymany
A zatrzymanie to:
ZATRZYMANI BADACZE
Badacz, którego znacznik leży na boku został
zatrzymany. Podczas Fazy Ruchu zatrzymani Badacze
nie otrzymują punktów ruchu i nie poruszają się.
Zamiast tego, podczas swojej Fazy Ruchu gracz
powinien ustawić znacznik Badacza w pozycji pionowej,
aby zaznaczyć, że nie jest on już zatrzymany.
Wygląda na to, że w jednym przypadku nie ma spotkań (ruch był), a w drugim nie ma ruchu (spotkania są).
Jednak to nie są kwestie związane z fazą Mitów, bo powyższe cytaty odnoszą się tylko do fazy 2 (Ruch) i 3/4 (Spotkania).
Co z Fazą 5 (Mitów)?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 338 times
Been thanked: 309 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Chudej »

alpha pisze: 27 maja 2020, 13:43 A jeżeli nie zdam testu uniku czy walki, to mam zejść z tego pola? :shock:
Nie, wtedy otrzymujesz obrażenia od potwora i kontynuujesz jakby to była walka. Nie pamiętam dokładnie, czy musisz też zdać test przerażenia w tym momencie.
alpha pisze: 27 maja 2020, 13:43 Jednak gdy ma się tylko 1 punkt poczytalności, i trzeba go poświęcić żeby wygrać walkę, to pytanie co się dzieje?
a) zostaję obłąkany i w tym momencie nie mogę kontynuować walki, więc ją przegrałem, a potwór stoi sobie tam dalej
b) w ostatniej chwili przed obłąkaniem udaje mi się pokonać potwora (zabieram jako trofeum), jednak chwilę później zostaję obłąkany i trafiam do psychiatryka
Moim zdaniem b).
alpha pisze: 27 maja 2020, 13:43 Wygląda na to, że w jednym przypadku nie ma spotkań (ruch był), a w drugim nie ma ruchu (spotkania są).
Jednak to nie są kwestie związane z fazą Mitów, bo powyższe cytaty odnoszą się tylko do fazy 2 (Ruch) i 3/4 (Spotkania).
Co z Fazą 5 (Mitów)?
Myślę, że w instrukcji nie znajdziesz na to jednoznacznej odpowiedzi i w takim momencie musisz sobie zadać pytanie "co ma większy sens w świecie gry?" :P Ewentualnie może ktoś inny się wypowie na ten temat, moim zdaniem skoro ktoś leży nieprzytomny/obłąkany to raczej nie jest w stanie nic zrobić, ale nie wykluczam, że może źle to interpretuję.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Arkham Horror

Post autor: alpha »

Dzięki :)
Gdyby ktoś był pewny na 100% co do tych dylematów, to proszę o zabranie głosu :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Arkham Horror

Post autor: alpha »

Olgierdd pisze: 14 lis 2012, 10:05 1) brama wciąga w fazie spotkań w arkham. Oznacza to, że gracze zdążą się wymienić przedmiotami. Jeżeli kolejność ruchu to gracz1->gracz2, to nie ma problemu, ale jeżeli jest odwrotnie, to gracz2 zostanie wciągnięty przed zamknięciem bramy (jeżeli tam zostanie).
Hmmm, coś mi tu nie pasuje.

Skoro brama wciąga w Fazie Spotkań (Faza 3), to chyba kolejność Badaczy nie ma znaczenia, skoro wymiana następuje po ruchu obydwu jeszcze w Fazie Ruchu (Faza 2)?
Drugi gracz (nie ważne, który z nich ruszył się jako pierwszy, a który jako drugi) wchodzi na pole gdzie zatrzymał się (lub stał bez poruszania się) ten pierwszy, więc po tym ruchu (ale jeszcze przed Fazą Spotkań) mogą się wymienić. Źle rozumuję?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
thindaloss
Posty: 9
Rejestracja: 01 lip 2022, 14:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: thindaloss »

Czy ktoś pamięta czym są ,,zaszyfrowane wiadomosci" ? Jest takie zdarzenie z karty spotkań ,,jeśli zaszyfrowane wiadomości są zakryte możesz...". I tak nie miałem wymaganych rzeczy, ale nie mogłem znaleźć o jaki item chodzi. Chyba z dodatku dunwich to może być.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Post autor: sirafin »

To nie przedmiot, to karta stanu (zob. str. 6 instrukcji Koszmaru z Dunwich).
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
ODPOWIEDZ