Agricola - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tłumaczenie kart - Agricola

Post autor: RunMan »

na BGG jest jedynie tłumaczenie kart dużych usprawnień, ale lepsze to niż nic:

karty dużych ulepszeń PL
TajemniczyZyly
Posty: 28
Rejestracja: 01 lis 2011, 03:13

Re: Tłumaczenie kart - Agricola

Post autor: TajemniczyZyly »

Wiem, ale to w żaden sposób mi nie pomaga. Akurat duże usprawnienia są widoczne dla wszystkich i je zawsze mogę "od ręki" wytłumaczyć. Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Qzka
Posty: 66
Rejestracja: 24 wrz 2012, 07:51
Has thanked: 7 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Qzka »

Witam serdecznie. Mam pytanie dotyczące usuwania niechcianych zwierząt ze swojego gospodarstwa. Z jednej strony w instrukcji napisane jest "Możesz zawsze przenosić zwierzęta pomiędzy miejscami ich hodowli. Możesz również pozbyć się niechcianych zwierząt", a z drugiej strony "Za każdy rodzaj zwierząt, z którego posiadasz 3 lub mniej zwierząt, otrzymujesz minus 3 punkty" Jest to dla mnie nielogiczne, ponieważ jeżeli można usuwać zwierzęta bez żadnych konsekwencji to w jakim celu ktoś miałby zostawiać 3 i mniej zwierząt tego samego rodzaju w ostatniej rundzie gry? Jeśli można je usuwać to reguła dotycząca punktów karnych za 3 i mniej zwierząt wydaje się być nielogiczna bo i tak nikt nie będzie ich zostawiał na koniec rozgrywki. Proszę o wyjaśnienie, czy dobrze interpretuję instrukcję. :)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Veridiana »

Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi... Gdy na koniec gry gracz posiada z danego gatunku 3 i mniej sztuk (w tym ZERO) to otrzymuje -3 punkty za ten gatunek. Z drugiej strony, za każdą sztukę zwierzęcia otrzymuje 1 punkt. Więc takie swobodne pozbywanie się zwierzyńca jest właśnie bez sensu, choć czasem konieczne z braku miejsca.
Qzka
Posty: 66
Rejestracja: 24 wrz 2012, 07:51
Has thanked: 7 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Qzka »

Veridiana pisze: Z drugiej strony, za każdą sztukę zwierzęcia otrzymuje 1 punkt.
Według instrukcji: "Każde zwierzę ponad 13-tą owcę, 11-go dzika, 10-tą krowę oraz 9-go konia warte jest jeden dodatkowy punkt", Jakikolwiek punkt za zwierzęta otrzymujemy dopiero, gdy mamy powyżej pewnej liczby zwierząt (wg. tabeli z boku pudełka) nie dostajemy punktów za 1,2 i 3 zwierzęta tak jak piszesz (no chyba, że punkty karne :) )
Qzka
Posty: 66
Rejestracja: 24 wrz 2012, 07:51
Has thanked: 7 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Qzka »

OK, już znalazłem odpowiedź w instrukcji :oops: : "Policz ile posiadasz zwierząt każdego rodzaju, po czym zsumuj te liczby. Każde zwierzę warte jest jeden punkt." jakoś przeoczyłem ten punkt, teraz wszystko ma sens. Veridniana, dzięki za naprowadzenie :)

Dalej mam jednak pewne wątpliwości. W takim razie wychodzi na to, że nie opłaca się zostawiać 2 i 1 zwierzęcia, bo mamy wtedy odpowiednio +2 lub +1 a jednocześnie -3 za mniej niż 4 zwierzęta, więc i tak jesteśmy na minusie. Jeśli mamy 3 zwierzęta to wychodzimy na zero, ale dodatkowo zajmują nam one miejsce w gospodarstwie, więc też jest to niespecjalnie sensowne. Dobrze myślę? :)
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: mbork »

No, ale jak zostawisz 2 zwierzęta, to masz -1, a jak zero, to -3. To istotna różnica.
Qzka
Posty: 66
Rejestracja: 24 wrz 2012, 07:51
Has thanked: 7 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Qzka »

A no tak, teraz załapałem, przecież za brak zwierząt danego gatunku też dostaje się ujemne punkty (-3). Jakoś mi się wcześniej uroiło że 0 zwierząt z danego gatunku=brak punktów karnych :? Dzięki jeszcze raz za pomoc :wink:
Awatar użytkownika
Rune
Posty: 1171
Rejestracja: 04 gru 2011, 21:20
Lokalizacja: Tortuga
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Rune »

Z tym liczeniem punktów to faktycznie można mieć problem, jeśli nie wyłapie się z instrukcji, że za każdego zwierzaka jest 1 punkt. Ja tez przy pierwszym czytaniu tego nie wyłapałem ;)
Przystanek Planszówka - przystań dla wszystkich planszówkowych rozbójników morskich.
Chcę zdobyć
Oddam za talary
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: wuszu »

Mam pytanie. Jestem dziś po pierwszej rozgrywce. O co chodzi z ogrodzeniami?

Najpierw zbieram je z pola akcji znaczniki ogrodzenia + rozszerzenie. Jeśli dobrze rozumiem instrukcję to znaczniki ogrodzeń mogę położyć na swojej planszy tylko kiedy je wybuduję, używając akcji "płot" lub "mur". Po co w takim razie tyle ogrodzeń skoro w ciągu gry można wybudować jedynie 8 (w każdej turze pojawia się jedno)?
Dlaczego na przykładzie w instrukcji jest ich 9, no i w zasobach 26? Co źle przeczytałem?
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Palmer »

Bo każdy gracz ma 9 startowych w swojej puli ;)
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: wuszu »

Dwa razy czytałem instrukcję, za każdym razem pomijałem pierwszą stronę... Dzięki!
Awatar użytkownika
telon
Posty: 17
Rejestracja: 23 lut 2012, 10:55

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: telon »

Kontynuując wątek, mam następujący problem:

1.Czy mogę wymienić piec, np gliniany na kamienny stając ponownie na dużym usprawnieniu
i czy przysługuje mi w związku z tym prawo upieczenia chleba, tak jak ma to miejsce przy pierwszym zakupie?

2.W kartach małych usprawnień znajduję się Małe palenisko. Czy mogę je wymienić na kuchnię,
skoro jest napisane na karcie kuchni "zwrot posiadanego paleniska"?
Przybył z dalekiej Północy i nawet on sam nie wie, dlaczego na boiteajeux.net zwą go hałabała ... (kiedyś pumpernikiel)
Eldian
Posty: 50
Rejestracja: 20 lut 2009, 20:52

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: Eldian »

To ja mam pytanie z innej beczki :)
Mam wrażenie że wraz z ekipą dotarliśmy do pewnego impasu. Zdobyć 40+ punktów to nie problem zwykle, często się pojawiają 50-55. No i pytanie: co dalej. Patrze pod koniec gry na tabelkę z punktami, patrze na moją plansze i mam wrażenie że mam prawie wszystko - pola 4, pastwiska 4, zboże, warzywa - 4, zwierzaki zwykle w sumie 7-8, członkowie 15...
No i się zastanawiam - skąd brać więcej punktów? Punkty za karty no to albo podejdą pomocnicy i małe usprawnienia albo nie... a duże usprawnienia nie zawsze idzie kupić, bo czasami to nie po drodze.

I pytanie: czy macie jakiś pomysł, w jaki sposób zmienić taktykę by zdobyć więcej punktów (nie wiem, może np. wiecej kamiennych izb? Tylko skąd tyle kamienia...), czy może jakieś kombinacje z taliami mogą dać fajną grę (typu rezygnujemy z I, i gramy tylko E i K).
Czy też może zastanowić się nad Torfowiskiem? Warto?

Pozdrawiam :)
chrris
Posty: 25
Rejestracja: 16 sty 2011, 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: chrris »

telon pisze:Kontynuując wątek, mam następujący problem:

1.Czy mogę wymienić piec, np gliniany na kamienny stając ponownie na dużym usprawnieniu
i czy przysługuje mi w związku z tym prawo upieczenia chleba, tak jak ma to miejsce przy pierwszym zakupie?

2.W kartach małych usprawnień znajduję się Małe palenisko. Czy mogę je wymienić na kuchnię,
skoro jest napisane na karcie kuchni "zwrot posiadanego paleniska"?
Ad.1 Pieców nie wymieniamy, mając jeden z nich, drugi można kupić po normalnej cenie korzystając z odpowiedniej akcji. Przy zakupie zarówno pierwszego jak i drugiego pieca można od razu upiec chleb.
Ad.2 Małe palenisko można wymienić na kuchnię.
Awatar użytkownika
telon
Posty: 17
Rejestracja: 23 lut 2012, 10:55

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: telon »

chrris pisze: Ad.1 Pieców nie wymieniamy, mając jeden z nich, drugi można kupić po normalnej cenie korzystając z odpowiedniej akcji. Przy zakupie zarówno pierwszego jak i drugiego pieca można od razu upiec chleb.
Czyli wychodzi na to że na stronie http://www.boiteajeux.net/ jest błąd odnośnie tej możliwości.
Dziękuję
Przybył z dalekiej Północy i nawet on sam nie wie, dlaczego na boiteajeux.net zwą go hałabała ... (kiedyś pumpernikiel)
Awatar użytkownika
mn3006
Posty: 326
Rejestracja: 06 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Krk
Been thanked: 1 time

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: mn3006 »

Na boitejeaux nie ma przecież możliwości zamiany pieca na piec.
Grzeniu
Posty: 836
Rejestracja: 28 paź 2010, 12:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: Grzeniu »

No chyba, że mówimy o małym usprawnieniu "Bakers oven" (nie wiem jak to jest w polskiej wersji językowej :oops: ). Koszt jego zagrania to 1 piec - nie ma znaczenia czy kamienny czy gliniany. Czyli najpierw budujesz 1 piec z dużego usprawnienia - np. gliniany za 3 gliny i 1 kamień. Potem zagrywasz małe usprawienie wystawiając "bakers oven" z ręki, jednocześnie oddając gliniany piec z powrotem do puli dużych usprawnień. Od tego momentu, każdy gracz, łącznie z tobą może ponownie zapłacić 3 gliny i 1 kamień by postawić gliniany piec. Tak więc, o ile nikt cię nie ubiegnie, możesz mieć i "bakers oven" i gliniany piec jednocześnie. A jak się sprężysz to i kamienny dostawisz i będziesz miał 3 piece 8)
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: mbork »

Grzeniu pisze:No chyba, że mówimy o małym usprawnieniu "Bakers oven" (nie wiem jak to jest w polskiej wersji językowej :oops: ).
Piec piekarski?
Awatar użytkownika
telon
Posty: 17
Rejestracja: 23 lut 2012, 10:55

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: telon »

Grzeniu pisze:Czyli najpierw budujesz 1 piec z dużego usprawnienia - np. gliniany za 3 gliny i 1 kamień. Potem zagrywasz małe usprawienie wystawiając "bakers oven" z ręki, jednocześnie oddając gliniany piec z powrotem do puli dużych usprawnień.
A czy przy akcji tej wymiany pieców przysługuje mi prawo upieczenia chleba na "bakers oven"?
Przybył z dalekiej Północy i nawet on sam nie wie, dlaczego na boiteajeux.net zwą go hałabała ... (kiedyś pumpernikiel)
chrris
Posty: 25
Rejestracja: 16 sty 2011, 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: chrris »

telon pisze:A czy przy akcji tej wymiany pieców przysługuje mi prawo upieczenia chleba na "bakers oven"?
Tak, przy wymianie pieca glinianego bądź kamiennego na piec piekarski przysługuje akcja pieczenia chleba.
haptism
Posty: 8
Rejestracja: 23 wrz 2012, 21:45
Lokalizacja: Gdansk

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: haptism »

Pytanie odnośnie małe usprawnienie Ul. W prawym rogu górnym jest narysowany tam jakiś owad, prawdopodobnie pszczoła tam gdzie powinien być napisany koszt w surowcach jak to mam rozumieć?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: Edwardo »

Pszczoła jest tylko ozdobnikiem :)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
meeehau
Posty: 2
Rejestracja: 14 sty 2013, 22:01

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: meeehau »

Mam pytanie, jestem po dwóch rozgrywkach. Istnieje taka możliwość że zabraknie znaczników koni bądź krów? Wiem, że są też żetony które odpowiadają 4 koniom i 4 krowom. Sumarycznie koni jest 18, a zabrakło mi podczas gry, ponieważ w sumie dwóch graczy miało 21 koni.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Veridiana »

Raczej mało prawdopodobne. Nigdy mi się nie zdarzyło. A rozmnażaliście tylko po 1 sztuce? I czy dobrze rozkładaliście nowe? (po jednym i tylko, gdy zszedł poprzedni kuń?)
ODPOWIEDZ