Agricola - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Agricola - pytania i wątpliwości

Post autor: Sztefan »

Żniwiarz (I-223, pomocnik)
Jak rozumiem można go użyć tylko raz? W sensie dostajemy tylko jedno zboże (w sumie), a nie jedno od każdego gracza?

Młodnik (I-78, małe usprawnienie)
Mozna dosiać drzewo? W sensie na tej karcie możemy zasiać do 2 drzew, które rosną jak zboże. Jak zasieje tylko 1, to potem mogę zasiać jeszcze 1 na drugim "wirtualnym polu"?
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: krokodiler »

Zinterpretowawszy - z pomocą The Unofficial Agricola Compendium - te karty sądzę, że: 1 - tak (tzn. raz na każde żniwa) i 2 - tak (wybierając ponownie akcję obsiania pola).
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: makoleon »

Witam, mam wątpliwość co do działania tej karty. Rozumiem, że po jej zagraniu jeśli mam np. dwie izby, powiększam rodzinę, to mogę mieć 3 członków rodziny. Jednak mam wątpliwości:
- mam 2 izby, 3 członków rodziny - nie mogę wykonać powiększenia rodziny, bo nie mam miejsca, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i mieć 2 izby i 4 członków rodziny?
- mam 2 izby, 2 członków rodziny - czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i dodatkowo, dzięki Matce bliźniąt spłodzić jeszcze jednego osobnika? (czyli mieć na koniec rundy 2 izby, 4 członków rodziny)
- mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca? Np., aby zablokować komuś to pole.
- mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca, ale dodatkowo połączyć to z Matką i potem i tak mieć niedobór miejsca?

Takie mam wątpliwości co do tego powiększania rodziny, a dodatkow wchodzi w to wszystko ta Matka, która robi sporo dodatkowego zamieszania; będę wdzięczny za pomoc.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: Perpetka »

makoleon pisze:Witam, mam wątpliwość co do działania tej karty. Rozumiem, że po jej zagraniu jeśli mam np. dwie izby, powiększam rodzinę, to mogę mieć 3 członków rodziny. Jednak mam wątpliwości:
- mam 2 izby, 3 członków rodziny - nie mogę wykonać powiększenia rodziny, bo nie mam miejsca, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i mieć 2 izby i 4 członków rodziny?
Tak.
makoleon pisze: - mam 2 izby, 2 członków rodziny - czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i dodatkowo, dzięki Matce bliźniąt spłodzić jeszcze jednego osobnika? (czyli mieć na koniec rundy 2 izby, 4 członków rodziny)
Moim zdaniem tak, bo niby czemu nie?
makoleon pisze: - mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca? Np., aby zablokować komuś to pole.
Tak, to nawet często się praktykuje.
makoleon pisze: - mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca, ale dodatkowo połączyć to z Matką i potem i tak mieć niedobór miejsca?
Tak, na Matce jest napisane, że bliźniakom wystarczy jedna izba. Więc mając wolną jedną izbę możesz wykonać normalne "powiększ rodzinę" i połączyć to z Matką.
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: makoleon »

Dzięki za odpowiedź. Tylko, że mi wydaje się troszkę dziwnę, że mimo że mam wolną izbę to wykonuję akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca. Tak to troche jakby wbrew logice co? Bo akcja mówi "powiększ mimo braku miejsca", a my miejsce mamy więc jakby automatycznie nie możemy wykonać tej akcji. Hmm...a może przesadzam i nadinterpretuję...sam już nie wiem. Wczesniej w tym wątku była ta sprawa poruszana i zdaje się, że opinie też były odmienne.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: Perpetka »

Nadinterpretujesz, makoleonie :) Przecież może być w drugą stronę - ktoś zajmie Ci normalne powiększanie rodziny i co, nie mógłbyś powiększyć, bo masz wolną izbę? Poza tym korzystając z "powiększ mimo", pozbawiasz się bonusu małego usprawnienia, więc raczej tego nie robisz, jeśli nie masz powodu. "Mimo" oznacza tu "nawet jeśli", ale na pewno nie blokuje użycia akcji, kiedy miejsce masz.

W wersji niemieckiej jest "auch", czyli "nawet, także".
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: makoleon »

Dzięki. Teraz już na 100% mnie przekonaliście. Bo w polskim tłumaczeniu brakuje tego "nawet";-). No to teraz mogę grać ze spokjnym sumieniem;-)
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: makoleon »

Nie chcę zakładać nowego tematu. A mam pytanie apropo Trofowiska. Czy konie normalnie rozmnażają się jak inne zwierzęta? Czy tylko można je zdobyć, przez wykonywanie akcji z kart akcji? Znaczy wydaje mi się, że się normalnie rozmnażają, ale nie jestem na 100% pewien, więc pytam;-)
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: Perpetka »

Chciałam zarzucić cytatem z instrukcji, ale faktycznie, nie jest to tam wprost powiedziane...

W wersji polskiej instrukcji jest zdanie:
"Konie, podobnie jak pozostałe zwierzęta, wymagają odpowiednich przybytków w gospodarstwie, aby mogły być hodowane."

W wersji angielskiej jest nieco jaśniej, ale nadal niejednoznacznie:
"The rules for keeping horses are the same as for other types of animals."

Dopiero w niemieckiej (czyli źródłowej) jest napisane wprost:
"Es gelten die gleichen Regeln zur Tierhaltung wie bei den anderen Tieren (inklusive der Vermehrung)." (część w nawiasie znaczy "łącznie z rozmnażaniem")

Więc tak.
Awatar użytkownika
koksik111
Posty: 192
Rejestracja: 03 gru 2007, 20:51
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Agricola

Post autor: koksik111 »

Czy będąc pierwszym graczem mogę zająć pole pierwszego gracza aby zarezerwować na następną turę?
Czy zbierając zwierzęta rozumię że mogę zabrać tyle ile mogę pomieścić w gospodarstwie ale co z resztą? przepadają, czy zostają na polu do zgarnięcia?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 485 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: yosz »

Albo od razu się je przerabia na jedzenie jeżeli ma się np palenisko albo kuchnię
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
koksik111
Posty: 192
Rejestracja: 03 gru 2007, 20:51
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Agricola

Post autor: koksik111 »

No to źle grałem, bo najpierw umieszczałem w gospodarstwie a dopiero później zarzynałem. Zasugerowałem się przyrostem zwierząt podczas żniw, bo tam muszę najpierw mieć miejsce na przyjęcie zwierzęcia, nie mogę zjeść cielaka (no chyba że znowu się mylę)
Awatar użytkownika
srokaplotkara
Posty: 223
Rejestracja: 01 paź 2009, 13:25
Lokalizacja: Mazury

Re: Agricola

Post autor: srokaplotkara »

No patrzcie jak fajnie. A ja tak ze zwierzątkami nie robiłam :? A tu proszę... człowiek ciągle uczy się zasad tej gry :)
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1738
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 107 times
Been thanked: 27 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

MisterC pisze:To nic oficjalnego, ale na stronie Agricoli na BGG jest link do jakiegoś tam kompendium, w którym stoi
"You can cook animals that come directly from an action space, without having to make room for them in your farmyard."
Dokładnie. W przepastnym temacie na tym forum był kiedyś rozpatrywany ten "problem" i tak jak za BGG doszliśmy, że możesz pobrać zwierzęta, zaszlachtować w drodze (nie mając nawet miejsca na to, żeby je wziąć z akcji).

Z resztą jest to potwierdzone gdzieś bardziej oficjalnie na BGG.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Perpetka »

Nic oficjalnego, jassssne...
Zwierzęta, które nie mogą zostać umieszczone w gospodarstwie, muszą zostać
zwrócone do zasobów ogólnych lub natychmiast przetworzone na żywność (o ile to możliwe).
W tym celu trzeba posiadać np. Palenisko lub Kuchnię
Instrukcja, strona 4.
marek_c
Posty: 16
Rejestracja: 21 cze 2010, 14:20

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

Post autor: marek_c »

Odpowiedź na wszystkie pytania to TAK. Możliwe jest nawet posiadanie dwóch izb i 5 członków rodziny, jeżeli dobrze wykorzystasz odpowiednie karty. Już kiedyś to rozstrzygaliśmy w moim gronie planszówkowym.

Pozdrawiam.
hmiel
Posty: 11
Rejestracja: 20 cze 2009, 22:46

Re: Agricola

Post autor: hmiel »

Hejka.
Nie chcę zakładać nowego tematu, choć mam zupełnie odrębne pytanie:
Gra dla 4 osób, na planszy są trzy karty dostarczające drewno: 3 znaczniki, dwa znaczniki i 1 znacznik. Zaczynamy kolejną rundę i dokładamy zasoby na planszę. I tu niespodzianka: w puli zostały tylko 4 znaczniki drewna (gracze przytrzymali zasoby u siebie). W jaki sposób powinny zostać rozłożone?
Czy jeśli w toku gry znaczniki wrócą do puli, powinny być dołożone na planszę?

Czekam z niecierpliwością na odpowiedzi.

Pozdrawiam
hmiel
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Zasoby są nieskończone. Użyj znaczników mnożenia.
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mbork »

Sztefan pisze:Zasoby są nieskończone. Użyj znaczników mnożenia.
Ekonomistów boli głowa. :P
pawcio
Posty: 5
Rejestracja: 15 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: Łódź

Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

Post autor: pawcio »

Witam
1.Mam pytanie dotyczące karty handlarz drewnem. A mianowicie czy osoba używająca tej karty zabiera całe drewno płacąc jedną żywność (np 9 drewna za 1 żywność) czy jedną żywność za jedno drewno? A może tylko jedno drewno z puli za jedną żywność?
2.Czy kartę instruktor tańca z talii Z można używać nieskończoną ilość razy? (dostaje się 4 żywności - potem płaci się za wzięcie pomocnika i bierze kartę do talii trzymanej w ręku)
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Awatar użytkownika
Modulo
Posty: 7
Rejestracja: 26 sty 2009, 09:37
Lokalizacja: Sopot

Re: Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

Post autor: Modulo »

Na forum Lacerty jest errata do tłumaczenia:

I – 234 (pomocnik) Handlarz drewnem
Za każdym razem gdy w wyniku skorzystania z akcji inny gracz otrzymuje drewno, możesz mu zabrać 1 drewno, płacąc mu 1 żywność jako odszkodowanie.

Inaczej ta karta byłaby zdecydowanie za silna.

Natomiast co do instruktora tańca, to skoro jest napisane, że wraca do ręki, to widocznie można go używać wiele razy.
pawcio
Posty: 5
Rejestracja: 15 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: Łódź

Re: Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

Post autor: pawcio »

Dzięki wielkie
Awatar użytkownika
eazydoor
Posty: 218
Rejestracja: 30 sty 2007, 12:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: eazydoor »

Podczepię się pod watek. Czy powiększenie rodziny bez posiadanego miejsca można wykorzystać wielokrotnie, tzn. czy mając 3 izby i 4 członków rodziny, można mieć dzięki tej akcji piątego?
Dziedzic cukrowej pamięci :)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 485 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: yosz »

tak
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
eazydoor
Posty: 218
Rejestracja: 30 sty 2007, 12:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: eazydoor »

Thx, tak chyba kiedyś grałem, ale dłuższa przerwa spowodowała niepamięć :)
Dziedzic cukrowej pamięci :)
ODPOWIEDZ