Agricola - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
polaquinha
Posty: 251
Rejestracja: 29 gru 2012, 11:49
Lokalizacja: Łódź

Re: Odp: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: polaquinha »

Kosma pisze:Nom , bycie pierwszym to kara w tej grze.
jeszcze raz - czy w każdej rundzie zawsze trzeba zacząć od tego pola gracza rozpoczynającego?
Bo jeśli nie i robi się to tylko w momencie kiedy ktoś chce zgarnąć kilka nagromadzonych drewien to wtedy wydaje sie to mieć wiecej sensu...

EDIT: chyba coś mi sie wyklarowało - nie trzeba za każdą rundą iść po 1 drewienko jak się jest rozpoczynającym. Natomiast korzysta się z przywileju bycia rozpoczynającym (i nie oznacza to za każdym razem konieczności wejścia na to nieszczęsne pole) dopóty dopóki przeciwnik nie zabierze sobie znacznika poprzez umieszczenie swojego parobka na tym polu.
czy dobrze myślę?
Ostatnio zmieniony 19 sty 2014, 18:39 przez polaquinha, łącznie zmieniany 1 raz.
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Odp: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

Tak... mi się wydawało i tak graliśmy cały czas,ale chyba to był błąd. :(
Ostatnio zmieniony 19 sty 2014, 18:38 przez Kosma, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Odp: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Bea »

polaquinha pisze:
Kosma pisze:Nom , bycie pierwszym to kara w tej grze.
jeszcze raz - czy w każdej rundzie zawsze trzeba zacząć od tego pola gracza rozpoczynającego?
Bo jeśli nie i robi się to tylko w momencie kiedy ktoś chce zgarnąć kilka nagromadzonych drewien to wtedy wydaje sie to mieć wiecej sensu...
Przeczytaj dokładnie to co napisałam wcześniej. Jak chcesz zostać pierwszym graczem to idziesz na to pole, zgarniasz nagromadzone drewna i zostajesz pierwszym graczem tak długo, aż przeciwnik nie "zmarnuje" swojego ruchu i też nie pójdzie na to pole. Tym sposobem możesz już zostać pierwszym graczem do końca gry (lub na jedną rundę, to zależy od przeciwnika).
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

Bea ma rację ,ja się myliłem. Przepraszam za zamieszanie. Ehh...tyle gier i do tego źle rozegranych. :lol:
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Bea »

Kosma pisze:Bea ma rację ,ja się myliłem. Przepraszam za zamieszanie. Ehh...tyle gier i do tego źle rozegranych. :lol:
No to jak tak graliście to co się działo, jak nikt nie poszedł na pole pierwszego gracza?
Awatar użytkownika
polaquinha
Posty: 251
Rejestracja: 29 gru 2012, 11:49
Lokalizacja: Łódź

Re: Odp: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: polaquinha »

Kosma pisze:Tak... mi się wydawało i tak graliśmy cały czas,ale chyba to był błąd. :(
No nie jest to intuicyjnie opisane w instrukcji :roll:
Za to... zawsze jakaś dobra dusza na forum rozjaśni mroki ignorancji (o sobie mówię :lol: )
Awatar użytkownika
polaquinha
Posty: 251
Rejestracja: 29 gru 2012, 11:49
Lokalizacja: Łódź

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: polaquinha »

Bea pisze:
Kosma pisze:Bea ma rację ,ja się myliłem. Przepraszam za zamieszanie. Ehh...tyle gier i do tego źle rozegranych. :lol:
No to jak tak graliście to co się działo, jak nikt nie poszedł na pole pierwszego gracza?
u nas za każdym razem rozpoczynający MUSIAŁ tam pójść. Stąd moja flustracja.
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

Bea pisze:
Kosma pisze:Bea ma rację ,ja się myliłem. Przepraszam za zamieszanie. Ehh...tyle gier i do tego źle rozegranych. :lol:
No to jak tak graliście to co się działo, jak nikt nie poszedł na pole pierwszego gracza?
Haha... no to u mnie to działało tak, po jednej stronie żetonu gracza zaczynającego jest panopek (czyli ja) ,a po drugiej panopkini (moja dziewczyna). Co turę obowiązkiem gracza zaczynającego było położenie pierwszego piona na tym polu co za tym idzie odwrócenie znacznika na drugą stronę ,a ten wskazuje kto zaczyna następną turę. Oj, ciężko się tak grało...

Muszę spróbować tej gry z poprawnymi regułami.

Dzięki Bea za wyklarowanie reguł i jeszcze raz przepraszam za zamieszanie. :roll:
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: GrzeL »

Kosma pisze:Dzięki Bea za wyklarowanie reguł i jeszcze raz przepraszam za zamieszanie. :roll:
Zedytuj jeszcze swoje błędne posty używając znacznika

Kod: Zaznacz cały

[s][/s]
aby nie wprowadzały w błąd, a jednocześnie nie zaburzały przebiegu dyskusji.
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

Zmienione.
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: janekb »

Mam pytanie: budować można tylko na polach, które są puste (jeśli stoi tam żłób to nie przeszkadza, a co z ogrodzeniami? nie mogę tam postawić budynku czy wypadają z gry?). Drugie pytanie co jeśli przebudowuję budynek, gdzie trzymam zwierzęta? Zostają one na swoim miejscu (tak bym grał)?
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

I złoby i zwierzęta zostają.
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: janekb »

Ogrodzenia wylatują z gry całkowicie? (bo z tego co pamiętam to gdzieś było, że nie można ich drugi raz użyć)
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Kosma »

Nie można ogordzeń przestawiać już zostają do końca gry.
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: janekb »

Co do ogrodzeń to mam dalej wątpliwość (wiadomo, że raz postawionych budynków nie wolno przestawiać, usuwać itp. i stoją do końca gry). W opisie Postaw szopę str.7 jest napisane, że nie można jej stawiać w miejscu, gdzie leży jakiś żeton. Czy ogrodzenie jest traktowane jako żeton? Jeśli nie, to mogę na polu planszy, gdzie stoi fragment ogrodzenia, stawiać budynek i, żeby uniknąć bałaganu, ogrodzenie wywalić poza grę? (mam nadzieję, że jasno napisałem o co mi chodzi)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2792
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 632 times

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bogas »

janekb pisze:Co do ogrodzeń to mam dalej wątpliwość (wiadomo, że raz postawionych budynków nie wolno przestawiać, usuwać itp. i stoją do końca gry). W opisie Postaw szopę str.7 jest napisane, że nie można jej stawiać w miejscu, gdzie leży jakiś żeton. Czy ogrodzenie jest traktowane jako żeton? Jeśli nie, to mogę na polu planszy, gdzie stoi fragment ogrodzenia, stawiać budynek i, żeby uniknąć bałaganu, ogrodzenie wywalić poza grę? (mam nadzieję, że jasno napisałem o co mi chodzi)
Możesz. Co prawda nie jest to optymalne ;), ale możesz.
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: janekb »

Ok :) gra ma proste zasady, ale jakoś miałem wątpliwości w tym miejscu. Dzięki wielkie (w ogóle słowo żeton jest w instrukcji w dziwnych miejscach używane, moim zdaniem niepotrzebnie)
dandi352
Posty: 2
Rejestracja: 22 cze 2014, 00:31

Agricola , obory i żywność

Post autor: dandi352 »

Witam,

Zakupiliśmy ostatnio z dziewczyną Agricolę i muszę przyznać że na prawdę fajna gierka. Dość szybko mijają partie w wariancie familijnym.
Jednak pojawiły się dwa pytanka :

Obory :
- według instrukcji w jednej zagrodzie składającej się z 2 pól można zbudować 2 obory, po jednej na każdym polu. Czy w takim razie łączna pojemność będzie : ((2 zwierzaki jeden kwadracik+ 2 zwierzaki drugi )*2 za pierwszą oborę )*2 za drugą oborę , czyli w sumie 16 zwierząt ?

żywność na początku :
- gracze rozpoczynając grę dostają żywność : rozpoczynający dostaje 2 sztuki reszta po 3 sztuki. I tu moje pytanie czy przy każdej kolejnej turze , w sensie po każdym " dniu pracującym " Ponownie rozdaje się żywność ? Wszystkim po 3 a rozpoczynającemu temu samemu lub innemu jeśli się zmienił 2 sztuki ? Czy rozdaje się to tylko przed pierwszym " dniem " ?

Z góry dziekuję za pomoc :)
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: romeck »

dandi352 pisze: Obory :
- według instrukcji w jednej zagrodzie składającej się z 2 pól można zbudować 2 obory, po jednej na każdym polu. Czy w takim razie łączna pojemność będzie : ((2 zwierzaki jeden kwadracik+ 2 zwierzaki drugi )*2 za pierwszą oborę )*2 za drugą oborę , czyli w sumie 16 zwierząt ?
Najwyżej mnie ktoś poprawi, ale moim zdaniem nie. Ogrodzone 2 pola z oborą, to możliwość trzymania 8 zwierzaków. Kolejna obora nic tu nie zmienia.
dandi352 pisze: żywność na początku :
- gracze rozpoczynając grę dostają żywność : rozpoczynający dostaje 2 sztuki reszta po 3 sztuki. I tu moje pytanie czy przy każdej kolejnej turze , w sensie po każdym " dniu pracującym " Ponownie rozdaje się żywność ? Wszystkim po 3 a rozpoczynającemu temu samemu lub innemu jeśli się zmienił 2 sztuki ? Czy rozdaje się to tylko przed pierwszym " dniem " ?

Z góry dziekuję za pomoc :)
Tylko na start dostaje się darmowe żarcie. Potem już trzeba się o nie starać.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: GrzeL »

romeck pisze:
dandi352 pisze: Obory :
- według instrukcji w jednej zagrodzie składającej się z 2 pól można zbudować 2 obory, po jednej na każdym polu. Czy w takim razie łączna pojemność będzie : ((2 zwierzaki jeden kwadracik+ 2 zwierzaki drugi )*2 za pierwszą oborę )*2 za drugą oborę , czyli w sumie 16 zwierząt ?
Najwyżej mnie ktoś poprawi, ale moim zdaniem nie. Ogrodzone 2 pola z oborą, to możliwość trzymania 8 zwierzaków. Kolejna obora nic tu nie zmienia.
[...]
Każda obora podwaja dotychczasową pojemność pastwiska, czyli 16.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: romeck »

GrzeL pisze:
romeck pisze:
dandi352 pisze: Obory :
- według instrukcji w jednej zagrodzie składającej się z 2 pól można zbudować 2 obory, po jednej na każdym polu. Czy w takim razie łączna pojemność będzie : ((2 zwierzaki jeden kwadracik+ 2 zwierzaki drugi )*2 za pierwszą oborę )*2 za drugą oborę , czyli w sumie 16 zwierząt ?
Najwyżej mnie ktoś poprawi, ale moim zdaniem nie. Ogrodzone 2 pola z oborą, to możliwość trzymania 8 zwierzaków. Kolejna obora nic tu nie zmienia.
[...]
Każda obora podwaja dotychczasową pojemność pastwiska, czyli 16.
Może tak być, aczkolwiek instrukcja nie jest w 100% jednoznaczna (przynajmniej dla mnie):
Postawienie obory na ogrodzonym pastwisku zwiększa dwukrotnie jego pojemność (str. 7 + ilustracja).
Ani słowa o drugiej czy trzeciej oborze (przypadek? :)), co trochę utwierdza mnie w mojej interpretacji, że chodzi tu o podwojenie tej "wyjściowej" pojemności (liczba ogrodzonych obszarów x2), a nie tej "nabytej" dzięki oborze.
Przydałby się jakiś jednoznaczny zapis na ten temat.

O ile dobrze pamiętam, to któraś karta usprawnienia pozwala trzymać na pastwiskach o jedno zwierzę więcej niż jego pojemność. Czym zatem w tym momencie jest ta "dotychczasowa" pojemność pastwiska?
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, 03:10 przez romeck, łącznie zmieniany 1 raz.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: GrzeL »

romeck pisze:
GrzeL pisze: Ale mogę się mylić. Przydałby się jakiś jednoznaczny zapis na ten temat.
Może tak być, aczkolwiek instrukcja nie jest w 100% jednoznaczna:
Postawienie obory na ogrodzonym pastwisku zwiększa dwukrotnie jego pojemność (str. 7 + ilustracja).
Ani słowa o drugiej czy trzeciej oborze, co trochę utwierdza mnie w mojej interpretacji, że chodzi tu o podwojenie tej "wyjściowej" pojemności (liczba ogrodzonych obszarów x2), a nie tej "podwojonej" dzięki oborze.
Ale mogę się mylić. Przydałby się jakiś jednoznaczny zapis na ten temat.
Na stronie 9 jest dodatek, którego niestety niektórzy nie czytają, a w nim znajduje się sporo uściśleń zasad.
Obora na ogrodzonym pastwisku zwiększa jego pojemność dwukrotnie. Na jednym kwadratowym obszarze gospodarstwa może stać najwyżej jedna obora, więc każdy obszar pastwiska może posiadać swoją oborę, co powoduje kolejne podwajanie pojemności całego pastwiska (x4, x8, itd.).
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: romeck »

OK, niech i tak będzie. Na szczęście nie zdarzyło mi się jeszcze w czasie gry. :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: GrzeL »

romeck pisze: O ile dobrze pamiętam, to któraś karta usprawnienia pozwala trzymać na pastwiskach o jedno zwierzę więcej niż jego pojemność. Czym zatem w tym momencie jest ta "dotychczasowa" pojemność pastwiska?
Pozwala trzymać o jedną sztukę więcej niż pojemność, natomiast nie zwiększa pojemności.
dandi352
Posty: 2
Rejestracja: 22 cze 2014, 00:31

Re: Agricola , obory i żywność

Post autor: dandi352 »

Dzięki za pomoc :)
ODPOWIEDZ