Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: AiS »

Jako że CoH:AtB pojawia się w sklepach jestem bardzo bliski jej zakupu, ale chciałbym jeszcze się upewnić, że to dobry (lub zły) wybór. Kto grał może mi pomoże.

Czego oczekuję:
* w miarę szybki setup
* zrozumiałe zasady (tak do poziomu np. Mage Knighta ;-) )
* czasy - raczej II WŚ
* możliwość gry solo (wiem, że niedługo? wychodzi specjalny dodatek do gry solo, ale czy grając samemu w podstawkę mamy taką samą przyjemność z gry?)

Jeśli to nie jest dobry wybór to może ktoś z Was poleci mi inną grę z gatunku?
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Dwntn »

Doświadczenie mam nie duże, bo CoH dostałem w ramach pledge'a na Kickstarterze przy zakupie Fiefa. Gra dotarła parę dni temu, ale system jest generalnie bardzo intuicyjny i przez to łatwo przyswajalny. Poza instrukcją, w grze dostajemy także książkę ze scenariuszami, których poziom trudności jest podzielony tak, aby można było wdrażać kolejne zasady w miarę grania (duże brawa za podział instrukcji na konkretne działy odwołujące się np. do ruchu etc.).

Zagrałem dwa pierwsze scenariusze solo, grając obiema stronami, aby przyswoić zasady. Gra w dużej mierze przypomina prostszą wersję Nuklear Winter '68 czy Combat Commandera, choć jest zdecydowanie ładniej wydana (grube tekturowe żetony o boku blisko 2cm. Mapy na twardej tekturze, bardzo ładnie zilustrowane). Dodatkowym atutem jest to że cała seria Conflict of Heroes korzysta z tych samych zasad, co ułatwi szybkie wdrożenie ewentualnych dodatków, których grze nie brakuje.

Podsumowując, CoH zawiera ciekawy system gry, który można łatwo objaśnić i wdrożyć doń nowego gracza w 5-10 min. Scenariuszy w podstawce jest 16, z podziałem na łatwe skirmisze pomiędzy małymi oddziałami aż po spore kampanie dla 4 graczy gdzie jednostek na planszy jest kilkadziesiąt. CoH to na pewno dobre wprowadzenie do taktycznych gier wojennych, które będzie wzbogacane przez dodatki (m.in. Kampanię Wrześniową w dodatku Price of Honour). Podstawka nadaje się także do gry solo, jeśli tylko nie przeszkadza Ci kontrolowanie dwóch stron konfliktu. Dla bardziej wymagających jest także rozszerzenie Solo Expansion, choć zmienia ono całkowicie mechanikę gry, wprowadzając swoiste AI, które reaguje na poczynania gracza (nie grałem, ale z recenzji na YT również zapowiada się nieźle).

Pozdrawiam,

- K.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: baldar »

A gdzie są dostępne zasady dla 1 gracza bo szukałem na bgg i z tego co wiem to chyba w podstawce tez są jakieś zasady umożliwiające grę solo
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Dwntn »

baldar pisze:A gdzie są dostępne zasady dla 1 gracza bo szukałem na bgg i z tego co wiem to chyba w podstawce tez są jakieś zasady umożliwiające grę solo
Zasady do gry samodzielnej można znaleźć w dodatku

- K.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: baldar »

Dzięki, widocznie mi się ubzdurało, że w podstawce też jest możliwość grania solo
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Dwntn »

baldar pisze:Dzięki, widocznie mi się ubzdurało, że w podstawce też jest możliwość grania solo
Można wciąż bez problemu grać obiema stronami konfliktu, symulując tury przeciwnika, jednakże dodatek robi to o wiele lepiej :)

- K.
Awatar użytkownika
ArnhemHorror
Posty: 498
Rejestracja: 01 maja 2013, 23:09
Lokalizacja: NibyLandia
Has thanked: 325 times
Been thanked: 153 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: ArnhemHorror »

baldar pisze:Dzięki, widocznie mi się ubzdurało, że w podstawce też jest możliwość grania solo
To w takim razie chyba obu nam sie cos ubzduralo, bo tez wydawalo mi sie, ze w podstawce z drugiej edycji, na koncu instrukcji rzeczywiscie byl opisany prosty wariant solo. Chociaz nie dziala to zbyt dobrze i nie warto tracic czasu... Lepiej przekuc ten czas w pieniadze i zamowic dodatek, ktory czyni z CoH jedna z najlepszych taktycznych gier dla jednego gracza :D
W życiu jest miejsce na jedynie 3 2 1 LCGi.
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Dwntn »

wilecki pisze:
baldar pisze:Dzięki, widocznie mi się ubzdurało, że w podstawce też jest możliwość grania solo
To w takim razie chyba obu nam sie cos ubzduralo, bo tez wydawalo mi sie, ze w podstawce z drugiej edycji, na koncu instrukcji rzeczywiscie byl opisany prosty wariant solo. Chociaz nie dziala to zbyt dobrze i nie warto tracic czasu... Lepiej przekuc ten czas w pieniadze i zamowic dodatek, ktory czyni z CoH jedna z najlepszych taktycznych gier dla jednego gracza :D
Teraz zabiliście mi klina :) Przyznam że nie otwierałem już pół roku pudła, ale z drugiej strony dosyć wcześnie zacząłem grać z dodatkiem solo, więc być może źle kojarzę.... Może faktycznie jest jakiś wariant solo w instrukcji, aczkolwiek go kompletnie nie pamiętam.

- K.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: rastula »

polska instrukcja

https://boardgamegeek.com/filepage/109839/instrukcja-pl

zasady 1 os. są dość krótkie ;) (cytuję)

jest dodatek "pełną sztuczną inteligencję" i dedykowaną kampanię

https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -expansion



20.2 Gra JednoosobowaPoniższe zasady opisują w jaki sposób gracz samodzielnie rozgry-wający scenariusz zarządza wrogimi jednostkami (SI – Sztuczna Inteligencja). Gracz grający solo, powinien zawsze grać stroną atakującą. Gracz oczywiście samodzielnie wykonuje akcje wrogi-mi jednostkami, ale jest on zmuszony stosować poniższe zasady SI. Gdy scenariusz jednoosobowy jest rozgrywany przez dwóch graczy, poniższe zasady są zastąpione przez normalne reguły gry.InicjatywaNa początku każdej rundy rzuć 1K6. SI otrzymuje inicjatywę przy wynikach 1, 2, 3 i 4, a gracz przy wynikach 5 i 6.AktywacjaJednostka SI może być aktywowana jedynie wtedy, gdy na LS ma wrogą jednostkę.Polityka ruchu•Jednostki SI powinny być skupione raczej na cofaniu się w kie-runku swoich celów zamiast nacierać w kierunku przeciwnym.•Jednostki SI nie powinny wchodzić na heks zajęty przez wroga, chyba, że jest to ich strategiczny heks. Jeśli jednak gracz uważa, że jednostka SI powinna wejść na taki heks, rzuca 1K6. Przy wyniku 1, 2, 3 lub 4 może on wykonać taki ruch.Zmiana kierunkuJednostka SI obraca się w kierunku zagrożenia znajdującego się poza jej PO w następujących przypadkach (kolejność zgodna z priorytetem):•jeśli wroga jednostka znajduje się na sąsiednim heksie,•jeśli jest pod ostrzałem i na LS nie ma bliższej zagrażającej jednostki,•jeśli zagrożenie jest w zasięgu i trafienie wymagałoby wyrzuce-nia 9 lub mniej, a na LS nie ma bliższego zagrożenia.Polityka ostrzału•Jednostki SI mogą strzelać jedynie do wrogich jednostek znaj-dujących się w normalnym zasięgu lub do takich, których nie-modyfikowany przez PAR ostrzał wymagałby do trafienia wy-niku rzutu równego 10 lub mniej.•Jednostki SI ostrzeliwują jednostkę najłatwiejszą do trafienia.Uż yc ie PA RSI otrzymuje 20% więcej PAR, zaokrąglając w górę, niż określo-no w scenariuszu. Preferowanym sposobem użycia PAR powin-no być modyfikowanie siły ataku (SA) jednostek SI. Liczba PAR wydawanych na modyfikację jest ustalana za pomocą rzutu 1K6 w następujący sposób:•wyniki 1 i 2 – modyfikacja o 2PAR,•wyniki 3 i 4 – modyfikacja o 1PAR,•wyniki 5 i 6 – brak modyfikacji.Jednostka SI wykorzystuje tyle punktów ile posiada aby spełnić powyższe reguły.Oddział SI sowieckich strzelców ma LS do normalnie poruszają-cych się strzelców niemieckich. Oddział SI otworzy ogień ponie-waż, aby trafić, potrzebuje wyrzucić na kościach jedynie 8 (3SA przeciwko 12WO - 1 kary za brak ruchu ostrożnego). Oddział SI posiada na torze 1PAR więc rzuca 1K6 aby sprawdzić czy rzut bę-dzie modyfikowany. Gracz wyrzuca dla SI 1, więc rzut na atak będzie zmodyfikowany o 1PAR ponieważ tylko tyle punktów jest dostępnych. SI, aby trafić, potrzebuje teraz jedynie wyniku 7, aby trafić niemiecki oddział (3SO + 1PAR = 4SA przeciwko 11CO).Sowieckie jednostki SI mogą ostrzeliwać wrogie heksy nawet wte-dy, gdy znajdują się na nim inne sowieckie jednostki.Zwiększanie liczby PA za pomocą PARw celu ponownego ostrzałuJeśli jednostka SI bez modyfikacji PAR może trafić cel za pomocą wyniku rzutu równego 9 lub mniej, jeśli to konieczne, wykorzysta ona maksymalnie 1PAR do zastąpienia PA aby ponownie strzelić.Koszt strzału aktywnej jednostki SI wynosi 4PA, lecz dysponuje ona jedynie 3PA. SI dodaje 1PAR aby ostrzelać wroga.następny przykład:Koszt strzału aktywnej jednostki SI wynosi 4PA, lecz dysponuje ona jedynie 2PA. Jednostka nie może już strzelać.
ODPOWIEDZ