Planszówki a AR

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Yrkoslaw
Posty: 3
Rejestracja: 29 kwie 2014, 13:02

Planszówki a AR

Post autor: Yrkoslaw »

Witam ciepło wszystkim planszówkowiczów!

Potrzebuję waszej pomocy. Albo bardziej ogólnie, ideowego wsparcia. Ale od początku... Na dzień dzisiejszy reprezentuję firmę Mofables, która na łamach dość dużego projektu ma zamiar stworzyć grę planszową, która korzystać będzie w pełni z technologii AR (Augemented Reality). Tutaj pojawia się ciekawy problem, bo kwestia AR nie jest całkowicie obca analogowej rozrywce, ale jak dotychczas w znacznej mierze dotyczy ona jedynie usprawnień wizualnych - ot, poprzez smartfona czy tablet możemy rzucić okiem na karty i planszę, która dzięki AR budzi się do swojego trójwymiarowego życia. Kwintesencją projektu nie jest skupienie się na 'graficznym doprawieniu' rozgrywki, ale na stworzeniu gry, dla której rozszerzona rzeczywistość będzie aktualnym elementem rozgrywki, czy to na płaszczyźnie mechaniki, czy też dzięki kontroli gry za pomocą cyfrowego interfejsu.

Tutaj pojawia się pytanie do was, mili czytelnicy i fani planszówek - gdybyście dostali do rąk możliwość grania z tabletem / smartfonem jako integralnym elementem gry, to do czego miałby służyć? Czy były tylko formą kontroli punktów, pilnowania zasad i ogólną pomocą w aktualnej rozgrywce? Czy może znajdą się zastosowania działające w grze, jak na przykład plansza z zakrytymi polami, które dla każdego gracz losowo się odkrywają poprzez wizję AR. A może piony, które na danym polu posiadają wybór poszczególnych interakcji z polem. Może pionki to postaci, które zbierają ekwipunek, doświadczenie, pilnują punktów życia, a tablet czy inne urządzenie mobilne nie tylko ułatwia cały proces kontrolny, ale pozwala na implementację dużo bardziej złożonych efektów poszczególnych kart i wydarzeń?

Gorąco proszę wszystkich zainteresowanych tematem o wrzucanie pomysłów! Jak Rozszerzona Rzeczywistość może ulepszyć gry planszowe, to po pierwsze... Oraz jak można by ją zaimplementować tak, by była elementarnym elementem rozgrywki.

By pomóc w tym temacie, poniżej lista rzeczy (*niepełna!*), które oferuje AR na dzień dzisiejszy:

- Generowanie trójwymiarowej przestrzeni z dwuwymiarowej planszy.
- Kontrola przynależności pionów do poszczególnych informacji (statystyk, koloru pionu, przynależności gracza etc.)
- Interfejs generowany na ekranie. Po wejściu pionek - postawieniu karty - aktywacji pola na planszy, na ekranie urządzenia może pojawić się dowolne menu / UI z różnymi opcjami interakcji z powyższymi.
- Interkacja piona z dowolnym elementem planszy.
- Generowanie odmiennych efektów i wydarzeń z jednego markera (karty, pola na planszy etc.)
- Cyfrowa kontrola poprawności rozrywki.
- Wykrywanie pozycji elementów na planszy.
- Rozróżnianie siatki planszy i dzielenia jej na cyfrowe, oddzielne pola.

I dużo więcej! ;) Jeżeli więc macie pomysły na setting, mechanikę, grę, metody aplikacji... nawet takie, które nie są wymienione powyżej (*a mogą być możliwie - tutaj już z chęcią odpowiem i udzielę informacji*), to proszę się nie krępować i śmiało uderzać!

Z góry gorąco dziękuję za wsparcie i zainteresowanie. Wszelkie komentarze będą mile widziane.
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Planszówki a AR

Post autor: SaszaPL »

Gram w gry bez prądu (pomijając światło żarówki) i wolałbym aby tak pozostało... ;)
Yrkoslaw pisze:Tutaj pojawia się pytanie do was, mili czytelnicy i fani planszówek - gdybyście dostali do rąk możliwość grania z tabletem / smartfonem jako integralnym elementem gry, to do czego miałby służyć? Czy były tylko formą kontroli punktów, pilnowania zasad i ogólną pomocą w aktualnej rozgrywce? Czy może znajdą się zastosowania działające w grze, jak na przykład plansza z zakrytymi polami, które dla każdego gracz losowo się odkrywają poprzez wizję AR. A może piony, które na danym polu posiadają wybór poszczególnych interakcji z polem. Może pionki to postaci, które zbierają ekwipunek, doświadczenie, pilnują punktów życia, a tablet czy inne urządzenie mobilne nie tylko ułatwia cały proces kontrolny, ale pozwala na implementację dużo bardziej złożonych efektów poszczególnych kart i wydarzeń?
Jedyna opcja rozszerzenia gry to dodanie muzyki w tle (i nie mam tu na myśli "efektów dźwiękowych").
Yrkoslaw pisze:Gorąco proszę wszystkich zainteresowanych tematem o wrzucanie pomysłów! Jak Rozszerzona Rzeczywistość może ulepszyć gry planszowe, to po pierwsze... Oraz jak można by ją zaimplementować tak, by była elementarnym elementem rozgrywki.
Moim zdaniem: nie może ulepszyć gier planszowych ;)
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rattkin »

Wprowadzanie różnorakich technikaliów do planszówek próbowano uskuteczniać kilkakrotnie, każda taka próba kończyła się spektakularnym fiaskiem (ostatnio np. Dice+, który został dość jednogłośnie oceniony jako "gadżet bez sensu"). Zwykle, niestety, osoby, które próbują takie technologie, wrzucać do planszówek, nie bardzo z planszówkami nie mają do czynienia i nie bardzo czują co jest ich jest esencją, dlaczego są fajne albo nie fajne, dlaczego działają tak a nie inaczej. W Dice+ wymyślono kostkę, która ma wszystkie ścianki takie same, a po kulnięciu, ściana u góry rozświetla się z wyrzuconą liczbą. Ktoś kto to zaprojektował, nie rzucał chyba nigdy kostką, bo wtedy wiedziałby, że chodzi o ekscytację co wyleci, gdy widać ścianki już blisko "zakończenia" kulnięcia i że ten wynik musi być natychmiastowy, a nie odłożony w czasie o sekundę, czy dwie, bo zabija się cały suspens. Tymczasem cały fun sprowadzono właściwie do ekwiwalentu aplikacji "naciśnij tu, a po 3s dostaniesz liczbę od 1 do 6. Hura!".

To taka dygresja, próbująca wyjaśnić, dlaczego gracze planszówkowi raczej są niechętni takim "cudownym" usprawnieniom. To własnie gry planszowe powstały jako odpowiedź/alternatywa na inne rodzaje rozrywki, także te bardziej zwirtualizowane. Ich zaletą jest granie przy jednym stole z ludźmi oraz fizyczna namacalność komponentów, które można, dotknąć, obrócić, postawić, trzymać w ręce, zasłonić, odkryć, i tak dalej. Próby wprowadzania technologii to próby zawrotu z tej drogi z powrotem w stronę wirtualizacji - a właśnie to z tej drogi często gracze planszówkowi świadomie zeszli i nie chcą do niej wracać.

Granie w planszówkę jeszcze z dodatkowym tabletem czy telefonem jest bardzo utrudnione ze względu na brak miejsca oraz ciężar takich urządzeń. Tablet przy złożonej grze planszowej - można zapomnieć, stołu nie starczy. Telefon jest zwykle ciężki, niewygodny, trudno go podnieść oraz jest na pewno trochę lęku przed ciągłym nim przestawianiem, szuraniem, manipulowaniem - a to zwykle się dzieje w grach planszowych. Do tego dochodzi potrzeba martwienia się o baterię, o to czy ekran zaraz sie nie wygasi, o to czy nagle nie wybije nas z "flow", bo ktoś zadzwoni, sms przyjdzie - trzeba by specjalnie wyłączać wszystkie usługi, po to by urządzenie zdegradować tylko do pomocy przy grze planszowej. Próbowałem takich rozwiązań kilkakrotnie - odpowiedź jest bardzo jednoznaczna i jasna - te urządzenia się do takiej zabawy NIE-NA-DA-JĄ. Nawet zapisywanie wyników jest dużo prostsze szybko ołówkiem na kartce, niż pukanie w małe szybki. Z kolei, gdy jest zbyt dużo potrzeb utrzymywania i zarządzania stanem gry (na tyle, że potrzeba to scedować na urządzenie), to znaczy po prostu, że gra jest zwykle przekombinowana i źle zaprojektowana.

Wyobraźmy sobie próbę zamienienia pionka na planszy w "bohatera". Jaki jest "immersion" takiego rozwiązania, gdy widzimy to tylko "patrząc na grę" poprzez telefon/tablet? Po ilu sekundach zaczną nas boleć ręce? Gdzie będziemy wtedy trzymać nasze karty? I tak dalej, i tak dalej. Proponuję więc najpierw solidnie przysiąść i przemyśleć wszystkie takie "praktykalia".

Oczywiście, miałoby to większy sens, gdyby zamiast urządzeń mieć okulary, ale to się zaczyna wtedy zamieniać w dziwną perwersję - siedzimy wszyscy przy stole przy fizycznych komponentach w okularach, które projektują nam na to coś innego niż w rzeczywistości - po jakie licho? Od tego są gry komputerowe...
- Generowanie trójwymiarowej przestrzeni z dwuwymiarowej planszy.
W jakim celu? Pionków w powietrzu przecież nie zawiesimy. Tylko dla doznań estetycznych?
- Kontrola przynależności pionów do poszczególnych informacji (statystyk, koloru pionu, przynależności gracza etc.)
Niezrozumiałe, nie wiem o co chodzi. Przynależność pionu i kompnentów do gracza rozwiazano już dawno temu, kolorem :)
- Interfejs generowany na ekranie. Po wejściu pionek - postawieniu karty - aktywacji pola na planszy, na ekranie urządzenia może pojawić się dowolne menu / UI z różnymi opcjami interakcji z powyższymi.
Skąd interfejs miałby wiedzieć, że ma się pojawić? Gra wtedy musiałby być całkowicie cyfrowa i rozgrywać się na innym urządzeniu (tablecie). Poza tym, stanowi przeciwieństwo gier planszowych - nagle jedna osoba pochyla się nad telefonem i coś tam sobie przestawia - inni ani nie widzą co robi, ani nie biorą w tym udziału. Zadowoleni przesadnie nie bedą.
- Cyfrowa kontrola poprawności rozrywki.
To jest możliwe tylko, gdy całą grę zaimplementujemy w urządzeniu. Nie ma takiej siły na świecie, żeby jakiś system przejechał sobie wizualnie po stanie planszy i dał jakąś sensowną informację na temat poprawności rozgrywki. Za dużo informacji i kontekstu jest pomiędzy graczami.

--

Także, nie chciałbym tutaj za bardzo negatywnie brzmieć, ale to nie brzmi jak pomysł, który warto eksplorować. A nawet jeśli, to trzeba by do niego podejść zupełnie inaczej (i raczej na pewno przy użyciu innych urządzeń - okulary, bądź zegarek)
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: Dellas »

Może jakby zamiast gry/gadżetu na tableta powstał hologram trójwymiarowy kolejnych elementów gry, które dodatkowo gracze przy stole mogliby przesuwać (gestami czy za pomocą odpowiednich "rękawiczek") to by połączyło klasyczną planszówkę z wirtualnym światem. Ale tutaj trochę popłynąłem.

W każdym razie jedyny bajer elektrofoniczny, który przychodzi mi do głowy, jaki można by wykorzystać do gry planszowej to zegar (analogia do zegarów planszowych), który mógłby odliczać czas by dyscyplinować downtime poszczególnych graczy. Taka aplikacja na urządzenia mobilne (np. komórki) mogła by się przydać zwłaszcza w przypadku długich gier.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9418
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1439 times
Kontakt:

Re: Planszówki a AR

Post autor: MichalStajszczak »

Przypuszczam, że AR może mieć zastosowanie głównie w planszówkach dla małych dzieci (zresztą już takie są, np seria CatCanDo).
Aczkolwiek można sobie wyobrazić np. użycie AR w grze Wysokie Napięcie do liczenia kosztów połączeń między miastami :D
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rastula »

"niestety" muszę się zgodzić z twierdzeniem ,że jak będę chciał grać na tablecie to sobie tablet wyciągnę...

owszem korzystam czasem z narzędzi do liczenia punktów (agricola) czy sterowania cenami na rynku ( Romolo a Remo) ale i bez tego mogą żyć...


jeśli w grze planszowej pojawia się jakiś skomplikowany element "algebraiczny" to znaczy, że gra jest nie najlepiej zaprojektowana ( albo skierowana do specyficznej grupy graczy)...

ucieczka od konsoli na planszę nie jest przypadkowa ... chcemy mieć fizyczny kontakt z grą...


to nie znaczy , że taki produkt nie może odnieść sukcesu na rynku - ale raczej nie wśród geeków - mniej doświadczeni gracze mogą się nabrać że z elektroniką gra się "lepiej"...


PS:


fajnym pomysłem są np interaktywne stoły (dotykowe) na których wyświetlana jest plansza do gry ( może ona sobie "żyć") - ale tu mówimy o bardzo specyficznym i na pewno nie powszechnym gadżecie ...
fidelpatcha
Posty: 68
Rejestracja: 21 sty 2013, 10:21
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

Re: Planszówki a AR

Post autor: fidelpatcha »

Kiedyś zastanawiałem się, jak symulować NPC w grze planszowej - tu jedyne zastosowanie dla mnie elektroniki. Choć sam wymyśliłem rozwiązanie mechaniczne.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rattkin »

Dellas pisze: W każdym razie jedyny bajer elektrofoniczny, który przychodzi mi do głowy, jaki można by wykorzystać do gry planszowej to zegar (analogia do zegarów planszowych), który mógłby odliczać czas by dyscyplinować downtime poszczególnych graczy. Taka aplikacja na urządzenia mobilne (np. komórki) mogła by się przydać zwłaszcza w przypadku długich gier.
Takie rozwiązania już są, od dawna i na pęczki. Sam używam tego - http://www.simpletomato.com/gametime/ - najlepsze na iOS (a przetestowałem chyba wszystkie).
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: Dellas »

Takie rozwiązania już są, od dawna i na pęczki. Sam używam tego - http://www.simpletomato.com/gametime/ - najlepsze na iOS (a przetestowałem chyba wszystkie).
A no widzisz :) raczej mnie to nie dziwi. Ale dzięki za info - przetestuje - choć nie wiem czy wykorzystam w rozgrywkach. Raczej jak gram to staram się nie ograniczać innym czasu na myślenie - zwłaszcza nowym.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rattkin »

Czasami nie ma wyjścia - a dla dobra gry i czasu wszystkich graczy, często dobrze zgodzić się odgórnie na limit tury. Jest to jakiś tam dyskomfort, ale znacznie mniejszy niż czekanie na jednego móżdzącego gracza 10 min i ziewanie po drugiej stronie.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: Dellas »

10 minut to powiem szczerze króciutki downtime. Ostatnio graliśmy w Eclipse'a we 3jke wprowadzając jednego świeżaka. Wyszlo że skończyliśmy po ponad 5 godzinach. Szło bardzo wolno, ale opłaciło się. Rozgrywka była jedna z lepszych i w dodatku mamy kolejnego zarażonego tym tytułem.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Planszówki a AR

Post autor: kwiatosz »

10 minut to mało? Przy niekorzystnych wiatrach w grze czteroosobowej będziesz wykonywał ruch co 30 minut, to jest absolutnie niedopuszczalne.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rattkin »

Dokładnie.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Planszówki a AR

Post autor: Odokar »

Ja osobiście testowałem rozwiązania powiązania komputera z gra planszową. Mam spore doświadczenie w grach online stworzyłem ich kilka w tym http://arena-albionu.pl lub http://gotyx.pl teraz ze względu na wiek przerzucam się do korzeni czyli gier planszowych.
Do rzeczy testowałem dwa aspekty, które nie zakłócają idei i smaku gier planszowych a dają rozgrywce pewne plusy:
- generator zdarzeń losowych - w wielu grach występują karty zdążeń, w bardzo prosty sposób można je zastąpić dolnym urządzeniem komputero podobnym (smartfon, tablet lub nawet starszy model telefonu komórkowego z dostępem do netu). A jak ma się jeszcze dostęp do internetu można pokusić się o praktycznie nieskończoną i mogącą być ciągle aktualizowaną i rozbudowywaną dodatkowo skalowalna bazę wydarzeń. Zmiana wydarzenia może następować dosłownie jednym klikiem. System do zrobienia na WEB w jeden dzień. Problem i głownie czasochłonnym elementem jest rozbudowa bazy danych wydążeń.

- drugi aspekt to zapamiętywanie stanu gry - ktoś powie po co - ci co lubią rozbudowane epickie gry wiedzą po co :-)
oczywiście składania i rozkładania fizycznego gry się nie zastąpi. Ale dobrze pomyślany i usystematyzowany mechanizm zapamiętania stanu gry by potem (np.: w kolejny weekend) łatwo go było można odtworzyć to jest już wyzwanie :-)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: rattkin »

Odokar pisze: karty zdążeń
Polecam lekturę :) - http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =1&t=30456

Natomiast przypominam, że w temacie chodziło o AR, a nie o używanie elektroniki w grach planszowych ogólnie.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Planszówki a AR

Post autor: HoLi »

Moim zdaniem AR ma z pewnością jakiś potencjał w grach planszowych. Jaki tego nie wiem, bo nie jestem tego w stanie powiedzieć. Rozumiem i popieram ludzi, którzy uważają, że AR nie jest potrzebny grom planszowym. Ale moim zdaniem nie można zapomnieć też o tym, że postęp nie zawsze idzie w parze z naszymi przekonaniami. Cały czas pamiętam zdanie mojego świętej pamięci dziadka na temat serwisów informacyjnych w internecie, które według niego nigdy nie dorównałyby starej dobrej gazecie, którą człowiek brał do ręki, przeglądał i czytał, czuł fizycznie(w jakimś stopniu analogicznie jak gry planszowe). I chociaż mój dziadek gdyby tylko chciał, mógłby korzystać z "dobrodziejstw" internetu, to on zawsze wybierał starą dobrą "papierową gazetę". Nasz punkt widzenia zmienia się w zależności od punktu siedzenia, więc choć teraz pewna część ludzi(nawet większość) nie wyobraża sobie AR w użyciu w grach planszowych, bo jest po prostu niepraktyczne, to nie możemy mieć pewności czy np.: nasze dzieci, wnuki czy prawnuki z kolei nie będą w stanie sobie wyobrazić dobrej planszówki bez udziału AR.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
albo_albo
Posty: 10
Rejestracja: 20 wrz 2014, 08:40

Re: Planszówki a AR

Post autor: albo_albo »

super pomysł na pewno mogłoby to pomóc w milionach kart przygód np jak w magii i mieczy miast ciągnąć kartę przygody odczytujesz to z telefonu / tabletu przez co rozgrywka za każdym razem mogłaby być inna a poprzez aktualizacje na androidzie i możliwość tworzenia własnych kart czy też postaci gra teoretycznie planszowa miałaby nie ogranicznone pole do popisu
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: Planszówki a AR

Post autor: Grisznak »

Perspektywa planszy jako wielkiego ekranu dotykowego, w pełni interaktywnego, który generuje 3d scenerie (kupujemy jedną taką planszę i możemy na niej grać w cokolwiek) brzmi nawet pociągająco, szczególnie, gdyby miała zaimplementowaną opcję automatycznego liczenia mechanik itd. Pytanie, czy mogłoby to współgrać z np. pionkami/figurkami - bo system musiałby je widzieć i rozpoznawać.
Awatar użytkownika
Bardias
Posty: 303
Rejestracja: 19 sty 2014, 04:07
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Planszówki a AR

Post autor: Bardias »

Część z was niestety trochę nie na temat pisze. Autor nie chce wykorzystywać po prostu smartfona, chce wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną. Wydaje mi się, że niektórzy nie za bardzo wiedzą czym to jest, proponuję obejrzeć demo: https://www.youtube.com/watch?v=oH_LfXnklRw
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9418
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1439 times
Kontakt:

Re: Planszówki a AR

Post autor: MichalStajszczak »

Rzeczywistość rozszerzoną w grze planszowej można zobaczyć na tym filmie
ODPOWIEDZ