Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na papier)

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na papier)

Post autor: maci0 »

Pokazywałem swego czasu tutaj kawałek gry piłkarskiej, nad którą pracowałem - obecnie schowana do szuflady;) Dziś chcę zaprezentować wersję 1.0 Taktycznego Geniusza - wymyślona w jedno popołudnie. Parę rzeczy do dopracowania, np. czas rozgrywki - proszę Was tylko o przetestowanie, możecie zagrać na określony czas rzeczywisty, do określonej ilości bramek itp.

Gdyby było coś niejasne w zasadach - pisane na szybko - proszę pytać;) Zapraszam do testów!

Aha, zawodników jest więcej, są bramkarze którzy są nieużywani w grze, zawodnicy mają wypisane różne literki itp. - proszę się tym nie przejmować, użyłem po prostu ich z innego mojego prototypu ;) To samo ze scoreboardem, na razie nieprzydatny;)

Zasady dołączone do posta, plik .ztb pod tym linkiem -> http://wyslijto.pl/plik/rem6kkhbgs
Ostatnio zmieniony 14 maja 2012, 12:43 przez maci0, łącznie zmieniany 1 raz.
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

wersja papierowa do wydruku w zalaczniku. jako pilki prosze uzyc monety;)
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

istotna zmiana w zasadach:

w opisie rozgrywki jest napisane: "Atakujący wybiera gracza do poruszenia – po jego ruchu broniący może poruszyć jednego swojego gracza, ale tylko z tego pola, z którego „uciekł” atakujący"

zmienione na: "Atakujący wybiera gracza do poruszenia – po jego ruchu broniący MUSI poruszyć jednego swojego gracza, ale tylko z tego pola, z którego „uciekł” atakujący".

Prawidlowa wersja zasad juz do sciagniecia tu i w pierwszym poscie.
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

Kurcze naprawde nikogo nie interesuje taka tematyka, czy gra jest az tak slaba ze nie chcecie mi przykrosci robic?;) Przygotowalem juz druga wersje, gdzie pilkarze maja umiejetnosci oraz prawo badz lewonoznosc. Nie wrzucam poki co bo brak mi feedbacku z wersji "fundamentowej".
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1236
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: poooq »

Może spróbuj przygotować przewodnik po rozgrywce z dużą ilością screenshotów: zwykle, ludzie są leniwi, reagują głównie na obrazki i mają sporo do zrobienia zanim zasiądą do prototypu (oczywiście piszę to patrząc przez pryzmat własnej osoby...).
Po co piać, gdy można grać?
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

Zgodnie ze wskazowką (dziekuje) wstawiam na razie jedną ilustrację i opis. Jest to fragment meczu w wersji zaawansowanej gry - czyli nie tej co tu wrzuciłem, jednakże wszystkie zasady z wersji podstawowej również działają w zaawansowanej;)

Obrazek

Biały #11 z piłką (noga PRAWA, umiejętność: SZYBKOŚĆ) zagrywa po skosie do tylu na pojedynek 2vs2.
BIALI
#10 (noga PRAWA, umiejętność PODANIE) oraz
#7 (noga PRAWA, umiejętność GRA KOMBINACYJNA)
kontra błękitni:
#17 (noga LEWA, umiejętność GRA KOMBINACYJNA),
#10 (noga PRAWA, umiejętność PODANIE).
- Jeśli biały zagrał do #10, to ten po wygraniu będzie mogł skorzystać z umiejętności PODANIE (ponieważ obaj są prawonożni - umiejętność się aktywuje).
- Jeśli zagrał do #7 to będzie mogł skorzystać ze swojej umiejętności (bo podający i adresat są prawonożni) GRA KOMBINACYJNA (czyli powtórka jednego rzutu w pojedynku kiedy uczestniczy więcej niż jeden własny piłkarz) na tym polu – gdyby jednak był LEWOnożny, to nie mógłby skorzystać z tej umiejętności (ponieważ podanie otrzymał od PRAWOnożnego).
- Jeśli próbować odbierać będzie błękitny #17, będzie mogł skorzystać z umiejętności GRA KOMBINACYJNA (noga u odbierających się nie liczy, lewonozni tak samo zabieraja pilke prawo jak i lewonoznym)
- Jeśli próbować odbierać będzie #10, to w przypadku wygranej będzie mógł skorzystać z umiejętności PODANIE .
Tak więc błękitny ma dylemat: dać sobie więcej szans w tym pojedynku na wygranie dzięki powtórce #17, czy liczyć na szczęście w tym pojedynku i skorzystać z bonusa PODANIA #10 po wygraniu, który przyda się, bo pole niżej już czyha napastnik #9 w pojedynku z aż dwoma obrońcami białymi. Na dodatek #9 ma umiejętności: noga PRAWA, GOLEADOR, więc będzie mógł powtórzyć rzut strzału po wygraniu pojedynku z obrońcami – jako że otrzymał podanie od gracza z tą samą nożnością.

Biały #11 może równie dobrze podciągnąć z piłką jedno pole do przodu (skąd wykonuje się dośrodkowania, a dośrodkowanie to dodatkowa kostka do pojedynku w polu karnym gdzie czeka biały #9) – tam jednak czeka juz na niego błękitny #22, który ma umiejętność USTAWIANIE, a ta umiejętność ma powtórkę rzutu w pojedynku 1vs1 z SZYBKOŚCIĄ.
Vincent
Posty: 397
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23
Been thanked: 1 time

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: Vincent »

Już wygląda zdecydowanie ciekawiej :D jeden gracz gra swoją "turę" tak długo póki nie straci piłki tak? jest możliwość poruszania się bez piłki?
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: kolderek »

to ja może coś wtrącę :-)

pytałeś o to nikogo nie interesuje taka tematyka. może nie nikogo ale bardzo niewielu. gry sportowe nie cieszą się zbytnią popularnością wśród gier planszowych :-/
co do gry to mam kilka uwag:
- po pierwsze (i najważniejsze) - jaki jest cel gry? (nie napisałeś tego w zasadach) i kiedy się kończy gra?
- po drugie - w nowoczesnych planszówkach nie używa się kartki i ołówka (no chyba że to jakieś kalambury). proponuję przygotować gotowe plansze ustawień początkowych do wyboru.
- po trzecie - nie można mówić o geniuszu taktycznym gdy w grze występuje losowość (kostki). co z tego, że zagram genialny taktycznie ruch jeśli i tak zostanie zniweczony przez los. proponuję nadać zawodnikom już jakieś wartości.
- po czwarte - ostatni opis pokazuje, że bez komputera się nie obejdzie (za skomplikowane jest to)
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to itp. itd.
nie o to chodzi, gra ma być prosta i łatwa a nie co chwilę muszę sprawdzać w instrukcji co się stanie jeśli zagram tak a co jak inaczej.
i jeszcze rozróżnienie na lewą i prawą nogę - to może jeszcze wprowadź lewą i prawą rękę, żeby w przypadku zagrania prawą ręką sędzia stojący z lewej strony mógł jej nie zauważyć ;-)

ogólnie uprość i wyeliminuj tak dużą losowość (chyba że to ma być gra dla dzieci). :-)
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

kolderek pisze:to ja może coś wtrącę :-)

pytałeś o to nikogo nie interesuje taka tematyka. może nie nikogo ale bardzo niewielu. gry sportowe nie cieszą się zbytnią popularnością wśród gier planszowych :-/
co do gry to mam kilka uwag:
- po pierwsze (i najważniejsze) - jaki jest cel gry? (nie napisałeś tego w zasadach) i kiedy się kończy gra?
- po drugie - w nowoczesnych planszówkach nie używa się kartki i ołówka (no chyba że to jakieś kalambury). proponuję przygotować gotowe plansze ustawień początkowych do wyboru.
- po trzecie - nie można mówić o geniuszu taktycznym gdy w grze występuje losowość (kostki). co z tego, że zagram genialny taktycznie ruch jeśli i tak zostanie zniweczony przez los. proponuję nadać zawodnikom już jakieś wartości.
- po czwarte - ostatni opis pokazuje, że bez komputera się nie obejdzie (za skomplikowane jest to)
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to
jeśli poda do tego to stanie się to itp. itd.
nie o to chodzi, gra ma być prosta i łatwa a nie co chwilę muszę sprawdzać w instrukcji co się stanie jeśli zagram tak a co jak inaczej.
i jeszcze rozróżnienie na lewą i prawą nogę - to może jeszcze wprowadź lewą i prawą rękę, żeby w przypadku zagrania prawą ręką sędzia stojący z lewej strony mógł jej nie zauważyć ;-)

ogólnie uprość i wyeliminuj tak dużą losowość (chyba że to ma być gra dla dzieci). :-)
ad.1 - na tym jeszcze mysle dlatego nie ujalem tego w zasadach, czy ograniczona liczba tur w meczu, czy czas rzeczywisty, nie bierzcie az tak do siebie tej instrukcji bo jest prowizoryczna ;)
ad. 2 - ustawien jest nieograniczona liczba, poniewaz a) kazdy zawodnik ma indywidualne niepowtarzalne umiejetnosci a podstawowy sklad wybierasz z kadry 22 pilkarzy b) od Ciebie zalezy jak ich ustawisz, mozesz sobie grac nawet 10 z przodu ;) mozna ewentualnie zrobic miniature planszy i male znaczniki-numerki - tak zeby kazdy ustawil potajemnie, a nastepnie przeniosl to na duza plansze
ad. 3 - w grze jestes trenerem. Ty jako trener masz swoimi decyzjami zmaksymalizowac szanse swoich graczy na zdobycie bramki. Natomiast czy Twoi zawodnicy to wykonają...to juz jest oddzielna sprawa. Losowosc jest waznym czynnikiem nawet w prawdziwym sporcie. Ale generalnie chce stworzyc dwie talie wynikow rzutow kostką i powiedzmy bierzesz do ręki z 8 losowo wybranych i zarzadzasz nimi, pozniej bierzesz kolejne 8 itd. Umiejetnosci są - łatwiej wygrac pojedynek w niektorych sytuacjach, bo masz bonusy w postaci powtorki slabego rzutu - opisalem to przeciez:)
ad. 4 - wydaje mi sie ze w ogole nie zrozumiales ;) ja tylko opisałem mozliwosci jakie zawodnik z piłką mial na rozwiazanie akcji, nie ma tu zadnych obliczen, po prostu przedstawilem co sie stanie jak zagra tu a co jak tu - zeby bylo widac ze jest roznica miedzy graniem pilki po prostu do przodu, a przemyslanym rozegraniem. Zasada noznosci jest prosta - prawonozni efektywniej wspolpracuja z prawonoznymi, lewonozni z lewonoznymi. Oprocz tego jest 10 umiejetnosci - bardzo prostych, 2 mecze i do zapamietania, a jak cos zawsze przy planszy moze lezec sciagawka. Kazda umiejetnosc daje bonus w pojedynku - teraz tylko zalezy co to za umiejetnosc. Podanie - bonus po podaniu, blokowanie - przy bronieniu strzalu, goleador - bonus przy strzale itp. Tylko wlasnie - musi wystapic polaczenie. Pilkarz prawonozny musi otrzymac podanie od prawonoznego zeby mogl skorzystac ze swojego bonusa.
Ostatnio zmieniony 17 maja 2012, 23:24 przez maci0, łącznie zmieniany 1 raz.
maci0
Posty: 65
Rejestracja: 10 wrz 2011, 02:45

Re: Taktyczny Geniusz - futbol planszowy (na zuntzu i na pap

Post autor: maci0 »

Vincent pisze:Już wygląda zdecydowanie ciekawiej :D jeden gracz gra swoją "turę" tak długo póki nie straci piłki tak? jest możliwość poruszania się bez piłki?
Tak i tak:)

Jeszcze co do tego co kolderek napisal.

Obrazek

Tu masz spis umiejetnosci. Powtorka jednego rzutu oznacza, ze powtarzasz najslabszy rzut. To oznacza ze nie ma pelnej losowosci. Ze musisz rozwazyc na ktore pole wejsc, na ktore podac, zeby zlapac powtorke, zeby przeciwnik nie mial powtorki itp. Ale pamietaj ze powtorka sie "aktywuje" jak podanie nastapi miedzy zawodnikami o tej samej noznosci! :) W praniu wychodzi na to ze musisz planowac ruchy z wyprzedzeniem o 2-3 tury. W momencie w ktorym opisywalem mozliwosci, co skomentowales ze bez komputera sie nie obejdzie - rozwazalem wlasnie kto bedzie mial powtorke najslabszego rzutu kiedy podam do tego zawodnika, a kto jesli podam do tego. Rozumiemy? :)

Tymczasem kontynuujemy akcję z poprzedniego posta :) Załózmy że biały poruszył się do przodu i tam stracił piłkę. Sytuacja wygląda tak:

Obrazek

Błękitny #22 podaje do #19 - moze bo jak mowia zasady - jesli masz czysta sciezke podania, mozna podac na wiecej niz jedno pole.

Obrazek

No i gdzie teraz zagrać?:) Rozwazmy opcje:

Obrazek

- Zaczynajac od opcji najbardziej na lewo: zagramy na sytuacje 1vs1 i nie bedziemy mogli skorzystac z umiejetnosci gracza do ktorego pilka bedzie adresowana (nie wystepuje zgodnosc noznosci, napisy slabo widac, czerwony napis to lewonoznosc, zielony to prawonoznosc).
- opcja kolejna: tu juz zawodnik jest lewonozny, wystepuje zgodnosc, bedzie mogl skorzystac ze swojej umiejetnosci (na pionku jest KMB czyli gra kombinacyjna, co oznacza powtorke najslabszego rzutu w sytuacji kiedy ma partnera na tym polu <jak sama nazwa wskazuje zagraja kombinacyjnie zeby ominac rywali> :D a jak widac partnera ma). Wydaje sie byc dobrą opcją, bo łatwiej wygrać tu pojedynek, no ale - biali tez tu mają KMB z #7 (więc tez będą mieli powtorke najslabszego rzutu), a po drugie - jesli nawet blekitni wygraja ten pojedynek, to przy pilce bedzie lewonozny - a napastnik z przodu z #9 jest prawonozny, wiec nie wystepuje polaczenie i napastnik nie bedzie mogl skorzystac ze swojej umiejetnosci
- opcja 3 - tez 2vs2, do tego zawodnik ten ma umiejetnosc podanie i prawą nogę. Czyli w przypadku wygranej wystepuje polaczenie z napastnikiem ktory czeka pod bramką, a na dodatek napastnik ten bedzie mial powtorke rzutu do wykorzystania (jak widac w tabelce powyzej - umiejetnosc podania pozwala na powtorke rzutu w pojedynku na polu, na ktore wykonano podanie). Trzeba pamietac jednak, ze bialy #7 ma to nieszczesne KMB, wiec biali maja powtorke najslabszego rzutu na tym polu.
- no i opcja 4, podanie bezposrednio do napastnika. Bez polaczenia noznosci, czyli napastnik nie wykorzysta swojej umiejetnosci GOLEADOR (powtorka slabego rzutu strzalu), do tego gra przeciwko az dwom obroncom, a #3 ma BLK - czyli blokowanie - powtorka rzutu obrony strzalu. Marne szanse, ale moze jak ktos lubi stary, dobry, angielski, bezposredni futbol...;-)
- jest jeszcze opcja 5, zawodnik wprowadza sie z pilka na ktores pol...:)
ODPOWIEDZ