Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
dyszobaba
Posty: 1
Rejestracja: 19 sie 2012, 21:55

Re: Stronghold

Post autor: dyszobaba »

czesc, od niedawna gram w Strongholda i juz mam pytanko: nie znalazlem tego w instrukcji, a przynajmniej nie w sposob oczywisty, otoz:
Czy jesli odwrócę kartę drugiej fazy to wszystkie machiny na planszy dostaja opcję losowania dwuch kart, czy tylko jedna wybrana?

z jednej strony jesli wszystkie to jest to calkiem dobre, a jesli jedna to jest to do dupy, bo kosztuje dwie klepsydry i do tego traci sie mozliwosc budowania maszyn.

dzieki
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

W instrukcji (str. 14) napisano: „Podczas strzału wybranej katapulty, balisty lub trebusza...” a więc opcja dotyczy jednej wybranej machiny.
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Hej,

mam Strngholda od tyg. i podczas ostatniej rozgrywki wyniknęła niejasność.

Chodzi o ruch jednostek najeźdźcy na odcinek muru. Na ścieżce z przedmurza na mur leży pułapka na trolle. Czy najeźdźca może zadeklarować, że przesuwa np. 4 trolle na odcinek muru, mimo że są tam tylko 3 wolne miejsca?
Wiedząc, że jeden troll zginie na pułapce, nadal w pełni obsadza mur.

Czy jednak (jest to wersja do, której ja się skłaniam) może wysłać na odcinek muru tylko tyle jednostek ile wolnego miejsca tam jest? Po drodze jeden troll ginie, więc mur nie jest w pełni obsadzony

Niby pierdoła, ale może diametrlanie zmienić sytuację :]
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Instrukcja str 12
Akcja wymarszu pozwala:
przesunąć Jednostki z każdego Przedmurza na wybrany Odcinek Muru...

I dalej w przykładzie. "Z przedmurza f gracz przesuwa 3 Jednostki na Odcinek Muru. Nie mógł przesunąć tam więcej jednostek ponieważ maksymalna liczba Jednostek na tym odcinku wynosi 3".
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Też tak uważałem, jednak autor ma odmienne zdanie.
Cytat z odp. mailowej od I. Trzewiczka:
"O ile pamietam nasze rozgrywki, mozna wydac rozkaz 4 trollom ze swiadomoscia, ze jeden z nich zginie w pulapce i na mur dotra 3."

I w sumie mogę się przychylić do stanowiska autora z dwóch powodów:
1. najeźdźca ma i tak trudniej (tak narazie wynika z moich doświadczeń) więc szkoda mu jeszcze dokopywać
2. podobnej "filozofii" jak tutaj można się doszukać w innym przypadku:
mur w pełni obsadzony wojskami najeźdźcy (w tym conajmniej 1 troll i np. 1 ork), obrońca posiada dajmy na to kocioł na orki. Na przedmurzu najeźdźca ma trolla. Najeźdźca może wydać rozkaz "zew trolli", mimo iż w chwili jego wydawania mur jest pełen i wzywany troll nie miałby gdzie tyłka wepchnąć, jednak wiedząc, że kocioł i tak zabije 1 jednostkę wszystko jest ok i przyzywany troll zajmuje jej miejsce.

tak przynajmniej ja bym to widział.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Generalnie jest autorem więc nie będę się z nim sprzeczał. Ja napisałem tak jak wynika z tej jakże przejrzystej instrukcji. Nie mogę wysłać więcej jednostek na mur niż mam tam miejsc. Jeśli jest to oficjalne zdanie autora...to też się do niego dostosuje.
Awatar użytkownika
Linek
Posty: 30
Rejestracja: 13 sie 2012, 10:54
Lokalizacja: Łódź

Re: Stronghold

Post autor: Linek »

Sam nie wiem. U nas zasada była zawsze taka, że najeźdźca może przenieść na mur tyle jednostek ile jest miejsca na murze... ale teraz pojawiają się wątpliwości :)
"Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt." A. Sapkowski, Chrzest Ognia
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Myślę, że sensowne i zgodne z instrukcją jak i odpowiedzią autora wytłumaczenie w tej kwestii wygląda tak: Wymarsz pozwala Ci na przesuniecie 5/7 jednostek. Na danym polu nie może znajdować się więcej niż określona liczba jednostek. Przesuwasz dozwoloną liczbę i na miejscu docelowym też jest dozwolona liczba.
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

brzmi sensownie.
Awatar użytkownika
Linek
Posty: 30
Rejestracja: 13 sie 2012, 10:54
Lokalizacja: Łódź

Re: Stronghold

Post autor: Linek »

Czyli, żeby już było wszystko jasne. Jest sytuacja, na przedmurzu jest np. 6 jednostek. Przesuwamy jednostki na mur, gdzie są 4 miejsca. W tym ruchu bierzemy 4 jednostki i przesuwamy je na mur. Jedna po drodze ginie bo była pułapka. Czyli na mur docierają tylko 3 jednostki?

Nie możemy wysłać 5 jednostek, wiedząc że jedna po drodze kipnie?
"Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt." A. Sapkowski, Chrzest Ognia
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Właśnie odwrotnie. Możesz wysłać na mur o tą jedną jednostkę więcej, która po drodze zgnie na pułapce a na mur dotrze dokładnie tyle jednostek ile jest tam miejsca.
Ale jak Kasper zaznaczył jeśli chcesz wysłać 6 jednostek ze świadomością, że jedna pójdzie do piachu musisz mieć możliwość wysłania 6 jednostek = duży wymarsz. Mimo, że na mur dotrze tylko 5, co teoretycznie wymagałoby jedynie małego wymarszu.
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Po grze na 3 i jednej na 4 graczy pojawiły się kolejne wątpliwości:

- na początek wątpliwość żony:
chodzi o zew trolli: czy w wyniku tego rozkazu troll będący na sąsiednim odcinku muru może przejść na mur trolla "wzywającego" jeśli sąsiedni odcinek jest wyposażony w liny?

- czy odcinki murów i baszty po obu stronach barbakanu są dla siebie sąsiadującymi? Czyli, czy za 1 klepsydrę mogę przesuwać jednostki między tymi odcinkami murów/basztami?

- w grze na (3 lub 4 graczy). Jeden z najeźdźców rzuca rytuał Upiory. Który najeźdźca dostaje nieuratowane jednostki obrońcy ze szpitala? Ten który rzucił rytuał (tak my gramy), czy może każdy najeźdźca dostaje te, które trafiły do szpitala w wyniku jego działań (bardzo problematyczne rozwiązanie)

- koszary. Czy można dokonać zamiany jednostki (koszt 1 klepsydra) pomiędzy koszarami a dowolnym odcinkiem muru tak, że np. na mur trafia weteran, a z muru do koszar idzie strzelec? Z zasad raczej wynika, że nie, bo zamieniając jednostki mają one zamienić się miejscami, a strzelec nie może stanąć na miejscu weterana w koszarach. Ale czy napewno taki byl zamysł, czy może niedoprecyzownaie i tak naprawdę można tak zamieniać.

- ostatnie pyt. do Kaspra, na którejś wcześniejszej stronie piszesz, że brama maksymalną wytrzymałość ma 6, i nie można jej podnieść do 8, mimo, że tak wyraźnie mówi instrukcja. Skąd taka koncepcja? Jest to Twoja ocena, że w instr. jest błąd, czy jakieś autoryzowane źródło?

i chwilowo tyle. Pytań było więcej, ale jak się dobrze wczytać w instrukcję to jednak sporo jest tam wyjaśnione:)
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

- na początek wątpliwość żony:
chodzi o zew trolli: czy w wyniku tego rozkazu troll będący na sąsiednim odcinku muru może przejść na mur trolla "wzywającego" jeśli sąsiedni odcinek jest wyposażony w liny?
Logiczne byłoby, że Troll może skorzystać z liny i przejść na sąsiedni odcinek muru w wyniku rozkazu. Niemniej w FAQ mozna odnaleźć coś takiego:

P: Czy Rozkaz wezwania trolla przesuwa go tylko o jeden odcinek drogi, czy dochodzi do samego odcinka muru, na którym został wezwany?
O: Porusza się on w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz, czyli idzie o jeden odcinek drogi: z przedpola na przedmurze lun z przedmurza na odcinek muru.


Myślę, że to ma niewielkie znaczenie i jest tylko kwestią ustalenia przed grą jednej wersji.

- czy odcinki murów i baszty po obu stronach barbakanu są dla siebie sąsiadującymi? Czyli, czy za 1 klepsydrę mogę przesuwać jednostki między tymi odcinkami murów/basztami?
Nie. Baszty i odcinki muru (także te przyległe do barbakanu) są po dwóch różnych stronach twierdzy. Trzeba przejść przez dziedziniec płacąc dwie klepsydry.

- w grze na (3 lub 4 graczy). Jeden z najeźdźców rzuca rytuał Upiory. Który najeźdźca dostaje nieuratowane jednostki obrońcy ze szpitala? Ten który rzucił rytuał (tak my gramy), czy może każdy najeźdźca dostaje te, które trafiły do szpitala w wyniku jego działań (bardzo problematyczne rozwiązanie)
Tu chyba także nalezy zastosować "domową zasadę", przynajmniej nigdzie nie trafiłem na rozwiązanie tej kwestii.

Jak dla mnie, wszystkie jednostki otrzyma ten gracz, który odprawił rytuał.

- koszary. Czy można dokonać zamiany jednostki (koszt 1 klepsydra) pomiędzy koszarami a dowolnym odcinkiem muru tak, że np. na mur trafia weteran, a z muru do koszar idzie strzelec? Z zasad raczej wynika, że nie, bo zamieniając jednostki mają one zamienić się miejscami, a strzelec nie może stanąć na miejscu weterana w koszarach. Ale czy napewno taki byl zamysł, czy może niedoprecyzownaie i tak naprawdę można tak zamieniać.
My zawsze gramy, że o ile masz wolne miejsce w koszarach to możesz zamieniać jednostki miejscami za 1 klepsydrę (np. zamienić strzelca z weteranem).

- ostatnie pyt. do Kaspra, na którejś wcześniejszej stronie piszesz, że brama maksymalną wytrzymałość ma 6, i nie można jej podnieść do 8, mimo, że tak wyraźnie mówi instrukcja. Skąd taka koncepcja? Jest to Twoja ocena, że w instr. jest błąd, czy jakieś autoryzowane źródło?
W I edycji gry brama miała wytrzymałość 8. W II wydaniu (Valley Games) ma na pewno wytrzymałość 6 i nie ma mozliwości podniesienia powyżej 6.

Ja mam II wydanie i na planszy mam 6 pól wytrzymałości bramy (do Undeada dodany jest nawet specjalny żeton z 7 i 8 punktem - w dodatku brama ma już osiem).
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Einar pisze:Logiczne byłoby, że Troll może skorzystać z liny i przejść na sąsiedni odcinek muru w wyniku rozkazu. Niemniej w FAQ mozna odnaleźć coś takiego:

P: Czy Rozkaz wezwania trolla przesuwa go tylko o jeden odcinek drogi, czy dochodzi do samego odcinka muru, na którym został wezwany?
O: Porusza się on w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz, czyli idzie o jeden odcinek drogi: z przedpola na przedmurze lun z przedmurza na odcinek muru.


Myślę, że to ma niewielkie znaczenie i jest tylko kwestią ustalenia przed grą jednej wersji.
Wcześniej nie pisałem, jaka jest moja wersja, żeby nie sugerować. Ale moim zdaniem troll przy zewie nie może wykorzystać lin, gdyż w ich opisie wyraźnie stoi, że można ich użyć w Fazie 6. Natomiast rozkaz jest wykonywany w fazie Szturmu, 6 faza już jest zakończona. Ciekawy jeszcze jestem opinii innych.
Einar pisze: W I edycji gry brama miała wytrzymałość 8. W II wydaniu (Valley Games) ma na pewno wytrzymałość 6 i nie ma mozliwości podniesienia powyżej 6.

Ja mam II wydanie i na planszy mam 6 pól wytrzymałości bramy (do Undeada dodany jest nawet specjalny żeton z 7 i 8 punktem - w dodatku brama ma już osiem).
Nadal nie przekonuje mnie to tłumaczenie:) To Panowie Wasza interpretacja, że w instr. jest błąd :)
Ja też mam 2 wydanie, jednak uważam, że można podnieść wytrzymałość bramy ponad 6 do 8. Z dwóch powodów:
1. W instrukcji wyraźnie pisze, że max siły to 8. Nie wierzę jakoś, że poprawiając instrukcję do drugiej edycji można było zostawić taki błąd. To jest fragment, który modyfikowano więc trzeba było być chyba ślepcem, żeby to przeoczyć.
2. Na co byłyby znaczniki wzmocnienia bramy skoro można po prostu przesunąć czarny walec na wartość wyżej na planszy, w 1wydaniu raczej nie były potrzebne, więc to dodano, raczej świadomie (byłby to kolejny celowy!! błąd w instrukcji - opisujący te znaczniki)

Słowem trochę za dużo "przypadkowych błędów" musiałoby się przytrafić, żeby było jak Wy uważacie. Moim zdaniem bramę można podciągnąć aż do 8.
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1922
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 153 times
Been thanked: 175 times

Re: Stronghold

Post autor: tomuch »

Ramirez pisze:
Einar pisze:- koszary. Czy można dokonać zamiany jednostki (koszt 1 klepsydra) pomiędzy koszarami a dowolnym odcinkiem muru tak, że np. na mur trafia weteran, a z muru do koszar idzie strzelec? Z zasad raczej wynika, że nie, bo zamieniając jednostki mają one zamienić się miejscami, a strzelec nie może stanąć na miejscu weterana w koszarach. Ale czy napewno taki byl zamysł, czy może niedoprecyzownaie i tak naprawdę można tak zamieniać.
My zawsze gramy, że o ile masz wolne miejsce w koszarach to możesz zamieniać jednostki miejscami za 1 klepsydrę (np. zamienić strzelca z weteranem).
Gram tak samo. Wydaje mi się, że konkretne miejsce w koszarach nie ma znaczenia.

Co do bramy:
instrukcja str. 16 pisze:Uwaga: 8 to maksymalna wartość wytrzymałości Bramy
Moje pytanie jest takie:
Ile razy możemy podwyższać wartość bramy? Co rundę, byle nie była wyższa niż 8, tak? Czyli np. taran nam rozłupał do 3 pierwszą bramę, to podwyższamy i mamy 4.

I jeszcze jedno, trochę połączone z liną z wcześniejszego pytania. Jeśli mamy Zew troli, to czy przywołany trol może przejść bezpośrednio na mury za pomocą podkopu? Pewnie jeśli nie można już wtedy użyć liny, to i tego nie można, ale jakie jest Wasze zdanie?
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Więc są już dwa głosy za tym, że można zamieniać jednostki z koszarów z tymi z murów. Może więc ja uzasadnię czemu jestem przeciwny takiej możliwości:
na stronie 6 instrukcji po lewej są opisane miejsca jednostek obrońcy. I zauważcie, że każdy kwadracik w koszarach jest opisany osobno jako miejsce TYLKO dla strzelca/żołnierza/weterana. Nie całe koszary sa jednym miejscem, ale każda pozycja jednostki jest rozróżniona.
Strona 15:
ZAMIANA MIEJSCAMI
Koszt: 1 Klepsydra
Działanie: Zamiast wykonać ruch na puste miejsce,poruszająca się Jednostka może zająć miejsce innej Jednostki na sąsiadującym miejscu (patrz: przemieszczanie jednostek i bohaterów). W tej sytuacji należy zamienić miejscam iobie Jednostki.

Ewidentnie opis mówi o tym, że np. jednostka z murów ma zająć miejsce jednostki w tym wypadku z koszarów np. weterana. A opis miejsc w koszarach, też jest jednoznaczny: miejsce TYLKO dla weterana. Idąc za tym tokiem rozumowania to owszem, można zamienić miejscami jednostkę z muru i jednostkę z koszar, tylko jeśli jest to ten sam typ jednostki. Weteran z murów może zająć miejsce weterana w koszarach, żołnierz żołnierza, itd. Oczywiście to czysty debilizm wydawać na to klepsydrę :] Każda inna próba zamiany moim zdaniem nie jest dozwolona.

A ma to jednak niebagatelne znacznie. Jeśli można by tak zrobić, to wysłanie weterana z koszarów na mur, gdzie nie ma wolnego miejsca kosztuje obrońcę tylko 1 klepsydrę. Jeśli nie można to 2 klepsydry + 1 jeśliby jeszcze wysłać np. strzelca do koszarów. 1 klepsydra vs. 3 więc spora różnica.


Co do bramy to moim zdaniem tak, co turę można podnieść wytrzymałość o 1 byle nie wyżej niż 8. (Ciekawe jak by to było w grze na 4. Czy przy użyciu żetonu pośpiechu, każdy obrońca mógłby podciągnąć bramę o 1 punkt? Byłoby to diabelne utrudnienie dla najeźdźców. Co sądzicie?)
jeszcze jedno, trochę połączone z liną z wcześniejszego pytania. Jeśli mamy Zew troli, to czy przywołany trol może przejść bezpośrednio na mury za pomocą podkopu? Pewnie jeśli nie można już wtedy użyć liny, to i tego nie można, ale jakie jest Wasze zdanie?
Moim zdaniem nie można. W opisie podkopu tak samo jest mowa o fazie 6.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Witam

W kwestii bramy...to nie jest moja interpretacja. Na forum wydawnictwa portal (str. 6) padło podobne pytanie, autor odpowiedział: "W Undead jest sila bramy 8" To tak w skrócie.
http://www.wydawnictwoportal.pl/forum/v ... 0&start=60
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Co do innych pytań...

Kwestia Koszar - zgadzam się z uzasadnieniem Razmireza, natomiast w sprawie rozkazu Trolli i lin oraz analogicznego w pewnym sensie podkopu nie jestem do końca przekonany czy użycie ich wraz z rozkazem jest niedozwolone.
Z jednej strony tak jak napisał Einar w FAQ można znaleźć, że Troll porusza się w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz, czyli idzie o jeden odcinek drogi: z przedpola na przedmurze lub z przedmurza na odcinek muru, ale odpowiedź została udzielona do trochę innego pytania.
Rozumiem, iż zarówno przy linach jak i podkopie napisano:"Podczas Fazy 6" niemniej działanie Zewu Trolli brzmi: "Jeśli Najeźdźca posiada na Murze trolla, to zewem trolli wydaje rozkaz Wymarszu innemu trollowi na planszy - musi on poruszyć się w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz". Zwróćmy uwagę na słowa WYMARSZ oraz MUSI.
Teraz wyobraźmy sobie taką sytuację: Jeden Troll jest na jakimś odcinku muru, drugi na innym (nie ma żadnych innych Trolli na planszy) wydany zostaje rozkaz...i
opcja A mury są sąsiadujące nie ma między nimi lin - raczej nie przeskoczy chociaż MUSI :D
opcja B drugi Troll jest na murze po przeciwnej stronie Twierdzy - raczej nie przefrunie :D
opcja C mury są sąsiadujące i są pomiędzy nimi liny - mógłby z nich zatem skorzystać bo inny Troll wydał mu rozkaz Wymarszu a wymarsz to jakby nie patrzeć Faza 6
A skoro mógłby skorzystać z lin to i z podkopu. Ale to tylko moje gdybanie w tej kwestii. Dobrze by było ażeby sam autor się wypowiedział.
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

1. Ogólnie to zew Trolli i jego użycie na odcinkach murów połączonych linami to jest niewielki problem i nie ma większego wpływu na rozgrywkę. Wystarczy ustalić sobie na jakich zasadach gramy.

Ja bym raczej zakładał, że za pomoca podkopu wezwany rozkazem Troll może przyjść na odcinek muru w fazie walki z obozu:

http://www.wydawnictwoportal.pl/forum/v ... f=14&t=130

1. Kiedy stosuję dwa wymarsze to mogę posłać w każdym z nich po jednej jednostce przez podkop. Czy dotyczy to również rozkazu Zew trolli, który daje dodatkowy rozkaz wymarszu dla jednego trolla? (czyli czy mogę tak posłać trolla przez podkop?)

Odpowiedź Trzewika:

ad1. Tak, 2 razy użyją podkopu.
Nie, tylko 1 troll.


Jednocześnie "Zew Trolli" nie działa z linami (to nie jest ruch w kierunku odcinka muru).


2. Odnośnie bramy to jestem prawie pewien, że ma mieć wytrzymałość 6 bez możliwości podnoszenia wyżej. Odpowiedź Trzewika na forum Portalu do której linkuje Kasper na to wskazuje, choć niestety nie w sposób jednoznaczny.


3. Względem koszarów to zgodnie z instrukcją wychodzi na to, że zamiana pomiędzy koszarami i murem za jedną klepsydrę faktycznie jest niedozwolona.

Niemniej ja bym grał tak, że jeśli jest miejsce w koszarach na jednostkę to można zamienić za 1 klepsydrę. Gdyby to było niemożliwe, to obrońca miałby poważny problem.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Przeglądając swoje materiały znalazłem zapis pochodzi z korespondencji z innym fanem gry:

Rozkaz Zew Trolli jest jedną dodatkową akcją wymarszu dla jednego wybranego Trolla. Osobnik ten musi przemieścić się w kierunku odcinka murów z którego padła komenda. Przemieszczając się podlega takim samym zasadom jak inne jednostki podczas wymarszu a więc może korzystać z podkopu, lin, poganiacza itp.

Oczywiście jest to tylko jakaś tam interpretacja a nie oficjalne stanowisko autora.
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

I po zastanowieniu ja również bym się przychylił do wersji, że skoro podkopem zew może wezwać trolla to linami sytuacja dla mnie jest analogiczna. Tak też zaczniemy grać.

A co się tyczy wytrzymałości bramy, to jeszcze raz przeanalizowałem instrukcję i różne fora, głównie tam gdzie mamy odp. trzewika i jednak muszę przyznać Wam rację. Brama rzeczywiście powinna mieć 6 wytrzymałości i jest to jednocześnie jej max. Dla mnie sparawa załatwiona :)

Ale mój wredny umysł podpowiedział mi inną jeszcze sytację odnośnie zewu trolli:

odc. muru nr 1 ------- odc. muru nr 2 ------ odc. muru nr 3
Troll, liny ---------------------------------------- Troll + zew trolli

Czy teraz rozkaz spowoduje, że Troll z odc. 1 przejdzie na odc. 2 zbliżając się do wzywajacego trolla?:]
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

Różne wątpliwości jednak skłoniły mnie by zasięgnąć wiedzy u źródła:
Witam,
mam pytanie dot. zasad podstawowej gry Stronghold, na które nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi w instrukcji ani na forach.

Chodzi o rozkaz zew trolli, taki opis znajdujemy w instrukcji:

ZEW TROLLI
Działanie: Jeśli Najeźdźca posiada na Murze trolla, to zewem trolli wydaje rozkaz Wymarszu innemu trollowi na planszy - musi on poruszyć się w kierunku Odcinka murów, gdzie został wydany Rozkaz. Uwaga: Pułapka na trolle działa na trolla poruszanego zewem trolli.

I teraz seria wątpliwości:

1. Czy zewem trolli można przywołać trolla znajdującego się na sąsiednim odcinku muru, jeśli ten jest wyposażony w liny? Czyli, czy w poniższym przykładzie troll z odcinka nr 1 przejdzie na odcinek muru 2?

odc. muru nr 1 odc. muru nr 2
troll, liny troll + zew trolli


2. Jeśli tak to, czy w poniższym przykładzie troll z odc. 1 przejdzie na odc.2, zbliżając się wzywającego trolla?

odc. muru nr 1 odc. muru nr 2 odc. muru nr 3
troll, liny troll + zew trolli


3. Czy zewem trolli można wezwać trolla podkopem? W opisie jest mowa, że musi poruszyć się inny troll na planszy, jeśli z obozu to również spoza planszy?

Prz okazji ostatecznie prosiłbym o informację: w drugiej edycji wytrzymałość bramy to 6 i max również 6, nie jak w instrukcji jest napisane, że max to 8?
Odpowiedź I. Trzewiczka:
Tak, mozna poruszyc Trolle (lina, podkop).
Tak, wytrzymalosc bramy w II edycji to 6.

pozdrawiam
Ignacy Trzewczek
Zwięźle jak zwykle, ale przynajmniej teraz już nikt nie powinien mieć wątpliwości.
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1922
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 153 times
Been thanked: 175 times

Re: Stronghold

Post autor: tomuch »

Ramirez pisze:- koszary. Czy można dokonać zamiany jednostki (koszt 1 klepsydra) pomiędzy koszarami a dowolnym odcinkiem muru tak, że np. na mur trafia weteran, a z muru do koszar idzie strzelec? Z zasad raczej wynika, że nie, bo zamieniając jednostki mają one zamienić się miejscami, a strzelec nie może stanąć na miejscu weterana w koszarach. Ale czy napewno taki byl zamysł, czy może niedoprecyzownaie i tak naprawdę można tak zamieniać.
Przetestowałem gry z przejściem za 1 klepsydrę i za 2 klepsydry. Przychylam się jednak teraz do tego, że powinna ta czynność kosztować 2 klepsy. Utrudnia życie obrońcy. I to jest fajne :mrgreen:
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Pytania do Undeada, ale pozwolę sobie zadać tutaj.

Instrukcja mówi:
W fazie II najeźdźca rzuca wybrane zaklęcia ze swoich wystawionych sześciu kart zaklęć. Zaklęcia mogą być rzucane tylko w kolejności zgodnej z porzadkiem wystawionych kart zaklęć - począwszy od lewej strony.
Jest jasnym, że zaklęcia należy rzucać w odpowiedniej kolejności (od lewej strony, tak jak najeźdźca ustawił je sobie na początku gry).

Kluczowe pytanie brzmi czy można pominąć któreś z zaklęć i go nie rzucić przechodząc do następnego? Czy też pominięcie któregoś z zaklęć oznacza automatycznie koniec fazy rzucania zaklęć?


I teraz co się dzieje po aktywacji biblioteki nekromanty? Czy nowe zaklęcia (z II i III talii) wchodzą dokładnie w miejsce odrzuconych zaklęć, czy też karty należy ułożyć ponownie, ale zachowując porządek: najpierw karty I talii, następnie z II, wreszcie z III.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

W kwestii Undeada nie pomogę. Jest już temat Stronghold: Undead może tam znajdziesz odpowiedź, i myślę, że tam powinieneś zadać to pytanie będzie większy porządek.
ODPOWIEDZ